גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההופעה שאתם חייבים ללכת אליה ומופע המחול שאסור לכם להחמיץ

במוזיאון תל אביב יעלה מופע שהוא בגדר "אירוע חובה" לחובבי הז'אנר: שלומי סרנגה ישיר משיריו של גדול זמרי יוון, סטליוס קזנג'ידיס ● "גרסת הבמאי", יצירתו החדשה של רמי באר בביצוע להקת המחול הקיבוצית, אותה הוא מוביל מזה 27 שנים, עולה החודש בבכורה עולמית ומעניקה הצצה מרתקת אל דיאלוג מתמשך וארוך שנים בין אמן לחומר

מתוך ''גרסת הבמאי'' / צילום: אייל הירש
מתוך ''גרסת הבמאי'' / צילום: אייל הירש

הופעה

בעקבות האגדה סטליוס קזנג'ידיס, שלומי סרנגה
מתי: 25.2
שעה: 21:00
משך הופעה: כשעה וארבעים דקות (ללא הפסקה)
היכן: מוזיאון תל אביב לאמנות
כתובת: שדרות שאול המלך 27, תל אביב
מחיר כרטיס: 205-175 שקלים
זמינות כרטיסים באתר: www.eventim.co.il

במוצ"ש הקרוב יעלה במוזיאון תל אביב מופע מסקרן, שהוא בגדר "אירוע חובה" לאוהבי מוזיקה יוונית. המופע מתאר את סיפור חייו של גדול זמרי יוון, סטליוס קזנג'ידיס
(Stelios Kazantzidis), שנחשב בארצו לדמות מיתולוגית ממש.

את המופע יוביל הזמר שלומי סרנגה, שמזוהה עם שירה יוונית כבר שנים ארוכות. סרנגה ניחן בקול עמוק ומחוספס, שדומה להפליא לקולו של קזנג'ידיס עצמו, ומתאים מאוד לסגנון המוזיקלי שהיה מזוהה איתו, ה"לאייקו" - מוזיקה עממית שהתפתחה מתוך סגנון ה"רבטיקו", והגיעה לשיאה בשנות השישים והשבעים של המאה העשרים.

הקול החם והגישה החברתית של סטליוס קזנג'ידיס

סטליוס קזנג'ידיס (2001-1931) נולד בפרברי אתונה למשפחה ענייה. מוצאו של אביו היה בפונטוס, חבל ארץ לחופי הים השחור בטורקיה, שתושביו הוגלו ליוון בראשית המאה העשרים. שנים מאוחר יותר נשאר קזנג'ידיס נאמן למקורותיו, והקליט בין היתר שירים מסורתיים מפונטוס.

בשנות החמישים הפך קזנג'ידיס לסיפור הצלחה מטאורי, ונחשב "אגדה חיה" עד מותו. קולו הייחודי מלא חום ורגש, והאזנה לו מעוררת מיד תחושה חמימה של "חזרה הביתה" בקרב אוהבי המוזיקה היוונית.

קזנג'ידיס נחשב לדמות נערצת לא רק בזכות קולו ושיריו האהובים, אלא גם בזכות גישתו הפרו־חברתית התקיפה. בתקופה בה זכה לשיא הצלחתו סירב להופיע במועדונים יקרים שהיו בהישג ידם של עשירים בלבד, והתעקש לשיר עבור העם הפשוט. הוא דאג שעובדי המועדונים בהם הופיע יסיימו לעבוד בשעה סבירה, והתעמת עם מנהלי תעשיית המוזיקה כדי לתת למוזיקאים תמלוגים הוגנים עבור שיריהם. הוא שר על הסבל של אימהות שילדיהם היגרו, על האומללות של חיי הלילה, על הבדידות ועל האהבה הנכזבת. היה מי שהגדיר אותו כ"קולם של העייפים, המנוצלים, הנבגדים, הפליטים והמהגרים". קזנג'ידיס לא ניסה להיות מתוחכם אלא פנה ישירות אל הלב של מאזיניו באופן האותנטי והישיר ביותר, ובהתאם זכה לאהדה חובקת כל.

כותרת המופע של שלומי סרנגה היא "בעקבות האגדה סטליוס קזנג'ידיס", והוא עלה לראשונה בפסטיבל ישראל בשנת 2018. המופע יכלול קטעי וידאו נדירים, סיפורים אישיים וכמובן שירים נבחרים, ביניהם: "איפארכו" ("אני קיים", שהפך בתרגום העברי ל"אלינור" ששר זוהר ארגוב), "זינגואלה", "טראגודו" ("אני שר") ואחרים. סרנגה יוביל את המופע בשירה, ולצידו שבעה נגנים בקלידים, אקורדיון, תופים, בוזוקי, גיטרה באס, גיטרה חשמלית וכלי הקשה.

שלומי סרנגה, היורש הישראלי של קזנג'ידיס

שלומי סרנגה (49) מוכר היטב כמבצע עילי של שירה ביוונית. הוא גדל לתוך המוזיקה הזו בזכות אביו, שהיה אמרגן של זמרי מוזיקה יוונית בארץ, ובילה חלק ניכר מילדותו במועדונים היוונים ביפו. הוא התחיל להופיע בגיל 20, ובמהלך הקריירה שלו הופיע במועדונים ביוון וכזמר אורח בתוכניות אירוח בטלוויזיה היוונית.

הוא אף זכה להיפגש עם קזנג'ידיס לפני מותו, מפגש בו התפעם הזמר היווני מהדמיון בין קולו של סרנגה לקולו שלו והכתיר אותו כיורשו. באחד הראיונות עמו אמר סרנגה כי למרות שאינו דובר יוונית היא כמו שפת אם בשבילו, והמופע הזה יהיה הזדמנות מעולה להיווכח בכך.

מחול

גרסת הבמאי, להקת המחול הקיבוצית 
מנהל אמנותי: רמי באר
ימים ושעות הופעות: www.kcdc.co.il
משך הופעה: כשעה
מחיר כרטיס: 102-194 שקלים

במבט רטרוספקטיבי חוזר הכוריאוגרף ומנהלה האמנותי של להקת המחול הקיבוצית, רמי באר, אחורה בזמן. הוא מתבונן, ממעוף הציפור, על מרחב עשייתו, הכולל יצירות אייקוניות שהפכו לחלק בלתי נפרד מעולם המחול הישראלי.

40 שנות יצירה פורייה של באר, שאינו חדל להמציא את עצמו מחדש לאורך כל הדרך, להשתכלל ולהתפתח, ועם זאת לשמור על טביעת אצבע ייחודית ומובחנת, על עולם תנועתי בימתי משלו, על שפה שנותנת אותותיה במרחב, מדברת את המקום והזמן.

באר (65), אולי הכוריאוגרף הישראלי מכולם, לבטח הפוליטי שבהם, מציב מזה ארבעה עשורים מראה מול הגוף הפרטי והקולקטיבי, מהדהד את הדי.אן.איי הישראלי, מנהל דיאלוג מתמיד עם שורשיו. כעת הוא מבקר מחדש בעבודות שיצר לאורך השנים, צולל לתוכן, שוהה בהן ובוחן אותן שוב. הוא מפרק אותן לחלקיקים, כחומר גלם שאותו הוא מלחים לכדי משהו חדש ואחר.

שיר אהבה לקהל

"גרסת הבמאי", יצירתו החדשה של באר בביצוע להקת המחול הקיבוצית, אותה הוא מוביל מזה 27 שנים, עולה החודש בבכורה עולמית ומעניקה זווית ראייה מורחבת והצצה מרתקת אל דיאלוג מתמשך וארוך שנים בין אמן לחומר.

באותה הלחמה מחדש, מקופלת, בין היתר, גם אמירה על מהות היצירה הבימתית, שבניגוד לסטטיות של האמנות הפלסטית, משתנה תדיר, אלסטית, דינמית ובתנועה מתמדת ממש כמו החיים עצמם.

"גרסת הבמאי" הוא למעשה שיר אהבה לקהל שעוטף ומלווה את באר ולהקת המחול הקיבוצית לכל אורך הדרך, בארץ ומחוצה לה. זהו שיר אהבה לבמה, המאפשרת לבאר לעשות בה כרצונו וגם לרקדנים, השותפים למעשה היצירה, נותנים לה גוף, מביאים אותה לכדי ביטוי. וכמו בכל עבודותיו, כך גם בתצרף האקלקטי החדש, מחברת האסתטיקה העילאית של באר - מאסטר של קומפוזיציה החתום במקביל גם על עיצוב הבמה, התאורה והתלבושות - את מכלול האלמנטים הבימתיים לכדי תמונות יפהפיות ודימויים בימתיים רבי עוצמה שנחרטים בזיכרון.

עשייה פנומנלית

להקת המחול הקיבוצית, שהקימה בשנות ה־70 הרקדנית והכוריאוגרפית המנוחה יהודית ארנון והופקדה בידי באר בשנת 1996, אמורה היתה לציין לפני כשנתיים יובל להיווסדה. התכניות לחגיגות היובל נדחו בשל מגפת הקורונה, אך ערב הגאלה של העבודה החדשה, שייערך ביום שלישי ה-28.2 בהיכל אומנויות הבמה בהרצליה, מספק הזדמנות מצוינת לעצור ולהביט גם בתמורות שחלו בלהקה הייחודית הזו, הפועלת מימי ראשיתה, בניגוד לכל הסיכויים, בקיבוץ געתון שבגליל המערבי.

זוהי הזדמנות להכיר בהישגיה של הלהקה ובעשייה הפנומנלית של אחד מגופי התרבות הגדולים בישראל, הרבה מעבר לתחומי הבמה, בין היתר, בפעילויותיו הנרחבות של כפר המחול הבינלאומי שהקים באר בגעתון ומושך אליו מזה שנים מאות רקדנים ופרחי ריקוד מצטיינים מכל העולם, שמשתלמים בו ומפיצים הלאה את בשורת המחול הישראלי.

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע