גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר הפרידה מהפועלים: אי.בי.אי חיתום מנסה את מזלה עם קרן של בכירי בנק לאומי

על רקע חולשה בעסקיה המסורתיים: חברת החיתום תשקיע 50 מיליון שקל בקרן שיקימו צמד בכירי לאומי פרטנרס הפורשים, אבי אורטל ויובל זעירא

מנכ''ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי
מנכ''ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי

התייבשות שוק ההנפקות שולחת את חברת אי.בי.אי ניהול וחיתום (לשעבר פועלים אי.בי.אי) לחפש אחר מקורות רווח חדשים. בשבוע שעבר פרסמה החברה דוחות כספיים חלשים, כולל הפסד ברבעון הרביעי של השנה שנבע מהירידה החדה בעסקיה, לאחר שנתיים של גאות.

מניית חברת החיתום המובילה איבדה בשנה החולפת כ-45% משווייה, גם על רקע סכסוך בין מנהליה ובין ראשי בנק הפועלים, עד לאחרונה שותף אסטרטגי בחברה, שבעקבות דרישתו נאלצה החברה לשנות את שמה. 

● הפעם זה דודו זבידה: הדרישה שהראתה למנכ"לים הגדולים את הדלת החוצה 

לקראת סוף השבוע שעבר דיווחה אי.בי.אי חיתום על מגעים מתקדמים להשקעה של 50 מיליון שקל בקרן שיקימו צמד בכירים לשעבר בבנק המתחרה. מדובר באבי אורטל ויובל זעירא, מנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי, בהתאמה, של לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי, שפורשים מתפקידיהם לצורך הקמת הקרן.

משקיעי העוגן בקרן, ובהם אי.בי.אי חיתום, מתוכננים להשקיע בשלב ראשון לפחות כ-250 מיליון שקל, והם יהיו רשאים לפדות את השקעתם לאחר שבע שנים ממועד ההשקעה.

מטרת הקרן, לפי הדיווח של אי.בי.אי חיתום, תהיה להשקיע בניירות ערך של תאגידים פרטיים וציבוריים, בישראל ומחוצה לה, בתחומי עיסוק שונים. אי.בי.אי חיתום הוסיפה כי ככל שהמגעים להקמת הקרן יבשילו לכלל הסכם, תשקול החברה לממן את השקעתה, כולה או חלקה, בגיוס הון מהציבור.

אי.בי.אי חיתום מציינת כי ההשקעה תהיה במכשירים פיננסיים מסוגים שונים, ובהם מניות, הלוואות, ני"ע המירים ועוד. הקרן מתוכננת לפעול לתקופה בלתי מוגבלת, ותקופת ההשקעות שלה תתפרס לכל אורך חייה. לפי הדיווח, משקיעי העוגן יהיו זכאים לחלק מדמי ההצלחה שייגבו מהקרן על ידי השותף הכללי, וחלקה המסתמן של החברה בדמי ההצלחה האמורים צפוי לעמוד בשלב ראשון על כ-5%-7%.

הבנק דרש להפסיק להשתמש ב"פועלים"

למשקיעים בקרן תהיה אפשרות גם לפדות יחידות, והקרן תפדה אותן על ידי רכישתן מהמשקיע לפי 100% משוויין הנקי (NAV), בכפוף לשיקולי נזילות. בקשות פדיון שלא ייענו על ידי הקרן יוכלו להיות מופנות למשקיעי העוגן, שיידרשו לרכוש את היחידות בהנחה מסוימת משוויין הנקי, כך שכל משקיע עוגן עשוי להידרש לרכוש יחידות כאמור עד להיקף כפול מהשקעתו המקורית.

אי.בי.אי חיתום , העוסקת בחיתום, ניהול הנפקות ובנקאות להשקעות, נסחרת כיום (לאחר הירידה החדה במנייתה אשתקד) בשווי של 144 מיליון שקל. בית ההשקעות אי.בי.אי מחזיק ב-27.9% ממניותיה, ובנק הפועלים ב-24.9% מהמניות.

בנובמבר האחרון דרש הבנק מהחברה לשנות את שמה כך שלא יכלול יותר את המילה "פועלים", וכן "לא להשתמש יותר בפעולותיכם העסקיות בשם זה". המשמעות הייתה התנתקות של הבנק מהחברה הנושאת את שמו, והתוצאה הייתה נפילה של עשרות אחוזים במניית חברת החיתום, ששינתה את שמה לאחרונה בהתאם לדרישה.

ברקע לאותה דרישה עמד כאמור סכסוך בין בכירי הבנק לראשי חברת החיתום, סביב תגמולי העתק שביקשה אי.בי.אי חיתום לאשר לשלושת בכיריה - המנכ"ל עפר גרינבאום, המשנה שי נבו והיועמ"ש ירון מוזס, בעלות כוללת של כ-23 מיליון שקל (על בסיס תוצאות 2021).

בבנק התנגדו לאותה דרישה, והצביעו נגד התגמול באסיפת בעלי המניות, באופן שמנע את אישורה. אלא שדירקטוריון חברת החיתום עקף את החלטת האסיפה ואישר את תנאי השכר על פי זכות הקיימת לו בחוק. ההערכות הן שהשלב הבא בהסלמה בין הצדדים יכלול מכירת מניות חברת החיתום על ידי הבנק, והקמת פעילות עצמאית, אך זה טרם קרה עד כה.

רשמה הפסד ברבעון הרביעי של 2022

בינתיים, התייבשות שוק ההנפקות אשתקד הובילה את אי.בי.אי חיתום לסיים את הרבעון הרביעי של 2022 בהפסד של 1.4 מיליון שקל (על הכנסות של 4.3 מיליון שקל בלבד) לעומת רווח של 10.6 מיליון שקל (על הכנסות של 25.4 מיליון שקל) ברבעון המקביל, מעבר המיוחס ל"קיטון מהותי בהכנסות החברה וההפסד שנזקף לתיק ניירות הערך שנרכש בזיקה לפעילות חיתום".

את השנה החולפת כולה סיימה אי.בי.אי חיתום עם ירידה של 70% כמעט ברווח הנקי ל-14.2 מיליון שקל, והכנסות החברה נחתכו ביותר מ-50% ל-51.6 מיליון שקל.

זאת, בשל "הקיטון החד והמהותי בהנפקות האקוויטי, ובתוכן כאלה המובטחות בחיתום, שהרווחיות מהן גבוהה יותר, על רקע ההרעה המהותית בתנאי המאקרו בשווקים בעולם".

הירידה החדה ברווחים באה לידי ביטוי בקיצוץ עלויות התגמול לבכירי אי.בי.אי חיתום, שזכו לכמחצית מהתגמול המקסימלי על בסיס תוצאות 2021. עלות שכרו של המנכ"ל גרינבאום עמדה אשתקד על כ-4.4 מיליון שקל, של נבו הייתה 4.1 מיליון שקל ושל מוזס 3.5 מיליון שקל. 

1.4 מיליון שקל: ההפסד שרשמה אי.בי.אי חיתום ברבעון הרביעי של 2022
144 מיליון שקל: שווי השוק של אי.בי.אי חיתום לאחר שנפלה 45% בשנה

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן שוקע ושוקע, הריבית עולה ועולה והקשר בין מסים ל-SIM

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו