גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תיבהלו ואל תסתנוורו: מה עומד מאחורי גל הרכישות העצמיות של חברות?

הצעתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להכפיל פי ארבעה את המס המוטל על חברות שקונות בחזרה את מניותיהן (buybacks) מראה שהעוינות כלפי האסטרטגיה הזו עדיין גבוהה ● אבל אם בודקים לעומק את הטיעונים סביב נושא הרכישות העצמיות, מגלים תמונה הרבה יותר ניטרלית

רכישות עצמיות של מניות אינן דבר רע / צילום: Associated Press, Seth Wenig
רכישות עצמיות של מניות אינן דבר רע / צילום: Associated Press, Seth Wenig

 

 

עונת הציד לרכישות עצמיות של מניות, או בייבק (buybacks), נפתחה - פעם נוספת. בנאום "מצב האומה" שנשא הנשיא ג'ו ביידן מוקדם יותר החודש, הוא תקף את חברות הנפט הגדולות על כך שניצלו רווחי שיא "כדי לקנות בחזרה את המניות של עצמן, ובכך העשירו את המנכ"לים ובעלי המניות". בהמשך הנאום הציע להכפיל פי ארבעה את המס הפדרלי - 1% כיום - על רכישות עצמיות.

שיאן הדיבידנדים: חברות בשליטת עידן עופר חילקו יותר מהבנקים הגדולים יחד
●  יותר ממיליארד דולר בקופה הפכו את החברה הזו ליעד להשתלטות

לא מפתיע שרכישות עצמיות מעוררות את זעמו של הנשיא. בחמש השנים האחרונות, על פי חברת מדדי דאו ג'ונס ו-S&P, חברות אמריקאיות גדולות הוציאו כ-3.9 טריליון דולר על רכישה מחדש של מניותיהן.

האם מנהלי חברות מרעיבים את העסקים שלהם כדי להשמין את עצמם ולרפד את בעלי המניות, כפי שטוענים המבקרים כבר שנים? או האם רכישות עצמיות הן סוג של מרפא לכל מחלה, שמאפשר למשקיעים להעביר הון למטרות הטובות ביותר האפשריות?

רכישות עצמיות אינן רעות או טובות. הן פשוט עוד מכשיר. בדיוק כפי שאפשר להשתמש בפטיש כדי לבנות בית, וגם כדי להרוס אותו, רכישות עצמיות הן שימושיות בידיים התאגידיות הנכונות, ומסוכנות בידיים הלא נכונות.

ברכישה עצמית, חברה משתמשת במזומנים כדי לרכוש בחזרה חלק מהמניות שלה, בדרך כלל במחיר השוק, מבעלי מניות שבוחרים למכור. בסוף התהליך יש לחברה פחות מזומנים ופחות מניות זמינות לרכישה: משקיעים שמשתתפים בזה מקבלים יותר מזומנים ונתח קטן יותר בחברה.

 

העיתוי הכושל של ליהמן ברדרס ושל סיטיגרופ

לא קשה לחשוב על דוגמאות לרכישות עצמיות שהשתבשו. חברת ליהמן ברדרס הוציאה 2.6 מיליארד דולר ברכישה עצמית של המניות שלה ב-2007, ובשני הרבעונים הפיסקאליים הראשונים של 2008 הוציאה כמעט 1.5 מיליארד דולר נוספים. פחות משישה חודשים אחר כך, החברה הענקית מוול סטריט קרסה.

כפי שדיווח "וול סטריט ג'ורנל" ב-2009, סיטיגרופ רכשה בחזרה מניותיה ביותר מ-20 מיליארד דולר בין 2004 ל-2008 - בדיוק לפני שנזקקה לסיוע ממשלתי בגובה כ-45 מיליארד דולר בזמן המשבר הפיננסי.

מאז דצמבר 2004, Bed Bath & Beyond רכשה בחזרה 265 מיליון מניות בעלות מצטברת של 11.7 מיליארד דולר, על פי הדוח הרבעוני האחרון של הרשת הקמעונאית הנאבקת. היא שילמה יותר מ-26 דולר על חלק מהמניות האלה בזמן טירוף מניות המם של 2021. השבוע נסחרה מניית החברה תמורת פחות מ-2 דולרים.

אל תתנו לכמה דוגמאות אנקדוטליות להסתיר מכם את הראיות הרחבות יותר. מבט מפוכח על חלק מהרטוריקה בנושא רכישות עצמיות חושף את התמונה הגדולה יותר.

רכישות עצמיות מרעיבות חברות מהון שיכלו ליישם באופן רווחי יותר על ידי השקעה בהצמחת העסקים שלהם.

הביקורת הזו מניחה שאותה הנהלה, אם לא תקצה את ההון לרכישה עצמית, תקצה אותו באופן נכון למטרות אחרות.

עם זאת, לצפות לכמויות של מזומנים עודפים שלא ישרפו חור בכיס של המנכ"ל הטיפוסי זה כמו לשים ערימת בשר נא לפני אריה ולצפות שלא יטרוף אותה.

מה קרה כשחברות הנפט לא ביצעו רכישה חוזרת

הדוגמאות החביבות עליי מגיעות משנות ה-70, אז, בדיוק כמו עכשיו, היה לחברות נפט ענקיות הרבה יותר הון שיכלו להשקיע בחזרה בבארות הקיימות שלהן.

במקום לקנות בחזרה מניות, ב-1979 קנה תאגיד אקסון יצרנית מנועים חשמליים תמורת 1.2 מיליארד דולר - רק כדי להיפטר מהרכישה כמה שנים אחר כך, תוך שהחברה בקושי הצליחה להחזיר לעצמה את ההשקעה. בנוסף אקסון גם הזרימה לפחות מיליארד דולר לחברות המייצרות ציוד משרדי עתידני - רק כדי לסגת גם מהן עד אמצע שנות ה-80.

החברה שהייתה אז יריבתה של אקסון, תאגיד הנפט מוביל (Mobil), הוציאה יותר ממיליארד דולר לרכישת חברה שייצרה קופסאות קרטון, וניהלה גם את רשת חנויות הכלבו Montgomery Ward. גם היוזמות האלה כשלו.

חברות מנסות באופן מלאכותי לנפח את שווי השוק שלהן על ידי רכישה עצמית של המניות שלהן.

מחקר חדש, "רכישות עצמיות של מניות עומדות למבחן", שנכתב על ידי המרצים לפיננסים והנהלת חשבונות ניקולס גסט מאוניברסיטת קורנל, ס' פ' קותארי מ-MIT ופארת' וונקאט מאוניברסיטת אלבמה, מנתח את תשואת המניות של אלפי חברות מ-1988 עד 2020, ומשווה בין אלה שרכשו בחזרה מניות לעומת אלה שלא עשו זאת, בהתאמה לגודלן ולגורמים אחרים.

בשנה של הרכישה העצמית, חברות שביצעו רכישות עצמיות תכופות או גדולות הניבו תשואות מעט יותר נמוכות - לא יותר גבוהות. לאורך תקופה ממושכת יותר, לא היה הבדל בתשואות. מחקר שנעשה ב-1967 הראה תוצאות דומות.

חברות המבצעות רכישות עצמיות משקיעות פחות בהוצאות הון או בהוצאות על מחקר ופיתוח.

חברות צעירות יותר, עם סיכויים מעולים לצמיחה פנימית, נוטות להחזיר את כל המזומנים שלהן בחזרה לעסק, ולא מותירות כלום לרכישות עצמיות. כשהחברות מבשילות, הזדמנויות הצמיחה שלהן מידלדלות, והעסק שלהן מייצר יותר מזומנים ממה שהן צריכות, וזה הופך רכישות עצמיות להחלטה מתאימה בנוגע לשימוש בכסף העודף.

כך שבאופן ממוצע, חברות הנמצאות בתהליך של האצה לא עושות רכישות עצמיות, בעוד שחברות בהאטה עושות זאת. משקיעים נוטים לשלם יותר על מניות הצומחות במהירות, כך שביצועי השוק בטווח הקצר של חברות הצומחות יותר לאט ועושות רכישות עצמיות נוטים להיות מעט יותר נמוכים.

באופן כללי, זה לא שחברות משקיעות פחות בגלל שהן עושות רכישות עצמיות, אלא שהן עושות רכישות עצמיות בגלל שנותרו להן פחות דברים להשקיע בהם.

רכישות עצמיות נמצאות בעלייה בגלל שמנכ"לים המקבלים שכר גבוה מדי מנצלים אותן כדי להגדיל את השכר שלהם.

בעוד שהכמויות בדולרים של רכישות עצמיות עלו, הרי שכשיעור מתוך כלל הערך של שוק המניות האמריקאי הן הצטמקו מאז 2007 כמעט במחצית - לכ-0.7%, לעומת 1.3%, על פי חברת מדדי דאו ג'ונס ו-S&P. הפריחה ברכישות עצמיות התגמדה בהשוואה לעלייה בשווי המניות באופן כללי.

המנכ"לים דווקא לא מקבלים שכר גבוה יותר

זאת ועוד, המחקר "רכישות עצמיות של מניות עומדות למבחן" גילה שמנכ"לים של חברות העושות רכישות עצמיות לא מקבלים שכר גבוה יותר משמעותית - כולל המשכורת, הבונוסים והאופציות במניות - מהמנהלים בחברות בנות-השוואה שאינן מבצעות רכישות עצמיות של מניות. בממוצע, מנכ"לים שמבצעים רכישות עצמיות לא מרוויחים אפילו 1% יותר בחישוב כולל של השכר.

"אנחנו לא רואים ניצול מסיבי לרעה כפי שטוענים אנשים מסוימים", אמר אחד ממחברי המחקר, ס' פ' קותארי מ-MIT. "זה לא משחק מכור שבו המנכ"לים מרפדים את כיסיהם".

רכישות עצמיות נותנות למשקיעים בחירה בחינם: אתם יכולים למכור את מניותיכם בחזרה לחברה, או שאתם יכולים לשמור אותן. הן לא יעשירו אתכם, אבל הן יכולות לעזור למנוע ממנכ"לים לעשות אתכם עניים. פוליטיקאים משתי המפלגות צריכים להפסיק לעשות להן דמוניזציה.

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי