גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנצ'סטר יונייטד מתחילה לסנן את ההצעות לרכישת המועדון היוקרתי

ענקית הכדורגל מאנגליה קיבלה שתי הצעות פומביות וכמה הצעות פרטיות נוספות לרכישתה ממשפחת גלזר - שרכשה אותה בשנת 2005 ● בין המציעים לרכוש את הקבוצה, שנסחרת בניו יורק בשווי של קרוב ל–4 מיליארד דולר: יו"ר בנק מקטאר ומיליארדר בריטי

שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים לאחר שער / צילום: Associated Press, Dave Thompson
שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים לאחר שער / צילום: Associated Press, Dave Thompson

שלושה חודשים לאחר שהכריזו שהם פתוחים למכירת אחד הנכסים הנחשקים ביותר בעולם הספורט, קיבלו בני משפחת גלזר כמה הצעות ראשוניות עבור ענקית הכדורגל מנצ'סטר יונייטד, לקראת תאריך הסיום הסופי להגשת הצעות, שיגיע ביום שישי בערב.

למרות ששתיים מההצעות פורסמו באופן פומבי בידי המציעים, הוגשו גם כמה הצעות נוספות, הן תמורת בעלות חלקית על מועדון הכדורגל והן לרכישתו במלואו, כך אמר אדם המכיר את התהליך.

ביונייטד עצמה לא הגיבו על תהליך המכירה מאז תאריך הסיום הראשון ביום שישי, והערכות השווי של ההצעות אינן ידועות. ההצעות הרבות - כולל אחת מיושב הראש של בנק קטארי ואחרת שהגיש מיליארדר בריטי - יכולות להביא את משפחת גלזר להרוויח משוק לוהט, שלאחרונה הזניק את הערכות השווי של נכסי ספורט מובילים לשיאים חדשים.

השיא הנוכחי מוחזק על ידי צ'לסי, שנמכרה במאי האחרון לקבוצה בהובלת המשקיע האמריקאי טוד ביילי תמורת כ-5.3 מיליארד דולר. חודש אחר כך, השיא בצפון אמריקה נשבר, כשאחד היורשים של אימפריית וולמארט סגר הסכם לרכישת קבוצת הפוטבול דנבר ברונקוס תמורת 4.65 מיליארד דולר. שווי השוק של מנצ'סטר יונייטד, שרשומה בבורסת ניו יורק, עמד ביום ד' השבוע על כ-3.7 מיליארד דולר.

היועצים של מועדון הכדורגל, ריין גרופ מניו יורק, צפויים לבלות את השבוע הבא פחות או יותר בבחינת ההצעות וסינון אלה שלא עומדות ברף.

שני המציעים הפומביים מוכרים לכל מי שעקב אחר בעלי אינטרסים עשירים שעדיין מעוניינים ברכישת נכסי ספורט ברמות המחיר החדשות, הגבוהות יותר.

לראטקליף כבר יש קבוצות בצרפת ובשווייץ

הראשונה הוגשה על ידי שייח ג'אסים בין חמד אל תאני, יושב הראש של הבנק האיסלמי של קטאר ובנו של ראש הממשלה לשעבר של המדינה. בהצעה שלו הציע למחוק את החוב של מועדון הכדורגל ולשדרג את התשתיות המתיישנות של יונייטד, כולל איצטדיון אולד טראפורד, המכיל 74 אלף מושבים.

השנייה הוגשה בידי ג'ים ראטקליף, יושב הראש ומייסד חברת הפטרוכימיקלים Ineos והאיש העשיר ביותר בבריטניה. כמעריץ מושבע של מנצ'סטר כל חייו, כבר כיום מעורב ראטקליף מאוד בספורט, דרך הבעלות על קבוצת הכדורגל אולימפיק גימנסטי קלוב ניס (OGC Nice) מהליגה המובילה בצרפת, מועדון הכדורגל לוזאן-ספורט משווייץ וקבוצת רוכבי האופניים אינאוס גרנדיירס, וכן אינטרסים נוספים. באביב האחרון עשה ראטקליף ניסיון מאוחר (שלא הצליח) לרכוש את צ'לסי. לא ברור אם ראטקליף מתכנן להיות המשקיע היחיד בהצעה שלו.

בנוף המכירות צמח גורם יוצא דופן נוסף בהליך ההתמחרות. קבוצת השקעות אמריקאית, תאגיד הניהול אליוט, הכריזה שהיא מוכנה לעזור לכל הצעה שתוגש לרכישת הקבוצה. אליוט, שרכשה את המועדון איי סי מילאן באיטליה ב-2018, רמזה למציעי ההצעות שתשקול לממן רכישה, אבל אין לה תוכניות להציע הצעה משל עצמה עבור יונייטד, כך אמר אדם המכיר את הנושא, שלדבריו כיום אליוט לא מזוהה עם אף מציע ספציפי.

בעיות פוטנציאליות של ניגודי עניינים

בשתי ההצעות הציבוריות שהגיעו בינתיים יש מגוון בעיות משלהן, הנובעות בעיקר מהקשרים של המציעים למועדוני כדורגלי אירופיים אחרים. בעוד שההצעה של שייח ג'אסים אינה תלויה בקרן העושר הריבונית של קטאר, על פי אדם המכיר את המבנה, בפרמייר ליג דורשים שהוא יראה באופן נחרץ שאין שום חפיפה בשליטה או בהשפעה. קרן העושר הריבונית היא הבעלים של פריז סן-ז'רמן - הקבוצה הבזבזנית שמשחקים בה גם ניימר, גם קיליאן אמבפה וגם ליונל מסי - וכללי המשילות אוסרים על בעלות משותפת בשני מועדונים המשתתפים באותה תחרות, למשל הצ'מפיונס ליג, הכוללת קבוצות מרחבי אירופה.

ראטקליף יתמודד עם ניגוד עניינים דומה במקרה שיונייטד וניס יגיעו שתיהן לצ'מפיונס ליג או לליגת אירופה לקבוצות מדרג שני.

עם זאת, בפרמייר ליג כבר הוכיחו שהם יודעים להיות גמישים בכל הנוגע לשאלות על עצמאות תפעולית של בעלים פוטנציאליים. כשהליגה נתנה אור ירוק למכירת ניוקאסל יונייטד לקרן ההשקעות הציבוריות של ערב הסעודית ב-2021, זה היה רק בגלל שקיבלה מה שמכונה "אישורים מחייבים מבחינה חוקית" שהקרן תנהל את המועדון ללא השפעות ממשלתיות - חרף העובדה שיושב ראש הקרן הוא נסיך הכתר מוחמד בין סלמאן.

אוהדי מנצ'סטר חוששים מרמות גבוהות של חוב

תהליך המכירה הותיר את אוהדי מנצ'סטר יונייטד ברגשות מעורבים. בעוד שהם ללא ספק נרגשים לראות את תקופת גלזר מסתיימת, 18 שנים אחרי שהמשפחה רכשה את הקבוצה תמורת כ-940 מיליון דולר ברכישה מאוד ממונפת, אוהדי הקבוצה גם מודאגים מאוד לגבי השאלה אילו דברים יכניס בעלים חדש לקבוצה.

"ישנן שאלות על הגינות בספורט, בהתחשב בקשרים הקרובים במיוחד בין חלק מהמציעים והבעלים של מועדוני ספורט אחרים, כולל פריז סן-ז'רמן וניס", נמסר מנאמנות אוהדי מנצ'סטר יונייטד. "ישנן גם תהיות אם אי אילו מההצעות יהיו מבוססות על רמות גבוהות של חוב".

אוהדי יונייטד חוששים לגבי החוב מאז ההשתלטות של משפחת גלזר, שאליה התנגדו מההתחלה. ובעוד שמשפחת גלזר הובילה את הקבוצה להצלחות באנגליה ובליגות בינלאומיות בסוף העשור הראשון של המאה, שמה נקשר גם לתקופה הרבה פחות מוצלחת בעשור שאחריו. השפל הנמוך ביותר הגיע ב-2021, כשיונייטד הפכה לאחד המנועים החזקים מאחורי פרויקט הסופר-ליג של אירופה שכשל, כאשר תריסר קבוצות כדורגל חזקות רצו להתנתק מהצ'מפיונס ליג כדי להבטיח לעצמן הכנסות גבוהות יותר.

אוהדי יונייטד הפגינו, ואפילו פרצו לדשא באיצטדיון אולד טראפורד. משפחת גלזר בסופו של דבר התנצלה על חלקה בסופר-ליג. כפי שהתברר, כישלון הפרויקט היה גורם משמעותי בהחלטתה למכור את מועדון הכדורגל.

"בעלים של מועדוני כדורגל, בדיוק כמו כל האוהדים האחרים, צריכים להעניק למועדון שלהם, במקום לקחת ממנו לטובתם האישית", כתבה נאמנות המועדון במכתב פתוח למגישי ההצעות. "הבעלים הנוכחיים לקחו מאות מיליוני דולרים על פני תקופה ממושכת, שבה המועדון נכשל. על כישלונות לא צריך להינתן שום פרס".

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

שר החוץ האמריקני: ההצעה שעומדת בפני חמאס "נדיבה בצורה יוצאת דופן"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • החות'ים תקפו ספינת מכולות שעשתה את דרכה לסעודיה, ככל הנראה בשל קשריה עם ישראל • עדכונים בולטים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?