גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעם בגלל היחלשות השקל: יבואני הרכב נערכים להעלאת מחירים נוספת

המחירים בשוק הרכב נסקו נוכח המשברים הגלובליים, במקביל לעדכון נוסחת "המיסוי הירוק" בישראל באחרונה ● כעת, מגמת היחלשות השקל ביחס לדולר מוסיפה שמן למדורה ועלולה לגרום לגל התייקרות נוסף ● החדשות הטובות: העלייה כנראה לא תהיה מיידית

שוק הרכב והאינפלציה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שוק הרכב והאינפלציה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות מחקר גדולות שמסקרות את שוקי הרכב המפותחים בעולם, נוהגות לפרסם תחזיות לטווח ארוך, לעיתים אפילו לטווח של שנתיים־שלוש. למרבה הצער זו פריבילגיה שלא עומדת לרשותנו בשוק הרכב הישראלי. אופק התכנון במציאות הכלכלית־פוליטית של ישראל הוא במקרה הטוב רבעון קדימה, וכל תחזית לטווח ארוך יותר היא בחזקת הימור.

השקל מתקרב לשפל של שלוש שנים מול הדולר
● ​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה
הסעיף בחוק ההסדרים שיאפשר לרשות המסים לקבל עליכם הרבה יותר מידע

כך לדוגמה, ההתפתחויות האחרונות בשער החליפין של השקל ביחס לדולר ולאירו, שהוא הגורם הבודד החשוב ביותר שמשפיע על מחירי כלי הרכב החדשים בישראל. בינואר פרסמנו בגלובס תחזיות של עשרה מבתי ההשקעות המובילים בישראל, וההערכה הממוצעת שלהם הייתה שהשקל יתחזק השנה בהדרגה מול הדולר לאזור ה־3.37 שקל בממוצע. הגדיל לעשות גוף בנקאי שחזה שער ממוצע של 3.18 שקל לדולר. רבים גם צפו יציבות או התחזקות של השקל ביחס לאירו.

לא מעט גופים בענף הרכב אימצו הנחות עבודה דומות בעת הגיבוש של מחירוני 2023. אבל כמובן שאף אחד לא חזה את אי הוודאות הכלכלית שנלווית לטלטלה הפוליטית המתמשכת ומביאה לנהירה של הציבור למט"ח על תקן של "מקלט". כעת, ניצב ענף הרכב מול שערי מטבע שנסקו משמעותית ביחס לשקל מתחילת השנה. המצב הזה שופך שמן על מדורת עליית מחירי הרכב ומשמש כמכפיל כוח ללחצים האינפלציוניים ולייקור המחירים על ידי היצרנים.

 

השקל כבר לא בולם עליות מחירים

שער השקל החזק ביחס לדולר ולאירו העניק בשנים האחרונות דחיפה משמעותית לצמיחת שוק הרכב הישראלי. הוא שיפר את כוח הקנייה של הלקוחות ובסיוע הריבית המזערית הכניס למעגל הלקוחות גם שכבות פחות חזקות באוכלוסייה, שבעבר רכשו כלי רכב משומשים.

אמנם השקל החזק לא בלם את עליית המחירים הזוחלת במחירוני היבואנים, אבל מאחורי הקלעים הוא תרם לירידה, או לכל הפחות ליציבות, במחירים הריאליים. זאת, באמצעות "הנחות עקיפות" דוגמת מבצעי מכירות ובאמצעות הנחות לחברות הליסינג שהתגלגלו בחלקן לצרכנים הפרטיים דרך שוק ה"אפס קילומטרים". שער השקל גם שיפר את היכולת של היבואנים לנטרל לחצים קיצוניים לעליית מחירים שמקורם בגורמי חוץ.

כיום היקפי הייצור וזמינות המלאים נמצאים במגמת שיפור, אך היצרנים ממשיכים לייקר את מחירי הרכב ולא רק את הדגמים החשמליים. גל ההתייקרויות הנוכחי פוקד גם (ואולי בעיקר) את רכבי הבנזין והדיזל (כולל היברידיים) שעדיין תופסים תשע מכל עשר מכירות בישראל.

כך למשל, ביום חמישי האחרון דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי החל מהשבוע הבא תעלה קבוצת פולקסווגן, היצרנית השנייה בגודלה בעולם, את כל מחירי דגמי הבנזין והדיזל שלה בעולם ב־4.4% וזאת בשל "זינוק בעלויות". יצרניות נוספות כמו פורד בוחנות לעבור באירופה לשיטה של "מחירים קבועים", או בתרגום לשפה מדוברת "אפס גמישות בהנחות". גם בקוריאה וביפן קיימים לחצים מתמידים להעלאת מחירים בשל עלויות חומרי הגלם והייצור.

וכשעליית מחירי כלי הרכב שנרכשים בדולרים ובאירו פוגשת על הדרך שקל חלש, התוצאה היא לחץ להעלאת מחירים וזו בשורה רעה לשוק.

כבר בתחילת 2023 נרשמה התייקרות של אלפי שקלים במחירים של הרבה דגמי בנזין ודגמים היברידיים בישראל. אולם, אז הנימוק היה עדכון נוסחת "המיסוי הירוק" בתחילת ינואר, שהביא להקטנת הטבות המס על רכבי הבנזין, וכמובן עליית מס הקנייה על רכב חשמלי ורכבי פלאג־אין. כעת נוסף הפיחות בשקל לקלחת, כך שהשאלות הרלוונטיות כרגע הן כבר לא "האם תחול עוד התייקרות" אלא "מתי, אצל מי ובאיזה היקף".

ההתייקרות מתעכבת (בינתיים)

עיתוי ההתייקרות תלוי מטבע הדברים במגמת שערי החליפין בשבועות הקרובים. בטווח הקצר רוב יבואני הרכב מפעילים הגנות שער במאות מיליוני שקלים ואלה בולמות כרגע את הזעזועים במט"ח. עם זאת, לכל היבואנים יש קווים אדומים. "שער הדולר־שקל נמצא על הקו האדום ושער האירו חצה אותו כבר מזמן", אמר לגלובס השבוע יבואן רכב גדול.

בולם זעזועים נוסף שעשוי לעכב את ההתייקרות הוא המלאים הגדולים, שצברו היבואנים בסוף 2022 כהכנה לגל המכירות של 2023. כלי הרכב במלאי נרכשו עדיין בשער חליפין "סביר" מה שעשוי לקנות עוד זמן.

לפיכך, התשובה על השאלות "היכן תורגש ההתייקרות ובכמה" שונה מיבואן ליבואן ומדגם לדגם. התייקרות מיידית משמעותית שנגזרת גם מהמטבעות כבר אפשר לראות הלכה למעשה בדגמים חדשים שנחתו בישראל בימים האחרונים וינחתו בשבועות הבאים. בדגמים חדשים קל יותר לגלגל את הפיחות בשקל לצרכנים בנימוק של "מדובר בדגם משופר וחדיש יותר עם יותר תוכן".

ועדיין מדובר בקפיצות מחיר משמעותיות. הנה שתי דוגמאות מהשבוע החולף: הדור החדש של קיה נירו פלאג־אין, אחד הדגמים הנמכרים מסוגו בארץ, הושק בשבוע שעבר במחיר של 185 אלף שקל. הדור היוצא של הרכב נכנס לישראל לפני ארבע שנים ב-155 אלף שקל. אמנם אכן מדובר ברכב חדש ומשופר, אבל המשמעות היא שהרכב "זז" לקטגוריה גבוהה יותר.

בשבוע שעבר הושקה גם הסדרה המעודכנת של ניסאן קשקאי במחיר בסיס של 180 אלף שקל לדגם בנזין טורבו. כאשר הרכב הושק בארץ באוגוסט 2021 בישראל, דגם הבסיס שלו באותו מפרט עלה 160 אלף שקל. מן הסתם נראה עוד דוגמאות כאלה בקרוב.

לעומת זאת, בדגמים קיימים עיתוי והיקף ההתייקרות תלוי ברגישות היבואן לשער המטבע. המותגים קוריאנים, שמחזיקים בכ־30% ממכירות הרכב השנתיות בישראל, נרכשים בדולרים, אבל הם נהנים מהורדת המכס בשיעור 7% בסוף השנה שעברה בעקבות חתימת הסכם הסחר עם קוריאה. לפיכך, הם יכולים לספוג את התנודות האחרונות בשערי המטבע טוב יותר מהמתחרים.

הפגיעה בשוק כבר מורגשת

לבסוף, נשארת עוד שאלה אחת והיא "עד כמה השוק עוד יוכל לספוג עליות מחירים בלי שהביקוש להיפגע". התשובה על כך היא רטרואקטיבית, כלומר הפגיעה בשוק כבר מתרחשת, אם כי היא עדיין לא באה לידי ביטוי בטבלאות המכירות.

בענף אומרים שרוב כלי הרכב שנמסרו בינואר ושיימסרו בפברואר, הם בגדר הזמנות קודמות של לקוחות שרכשו את כלי הרכב בשנה שעברה "במחירים הישנים". בענף מדווחים על הקפאה משמעותית בהזמנות חדשות, הן של לקוחות פרטיים והן של ציים, וזה כאמור עוד לפני השינויים בשערי המטבע. מצב כזה דורש מבצעי הנחות והזולות, אבל עם טיפוס של 4.3% בשער הדולר ו־2.4% באירו מתחילת החודש, ספק אם הוזלות נרחבות כאלה יהיו אפשריות. ובשורה התחתונה - התפנית לרעה הבאה בענף נמצא בפתח.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?