גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוליווד נגד הקשישים: למה מבוגרים פלוס לא מקבלים כבוד באוסקר

איך מתבטא היחס המשפיל לבני הגיל השלישי בהוליווד, מה הסיכוי לזכות באוסקר בגיל מבוגר, האם יש הבדל בין שחקנים זקנים לשחקניות זקנות ולמה באופן מוזר אפשר למצוא תקווה קטנה דווקא בקטגוריות המשנה

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

קולנוע הוא מדיום מזדקן. זו אמנות שגילתה בוקר אחד מול המראה בחדר השינה שערת שיבה ראשונה כבר עם פרוץ עידן הכבלים ושלושה עשורים מאוחר יותר היא מתעוררת
בכל בוקר כדי להילחם בקמטי הזמן. לצד שירותי הסטרימינג הצעירים, המהירים והזמינים, משתדל הקולנוע לא להסגיר את גילו. מספידיו, עוד בחייו, ירמזו בגסות רוח כי זקנתו מביישת את נעוריו. כי איך אפשר להתקיים בכבוד כאשר תחת כל עץ רענן צומחת תשתית טכנולוגית שמאפשרת לתוכן להגיע אלינו מתי שנרצה, כמה שנרצה ואיך שנרצה.

ואולי, במקום להאשים בנרגנות את התקדמות הדורות, היה עליו לשנן את הפסוק "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן", או את דברי הלל הזקן: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". כי קברניטי הקולנוע, או ליתר דיוק שליטי הוליווד, היו אלו שהתחילו את המגמה האכזרית הזו כלפי הזקנים בזמן שהם היו היחידים שישבו על כס המלכות. כולם זוכרים את התחינה של השחקנים והשחקניות בהוליווד כלפי המושכים בחוטים: כזכוכית ביד המזגג, ברצותו חוגג וברצותו ממוגג, כן אנחנו בידך מעביר זדון ושוגג. אבל הוליווד, כמו הוליווד, בכוונת מכוון, בזדון ולא בשגגה, טאטאה את זקניה וזקנותיה מתחת לשטיח האדום.

בכל דור ודור שולחת הוליווד את שחקניה המעוטרים לפנסיה מוקדמת. גיל 45 זה השיא של השחקנים הגברים - רף שהוא גם עליון וגם תחתון. אחרי אמצע העשור החמישי לחייהם, מוטב לשחקנים שיעשו הסבה מקצועית. לכו להיות במאים, אומרים להם זקני האקדמיה, אולי ככה תצליחו לקטוף פרסים בתור זקנים כמו קלינט איסטווד או סטיבן ספילברג, אולי תהיו מועמדים על פסקול כמו ג'ון וויליאמס האגדי, או טוב יותר - פשוט שבו פה לצידנו וחלקו לילדים שלכם ולנכדות שלכם את הפרסים, העיקר שלא תחשפו בפנינו את פניכם חרושות הקמטים.

התיקון שנעשה בהוליווד אחרי כמעט 90 שנות קיפוח אכזרי תקף היום רק עבור עוולות פוליטיות חברתיות וגזעיות ומטרתו היחידה היא למרק את הנפש. הנה השחורים זוכים בפרסים, הנה גם האסייתיות, הנה אפילו כמה מוטאנטים שזוכים לפריחה מסוימת בסרטי אקשן, אבל בכל הקשור לזקנים - מישהו כנראה הוריד אותם בתור לקופת החולים ושכח להחזיר אותם הביתה. ואם הזקנים הפכו לאזובי הקיר, מה תאמרנה האזובות.

א: 60 עד 60

הגיל הממוצע של הגברים שזכו באוסקר בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר בין השנים 2010-1961. בין העשור "הצעיר" ביותר (בין השנים 2010-2001), שבו הגיל הממוצע של עשרת הזוכים הוא 43.4, לבין העשור "הזקן" ביותר (בין השנים 1990-1981), שבו הגיל הממוצע של עשרת הזוכים הוא 47.4, מפרידות בסך הכול 4.1 שנים. זו עדות ניצחת לכך שלא משנה מתי ומהו הלך הרוח החברתי - חוקי הוליווד עובדים תמיד כשזה נוגע לגיל. במילים אחרות: לגיל "הנכון" בקולנוע האמריקאי אין צייטגייסט, אבל גם אין יותר מדי קמטים. אם הורגלנו בשנים האחרונות למצוא במגזינים בארץ ובעולם רשימות צעירות, מרעננות, מפרגנות ומהללות בסגנון "30 עד 30" או "40 עד 40", שמבליטות את ילדי וילדות הפלא שאמורים להיות הדבר הגדול הבא בתחומים שונים, הרי שהוליווד מתהדרת דווקא בפרויקט "60 עד 60" - מעין אקדמיה להדרת זקנים שמגבילה ב-60 השנים האחרונות את הזכיות בפרס הנחשב ביותר לשחקנים עד גיל 60.

60 הזוכים המאושרים באותה התקופה מתחלקים כך: 43% בני +40, 28% בני +30, 17% בני +50, 8% בני +60. מתחת לגיל 30 נמצא רק שחקן אחד, אדריאן ברודי (29), וגם מעל גיל 70 נמצא רק שחקן אחד, הנרי פונדה (76). גם עולם הקולנוע, הקשיש והעייף בהשוואה לתוכן שמופיע על מסכי הטלוויזיה והטלפונים החכמים שהכריזו מזמן על מותו, שייך לצעירים. לא צעירים מדי, כי בכל זאת מדובר בטקס האוסקר שאמור להיות במובן מסוים סמן של איכות ולכן בדרך כלל מדגיש סרטי דרמה ארוכים ומהורהרים שדורשים מהשחקנים הראשיים לעצב דמויות מורכבות יותר; אבל גם לא זקנים מדי, כי לאורך ההיסטוריה של הפרס החשוב בעולם הבידור אפילו זקני האקדמיה לא באמת רוצים לראות על המסך הגדול את עצמם אלא את עצמם בנעוריהם, אי שם לפני כמה וכמה עשורים.

בעשור המלא האחרון (2020-2011) אין אפילו שחקן אחד שחצה את גיל 60. גארי אולדמן היה הכי קרוב כשזכה בפרס על גילומו של ווינסטון צ'רצ'יל ב'שעה אפלה' (2017) שבועיים וחצי לפני שציין את יום הולדתו ה-60. אבל גם בשני העשורים שקדמו לכך לא היה מצבם של הזקנים טוב יותר: ג'ף ברידג'ס, שהיה בן 60 ו-93 ימים בזמן שזכה על תפקידו ב'לב לא שפוי' (2009), וג'ק ניקולסון, שהיה בן 60 ו-335 ימים בזמן שזכה על תפקידו ב'הכי טוב שיש' (1997), הם היחידים שהחליפו קידומת ל-6 וקיבלו באותן השנים את הפסלון המוזהב.

אדריאן ברודי, שזכה בגיל 29 ו-343 ימים על תפקידו בסרט 'הפסנתרן' (2002), הוא הזוכה הצעיר ביותר באותה תקופה. הנרי פונדה, שזכה בגיל 76 ו-317 ימים על תפקידו בסרט 'האגם המוזהב' (1981), הוא הזוכה המבוגר ביותר באותה תקופה. עבור פונדה היה זה גם תפקידו האחרון בקולנוע, שכן הוא מת כחצי שנה לאחר זכייתו בפרס. במשך 39 שנים החזיק פונדה בתואר הנכסף - כאשר בתפקיד סגניו מכהנים שלושה ינוקות בני 62, ג'ון וויין, ג'ורג' ארליס ופול ניומן, הצעירים ממנו בכמעט עשור וחצי - עד שלפני שנתיים הגיע סר אנתוני הופקינס ובגיל 83 ו-115 ימים גרף את הפסלון המוזהב על תפקידו בסרט 'האב' (2020). השחקן הכי מבוגר שהועמד אי פעם לאוסקר הוא כריסטופר פלאמר על תפקידו במותחן הפשע 'כל הכסף שבעולם' (2017) בגיל 88, ארבע
שנים לפני מותו, בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר. פלאמר התנחם שש שנים קודם לכן, בגיל 82 ו-75 ימים, בזכייה באוסקר בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בסרט 'בגינרס' (2010) - והוא האדם הכי מבוגר שזכה בקטגוריה זו.

ב: הזקנים מחוץ לפוסטר

פלאמר הוא בסך הכול תירוץ נחמד להעמיק בנתוני הגיל של זוכי האוסקר בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר. הקטגוריה הזו מספרת סיפור שונה מזה של אחותה הבכירה. הגיל הממוצע של הגברים שזכו באוסקר בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר בין השנים 2020-1961 הוא 52.8 - מבוגר בכמעט שמונה שנים מממוצע הגיל של הזוכים בקטגוריית השחקן הטוב ביותר. גם כאשר בוחנים כל עשור בנפרד, אפשר לראות כי הגיל הממוצע בארבעה מתוך ששת העשורים הללו הוא מעל 50.

60 הזוכים בקטגוריית שחקן המשנה בתקופה המדוברת מתחלקים באופן הבא: 32% בני +40, 20% בני +50, 17% בני +30, 12% בני +70, 10% בני +60, 7% בני +20 וגם שני נציגים שחצו את גיל 80: פלאמר, כאמור, וג'ורג' ברנס שזכה על תפקידו ב'צמד
בכותרות' (1975) חודשיים ותשעה ימים אחרי שהחליף קידומת. אם כן, בני ה-40 עדיין שולטים, אבל באופן פחות מובהק. כמו כן, בני ה-50 עוקפים את בני ה-30, ואילו בני ה-70 שכמעט לא קיימים בקטגוריה הראשית זוכים להישגים בקטגוריה המשנית. העשור המפתיע ביותר של שחקני המשנה הוא שנות ה-90. חצי משחקני המשנה שזכו באותו עשור - לצד כוכבים עולים כמו קווין ספייסי וקובה גודינג ג'וניור - חצו מזמן את גיל 60. הבולטים שבהם היו מייקל קיין בן ה-67 ('תקנות בית השיכר', 1999), וג'ין הקמן בן ה-63 ('בלתי נסלח', 1992), שכל אחד מהם הוסיף למדף הפרסים המפואר בביתו את הפסלון המוזהב השני בחייו.

היכולת של הזקנים להתמודד כשווים מול שווים בקטגוריה נחשבת באוסקר עשויה להיתפס כמחמאה גדולה, אבל למעשה היא טומנת בחובה חתיכת עלבון. המסר של טקסי הפרסים הוא ברור: הוליווד מעמידה בפרונט של כרזת הסרט את הצעירים ומחביאה את
הזקנים מחוץ לפוסטר בשורות האחוריות. לפי כללי המשחק ההוליוודיים, השחקנים הראשיים הם אלה שאחראים לתהילה, להערצה, לקהל הרחב ולכסף הגדול שמניע את התעשייה, ואילו השחקנים המשניים אחראים "רק" לתבלינים כמו ניסיון ואיכות. כדי להקל מעט על המצפון המציאו בהוליווד קטגוריית אוסקר לשם כבוד שאמורה לעשות חסד
עם זקני שבט מקופחי הטקס, כמו לורן באקול (בגיל 84), ג'ינה רולנדס (בגיל 84), ליב אולמן (בגיל 83), דונלד סאת'רלנד (בגיל 82), וגם צעירים יותר כמו סמואל ל' ג'קסון (בגיל 74) וכמובן פיטר או'טול שזכה בפרס הניחומים בגיל 69 אחרי לא פחות משמונה מועמדויות עקרות קודם לכן.

ג: יוצאות לפנסיה בגיל 40

הגיל הממוצע של הנשים שזכו באוסקר בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר בין השנים2020-1961 הוא40.1. כלומר, במילים פשוטות, השחקניות הראשיות נדרשות להיות צעירות בכמעט חמש שנים מעמיתיהן הגברים. בין העשור "הצעיר", ביותר (שנות ה-70), שבו הגיל הממוצע של עשר הזוכות הוא 35.7 לבין העשורים "הזקנים" ביותר (בשנות ה-80 וה-90), שבהם הגיל הממוצע של עשר הזוכות הוא 45.4, מפרידות כמעט עשר שנים. זו עדות מטרידה על האופן התזזיתי שבו רואים בהוליווד את הדמויות הראשיות של נשים. כשזה נוגע לנשים שמחזיקות על גבן סרט, בהוליווד אפילו לא טורחים לייצר מגמה - גישה שמעידה על שטחיות, אקראיות ואדישות.

אם ב-60 השנים האחרונות אין ולו גבר אחד שזכה יותר מפעם אחת באוסקר בקטגוריית השחקן הראשי אחרי שחצה את גיל 60, באופן מפתיע, דווקא בקרב השחקניות הראשיות אפשר למצוא שתי יוניקורניות נדירות. הראשונה היא קתרין הפבורן, שגרפה את הפסלון המוזהב ארבע פעמים, מתוכן שלוש פעמים אחרי שחצתה את גיל 60 ('נחש מי בא לסעוד' בגיל 60, 'אריה בחורף' בגיל 61 ו'האגם המוזהב' בגיל 74). השנייה היא פרנסיס
מקדורמנד, שהוסיפה לזכייתה בגיל 39 על 'פארגו' שני פסלונים נוספים אחרי שעברה את גיל 60 ('שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי' בגיל 60 ו'ארץ נוודים' בגיל 63).

חוץ משתי יחידות הסגולה האלו, הסטטיסטיקה בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר מקדשת את רוח הנעורים. בקטגוריה הזו יש 61 זוכות בין השנים 2020-1961, בעקבות שוויון בטקס שנערך ב-1969 בין קתרין הפבורן בת ה-61 ('אריה בחורף') וברברה סטרייסנד בת ה-26 ('מצחיקונת'). 61 הזוכות בקטגוריית השחקנית הראשית בתקופה המדוברת מתחלקות כך: 38% בנות +30, 28% בנות +20, 18% בנות +40, 10% בנות +60, שתי זוכות בנות +50, וגם קתרין הפבורן בת ה-74, כאמור, ושיאנית גיל הזכייה בקטגוריה ג'סיקה טנדי בת ה-80 ו-292 ימים על תפקידה בסרט 'הנהג של מיס דייזי' (1989). לאורך אותן 60 שנים רק עשר שחקניות מעל גיל 50 זכו לגעת בגביע הקדוש. וכך, בזמן ששיעור הגברים שזכו בקטגוריית השחקן הראשי לפני גיל 40 עומד על רבע
מכלל הזוכים, שיעור הנשים שזכו בקטגוריה המקבילה לפני גיל 40 עומד על שני שלישים מכלל הזוכות. המסר הוא פשוט: שחקניות נשלחות לפנסיה מוקדמת כבר בגיל 40.

כשבוחנים כל עשור בנפרד כדי לזהות מגמה ולהבין מה השתנה ולמה, קשה מאוד לשים אצבע על אשם אחד מכיוון שכל אחד מהעשורים - בלי יוצא מן הכלל - תומך בתמונה העגומה. אבל יש תקופה חשוכה במיוחד שכדאי לשים לב אליה: ב-1996 זכתה סוזן סרנדון בת ה-49 באוסקר על תפקידה ב'גבר מת מהלך', ומכאן ואילך זכו בזו אחר זו פרנסיס מקדורמנד ('פארגו', בגיל 39), הלן האנט ('הכי טוב שיש', בגיל 34), גווינת' פאלטרו ('שייקספיר מאוהב', בגיל 26), הילארי סוונק ('גברים אינם בוכים', בגיל 25), ג'וליה רוברטס ('ארין ברוקוביץ', בגיל 33), האלי ברי ('מונסטר בול', בגיל 35), ניקול קידמן ('השעות', בגיל 35 ), שרליז ת'רון ('מונסטר', בגיל 28), שוב הילארי סוונק ('מיליון דולר בייבי', בגיל 30), ריס ווית'רספון ('הולך בדרכי', בגיל 29) - ורק הזכייה ב-2007
של הלן מירן בת ה-61 על תפקידה בסרט 'המלכה' עצרה סוף-סוף את הדרת השחקניות הראשיות מעל גיל 40 בטקס. במשך עשר שנים רצופות ישבו בסלון מול הטלוויזיה מאות מיליוני ילדות, נערות, סטודנטיות למשחק ושחקניות בתחילת דרכן, הן צפו בטקס ונאלצו להאמין למה שניסו להסביר להן המבוגרים בכוח: אתן לא יכולות לזכות בפסלון המוזהב אחרי גיל 39, אז אולי מוטב שתחלמו חלומות אחרים.

וזה המקום להיזכר באדריאן ברודי, אותו ברנש שזכה באוסקר בגיל 29 על תפקידו המבריק בסרט 'הפסנתרן' ואייש בבדידות את עמודת בני ה-20 שזכו באוסקר בקטגוריית השחקן הראשי. ובכן, בקרב השחקניות הראשיות אפשר לאתר ב-60 השנים האחרונות לא פחות מ-17 זוכות בתור הנציגות של אותה הקידומת. רק בעשור שעבר זכו באוסקר ארבע שחקניות בנות פחות מ-30: נטלי פורטמן ('ברבור שחור' בגיל 29), אמה סטון ('בירדמן' בגיל 28), ברי לארסון ('החדר' בגיל 26) וג'ניפר לורנס ('אופטימיות היא שם
המשחק' בגיל 22).

ד: הזקנה הראשונה במילניום השלישי

בשונה מהפערים על רקע מעמדי שמתגלים בנתונים של השחקן הראשי ושחקן המשנה, אצל הנשים הפער בין הגיל הממוצע של הזוכות בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר לבין הגיל הממוצע של הזוכות בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר הוא שנתיים בלבד. הגיל הממוצע של הנשים שזכו באוסקר בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר בין השנים 2020-1961 הוא 42.1. גם כאן מדובר בעשור פחות מהגיל הממוצע של עמיתיהן הגברים. וגם כאן יש מסר ברור: לשחקניות לא נשמרה אפילו הפריבילגיה הגברית המפוקפקת של להזדקן ולהידחק אל מאחורי הפוסטר. שחקניות שרוצות לזכות באוסקר חייבות להיות צעירות (ויפות) בין אם הן מככבות בתפקיד הראשי ובין אם הן מסתפקות
בתפקידים משניים.

מצד שני, בקטגוריה הזו, יותר מכל שלוש הקטגוריות האחרות, אפשר לראות התחלה של מגמת הקצנה: הגיל הממוצע של הזוכות בקטגוריית שחקנית המשנה בשלושת העשורים האחרונים קטן ב-7.5 שנים מהגיל הממוצע של הזוכות באותה קטגוריה בין תחילת שנות ה-60 לסוף שנות ה-80. דווקא כשנדמה כי העולם שבחוץ עובר מהפכה מינית משמעותית, פועל למען תיקון ומתקדם לעבר שוויון בין המינים, בהוליווד השמרנית והמדושנת עדיין שומרים על הגמוניה פטריארכלית לבנה. אנחנו, למשל, עדיין ממתינים בסבלנות מתחילת המילניום השלישי לאישה הראשונה מעל גיל 60 שתזכה בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר (רגע, מוסרים לנו באוזנייה שכדאי לחכות בסבלנות ל-2021, כי יו ג'ונג יון בת ה-73 שוברת שם את המסורת וזוכה באוסקר על הופעתה המשובחת בסרט 'מינארי'; נו, מזל שהיא גם אסייתית). והנה עוד נתון: בארבעת העשורים האחרונים (2020-1981) זכו רק שתי שחקניות מעל גיל 60 בקטגוריה הזו: פגי אשקרופט
זכתה בגיל 77 על תפקידה בסרט 'המעבר להודו' (1984) וג'ודי דנץ' זכתה בגיל 64 על תפקידה בסרט 'שייקספיר מאוהב' (1998). לעומת זאת, בשנות ה־ 60 חצי מהזוכות בקטגוריה חצו את גיל 55, ובשנות ה-70 חצי מהזוכות בקטגוריה חגגו לפחות יובל שנים.

60 הזוכות בקטגוריית שחקנית המשנה בתקופה המדוברת מתחלקות כך: 27% בנות +30, 24% בנות +40, 17% בנות +50, 13% בנות +20, 7% בנות +60, 7% בנות +70 ואפילו אפשר למצוא ברשימה שלוש זוכות בנות-עשרה (כולל טייטום או'ניל, הזוכה הצעירה ביותר בתולדות האוסקר, בעקבות הופעתה בסרט 'ירח של נייר' בגיל עשר בלבד). לזכותה של הקטגוריה יש לציין שבכל הנוגע לייצוג גילני היא השוויונית והצמודה ביותר מבין ארבע קטגוריות המשחק.

ה: איפה הכסף (סוף דבר)

אפשר לתלות את הסיבות להבדלים התהומיים בין השחקנים לשחקניות בכל מיני פילוסופיות ישנות ועדכניות. אפשר להאשים את ההגמוניה השלטת ואת מודל היופי המעוות שרואים על המסכים בסרטי הקולנוע, בסדרות הדרמה, בתוכניות הריאליטי
ובהפסקות הפרסומות. ואפשר להוציא את המחשבונים ולראות שחור על גבי לבן למה הוליווד מתנהגת ככה. כי התשובה הפשוטה ביותר היא קפיטליזם.

ברשימת 50 שוברי הקופות הכי גדולים בהיסטוריה אפשר למצוא את הארי פוטר, ג'יימס בונד, טום קרוז, הרבה גיבורי-על, כמה הוביטים והמון דמויות אנימציה. ויש במעמקים גם שריד ותיק משלהי שנות ה-90 בדמות 'טיטאניק', שם הייצוג הנשי שקול לייצוג הגברי. ויש גם את האלמנה השחורה. אבל ברוב הסרטים, באופן מובהק, הנשים הן דמויות צדדיות, מושא אהבתם של הגיבורים האמיתיים, של הגברים. אבל זה המובן מאליו, המקום שבו היחיד שיש לו זכות דיבור הוא האיש עם הארנק. אנחנו עוסקים עכשיו במקום רם מעלה, בטקס האוסקר, שהוא המקום שאמור לייצג, להיות סמל, לאפיין תקופה.

ממוצע ההכנסות בסרטים בכיכובם של גברים זוכי אוסקר בקטגוריית השחקן הראשי בעשור המלא האחרון (377 מיליון דולר לסרט) גבוה פי 2.3 מממוצע ההכנסות בסרטים בכיכובן של נשים זוכות אוסקר בקטגוריית השחקנית הראשית באותה התקופה (161 מיליון דולר לסרט). אגב, גם אם לוקחים רק את שני הסרטים האחרונים של אותו עשור, 'ג'וקר' בכיכובו של חואקין פיניקס ו'רפסודיה בוהמית' בכיכובו של רמי מאלק, מגיעים להכנסה של מיליארד דולר ועוקפים בהרבה את הכנסות כל עשרת הסרטים בהובלת השחקניות זוכות האוסקר.

הניצחון של סרטי הגברים על סרטי הנשים בסעיף שוברי הקופות הוא לא תוצאה של העשור האחרון והוא לא עניין מקרי. זה קורה תמיד: בחמישה מתוך ששת העשורים בתקופה שבה אנחנו עוסקים (2020-1961) הסרטים בכיכובם של שחקנים ראשיים זוכי אוסקר מכניסים הרבה יותר כסף מסרטים בכיכובן של שחקניות ראשיות זוכות אוסקר. גם בעשור היחיד שבו סרטי הנשים הצליחו יותר בקופות מדובר בפער ממוצע של תשעה מיליון דולר בלבד. בשורה התחתונה, הכיס העמוק של הוליווד מטריד אותה הרבה יותר מאשר נושאים שוליים כמו פמיניזם וגילנות. עכשיו רק נשאר לגלות מהי התמה הנכונה יותר - זו שטוענת כי גברים מושכים יותר קהל לקופות או שמא הוליווד תופרת למידותיהם של הגברים שלה את הסרטים בעלי פוטנציאל הרווח הגדול יותר. מכאן זו כבר שאלה בסגנון "מה קדם למה - הביצה או התרנגולת", כלומר שאלה שלא נוכל להשיב עליה
לעולם. רגע, בעצם, מה זאת אומרת, ברור שהתרנגולת.

נפלאות הזִקְנה: עשרה סרטים על זקנות וזקנים שכדאי להכיר

סיפור טוקיו (1953)
זוג קשישים מגיע לטוקיו לבקר את משפחתו וזוכה להתעלמות כמעט מוחלטת מילדיו. סרטו הטוב ביותר של הגאון היפני יסוג'ירו אוזו עוסק אולי באופן המעמיק ביותר בתולדות הקולנוע ביחסי הורים וילדים. לפי כל סקרי מבקרי הקולנוע לדורותיהם, מדובר באחד מסרטי המופת של כל הזמנים.

תותי בר (1957)
פרופסור ממורמר מתעמת עם עברו ועם מותו הקרב בעזרת חלומות וסיוטים. סרטו המתעתע ועוצר הנשימה של אינגמר ברגמן מדלג בין מציאות לדמיון ומלא בתחבולות קולנועיות. הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר ובפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין והשפיע רבות על יוצרים רבים, ביניהם וודי אלן.

הרולד ומוד (1971)
סיפור אהבה יוצא דופן בין הרולד הצעיר הנמשך למוות ומביים התאבדויות לבין מוד (רות גורדון בתפקיד מהפנט) המשוחררת שמתקרבת לגיל 80. קומדיה רומנטית מתוחכמת ושחורה משחור שמלווּה במוזיקה שהלחין קט סטיבנס. למרות הכישלון הראשוני בקופות הוא הפך עם השנים לסרט פולחן שמסמל את כל מה שטוב בקולנוע האמריקאי של שנות ה-70.

קוקון (1985)
מעשייה בדיונית קומית שביים רון האוורד על קבוצה של קשישים שחוזרים לנעוריהם כתוצאה ממגע עם חוצנים. אחת הסצנות הזכורות ביותר בסרט היא זו שבה השחקן הוותיק דון אמיצ'י רוקד ברייקדאנס בעצמו בגיל 77, מהלך שזיכה אותו בפרס האוסקר בקטגוריית שחקן המשנה.

סיפור פשוט (1999)
סרטו ההומני ביותר של דיוויד לינץ', שבניגוד להרגלו מדגיש כאן את הטוב שבאדם. אלווין הקשיש יוצא למסע באורך 390 ק"מ על מכסחת דשא שמסוגלת להגיע למהירות של שמונה קמ"ש כדי לבקר את אחיו לייל שאותו לא ראה עשר שנים.

מלון מריגולד האקזוטי (2001)
קבוצת קשישים בריטים יוצאים לגמלאות, מגיעים למלון בהודו ומגלים עד מהרה שאפשר אפילו בגילם לפתוח פרק חדש ומסעיר בחיים. ג'ודי דנץ' ומגי סמית מובילות אנסמבל מבריק של שחקנים. הסרט, בבימויו של ג'ון מאדן ('שייקספיר מאוהב'), נעשה בתקציב זעום של 10 מיליון דולר והרוויח יותר מפי 13 מתקציבו, עובדה שגררה הפקת סרט המשך כעבור ארבע שנים.

גראן טורינו (2008)
קלינט איסטווד, אז בן 78, מגלם קשיש נרגן וגזען בוגר מלחמת קוריאה ואלמן טרי שלומד לאט-לאט לכבד את שכניו האסייתים. אחד מסרטיו הטובים ביותר כבמאי של איסטווד, שבעצם חקר את המיתוס של עצמו בסרט. איסטווד הודיע שיפרוש ממשחק בסוף הצילומים, אבל הפר את הבטחתו כבר אחרי ארבע שנים.

אהבה (2012)
ז'ורז' (ז'אן לואי טרנטיניאן) סועד את אשתו (עמנואל ריבה) שמצבה הרפואי הולך ומידרדר. טרנטיניאן וריבה מציגים משחק לא פחות ממדהים בסרט שכתב וביים מיכאל הנקה. הסרט, שזכה בקטגוריית הסרט הזר בגלובוס הזהב ובאוסקר, הוא אחד היפים שנוצרו על הניסיון הנואש לעצור את הזקִנה.

מיתה טובה (2014)
חבורה של מבוגרים מבצעת המתות חסד לאחר שהמציאו מכשיר שמאפשר לעבור בקלות לעולם הבא. זאב רווח, באחד מתפקידיו הדרמטיים הטובים ביותר, מוביל קאסט משובח ויוצא דופן של שחקנים ושחקניות בגיל מתקדם. הסרט, שזכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל ונציה, מהווה דיון אינטליגנטי שיצרו צמד הבמאים טל גרניט ושרון מימון בנושא רגיש וכואב, בטח בישראל.

האב (2020)
גבר בן 80 (אנתוני הופקינס) הלוקה בדמנציה מאבד לאט אבל בטוח את הקשר עם המציאות ומקשה על בתו (אוליביה קולמן) את הטיפול בו, בעיבוד קולנועי למחזהו עטור הפרסים של פלוריאן זלר. הופקינס, שזכה באוסקר על תפקידו, התעקש שיקראו לגיבור בשמו, אנתוני, כדי להיטמע לחלוטין בתפקיד.

רון פוגל

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות, בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

500 חברות עמדו למבחן בעונת הדוחות הזו בוול סטריט. אלה התוצאות

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

השואו של מיכה מאמריקה: הכירו את האיש שפתח ערוץ יוטיוב כדי להמליץ לנו מה לעשות עם הכסף

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים, והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח

צה"ל הודיע על הפוגה טקטית בלחימה באזור רפיח לצורך הכנסת סיוע ● הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ● הפגנות התקיימו הלילה ברחבי הארץ להקדמת הבחירות ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק