גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צעקות בדיונים, מינויים פוליטיים ומידור הדרג המקצועי: משרד התחבורה בעידן מירי רגב

עדויות על הנעשה במשרד התחבורה מספרות על אווירה קשה, התעלמות מגורמי המקצוע ודרישות שיפקידו את מכשירי הסלולר בכניסה לישיבות ● "אם זה היה יחסי עובד־מעביד רגילים, הייתי אומר שזו התעמרות במובן הכי מילולי", אמר גורם אחד, ואחר הוסיף: "כל ההתנהלות משקפת פרנויה ואימה"

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אובדן דרך מוחלט, לא ראיתי דבר כזה מעולם" - כך מתאר גורם שמכיר את פעילות משרד התחבורה במשך שנים את מה שמתרחש מאז נכנסה לתפקיד השרה מירי רגב. חלפו אמנם חודשיים בלבד מאז נכנסה רגב ללשכה ברחוב בנק ישראל בירושלים בקדנציה הנוכחית, אך שורת הסערות שכבר עוררה כוללת בין היתר ניסיון כושל להעברת תקציב ללא הדרג המקצועי, התפטרויות של בכירים במשרד, ניסיונות למינויים פוליטיים לתפקידים מקצועיים ושליחת זרועות לחברות התשתיות שבאחריות המשרד - שמנהלות תקציבים של עשרות מיליארדי שקלים בשנה.

שני בכירים במשרד התחבורה התפטרו. אחרים בעקבותיהם? | בלעדי
מרוב מינויים פוליטיים, לא ברור מי יגשים את המדיניות של השרה מירי רגב 
למה השרה רגב מתעקשת לשמור על סמכות בלעדית בתחבורה הציבורית? 

הישיבות המקצועיות מתנהלות באווירה מתוחה ועכורה, ובכניסה לכל הישיבות עם השרה מתבקשים המשתתפים להפקיד את מכשירי הסלולר. "כל ההתנהלות משקפת פרנויה ואימה, זה פשוט בלתי נסבל", אומר גורם שמכיר את ההתנהלות. "אנשי מקצוע ראויים לא יכולים לשרוד, האווירה בישיבות קשה. אם זה היה יחסי עובד־מעביד רגילים ולא דרג נבחר מול פקידות, הייתי אומר שזו התעמרות במובן הכי מילולי של המילה". גורם אחר מספר כי "כולם מיואשים בגלל האופן הבלתי מקצועי שדברים מתנהלים. יש כוורת סגורה סביב השרה והצוות שלה לא מחובר למה שקורה במשרד ואין דרך להגיע אליהם, כל דבר לוקח זמן והתחושה שהם לא פנויים לעשייה".

בכל משרד יש מתח מובנה בין השר או השרה ובעלי התפקידים במשרות האמון - המוגדרות כך מראש ונועדו לאנשי שלומם - לבין הדרג המקצועי. ואולם, במשרד התחבורה מדובר בתרחיש שונה לחלוטין: מצד אחד יש ניסיון להשפיע על החלטות מקצועיות או פשוט התעלמות מהן ומצד שני מבנה ארגוני ריכוזי שלא מאפשר מנגנונים של איזונים ושומרי סף, כמו זה שקיים באוצר למשל.

בלי אנשי המקצוע

כך למשל, רגב החליטה על העמקת סבסוד התחבורה הציבורית - ללא מסד נתונים מקצועי, תיאום או שקיפות, ומתקציב שיבוא על חשבון שיפור השירות באוטובוסים. רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית הוצגה מבלי שתואמה מול האוצר - חצי שנה בלבד לאחר שנכנסה לתוקף רפורמה קודמת בתעריפים. זאת מבלי שסופק כל מידע באשר להצלחתה, כישלונותיה, שביעות רצון הנוסעים או המסקנות שיש להפיק ממנה. עלותה היא כ־750 מיליון שקלים שמתוכם הצליחה רגב להשיג כ־500 מיליון בדיוני התקציב.

דיוני התקציב עצמם התנהלו במשרד התחבורה ללא שיתוף אנשי המקצוע ובאמצעות מקורביה של רגב במשרד ובחברת נתיבי ישראל, עניין בעייתי כשלעצמו שכן המשרד מתפקד גם כרגולטור של החברה. בסופו של דבר הסכמות הושגו בדרג הפוליטי והן כוללות את תקצוב הרפורמה, חלקה כאמור על חשבון תוספות שירות באוטובוסים, תקצוב לתוכנית החומש לכבישים והמשך תקצוב התכנון של הרכבות לקריית שמונה ולאילת. יתר הנושאים נותרו פתוחים ובין משרד התחבורה ומשרד האוצר אין למעשה סיכום תקציבי. כעת, באופן תמוה, רק לאחר שהממשלה כבר אישרה את התקציב, המשרדים מתכנסים לדיונים - וכך הוחלש משמעותית כוחו של משרד התחבורה במשא ומתן. ההערכות הן שמשרד התחבורה בלחץ רגב ינסה לקבל תקציבים גדולים יותר לרשויות המקומיות. התחום חשוב לרגב במיוחד ובמהלך הקדנציה הקודמת שלה במשרד תועדו פגישות עם עשרות ראשי רשויות.

החלטה שנויה במחלוקת נוספת שהתקבלה ללא גיבוי אנשי המקצוע היא השינוי במדיניות העדפת האוטובוסים: רגב הצהירה שיש לבדוק את יעילות נתיבי ההעדפה (נת"צים) והקפיאה את המשך פרויקט נתיב פלוס, שהורחב בתקופת השרה הקודמת מרב מיכאלי לנתיבי איילון ולכביש 1. רגב הורידה את מספר הנוסעים הנדרש על מנת שכלי רכב פרטיים יוכלו לנסוע על הנת"צים בכביש 1. אנשי המקצוע התנגדו לצעד והוא נוגד את עקרון העדפת האוטובוסים על התשתית הקיימת. בד בבד, נגנזו רפורמות שנועדו להיטיב עם התחבורה הציבורית, בהן למשל הקמת רשויות מטרופוליניות שנועדו לבזר את כוח המשרד או החלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים - שבוטלה מדאגה ל"יוקר המחיה".

רגב צפויה להפנות תשומת לב מיוחדת לקידום כבישים. יש לציין כי בכל מקרה תקציב התחבורה הקרוב אמור היה לכלול בתוכו תוכנית חומש לכבישים, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה. התוכנית כוללת כבישים בעיקר בפריפריה והוספת נת"צים בכבישים מרכזיים בארץ. כעת נראה שבין אנשי המקצוע במשרדי הממשלה ובין רגב יתחולל מאבק על תקצוב הכבישים והתעדוף שלהם. החשש הוא מפני תעדוף ביצוע של כבישים משיקולים פוליטיים ולא מקצועיים.

שורת עזיבות

גורם המעורה בהתנהלות המשרד אמר כי "יש והיו שרים שונים בממשלה, אבל אין להם אימפקט על הציבור. ממשרד החינוך למשל קשה לעשות נזק כי זה משרד כבד מאוד; משרד הבריאות הביאו מנכ"ל מקצוען שמכיר את המערכת; ורמת הנזק שיכולים לעשות ביתר המשרדים היא קטנה, אז יתנו למיזם כזה או אחר קצת יותר. כל זה בטל בשישים בהיקפים ובהשפעה על הציבור לעומת משרד התחבורה. לשים שרה כל כך צינית במשרד שהוא יותר מהכול ביצועי ובתוך אירוע משברי שיתעצם בשנים הבאות כשתוכנית העבודה היא 'בוא נבנה רכבת לאילת' - איך זה קשור לפתרון?". לדבריו, "40 מיליארד שקל פגיעה בפריון, ניסע עוד עשרות דקות בכבישים בשנים הקרובות אבל תוכנית העבודה היא שאטל ימי? אין תוכנית עבודה אופרטיבית אלא פופוליסטית, כאילו מדובר במשרד שיושבים בו ומחלקים כסף. מהעבודה עד כה נראה שחשוב לה איך דברים מצטיירים בציבור והאם ראשי הרשויות בליכוד מרוצים. אנשים טובים עוזבים, אז גם את התוכניות הסבירות הקיימות אי אפשר יהיה לבצע".

על רקע כל זאת, הראשון בצמרת המשרד להניח מכתב ולהודיע על עזיבה היה רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אחד התפקידים הבכירים ביותר במשרד. התפטרותו של שדמי, שנחשפה השבוע בגלובס, מיוחסת בין היתר להחלטה לתקצב את רפורמת התעריפים על חשבון שיפור השירות. הרשות אחראית על ניהול 12 מיליארד שקלים והיא הרגולטור של החברות הפרטיות המפעילות את התחבורה הציבורית. את עזיבתו - חצי שנה בלבד לאחר שמינויו אושר על ידי הממשלה - מייחסים לתרבות הקשה שהתפתחה במשרד בשבועות האחרונים, שבמסגרתה אנשי המקצוע מושפלים ומודרים והחלטות מתקבלות בלעדיהם.

כמה שעות לאחר מכן מכתב נוסף הונח, הפעם של מנהל אגף הרכבות אליאס מטר. מדובר באחת מהדמויות הבולטות במשרד התחבורה, מי שאחראי על הפעלת הרכבות הקלות ורכבת ישראל. גם עזיבתו מיוחסת להדרת אנשי המקצוע ולאווירה הקשה במסדרונות ובדיונים.

ההתפטרויות במשרד הגיעו בהמשך לכך שביום חמישי האחרון מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי הודיע על סיום תפקידו. טופולנסקי העלה האשמות בדבר התערבות פוליטית, לאחר שמועצת הרשות החליטה לזמנו לשימוע. עוד קודם לכן, עזבה עו"ד יערה למברגר יועמ"שית רשות המטרו. "מי שיכול בורח, אי אפשר לקדם ככה תחבורה", מעיד גורם שמכיר את המשרד.

תוכנית ההשתלטות

לצד העזיבות, ניכרים המאמצים של רגב בתחום המינויים. עם קבלת תיק התחבורה, רגב ניסתה להבטיח שמקורבה משה בן זקן ימונה לתפקיד מנכ"ל המשרד. בן זקן, ממארגני ה"ליכודיאדה", היה ראש המטה של רגב והיא הביאה את מינויו לממשלה חרף עמדת הייעוץ המשפטי ונציבות שירות המדינה. ההסכם שהושג לבסוף עם הנציבות כלל את כהונתו כממלא מקום המשנה למנכ"ל במשך חצי שנה - על מנת שיצבור די ניסיון שיכשיר אותו להתמנות למנכ"ל בתום התקופה.

בינתיים, ממלא את מקום המנכ"ל אבנר פלור. גורמים שנחשפו לעבודתו מגדירים אותו כ"מנכ"ל קש" שיושב בצד החדר בדיונים המנוהלים על ידי רגב ובן זקן, אף שהוא נושא באחריות. בתום חצי השנה בן זקן אמור להתמנות למנכ"ל, וכך יתפנה תפקיד המשנה למנכ"ל, עוד תפקיד בכיר שאותו רגב תאייש. המנכ"ל והמשנה לו הן משרות אמון, אך רגב כבר גילתה בעבר כי ניתן באמצעותן לסלול את הדרך למעבר לתפקידים נוספים. כך למשל, הכניס את רגלו בדלת שילה אדלר, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע, כשמונה למשנה למנכ"ל משרד התחבורה. בהמשך מונה אדלר לראש מינהל תשתיות - תפקיד מקצועי ורגיש במיוחד. המינוי עבר את כל ההליכים כדין.

על פי טענות, מלבד הניסיון לגרום לכמה שיותר בכירים לעזוב, כך שתוכל למנות אחרים במקומם - הצעד הבא של רגב הוא השתלטות על הדירקטוריונים בחברות הממשלתיות שעליהן אחראי המשרד, ודרכם גם על תפקידים מקצועיים. את דירקטוריון חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) רגב כבר כבשה. היו"ר יגאל עמדי - אותו מינתה בקדנציה הקודמת שלה במשרד ושתועד לצידה באירוע פריימריז בליכוד - קידם את מועמדותו של עו"ד אלעד ברדוגו לתפקיד היועץ המשפטי של החברה. מדובר בשומר הסף החשוב ביותר בחברה, שאחראית על ביצוע פרויקטים בסך 7 מיליארד שקל באמצעות קבלנים. ברדוגו, אחיינו של יעקב ברדוגו - מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא פעיל ליכוד שהצהיר על עצמו כמי שפוקד למפלגה. את המינוי בודקת כעת רשות החברות. לפי טענות, על הכוונת של רגב נמצא מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ.

גם רכבת ישראל נמצאת על הכוונת, ורגב כבר הצליחה להכפיף את הדירקטוריון למרותה באמצעות היו"ר משה שמעוני, אותו מינתה בקנדציה הקודמת שלה במשרד. מאז מנסה שמעוני להיפטר מהמנכ"ל המוערך מיכאל מייקסנר. את הכוונות האלו ברשות החברות ינסו לסכל.

לפי ההערכות בענף, רגב מעוניינת בשליטה מלאה בחברות וגם במינויים שבהן - כולל לתפקידים מקצועיים. המקרה של ברדוגו הוא רק דוגמה. לפי הטענות, הדירקטוריונים גוררים רגליים באיושם של תקנים רבים בחברות. לפי הנטען, כשההשתלטות תצליח ושומרי הסף יוחלשו - ניתן יהיה למנות רבים ולנווט תקציבי ביצוע לפי צרכים פוליטיים.

משרד התחבורה כבר ביקש מהחברות רשימה של תקנים פנויים. החשש הוא שזיקה מפלגתית תשוב ותופיע - כפי שהיה עד כה בניסיונות ובמינויים שרגב ביצעה בקדנציה הקודמת שלה במשרד.

 

פגיעה במיליארדי שקלים

ייתכן שההערכות מוגזמות ומינויי רגב בחברות ובמשרד יהיו מקצועיים. ואולם מגמה כזו, אם תתממש, תחליש את הכוח המקצועי והבלתי תלוי של החברות - וכפועל יוצא גם את הביצועים שלהן בשטח: הקמת תשתיות תחבורה בעלות של כ־30 מיליארדי שקלים מדי שנה.

את אותה שיטה ניתן לראות גם במינוי הדירקטורים עצמם. לכאורה שרה שמבקשת "למשול" גם באמצעות מינויים, כדבריה, צריכה הייתה למלא את השורות בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. אלא שרגב פועלת לביטול נבחרת הדירקטורים, צעד שרשות החברות מצליחה לעכב. החשש הוא שרגב ממתינה עד שתוכל לבחור דירקטורים שאינם מהנבחרת. "הנבחרת הנוכחית, שגובשה בשלהי הממשלה הקודמת, אינה משקפת את מדיניות הממשלה המכהנת וכובלת את השרים למשך זמן ממושך", אמרה.

שיטה נוספת לשליטה בחברות היא הענשה של חברות ומתן "צ'ופר" לאחרות באמצעות העברת פרויקטים ביניהן. כך, רגב מאיימת להעביר את פרויקט המטרו מנת"ע לחברת נתיבי ישראל. בקדנציה הקודמת שלה, המשרד העביר את האחריות על פרויקט המסילה הרביעית באיילון בין נתיבי ישראל לרכבת ישראל. מחברת יפה נוף שבבעלות עיריית חיפה הפקיעה את כל הפרויקטים - ופיזרה אותם בין חברות אחרות, תהליך שהוביל לעיכובים בהפעלת הרכבלית בחיפה. נראה כי השרה מתכוונת להמשיך בשיטת הגזרים והמקלות שמבצרת את שליטתה בחברות. אך זו פוגעת ביכולות הביצוע, שכן כל העברה כזו דורשת לימוד מאפס והתמקצעות בחברה הקולטת את הפרויקטים.

וכך, בתום חודשיים סוערים נראה שהכוונות של רגב ממשיכות להתבהר: המשך השליטה במינויים, קבלת החלטות פופוליסטיות והשקעה משמעותית בכבישים. בישיבות עבודה שנערכו במשרד התחבורה רגב נזפה באנשי המקצוע שעליהם לחשוב "בגדול" ולסלול כבישים עם חמישה־שישה נתיבים "כמו בדובאי". זאת בשעה שהעולם המערבי צועד קדימה לצמצום נתיבים ולהקצאת המרחב הציבורי להולכי רגל, לרוכבי אופניים ולמשתמשי תחבורה ציבורית ולהגבלות על הרכב הפרטי. אלה תהליכים לא פופולריים שמעוררים התנגדות ציבורית אך משרדי הממשלה בישראל התחילו ללכת לכיוונים הללו, גם אם עשו זאת נעדרי אומץ ציבורי ובעצלתיים. רגב מסובבת את הספינה.

לשכת רגב: "אין לנו כוונה לעסוק ברכילות קטנונית"

מלשכת רגב נמסר בתגובה: "שלא כמו תחת הנורמות הפסולות שהנהיגה הממשלה הקודמת, כיום המינויים המקצועיים במשרד נעשים באופן ענייני ועל פי קריטריונים ברורים, תוך יצירת אווירת עבודה מקצועית ורתימת כלל גורמי המקצוע לקידום תחום התחבורה. רק בימים האחרונים אושרה במסגרת תקציב המדינה רפורמת התעריפים 'צדק תחבורתי' המתקנת את עיוותי הרפורמה הקודמת ומביאה בשורה חברתית לפריפריה ולכלל האזרחים.

"במקביל אנו מקדמים פרויקטים רבים בכל רחבי הארץ, בדגש על עידוד התחבורה הציבורית, שיפור השירות והוזלת מחירי הנסיעה, ביניהם פרויקט המסילה המזרחית, שתחבר בין קריית שמונה לאילת, הקמת מערכות הסעת המונים בגוש דן וירושלים וקידום תחבורה חכמה.

כפי שקורה בכל משרד ממשלתי המבצע פעילות מגוונת מול עשרות ומאות גופים, תמיד יימצאו גורמים שיתדרכו ויפיצו מידע שלילי מסיבות כאלה ואחרות. אין לנו כוונה לעסוק ברכילות קטנונית אלא בהמשך תנופת עשייה אדירה כדי ליישם את המדיניות של השרה רגב לחיבור מדינת ישראל, לצד תפיסת החיבוריות והקישוריות".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף