גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרכון הזר מתרחק: פורטוגל שמה קץ לתוכנית "ויזות זהב"

ראש הממשלה הפורטוגלי אנטוניו קושטה הודיע על הצעד ביום חמישי האחרון, בנימוק שגל הרכישות תרם לזינוק במחירי הדיור ברחבי המדינה ולהכבדה על התושבים המקומיים בתחום השכירות ורכישת דירות ובתים

ליסבון. ויזת זהב - רק למי שמשקיע בפריפריה / צילום: Shutterstock
ליסבון. ויזת זהב - רק למי שמשקיע בפריפריה / צילום: Shutterstock

ממשלת פורטוגל הודיעה בימים האחרונים כי תשים קץ לתוכנית "ויזת הזהב" הפופולרית של המדינה, המאפשרת קבלת תושבות ואזרחות במדינה למי שרוכש בה נכסי נדל"ן. ראש הממשלה הפורטוגלי אנטוניו קושטה הודיע על הצעד ביום חמישי האחרון, בנימוק שגל הרכישות תרם לזינוק במחירי הדיור ברחבי המדינה ולהכבדה על התושבים המקומיים בתחום השכירות ורכישת דירות ובתים. "הממשלה תשים קץ למתן ויזות זהב", אמר קושטה לתקשורת. 

השבוע בנדל"ן: למה היזמים חוששים מצמודי קרקע בחוף של חיפה 
המכרז שאכזב וההשלכות על שוק הנדל"ן: 740 דירות בפתח תקווה מסמלות עידן חדש לתחום | ניתוח

בנוסף, ראש הממשלה הפורטוגלי הודיע כי מי שירצו לחדש את ויזת הזהב שקיבלו אחרי ביצוע הרכישה (הוויזה ניתנת לרוב לשנתיים בלבד, שבהן על הרוכש לשהות 14 יום בלבד במצטבר במדינה), יצטרכו להוכיח כי הם משתמשים בנכס "למטרת מגורים קבועה של בעל הנכס או של משפחתו, או שהם משכירים אותו בשכירות ארוכת-טווח". מאבק של הממשלה בשכירות לטווח קצר הוא גם חלק מהתוכנית הממשלתית החדשה.

לאחר חידוש ויזת זהב ומגורים במדינה במשך חמש שנים, זכאים מי שקיבלו אותה להגיש בקשה לקבל אזרחות פורטוגלית. ישראלים רבים רכשו נכסים בפורטוגל בשנים האחרונות (ההערכות נעות בין מאות לאלפי בני אדם), כחלק מגל של השקעות זרות במדינה.

התנאים לקבלת הוויזה היו קלים יחסית וכללו השקעה של לפחות 500 אלף אירו בנכס נדל"ן (או 350 אלף באזורי פריפריה), וכן שהייה מינימלית של כמה ימים בכל שנה בלבד במדינה, עד להגשת הבקשה לאזרחות. עם זאת, ישראלים רבים רכשו נדל"ן לא במסגרת התוכנית, אלא בשל אזרחות פורטוגלית לה זכו אחרי הוכחת קשר למגורשי ספרד ופורטוגל במאה ה-15, אזרחות אירופית אחרת או בהשקעות נמוכות יותר שאינן מקנות ויזות זהב. 

ניסיון למתן על עליות המחירים

ישיבת הממשלה שבה הוכרזה הרפורמה המקיפה עסקה בנושא מחירי הנדל"ן המזנקים במדינה, שהפכו לסוגיה פוליטית. תשעה מתוך עשרה פורטוגלים סבורים כי המדינה ניצבת בפני "משבר דיור". ראש הממשלה הכריז כי השכירות ארוכת-הטווח תהיה מוגבלת מבחינת העלאת שכר הדירה, בניסיון למתן על עליות המחירים הגבוהות ואת הספקולציה התכופה בדירות להשכרה באזורי ביקוש במדינה.

התוכנית הפורטוגלית ל"ויזות זהב" הוכרזה לפני יותר מעשור ומשכה מאז כ-6 מיליארד אירו בהשקעות נדל"ן במדינה. לדברי הממשלה הסוציאליסטית השולטת במדינה, היא גם אחראית בחלקה לזינוק במחירים שחוו אזורי ביקוש כמו פורטו וליסבון, ולכך שנכסים רבים נרכשו על-ידי תושבים עשירים מהעולם ומהאיחוד האירופי ומושכרים כעת באמצעות פלטפורמות כמו Airbnb. מחירי הנדל"ן בליסבון, למשל, הוכפלו בשמונה השנים האחרונות, אך הם עדיין זולים יחסית לבירות מערביות אחרות ועומדים על כ-3,800 אירו למ"ר.

המספר הרב ביותר של ויזות זהב ניתן עד כה לתושבים סיניים, לפי הנתונים: כ-5,000 ויזות מתוך 11,628 שהוענקו. הממשלה הודתה כי התוכנית לא נושאת באחריות כוללת ובלעדית לעליות המחירים, אך כי "סיום התוכנית חשוב מבחינה סמלית". "נילחם בספקולציה בתחום הנדל"ן במדינה", הכריז קושטה. ההודעה האחרונה חותמת חודשים של לחץ על הממשלה, שהודיעה כבר בשנה שעברה כי התוכנית "אינה מוצדקת" ושבכוונתה לשים לה קץ.

כלי התקשורת האירופיים שדיווחו על ההחלטה אמרו כי פרטים רבים עדיין לא ברורים לגבי אופן יישום התוכנית, ההדרגתיות שבה התנאים יבוטלו או ירוככו ומתי היא תחל באופן רשמי. כך גם לגבי פרויקטים קיימים, שכוללים בנייה חדשה למשקיעים זרים שכבר התחילו ואמורים להסתיים רק בעוד כמה שנים. הרפורמה שהוכרזה צריכה עדיין לעבור אישור של הפרלמנט.

איתי מור, יזם ומלווה משקיעי נדל"ן בפורטוגל, אמר לגלובס כי "עדיין לא ברור כיצד השינויים המוכרזים יתרחשו. למשל, הוכרז כי מי שכבר רכש נכס נדל"ני דרך ויזת זהב לא יוכל לחדש אותה כל שנתיים, כפי שהיה נהוג, אלא אם הוא גר בדירה בעצמו, או שהיא מושכרת לטווח ארוך (מעל שנתיים). כמה ימים בעל נכס יצטרך לגור בדירה כדי להיות זכאי? איך ניתן יהיה להוכיח שהוא אכן גר שם? אלו קריטריונים שייקבעו בשבועות ובחודשים הבאים".

מור הוסיף כי "יש לשים לב שהשינויים בתוכנית ויזת הזהב הם לא היחידים שעברו. נקבע גם, כי לא יינתנו עוד רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר (פחות משנה) באזורי ביקוש. החלטה זו צפויה להיטיב עם מי שמשווק דירות שכבר קיבלו רישיון כזה וממוקמות באזורי ביקוש, וגם עם בעלי דירות מחוץ לאזורי ביקוש".

בסקטור הנדל"ן הפורטוגלי, התגובות למהלך לא היו חיוביות. "זו טעות להאשים את ויזות הזהב במחירי הנדל"ן. המשבר נובע בעיקר מחוסר ההלימה בין הביקוש להיצע", אמר פאולו סילבה, יועץ נדל"ן מסביליה, למגזין "פורצ'ן". "התוצאה הסופית היא שמשקיעים פשוט ייקחו את ההון שלהם ויעברו למדינות שכן מציעות להם ויזת זהב". תוכניות דומות קיימות ביוון, בקפריסין ובמדינות נוספות. לדברי מור, "המחסור הגדול בהיצע (הדירות בפורטוגל) לא צפוי להיפתר בשנים הקרובות".

סיגל וייסוסר, מנכ"לית חברת טי.בי.אן גרופ המלווה משקיעי נדל"ן בצפון פורטוגל, אמרה לגלובס כי רוב הישראלים רוכשים נדל"ן במדינה שלא באמצעות תוכנית ויזות הזהב. בנוסף, "רוב הרוכשים איתם אני מדברת העומדים בתנאי ויזת הזהב מעוניינים בשימוש אישי של הנכס, ולכן החוק החדש לא ישנה להם".

"לגבי רוכשים שהלכו למהלך ויזת הזהב לטובת השקעה מניבה, בעיקר בליסבון", היא מוסיפה, "ביטול שוק השכירויות לטווח קצר שהוכרז עשוי להיות בעייתי. עדיין, מי שעוסק בתחום יודע ששינוי זה לא בא ממש כהפתעה, היות שמדינות רבות באירופה עובדות על שינויי רגולציה בשוק השכירויות, בדגש על חיזוק השכרות ארוכות-טווח".

לדבריה, למרות ההכרזה בסוף השבוע, הליכי החקיקה בפועל עשויים לקחת חודשים ארוכים.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?