גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי הפרשה לפנסיה והצמדות: באוצר מניחים את התשתית לתוספות שכר במגזר הציבורי

באוצר נערכים לפתיחת הסכמי השכר במגזר הציבורי עם שינוי חקיקה שיאפשר העלאות שאינן צמודות למדד וללא הפרשה לפנסיה ● זאת, במטרה לתת תוספת שכר בגובה של כ־2,500 שקל בחודש לכ־20% מעובדי המגזר הציבורי שלא זכאים כיום להחזר בגין הוצאות רכב ● כך, מקווים באוצר, יתוקן גם עיוות שעודד עד היום עובדים להחזיק רכב פרטי ● אבל מה חושבים על התיקון בהסתדרות?

ארנון בר-דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת
ארנון בר-דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת

במשרד האוצר מנסים לתפוס שתי ציפורים במכה אחת: גם להגיע להסכמות מול ההסתדרות על העלאת שכר לעובדי המגזר הציבורי, ובאותה נשימה לתקן עיוותי שכר היסטוריים. חוק ההסדרים, שיעלה השבוע לאישור הממשלה, מכשיר את הקרקע למתן תוספות לעובדים, לכאורה בהתאם לדרישת ההסתדרות ובהיקף מוערך של מיליארדי שקלים בשנה - אבל יש בנוסח כמה כוכביות. התוספת הזאת תגיע רק לחלק מהעובדים, לא תהיה צמודה לשכר הממוצע במשק או למדד המחירים לצרכן - ולא תוכר בחישוב קצבת הפנסיה.

מנהל ההשקעות בהפניקס מאמין שסביבת הריבית תיצור הזדמנויות | ראיון
לקראת העלאת ריבית נוספת: התייקרות של 1,000 שקל לחודש במשכנתה, וגידול בבקשות להקפאת תשלומים | ניתוח 
חשיפת גלובס: ההקלטה שמסבכת את שר האוצר לשעבר משה כחלון בפרשת יונט קרדיט 

כבר שנים שבממשלה מדברים על הצורך בשינוי מבנה השכר הקיים, שמתמרץ כיום עובדי ציבור להגיע לעבודה ברכב פרטי. המדיניות הרשמית של משרדי האוצר, התחבורה ובנק ישראל מדגישה את הצורך בצמצום השימוש ברכבים פרטיים, במטרה להפחית את הגודש בכבישים ולשפר את הפיריון במשק.

אלא שבפועל, קיימת אפליה בין עובדים שמגיעים למשרד ברכב פרטי וזכאים להחזרי הוצאות של כ־2,500 שקל בחודש בממוצע, לבין אלה שמגיעים ללא רכב פרטי ומקבלים פחות כסף בתלוש. כלומר, עובד שיעדיף להיפטר מהמכונית ולהגיע לעבודה בדרך אחרת, יספוג "קנס" של עשרות אלפי שקלים בשנה בתלוש השכר, בזמן שהמדינה מסבסדת את הבעלות על כלי הרכב. בעבר כבר עלו נסיונות להסדיר את הנושא, ובהם החלטת ממשלה מיוני האחרון בה נכתב כי על שר האוצר "לקדם מתווה לשינוי רכיבי השכר שלהם זכאים עובדי המדינה והמגזר הציבורי, המהווים החזר הוצאות נסיעה בתפקיד ברכב פרטי ולשינוי תנאי הזכאות לרכיבים אלו ובתוך כך לקדם תיקוני חקיקה, ככל שיידרשו לעניין".

 

אבל עד כה נראה שהנושא לא הגיע לכדי ביצוע. כעת מעוניינים במשרד האוצר לבטל את העיוות הזה בחקיקה. בטיוטת חוק ההסדרים, שפורסמה לאחרונה, מופיעה טיוטת חוק שאמורה להחריג תוספות כמו החזרי הרכב מהפנסיה התקציבית - גם אם ישולבו בשכר הבסיס. כך, יהיה ניתן לתת את תוספת השכר לכולם תוך ביטול התמריץ לרכישת רכב פרטי וללא חשש מעלות אקטוארית נוספת. זה יאפשר לאוצר לדרוש העלאות שכר "חכמות" במסגרת המשא ומתן המתנהל מול ההסתדרות על הסכמי המסגרת, מבלי לקשור את עצמו להצמדות רוחביות לכל עובדי המדינה וגמלאיה.

ניסיון למנוע החזרי פנסיה מנופחים

על פי חישוב של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המתבסס על דוח הכלכלנית הראשית באוצר משנת 2021, המדינה מוציאה 17.5 מיליארד שקל בשנה על הוצאות החזר רכב לכ־80% מעובדי המגזר הציבורי. משרד התחבורה לבדו, זה שמקדם יחד עם משרד האוצר רפורמות כמו אגרות גודש, מס קנייה על רכבים וייקור חניות לרכבים פרטיים בערים, הוציא 23 מיליון שקל בשנת 2019 על סבסוד רכב ל־740 עובדים.

המהלך צפוי להביא גם לעלות תקציבית. שהרי, גם מי שאינם מחזיקים רכב כיום יקבלו את תוספת הרכב. על פי החישוב מ־2021, מדובר בכ־20% מעובדי המגזר הציבורי, שהם כ־150 אלף איש. העלות התקציבית צפויה להיות כ־4 מיליארד שקל. סכום משמעותי מאוד בהתחשב בכך ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' שואף להגיע לתקציב מאוזן.

לפי אותו דוח של הכלכלנית הראשית באוצר, 52% ממשקי הבית שבהם יש עובדים בשירות הציבורי מחזיקים בשני כלי רכב, לעומת כ־28% ממשקי הבית שבהם יש עובדים שאינם בשירות הציבורי. בדברי ההסבר לסעיף המדובר בחוק ההסדרים, נכתב כי "רכיבי שכר מסוימים מעודדים לעיתים התנהגות לא רצויה בקרב העובדים וכי הם אף בעלי השפעה שלילית בהיבט הרוחבי, כגון תשלומים בגין הוצאות רכב אשר מעודדים רכישה של רכבים פרטיים ונסיעה בהם, ובכך יוצרים השלכות בתחום התחבורה, התשתיות והגנת הסביבה".

הבעיה העיקרית שהתיקון בחוק ההסדרים מנסה לפתור היא אקטוארית, בכל הנוגע לעובדים עם פנסיה תקציבית. כ־66 אלף עובדי מדינה (לא כולל צה"ל) זכאים לפנסיה תקציבית בהתאם ל"משכורתם הקובעת", שהיא משכורת הבסיס שלהם ללא חלק מהתוספות. איחוד התוספת עם שכר הבסיס משמעה התחייבות בת עשרות שנים מצד המדינה לשלם פנסיה תקציבית נוספת - נטל שהמדינה מנסה להתמודד איתו כבר שנים. זו הסיבה שחוק ההסדרים מנסה להחריג תוספות כמו זו של החזרי הוצאות הרכב מהפנסיה התקציבית, גם אם ישולבו בשכר הבסיס.

התשתית שיוצק חוק ההסדרים תאפשר להעלות את שכר העובדים מבלי לגלגל את תוספת השכר גם לקצבת הפנסיה התקציבית. כלומר, התוספת השקלית שתינתן לעובדים לא תוכל להתנפח עם הצמדה למדד בשנים הבאות, ובעצם צפויה להישחק עם השנים. במצב הנוכחי, כיוון ששנת 2022 הסתיימה עם אינפלציה גבוהה של 5.4%, מקבלי הגמלאות יזכו להעלאה בשיעור דומה. המשמעות היא הגדלת ההוצאה של המדינה במאות מיליוני שקלים בשנה. התיקון נועד למנוע מהתוספת שתינתן לעובדים להתנפח עם הצמדה למדד בשנים הבאות, וכך בעצם היא גם תישחק עם השנים. המהלך גם תואם את עמדת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שהזהיר מפני הסכמי שכר מרחיבים מדי, אשר "יובילו לספירלה אינפלציונית" לטענתו.

ההסתדרות לא צפויה להסתפק בזה

עם זאת, מהלך כזה, על פי טיוטת חוק ההסדרים "מותנה בקבלת הסכמתה של הסתדרות העובדים הכללית החדשה". גורמים הבקיאים במשא ומתן אומרים שצעדי החקיקה החדשים נעשים בתיאום בין האוצר להסתדרות. כשיאושר סופית חוק ההסדרים הצמוד לתקציב המדינה (בסוף חודש מאי לפי לוח הזמנים המתוכנן) תיווצר התשתית החוקית להחלטה על פתיחת "תוספת הרכב" גם לעובדים שלא מחזיקים במכונית צמודה, מבלי להתחייב להצמדות וגמלאות.

אבל בהסתדרות לא צפויים להסתפק בתוספת הזו. הרי כאמור, תוספת השכר המדוברת תגיע ישירות רק ל־20% מעובדי המגזר הציבורי שכרגע לא זכאים להחזר הוצאות רכב. בארגון העובדים, מנגד, דורשים העלאות שכר לכל העובדים, בשיעור של יותר מ־13% ובהדרגה לאורך 5 שנים. כלומר, המהלך שהאוצר מקדם בחוק ההסדרים הוא חלק מחבילה גדולה יותר שההסתדרות צפויה לדרוש.

תוכנית האוצר לניתוק רכיבים משכר העובדים מהפנסיה התקציבית תשפיע לא רק על סעיף הרכב. תלוש השכר במגזר הציבורי בנוי מתוספות על גבי תוספות, שהוחדרו לאורך השנים לתוך המשכורת. חלק מהתוספות נועדו במקור לתמרץ עובדים מצטיינים, כמו רכיב "שכר עידוד". אלא שאלה הפכו ברבות השנים הלכה למעשה לתוספת קבועה, שמקבלים רוב העובדים ביחידות ולא רק המצטיינים שבהם. חוק ההסדרים יאפשר לנתק גם את שכר העידוד מהמשכורת הקובעת לפנסיה. קיימת היתכנות מסוימת, שבמסגרת המשא ומתן בין האוצר להסתדרות יוחלט לפתוח גם את רכיב שכר העידוד לכולם, כך שיהווה תוספת שכר נוספת לעובדים, לצד סעיף הרכב.

תועלת כלכלית: 680 מיליון שקל בשנה

המהלך גם צפוי להביא לתועלת כלכלית: על פי מחקר של המשרד להגנת הסביבה, צמצום התמריץ להחזקת רכב פרטי צפוי לחסוך לעובדי המדינה כ־21.8 מיליון ק"מ נסיעה בשנה ברכב פרטי, מה שיחסוך 63.8 מיליון שקל בשנה במונחי תוצר. החלת חישוב זה על כלל עובדי המגזר הציבורי מביא לחסכון של כ־680 מיליון שקל בשנה.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט