גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח מקינזי: התשואה על ההון של הבנקים בעולם תרד ל-9%-7% בשנים הבאות

דיוויד צ'ין, שותף מנהל במקינזי ישראל, מסביר מה צריכים הבנקים, בישראל ובעולם, לעשות כדי לצלוח את המשבר, ומה יכולים ללמוד הבנקים הדיגיטליים החדשים מהעולם

מה הבנקים צריכים לעשות בעידן הזה, כשרואים את הסערה המתקרבת? / אילוסטרציה: Shutterstock
מה הבנקים צריכים לעשות בעידן הזה, כשרואים את הסערה המתקרבת? / אילוסטרציה: Shutterstock

אין ספק שמניות הבנקים הן בשנים האחרונות בין הבטוחות ביותר בישראל. אפילו את 2022 הקשה סיים מדד בנקים 5 עם תשואה שלילית נמוכה יחסית, של כ-5.5%, אחרי שבשנה שקדמה לה הוא הוא המריא עם תשואה יוצאת דופן של 67%.

אולם בפרספקטיבה עולמית, הבנקים בישראל עדיין מתומחרים באופן נמוך יחסית, כאשר יחס שווי השוק להון העצמי שלהם נע סביב 1, חלקם מעל וחלקם מתחת. זאת בעוד שמכפיל הרווח שלהם, המלמד על יכולת הצמיחה, עומד על 7, בעוד שבעולם הוא נע סביב 13, והממוצע בתעשיות האחרות הוא 20.

אמזון ניסתה להחזיר את העובדים למשרדים ונתקלה בהתקוממות לא צפויה
האינפלציה באירופה מרימה ראש ותחזיות הריבית עולות. האם משבר כלכלי בדרך? | ניתוח
השקל מתייצב, אבל הסיכון נמצא בשוק החוב: מה אומר מדד הדופק של גלובס על מצב המשק?

"בשנים האחרונות יש גידול דרמטי בתחרות במערכת הבנקאית בישראל", אומר דיוויד צ'ין, שותף מנהל במקינזי ישראל, שלוחה של חברת הייעוץ הבינלאומית. "לפי הנתונים של בנק ישראל, אם ב-2018 שיעור של 81% מהאשראי הצרכני הגיע מהבנקים, בחצי הראשון של 2022 הוא כבר עמד על פחות מ-70%. כנראה השוק משקף במכפיל הרווח הנמוך חוסר ביטחון באשר לצמיחה עתידית, לצד תלות של הרווח העתידי באירועים לא נשלטים".

למרות זאת, על פי צ'ין, הבנקים הישראליים נהנים מיתרון יחסי לעומת המתחרים שלהם, במיוחד בתקופה זו. "לבנקים בישראל יש יתרון בזמן של אינפלציה, כי אנחנו חלק ממדינות מועטות שיש בהן אשראי צמוד-מדד", הוא מסביר. "כשהאינפלציה עולה והבנק המרכזי פועל נגדה, הבנקים מרוויחים פעמיים - פעם אחת מעליית המדד ופעם שנייה מעליית הריבית".

על פי הדוח של מקינזי מסוף 2022, המנתח את ענף הבנקאות, כבר לפני עליות הריבית בעולם פתיחת המרווחים בין מקורות המימון ובין האשראי שהבנקים נותנים היוותה מקור רווח גדול יותר מהפעילות עצמה. מתוך הכנסות של 345 מיליארד דולר של בנקים בעולם ב-2021-2022, 60% מגיעות מפתיחת המרווחים, לעומת 40% בלבד כתוצאה מגידול בפעילות. עליות הריבית הנמשכות צפויות עוד להרחיב את הפערים הללו.

 

"הבנקים צריכים לנצל את הרווחיות הגבוהה כעת"

"במקינזי חיברו שני תסריטים לקראת הצפוי בעתיד. הראשון הוא שהאינפלציה באה עם צמיחה והשני שהיא באה ללא צמיחה, מה שמכונה סטגפלציה. בשני התסריטים העלאת הריביות של הבנקים המרכזיים היא יתרון, אך גם מביאה להאטה כללית בצמיחה.

הבעיה באינפלציה היא, שהיא מייקרת את העלויות, כשמצד אחד הבנקים תלויים מאוד בכוח האדם ומצד שני יש הפסדי אשראי בגין לווים שלא יצליחו לעמוד בהלוואות. בעולם עם אינפלציה וצמיחה, אנחנו רואים את השיא בתשואה להון הגלובלית ב-2022, ומשם ירידה הדרגתית בשנים הקרובות עד ל-9%. בתסריט של סטגפלציה, התשואה להון הגלובלית כבר יורדת ל-7% ב-2026".

מה הבנקים צריכים לעשות בעידן הזה, כשרואים את הסערה המתקרבת?
צ'ין: "עליהם לנצל את הרווחיות הגבוהה כיום ולהתכונן לשנים הבאות, לייצר חוסן פיננסי ולבנות רווח עתידי. איסוף פיקדונות הוא תמיד טוב. אם אתה צופה שהריביות יירדו, אז לנסות להיות פחות תלוי ריבית.

"תמיד טוב, כמובן, להיות יעיל יותר ולשאוף ליחס יעילות (היחס בין הוצאות התפעול להכנסה ברוטו, ר' ו') שבין 35% ל-40%, והבנקים בעולם הצליחו, הודות למעבר לדיגיטל, לצמצם עלויות בשנים האחרונות.

דיוויד צ'ין, שותף במקינזי ישראל / צילום: יח''צ מקינזי

"חשוב להיות טוב מאוד בניהול סיכונים כי הדברים קורלטיביים ומשתנים מהר; להתכונן לטפל בהפסדי אשראי, כי סביר שנראה הפסדי אשראי ופשיטות רגל שלא ראינו הרבה זמן, אם עליית הריבית תימשך. צריך לדאוג לחסינות בהיבט הטכנולוגי, בעיקר בסייבר.

"והנושא האחרון, שהוא הבסיס לכול, הוא ארגון עמיד וחסין - גיוס אנשי טכנולוגיה, בעיקר כשאנשים עוזבים כיום חברות טכנולוגיה. אבל זה מצריך שינוי במבנה הארגוני, כי כדי להביא טאלנט שגדל בהייטק, צריך ליצור לו מבנה גמיש שמקבל החלטות מהר. מובן שהמבנה ההיררכי המסורתי של בנק הוא פחות אטרקטיבי עבורו".

צ'ין מוסיף, כי "מעבר לרווחיות ישנה בעיה של יכולת לצמוח. הבנקים מתחרים על הקשר עם הלקוח, ובהרבה מובנים יש להם יתרון מסוים כי כמות המגע שלהם עם הלקוחות בכל חודש היא גבוהה ביחס להרבה עסקים אחרים. אבל אם פעם היה לכולם סניף עם אנשים שהם מכירים, כולנו עברנו לעבוד מול המסך. זה שינוי דרמטי, אבל בתוך זה אבדה האינטימיות. לכן, בנקים שמצליחים לבנות יחסים טובים עם לקוחות וקשר רגשי דרך הדיגיטל מצליחים להרחיב את הפעילות".

"תשתיות מודרניות - אבל אין לקוחות"

בישראל החל לפעול אשתקד בנק דיגיטלי חדש, ואחד נוסף כבר קיבל רישיון. אילו מסקנות הם יכולים לקבל מהנתונים שלכם מרחבי העולם?
"להיכנס כשחקן חדש, יש לכך יתרון מובנה וחיסרון מובנה. היתרון הוא שאתה בנוי על תשתיות מודרניות, שבעיקרן יותר זולות. החיסרון הוא שאין לך לקוחות.

"להבדיל מרוב המוצרים, בבנקאות הלקוח שמרן. יש המון אמון והמון הרגל וההבדל בין בנק כזה לאחר עבור רוב הלקוחות, רוב הזמן, כמעט לא מורגש. צריך סבלנות וסבלנות זה לא דבר קל.

"דבר שני שראינו בחו"ל הוא היכולת לבדל את עצמך בפיצ'ר או במוצר מאוד אטרקטיבי לשוק מסוים. בארה"ב גדלו פינטקים שאפשרו תשלומים בין אנשים, כי המערכת הבנקאית מקשה על העברת כסף מבנק לבנק.

במדינות אחרות, פתיחת חשבון מהירה באונליין היוותה יתרון. במדינות שבהן יש הרבה עובדים זרים היכולת להעביר כסף לחו"ל מהר ובמחיר נמוך יחסית היא מנצחת. עוד מוקדם לראות מה הכניסה שלהם תעשה לשוק פה, אבל כבר רואים תחרות הולכת וגוברת באשראי צרכני. אז יש פה התפתחויות מעניינות".

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם