גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושרה תביעה נגזרת נגד חיים צוף: "רווח של 70 מיליון שקל בניגוד לאינטרס החברה"

ביהמ"ש הכלכלי אישר לתבוע בשם חברת אקויטל פיצוי בגין תשלום עודף ששילמה במסגרת עסקת מיזוג לרכישת כל מניות חברת יואל בעקבות חוק הריכוזיות ● נקבע כי יש יסוד לטענה כי בעל השליטה חיים צוף קידם את טובתו האישית על פני האינטרס של אקויטל

חיים צוף / צילום: גלובס TV
חיים צוף / צילום: גלובס TV

בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר ניהול תביעה נגזרת, לתבוע בשם החברה הציבורית אקויטל  פיצוי בגין תשלום עודף ששילמה החברה במסגרת עסקת מיזוג לפיה רכשה את כל מניות "י.ו.א.ל. ירושלים אויל אקספלוריישין" במסגרת הציות להוראות חוק הריכוזיות, שחייב את החברות לצמצם שכבה אחת מפירמידת החברות, באופן שלאחר הצמצום תכלול הפירמידה רק שתי שכבות. 

האם רשות המסים תיאלץ להחזיר 664 מיליון שקל שגבתה ביתר מעובדים שכירים?
הלקוחות הפסידו והאשימו את יועץ ההשקעות. מה קבע בית המשפט? 

בית המשפט קבע כי יש יסוד לטענה כי צוף קידם את טובתו האישית על פני האינטרס של החברה, וכי חברי הדירקטוריון לא התנגדו לפעולתו והכפיפו את שיקול-דעתם לשיקול של צוף, למרות שהיה לו אינטרס אישי באופן המיזוג.

במסגרת התביעה הנגזרת נטען כי בעל השליטה חיים צוף הרוויח מן המיזוג כ-70 מיליון שקל. עוד נתבעים נושאי המשרה בעז סימונס, ערן סער, הגר שם טוב, בן גור, גלעד ריצ'מן ויוסף ירום. את התובע הנגזר מייצגים עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן, עמית מנור ויוקי שמש. 

מיזוג משולש הופכי

כאמור, אקויטל חויבה מכוח חוק הריכוזיות לצמצם שכבה מפרימידת החברה, ושקלה כיצד לקיים את הוראות החוק. בין היתר היא בחנה אפשרות להנפיק את מניותיה בנאסד"ק במקום בבורסה בישראל. בסופו של דבר העדיפה אקויטל לרכוש את כל מניות יואל בעסקת מיזוג משולש הופכי, הכוללת תמורה במניות ומזומן.

לטענת התובע הנגזר, הבחירה בחלופת עסקת המיזוג והאופן בו בוצעה העסקה, תוך העדפת האינטרס של בעלת השליטה, י.ח.ק להשקעות אשר בשליטת  צוף, גרמה נזק לאקויטל ולבעלי מניותיה ואף העשירה את בעל השליטה על חשבון החברה ויתר בעלי המניות.

חוק החברות קובע כי בעל עניין אישי בעסקה "לא יהיה נוכח בדיון ולא ישתתף בהצבעה בוועדת הביקורת ובדירקטוריון". אולם על-פי בקשת אישור התביעה, בעסקת המיזוג שקלו נושאי המשרה באקויטל שיקולים זרים, לרבות עניינו של בעל השליטה, ואף העדיפו את האינטרס של בעל השליטה על פני טובת החברה.

בעל השליטה צוף שימש כיו"ר דירקטוריון החברה, ובמסגרת המהלכים לציות לחוק הריכוזיות הבהיר לחברה ולחברי הדירקטוריון כי לא יסכים למתווה שאינו מקובל עליו. בשלב מסוים אף הודיע צוף כי לא יסכים למתווה לפיו החזקותיו בחברה ירדו אל מתחת לשיעור של 45%. חברי הדירקטוריון, אשר היו מודעים לעניין האישי של צוף, אפשרו לו להמשיך לשמש כיו"ר הדירקטוריון וכלל לא בחנו חלופות שלא התיישבו עם האינטרס של בעל השליטה. 

צוף טען כי לא היה כל אינטרס אישי בבחירת מנגנון המיזוג. השופט מגן אלטוביה לא קיבל את טענתו, והאריך להוכיח כי היה לצוף עניין אישי מהותי בבחירת מנגנון הציות לחוק הריכוזיות ואופן ביצועו. 

חוות-דעת מנוגדות

במסגרת ההליך התברר כי החברה פנתה למומחה פרופ' אריאל פרוקצ'יה, שקבע כי לצוף היה עניין אישי בבחירת מנגנון הציות לחוק הריכוזיות, אולם בהמשך החליפה אותו החברה במומחה אחר, פרופ' אסף חמדני, שקבע ההפך. השופט אלטוביה כתב כי "מתעורר חשש כי יכול ומדובר בניסיון להסוות את שלכאורה היה ברור לחברי הדירקטוריון אשר הזמינו את חוות-הדעת הנוספת".

השופט אלטוביה כתב "עיינתי בחוות-הדעת של פרופ' אסף חמדני ולא מצאתי באמור בה כדי לשנות ממסקנותיי. טענת המשיבים לפיה רשאים היו להסתמך על חוות-הדעת של פרופ' אסף חמדני, לפיה למר צוף לא היה עניין אישי, אינה נראית לי נוכח חוות-הדעת המוקדמת של פרופ' פרוקצ'יה. טענות המשיבים לעניין הזמנת חוות-הדעת הנוספת אינן משכנעות, הואיל ועם כל הכבוד ליועצים המשפטיים שהתחלפו, הסמכות והאחריות מצויות בידי הדירקטורים שקיבלו לידיהם את חוות-הדעת של פרופ' פרוקצ'יה".

עוד כתב אלטוביה כי "יובהר כי פרופ' אסף חמדני לא זומן להעיד כדי שניתן יהיה לחקור אותו אודות המצג העובדתי שהוצג לו על-ידי המשיבים לצורך מתן חוות-הדעת". 

הטבה כלכלית משמעותית

לדברי אלטוביה, "צוף וחברי הדירקטוריון שלא התנגדו לדרישותיו, ביקשו למעשה להעניק למר צוף הטבה כלכלית משמעותית (כ-70 מיליון שקל, א"ג) אשר ספק אם הייתה מגיעה לידיו אחרת, בוודאי ככל שהטבה זו הייתה כרוכה בהרעת תנאי עסקת המיזוג מבחינת החברה".

עוד כתב השופט אלטוביה כי "מקובלת עלי טענת המומחה מטעם המבקש, מר גילעד מנו לפיה המיזוג עם יואל הפך את החברה לגורם כלעלי שונה לחלוטין ובעל שווי כלכלי גדול בהרבה".

אם לא די בכך, השופט אלטוביה קבע כי חברי הדירקטוריון הכפיפו את שיקול-דעתם לאינטרס של בעל השליטה, וממילא השתמטו מחובתם לשקול את טובת החברה בבחירת מנגנון הציות לחוק הריכוזיות ואופן ביצועו.

הסכום הנתבע הוא לפחות 70 מיליון שקל, כאשר עילות התובענה הנגזרת שאושרו הן הפרת אמונים על-ידי נושא משרה, הפרת חובת זהירות על-ידי נושא משרה והפרת חובת תום-הלב.

*** גילוי מלא: עו"ד אוהד רוזן מייצג בימים אלה את הח"מ במסגרת תביעה פרטית. 

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"