גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תגיד לי מי אתה: כך מייצרים פרסום ממוקד בעולם הקריפטו שמקדש אנונימיות

משקיעים, סוחרים, גיימרים, מפתחי תוכנה וחובבי אמנות דיגיטלית הם קהל יעד מבוקש לא רק עבור חברות בלוקצ'יין, אלא גם עבור מותגים כמו דיסני, סטארבקס או נייקי ● ב־Addressable הישראלית פיתחו מערכת ביג דאטה ליצירת קמפיינים אפקטיביים עבורם, בלי לפלוש לפרטיות

פרסומת של Immutable למשחק guild of guardians בשיתוף עם ליגת esports / צילום: מאתר guild of guardians
פרסומת של Immutable למשחק guild of guardians בשיתוף עם ליגת esports / צילום: מאתר guild of guardians

גמר הסופרבול של שנת 2022 היה ערב חגיגי עבור שחקניות הקריפטו הגדולות בעולם, שרכשו בו זמן פרסום בסכום מצטבר של עשרות מיליוני דולרים. השנה, לעומת זאת, אך אחת מהן לא נראתה שם. אפילו OKX, שכן תכננה להיות על המסך בהפסקת הפרסומות, ויתרה על המהלך - אחרי שחודש קודם לכן קרסה המתחרה העיקרית שלה, FTX של סם בנקמן־פריד. היחידה שכן פרסמה הייתה Limit Break, שהציעה 10,000 NFT של דמות הנקראת DigiDaigoku. 

בין כל הפרסומות המושקעות של גמר הסופרבול, 15 שניות בלטו במיוחד 

עלות פרסומת כזו עומדת על כ־7 מיליון דולר ל־30 שניות, ובתמורה מגיעים לקהל של יותר מ־100 מיליון בני אדם ברחבי העולם. אומנם קשה לדעת מה שיעור הצופים שבכלל מתעניינים בתחום, אבל בעולם שמקדש אנונימיות ופרטיות, פרסום ממוקד הוא עסק בעייתי.

השיח החזק בטוויטר

לפי הדיווחים, המהלך השתלם ללימיט ברייק, אבל לא כל חברה יכולה להרשות לעצמה סכומים כאלה, ובכלל, גמר סופרבול יש רק פעם בשנה, ועיקר הפרסום בתחום הזה הוא בדיגיטל.

בחברת Addressable הישראלית מודעים למקבלות הללו, ובחרו להתגבר עליהן באמצעות מערכת ביג דאטה שמפלחת את קהל המשתמשים האנונימי לטובת בניית קמפיינים פרסומיים אפקטיביים וממוקדים - לקוני טוקנים, לסוחרי NFT, לגיימרים ולכל מי שביצע אינטראקציה כלשהי בזירת הקריפטו.

כיום עיקר המפרסמים הם חברות משחקים שגדלו בתוך הבלוקצ'יין - ומעט חברות פיננסים, תשתית ושירותים, שרוצות למשוך מפתחים או מציעות שירותי מס ודוחות. עם זאת, יותר ויותר שחקני מיינסטרים נכנסים לתמונה, ביניהם דיסני, מאטל (יצרנית ברבי), איביי שרכשה את KnownOrigin (מרקטפלייס של NFT) ואחרים.

בשלב זה מתרכזים בחברה בפרסום בטוויטר, בנימוק ששם מתרחש עיקר השיח בקריפטו. עם זאת, בעקבות הגיוס שערכו לאחרונה, בהיקף של 7.5 מיליון דולר, הפיתוח של איסוף הדאטה יואץ, לטובת פילוחים על משתמשי בלוקצ'יין מרשתות חברתיות נוספות.

"בענף שלנו כולם מתקשים להבין את הלקוח, מי קנה ומה עוד הוא היה רוצה. אנחנו פותחים את מה שאפשרי בשיווק דיגיטלי מסורתי ברשתות החברתיות, גם לצרכנים המחזיקים ארנקי קריפטו", מסביר ד"ר אסף נדלר, אחד המייסדים וסמנכ"ל המחקר ב־Addressable.

ד''ר אסף נדלר, מייסד משותף ב-Addressable / צילום: שרית ציילר כהן

המודל העסקי מבוסס על תשלום חודשי קבוע פר חשבון מפרסם, כלומר אם לחברת משחקים יש ארבעה חשבונות בסושיאל מדיה (אחד לכל משחק), היא תשלם על כל חשבון בנפרד סכום שמגיע לאלפי דולרים.

אנונימיות היא פיצ'ר

אדרסאבל נוסדה ב־2022 על־ידי נדלר, תומר שרוני (המכהן כמנכ"ל) ותומר שלמה - כולם מגיעים מעולמות הדאטה ולמידת מכונה ועם ניסיון של יותר מ־15 שנה בחברות מובילות בשוק וביחידות טכנולוגיות בצבא.

מאגר המידע של החברה כולל יותר מ־500 מיליון ארנקי קריפטו ו־100 מיליון חשבונות בטוויטר. בין לקוחותיה נמנות חברות משחקי הבלוקצ'יין המובילות Kryptomon ו־Immutable, פוליגון ההודית ובנקור הישראלית, מהוותיקות והמוכרות בתחום הפיננסים בקריפטו.

"ב־2021 חברות בלוקצ'יין גייסו 43 מיליארד דולר, יותר מחברות סייבר ודיגיטל הלת'", אומר נדלר. "אלה עולמות גדולים מאוד, עם חברות ענק שמשקיעות הרבה כסף בהבאת משתמשים חדשים. בשונה מיתר העולם השיווקי, כאן האתגר נובע מהאנונימיות שיש בבלוקצ'יין בהגדרה. אנשי השיווק לא מבינים את הקהל שלהם, מיהו ומה הוא אוהב לקנות, באילו מקצועות הוא עוסק, מה המיקומים שלו. כמובן שהכוונה היא לרמה הסטטיסטית, לא הפרטית.

"האתגר הבא הוא לייצר את הקשר עם האנשים שקונים. בעולם הזה לא נהוג לאסוף פרטי קשר ואימיילים כדי לקדם פיצ'רים חדשים או כנסים. אנשי השיווק מאוד מוגבלים, והמטרה שלנו היא לעזור להם להגיע למשתמשים מבלי לשבור את האנונימיות".

איך אתם מטרגטים משתמשים?
"בנינו מכונה שאוספת מהבלוקצ'יין מידע פומבי לצד מידע מהרשתות החברתיות, ואז אנחנו מנסים להבין אילו בעלי ארנקים קשורים לאילו זהויות במדיה החברתית. בעצם, אנחנו מסתכלים ממעוף הציפור על היסטוריית הרכישות של הארנקים, לאילו קהילות ברשתות החברתיות הם משתייכים, למה הם עושים לייקים, ואיפה יש אינגייג'מנט.

"אנחנו בוחנים לא רק משקיעי קריפטו, אלא גם שחקנים במשחקי מחשב, מפתחי תוכנה, יוצרי תוכן, חובבי אמנות דיגיטלית וסוחרים. המידע נאסף אלינו בלי מזהים אישיים, אנחנו לא צריכים את זה, וזה לא מעניין אותנו. אנחנו בונים תצוגה סטטיסטית ומאפשרים 'לייצא' קהל בצורה מוצפנת לסושיאל מדיה, בלי לירות בערפל. חשוב לציין כי כל הפנייה היא לקהילות, אין יכולת במערכת לבודד פרט וארנק ספציפי. האנונימיות היא פיצ'ר חשוב בעולם הזה.

"איש השיווק מתאר לנו מי הקהילה שהוא רוצה. למשל, כל הארנקים שקנו ממנו טוקנים בשנה האחרונה, או כל בעלי הארנקים שהתעניינו בפרויקט X, או אלה ששיחקו משחקים על הבלוקציי'ן בחודש האחרון ומראים מוכנות לשלם. התיאור מוכנס למערכת, ואנחנו מציגים ניתוח סטטיסטי ממידע גלוי, איך הקהל פזור בעולם, מה תחומי העניין שלו, באילו מקצועות הוא עוסק.

"בעצם, לכל פרופיל בטוויטר אנחנו בונים טביעת אצבע, שכוללת את הפרויקטים בעולם הבלוקצ'יין שבהם הוא מתעניין. ועם הנתונים האלה אפשר לייצר ציוץ ממומן לקהילה ממוקדת של אלפי אנשים".

הכרטיס של איתיחאד

המתחרות הבולטות של אדרסבל הן בלייז וקאזם. "זה תחום חם עם צורך עמוק, אז יש בו לא מעט סטארט־אפים", אומר נדלר, "אבל אנחנו החברה היחידה ששמה דגש על הבאת משתמשים חדשים, בשונה מהחברות האחרות, שמתמקדות בשימור ואקטיבציה של המשתמשים הקיימים".

איך אתם מודדים את האפקטיביות של הפרסום, כלומר את הרכישות שמתבצעות בפועל?
"זה האתגר השלישי, הביצועים. אין היום אף מערכת שמביאה מידע משני הצדדים, וזה מה שאנחנו עושים. ברגע שמשווק מעלה ציוץ ממומן, אנחנו אוספים מידע על הפעילות שלו, ומהבלוקצ'יין אנחנו אוספים את רכישות הטוקנים שבוצעו".

בחרתם בתחום לא מאוד יציב, והשנה היו כמה אירועים שהמחישו זאת. זה לא מטריד אתכם?
"לא. לדעתנו הרבה מהרעשים בשנה החולפת מנקים את ההייפ סביב ערך המטבעות. אותו הייפ הקשה על העיסוק בפיתוח מוצרים איכותיים ובניית בסיס משתמשים עקבי ומתרחב".

יותר ויותר חברות מיינסטרים נכנסות לתחום שלכם.
"סטארבקס מנפיקה נכסים דיגיטליים חווייתיים לרוכשי קפה, שמאפשרים לקבל מוצרים נוספים בהנחה. בעצם זו המקבילה הדיגיטלית לכרטיסיית ניקובים של 'קפה עשירי בחינם'. פפסיקו השיקה NFT למי שקונה משקאות ומזון, ונייקי ואדידס פונות לאספני נעליים.

"חברת התעופה איתיחאד השיקה כרטיסי נוסע מתמיד על NFT, ואלה כרטיסים בכמות מוגבלת, כך שלקוח יכול לקנות ואז למכור לך. נוצר מועדון סחיר, והשליטה והבעלות היא כבר לא של החברה שהנפיקה, אלא של הקהילה.

"בתקופת ההייפ, ה-NFT שווק באלפי דולרים, מחיר לא אטרקטיבי לקהל המיינסטרים. היום נכסים דיגיטליים מונפקים במכירים נגישים עבור חוויות בידור. למשל, וורנר ברדרס השיקה נכס שמאפשר צפייה מוקדמת בקטעים מצולמים, החל מ-30 דולר".

איפה אתם רוצים להיות בעוד שנתיים־שלוש?
"אני צופה שחלק נכבד מאנשי השיווק בבלוקצ'יין יעבדו עם המערכת שלנו ביומיום. המטרה היא להיות הגולד סטנדרט שלהם. אנחנו רוצים להיות הכלי הפנימי שעוזר לחברות כמו דיסני ומאטל להבין מי קונה קריפטו. זה החזון של מותגים גדולים שמבססים אסטרטגיית Web3 כדי להגיע ישירות ללקוח, על אף שרשרת האספקה הארוכה שנמצאת באמצע".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר