גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השכונה החדשה של תל אביב עדיין רחוקה ממימוש

לאחר המתנה ארוכה, נרשם בסוף פברואר צעד חשוב בקידום תא/3700, שמציעה כ־12 אלף יח"ד חדשות מצפון לשדה דב המפונה - פרסום טבלאות האיזון והחלוקה בין הבעלים ● אלא שכעת ייתכנו התנגדויות חדשות ואולי אף עררים, כך שההליך עוד רחוק מסיום ● מעקב גלובס

שדה דב / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials
שדה דב / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

חדשות טובות לאלפי בעלי הקרקעות בתוכנית תא/3700, היא תוכנית "רובע צפון־מערב" בתל אביב: חמש שנים אחרי שפורסמו טבלאות האיזון וההקצאה הראשונות לתוכנית - הטבלאות אשר מחלקות, הלכה למעשה, את זכויות הבנייה העתידיות בין הבעלים - פרסמה בסוף פברואר עיריית תל אביב־יפו את הטבלאות המתוקנות, והתכנון יכול להתקדם לקראת מימוש בפועל. הבעיה: השלב הזה עשוי לגרור אחריו מהלכים חדשים, שעלולים להאריך את התכנון לעוד שנים רבות.

הנתונים החדשים של שוק הדיור מסמנים: משבר נדל"ן כבד בדרך | ניתוח גלובס
התוכנית להרחבת שדה התעופה בחיפה עלולה לעצור בנייה של אלפי דירות 

גלובס מציג בכמה נקודות את סטטוס התוכנית ואת הצפוי לה כעת.

הטבלאות החדשות: "תבדקו טוב את החלוקה"

תא/3700 חולשת על קרקע בשטח 1,900 דונם בצפון העיר: מצפון נמצא קצה גבול השיפוט העירוני של תל אביב, מדרום - רחוב פרופס ושכונת נופי ים; דרך נמיר ורמת אביב ג' ממזרח, והים ממערב. על קרקע זו אלפי בעלים, בהם יורשים ויורשי יורשים, שכן התוכנית מקודמת כבר שנים רבות, ונכנסה ל"צנרת התכנון" כבר ב־2004.

טבלאות האיזון וההקצאה המקוריות של התוכנית פורסמו עוד ב־2018, וגררו כ־130 התנגדויות מצד הבעלים. מסקנותיה של חוקרת ההתנגדויות, השמאית לבנה אשד, הובילו את העירייה להחלטה על תיקון הטבלאות, כמעט לפני שנתיים, במאי 2021. אלא שרק בתחילת השבוע, לאחר דחיות רבות, פורסמו הטבלאות המתוקנות. עבור בעלי הקרקעות זהו צעד חשוב במיוחד: הטבלאות מחלקות ביניהם בפועל את המגרשים בתוכנית העתידית - הן מבחינת מיקום המגרש והן מבחינת זכויות הבנייה שיתאפשרו בו. במילים אחרות, הטבלאות הללו קובעות מה יקבל כל בעל קרקע כשהתוכנית תושלם.

 

שמאי המקרקעין דני טרשנסקי ממשרד קמיל־טרשנסקי־רפאל, מגורמי המקצוע המלווים את התוכנית כבר שנים, מבהיר שהטבלאות שפורסמו כעת עשויות לכלול שינויים לא מעטים בהשוואה לטבלאות הקודמות, וממליץ לכל בעל זכות בקרקע לבדוק זאת היטב: "זו קרקע עם מורכבות רבה", הוא אומר. "ישנם שם לא מעט בעלים שמחזיקים בחלקי קרקעות, בחלקי יחידות דיור (יח"ד), ישנם ניגודי עניינים ביניהם ולא מעט מאבקים. פרסום הטבלאות מחדש מחייב כל בעל קרקע פרטי לבדוק היטב מה הוא מקבל כעת: התוצאה, בהשוואה לטבלאות של 2018, עשויה להשתנות מהותית, וחבל שיגלו זאת מאוחר מדי, לאחר שיחלוף זמן ההתנגדויות והעררים".

"אני יכולה להגיד שכבר כעת אנחנו רואים שינויים דרמטיים בטבלאות החדשות", אומרת עו"ד מרים דונין־שוב, שותפה במשרד עורכי הדין ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות', המייצגת בעלי קרקעות רבים במתחם. "אבל מוקדם כרגע לקבוע מה ההשפעה שלהם על בעלי הקרקעות".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "מסמכי עקרונות השומה וטבלאות האיזון המתוקנות, בהתאם להחלטת הוועדה המקומית, עלו לאתר מינהל התכנון. בימים הקרובים יבוצע פרסם בהתאם לתיקון 106 ב' להתנגדויות. אם יתקבלו התנגדויות יתואם מועד לדיון".

הלו"ז: שנתיים לפחות אם לא יהיו הפתעות

"פרסום הטבלאות מהווה התקדמות חשובה, ללא ספק", אומר עו"ד שמואל שוב ממשרד שוב ושות', המייצג מאות בעלי קרקעות במתחם. "חשבנו שהפרסום הזה יקרה כבר לפני שנים, זה הרי לא מדע אטום: היו התנגדויות, החוקרת הגישה את מסקנותיה, אבל זה התעכב מעבר לצפוי.

 

"אני מעריך שיעברו עוד שנתיים־שלוש עד שהשלב הזה יושלם, ומקווה שבעירייה יטפלו בדברים במרץ רב יותר בהשוואה לעבר. הם יכולים לדון בהתנגדויות במשך חודשיים־שלושה, או במשך שנה־שנתיים. מאוד מקווה שנראה התקדמות ממשית בעוד שלוש שנים לכל היותר".

לבד מההתנגדויות שניתן להגיש כעת, ניתן יהיה להגיש גם ערעורים לבית המשפט, שעשויים לבדם לעכב את ההליך כולו בכמה שנים. שמאי המקרקעין שני אהרון ממשרד קמיל־טרשנסקי־רפאל חושש שהעיכוב יהיה ממושך במיוחד: "זה מהלך שאלפי בעלים המתינו לו בקוצר רוח. זה שקול מבחינתי לדרמה של שחרור הקרקעות בשדה דב. מה יקרה עכשיו? או שהמהלך 'יזרום' סוף־סוף, ונראה כאן שכונה חדשה שמתחילה לקום בטווח של כמה שנים, או שזה ימשיך להיגרר".

תוכנית 3700. ''פרסום הטבלאות מחדש מחייב כל בעל קרקע פרטי לבדוק היטב מה הוא מקבל'' / צילום: יח''צ

התכנון: פוטנציאל להעצמת זכויות

העיכובים הללו הם לא היחידים הצפויים בהמשך: אחת ה"משימות" החשובות שיעמדו בפני מתכנני התוכנית היא הטיפול במתחם 1, המתחם הדרומי ביותר מתוך חמשת המתחמים בתא/3700, שתוכנן עוד כששדה התעופה שדה דב פעל בצמוד אליו. בהתאם לכך, הוא כלל מגבלות תכנוניות נדרשות. בשלב מסוים יידרש תכנון מחודש שלו, לטובת העצמת הזכויות המתאפשרת מאז פינוי השדה - וצעד כזה עשוי להוסיף לתוכנית עוד מאות ואולי אף אלפי יח"ד.

"תוכנית תא/3700 צריכה להיות בהיקפים ובעוצמות הבנייה של רובע שדה דב, וזה לא המצב כרגע", אומר שמאי טרשנסקי. "אם בשדה דב הצפיפות הממוצעת היא 17 יח"ד לדונם בממוצע, ברובע צפון־מערב אנחנו מדברים על צפיפות של שש יח"ד לדונם, אולי שמונה יח"ד לדונם לכל היותר, עם מבנים בני שמונה קומות לכל היותר. זה אומר שאפשר להעצים את הזכויות בעשרות אחוזים".

מתחם 1 מציע כיום 866 יח"ד בתכנון, ושטחו 659 דונם. המשמעות היא כי ממוצע הצפיפות בו בחישוב גס הוא פחות מ־1.5 יח"ד לדונם בממוצע, מה שמעיד על הפוטנציאל התכנוני. עם זאת, גם כאן מדובר על הליך שיימשך שנים, שכן הכנת תוכנית חדשה למתחם חייבת להיעשות על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

המחירים: זינוק של 20% מאז פינוי שדה דב

בשנתיים האחרונות מחירי הנדל"ן "קפצו" מעלה כמעט בכל מקום בישראל, וכך גם בקרקע הצפונית ביותר בתל אביב. אלא שבמקרה הזה דחיפת המחירים כלפי מעלה מגיעה בעיקר מהמהלך שצוין לעיל: פינוי שדה התעופה שדה דב. ההשפעה הישירה, בדמות תוספת פוטנציאלית של מאות ואלפי יח"ד, מתווספת למשמעות התכנונית - יצירת רצף שכונות בצפון העיר, שיציעו יחד עשרות אלפי יח"ד חדשות - וכך ערך הקרקע, הגבוה ממילא, רק הולך ועולה. המומחים מדברים על עלייה של כ־20% מאז פונה השדה.

"מדובר באחת מחטיבות הקרקע האחרונות שנותרו לתכנון בתל אביב, ואחת היקרות ביותר בה" אומר שמאי אהרון. "אין יותר קרקעות ריקות בעיר, ולכן החשיבות שלה עצומה. הפינוי של שדה דב עוד לא הוטמע באופן מלא בתוכנית, וישנם עוד הרבה עקרונות שמאיים מורכבים שטרם באו על פתרונם. אפשר לכתוב ספר שלם על התוכנית הזו, ולא בטוח שפרסום הטבלאות הוא הפרק האחרון בו".

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט