גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבצעים וקופונים אאוט, אקטיביזם אין: הדרישות החדשות של הצרכנים מהמותגים

בשנים האחרונות יש יותר ויותר מסעות פרסום שמטרתם להניב רווחים, אבל גם לגרום לשינוי חברתי לטובה ● האג'נדה לא חייבת להיות בתחום הליבה של המותג, והמציאות מוכיחה שכאשר עושים זאת נכון, זה משתלם כלכלית

האג'נדה החברתית לא חייבת להיות בתחום הליבה של המותג, והמציאות מוכיחה שזה משתלם כלכלית / צילום: Shutterstock
האג'נדה החברתית לא חייבת להיות בתחום הליבה של המותג, והמציאות מוכיחה שזה משתלם כלכלית / צילום: Shutterstock

הכותבת היא בעלת סוכנות GOODVERTISING למהלכים חברתיים למותגים

כשרשת הסופרמרקטים ההולנדית הענקית Jumbo Supermarkten רצתה לבדל את עצמה מול המתחרים, היא קיבלה החלטה מפתיעה. במקום להוסיף קופות מהירות, הוחלט דווקא להקים "קופות פטפוט" לקונים.

מנהלת משאבי האנוש שהפכה למנכ"לית והנפיקה חברת טכנולוגיה בבורסה בתל אביב | פורטפוליו
אפילו נגני רחוב מבקשים העברה באפליקציה: אירופה מתנתקת מהמזומן 

ההחלטה התקבלה בעקבות ההבנה שמאז שתוחלת החיים עולה, גם תחושת הבדידות בקרב בני 75 ומעלה גוברת. בעוד משרד הבריאות ההולנדי מקדיש משאבים לפיתוח פתרונות שונים, בשיתוף עם ארגונים חברתיים ויוזמות מקומיות, רשת הסופרמרקטים החליטה להיות חלוצה בעניין, ולהפוך ליותר מאשר רק מקום בו אנשים עושים את הקניות שלהם.

למעשה, היא מאפשרת לקונים חווית שיחה נינוחה במהלך הקנייה, בקופות ייעודיות. המהלך הוכתר כהצלחה, ובחלק מהסניפים אף הוקמו בעקבות זאת מתחמי "פטפוט" שלמים.

במקביל, כאשר מותג־העל Tide חיפש דרכים להשפיע לטובה על כדור הארץ, וגם לעודד לקוחות לקנות את אבקת הכביסה שלו, הוא מצא פתרון יצירתי. אנשי טייד פיתחו פורמולה שנועדה להיות אפקטיבית גם במים קרים, מה שיכול לחסוך עד 90% מהאנרגיה הנדרשת להפעלת המכונה, ולהפחית את פליטות הפחמן הכרוכות בשימוש בה - אלה שתורמות להתחממות האקלים.

החברה עודדה את הצרכנים לעבור לכביסה במים קרים תחת ההאשטג TURN TO COLD, ולפי אומדניה, האימפקט במשך שנת קמפיין אחת יצר שינוי התנהגותי של ממש, והוביל ל־1.3 מיליארד כביסות במים קרים. זהו חיסכון של מיליון טון פחמן דו־חמצני (השווה לזיהום של 400 אלף מכוניות בשנה). בנוסף, Tide גם רשם גידול של 39% במכירות.

לייצר שינוי התנהגות

המהלכים הללו, וצעדים דומים שננקטו על ידי מאות מותגים נוספים, הם חלק מתופעה שצוברת תאוצה בתחום הפרסום בשנים האחרונות, הנקראת Goodvertising. מדובר על פרסום שמטרתו להניב רווחים, אבל גם לגרום לשינוי חברתי לטובה.

לא מדובר באחריות תאגידית, שבה המטרה היא להרוויח כסף עם מינימום השפעות שליליות על הסביבה והחברה; גם לא בקמפיינים חברתיים מצד עמותות, שמטרתם להעלות את המודעות לנושאים שהן מקדמות.

מדובר בתופעה שבה הקמפיינים המסחריים מתמקדים באג'נדה חברתית שהחברה בוחרת לקדם - שאפילו לא תמיד חייבת להיות בתחום הליבה של המותג. החברות משתמשות בקמפיין הפרסומי לטובת שינוי התנהגות של ממש אצל הלקוחות, ובכך יוצרות אמון בהן וברוב המקרים - כשהן עושות את זה טוב, הן יוצרות גם רווחיות נוספת בשבילן.

המגמה בנושא ברורה: לקוחות כיום מעדיפים מותגים שנוקטים עמדה (70% יעדיפו לא לקנות ממותג שאינו נוקט עמדה), ולמעלה מ־50% מצפים ממותגים לייצר שינוי חברתי - יותר אפילו מהממשלות שלהם. גם ברשתות החברתיות רואים יוצרי תוכן ומשפיענים שמובילים אג'נדה חברתית, ולא מסתפקים בקידום מוצר או שירות.

להביע עמדה

קמפיין Goodvertising טוב לא חייב להיות יקר ומורכב, ולא חייב לבוא ממותג בינלאומי. בשנה האחרונה ישנה צמיחה משמעותית בנושא גם בישראל, כאשר עוד ועוד מותגים רואים ערך ביצירת קמפיין חברתי המחובר למותג שלהם.

פחות ופחות מהם גם חוששים להביע עמדה: מותג תחתוני המחזור "מודי בודי" עלה עם פרסומת שבה לראשונה הראו את הדם של הווסת החודשית, ולא את צבע הג'ל הכחול ששלט עד כה. וגם כעת, בצל ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית, אנו נחשפים ליותר ויותר מותגים שמביעים עמדה ומציגים אותה על שילוט חוצות, למרות שאולי חלק מהקהל שלהם לא מתחבר אליה. כך, השבוע הוצג על קניון עזריאלי בתל אביב שילוט מואר עם המילים "כולנו עם אחד".

מכיוון אחר, חברת האופנה הישראלית הודי'ס צירפה את הפתק "את לא לבד" לתוויות הבגדים, עם מספר חירום לנפגעות אלימות; ופייבוקס זכו לתשומת לב רבה, כשביום האישה הציעו באופן היפותטי להעביר 30% פחות לנשים (כדי להמחיש את פערי השכר בין המגדרים בישראל, ואת הרצון לצמצם אותם).

דוגמה נוספת התרחשה בקיץ האחרון, כשקניוני עופר עלו עם קמפיין Back to school, שמטרתו המסחרית הייתה לעודד אנשים להגיע לקניון, אך הוא שם לו למטרה גם לסייע לתלמידים כולם. לטובת העניין נפתחו בכל 16 הקניונים ברחבי הארץ עמדות מסירה לילקוטים לתרומה.

קמפיין ''תיק טוב'' של קניוני עופר / צילום: נועה אוני

הקמפיין פנה בעיקר לנערים ונערות, דרך פלטפורמת הטיקטוק, על ידי יצירת סאונד ייעודי שעלה ואיתגר אותם למסור תיקים. עשרות משפיענים השתתפו באתגר, הלכו למסור תיק, ותייגו #TIK_TOV. התוצאות כללו מיליוני חשיפות ברשתות החברתיות, וכמובן אלפי תיקים שנאספו ונמסרו לילדים שזקוקים (על ידי חבירה לעמותת "תיק לכל תלמיד").

טביעת הרגל הפרסומית

באופן אישי, הייתה לי הזכות להיחשף לתחום הצומח בעשור האחרון, במסגרת תפקידי כמנהלת השיווק הגלובאלית של "יום מעשים טובים". במהלך העבודה על הפעילויות הכרוכות ביום זה, נפגשתי עם עשרות מותגים בארץ ובעולם. הרושם שלי היה שכולם רוצים לעשות טוב, אך כולם חוששים שזה יוריד מהרווחיות. למעשה, ההיפך הוא הנכון.

המבקרים טוענים שמדובר במצג־שווא, בעבודה שיווקית שמאחוריה אין שינוי ממשי. אבל העובדות בשטח מראות אחרת, וההבנה כי ניתן לנצל את הכוח העצום של שיש למותגים לקידום מטרות חברתיות ראויות, מבלי שהדבר יהווה "משחק סכום אפס", הולכת ומתגברת.

למעשה, עלינו לשאול את עצמנו אם עדיף שנראה במקבץ הפרסומות בטלוויזיה בעוד חמש שנים שוב ושוב את מותגי־העל, שמראים את איכות המוצרים שלהם, או שאולי כל מותג יאמץ אג'נדה חברתית שהוא מחובר אליה, וינסה ליצור שינוי.

לפרסום יש כוח לחולל שינוי חברתי משמעותי. אם תעשיות שלמות הבינו שעליהן לקחת בחשבון את טביעת הרגל הפחמנית שהן משאירות אחריהן בעולם, הרי שגם על הפרסום להבין כי יש לו טביעת רגל משמעותית בתחומים כמו עיצוב תודעה ודעות קדומות.

צרכנים כיום אינם מסתפקים במבצעים או בקופונים. הם מחפשים פלטפורמה שבה יוכלו להיות אקטיביסטים, להוביל שינוי, להביע עמדה, להזדהות עם עמדה, ומצפים לעשות את זה גם דרך המותגים שהם צורכים. מותג שישכיל להכניס לתכנית השיווק שלו מהלכים חברתיים שיערבו את קהל הלקוחות בעשיית הטוב, שיעזור לקהל הלקוחות שלו להיות אקטיביסטי, יצליח לא רק ברמת המוניטין - אלא גם ברמה המסחרית.

עוד כתבות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל