גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רפורמת המס בגרמניה שמשפיעה על המשקיעים הישראלים

רפורמת מס חדשה בגרמניה מחייבת את מחזיקי הנדל"ן לבצע הערכת שווי חדשה לנכס בבעלותו ● הדיווח צריך לכלול את מיקום הנכס, גודלו, שוויו, סוג הבניין, שנת ההקמה, סכום הרכישה ופרטים נוספים ● גם משקיעים זרים מחויבים בדיווח, בהם ישראלים רבים

ברלין. מסי הנדל''ן החדשים בגרמניה עשויים לעלות ביוקר למשקיעים הישראלים / צילום: Associated Press, Michael Sohn
ברלין. מסי הנדל''ן החדשים בגרמניה עשויים לעלות ביוקר למשקיעים הישראלים / צילום: Associated Press, Michael Sohn

לידיעת משקיעי הנדל"ן בגרמניה: רפורמת מס חדשה בגרמניה משפיעה גם על משקיעי הנדל"ן הישראלים במדינה האירופית. כחלק מהרפורמה, כל מחזיק נדל"ן חייב לבצע הערכת שווי לנכס בבעלותו ולדווח על השווי לרשות המסים הגרמנית.

הדיווח על שווי המקרקעין ועל סוג המקרקעין (מגורים או מסחרי) צריך לכלול דיווח על מיקומו, גודלו, שוויו, סוג הבניין, שנת ההקמה, סכום הרכישה ופרטים נוספים. לעל פי הדיווחים והערכות השווי, רשויות המס בגרמניה עתידות לשלוח חיובי ארנונה ומס רכוש חדשים לבעלי הנכסים.

החקיקה החדשה עוררה דרמה גדולה בגרמניה, והמדינה נאלצה לדחות את מועדי הדיווח מספר פעמים לאחר שהציבור התקשה למלא אחר דרישות הדיווח והתעוררו מספר תקלות במערכת המקוונת של הדיווח. נכון להיום מועד הדיווח האחרון, ה-30 לינואר, חלף. מי שלא דיווח עד כה על נכסיו עלול להיות חשוף לקנסות מצד רשויות המס הגרמניות למעט באזורים מסוימים בגרמניה שלגביהם ניתנו אורכות להגשת הדוחות.

ברלין: יעד השקעה שהכפיל את שוויו

אולם, בעלי הנדל"ן הגרמנים אינם היחידים שמושפעים מהרפורמה. כאמור, דיווחי המס חלים על כל בעלי הנכסים במדינה, לרבות משקיעים זרים, בהם גם ישראלים רבים. "רפורמת מס חדשה בגרמניה, המחייבת אומדן והערכה חדשה של נדל"ן בגרמניה, גורמת לחשש בקרב משקיעי נדל"ן ישראלים", אומר רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי מפירמת היעוץ AUREN וראש מחלקת מיסוי בינלאומי ישראל גרמניה. "בחצי שנה האחרונה הגיעו אלינו עשרות פניות של ישראלים שמחזיקים בנדל"ן בגרמניה וקיבלו מכתב מרשות המסים הגרמנית לביצוע שערוך מחדש של שווי הנכס ודיווח. בהתייעצויות עם אנשי מס ישראלים בנושא הם מגלים לפתע כי על בעלות של נכס בגרמניה יש לדווח ולשלם מס לא רק בגרמניה אלא גם בישראל, כך לפי חוקי המס הישראלים והבינלאומיים, ואי דיווח ותשלום מס שכזה מהווה עבירה פלילית במדינת ישראל".

גרמניה, ובייחוד ברלין, הייתה בעשורים האחרונים יעד השקעה ראשון במעלה לבעלי נכסים זרים מרחבי העולם, ביניהם ישראלים רבים. מחירי הרכישה הכפילו את עצמם בעשור האחרון בשכונות מרכזיות בברלין, ובאזורי ביקוש אפילו עלו פי שלושה. "משקיעים הפרטיים השקיעו בעשור האחרון בעיקר בברלין, דרך חברות גרמניות בבעלות ישראלית, שקנו בניינים, שיפצו אותם ומכרו דירות בבניין למשקיע הישראלי הפרטי. בשנים האחרונות החלה נדידה של אותם ישראלים פרטיים מברלין ללייפציג", אומר רו"ח אנג'ל. "בנוסף, יש חברות ישראליות שמחפשות נכסים מסחריים מניבים כמו משרדים ומרכזיים מסחריים, בעיקר בברלין המבורג מינכן שטוטגרט פרטנקפורט, אלו הערים הגדולות בגרמניה והשוכרים הם חברות בינלאומיות, חברות מקומיות גדולות, או מרכזי קניות עם סופרמרקטים חנויות ביגוד ועוד. ביזמויות נדל"ן כאלה ישנם ישראלים המשקיעים בחברה שבבעלותה הנכסים המסחריים".

הרפורמה בהכנה כבר מ-2019

הרפורמה נולדה בעקבות פסיקה של בית המשפט הפדרלי בגרמניה מנובמבר 2019, אשר קבע כי מערכת חישוב הארנונה ומס הרכוש לא תואמים את החוקה הגרמנית. הרשות המחוקקת בגרמניה נאלצה לשנות את חוק מס מקרקעין, והועבר חוק חדש בהחלטה של המועצה הפדרלית (בונדסרט) ב-8 בנובמבר 2019. במסגרת זו, נקבע כי כללי מיסוי ודיווח חדשים שעתידים להיכנס לתוקף החל מינואר 2025. ואולם, על מנת להיערך למיסוי החדש, החיוב בדיווח על הנכסים נכנס לתוקף מוקדם יותר. רשות המס בגרמניה דרשה מהציבור להשלים את הדיווח עד ה-31 בינואר 2023 בכל גרמניה ועד ה-31 במרץ 2023 במחוז בוואריה בגרמניה.

רו"ח אנג'ל מסביר כי "הרפורמה במערכת הארנונה של גרמניה קובעת כי החל מחודש ינואר 2022, כל נכסי הנדל"ן בגרמניה (למגורים ולמסחר) יבצעו הערכת שווי מחודשת, שתתאים לחקיקת המס והארנונה העדכניים לפי פסיקת בת המשפט הפדרלי. כתוצאה, מאות אלפי אנשים המחזיקים בנדל"ן בגרמניה, מחויבים בהגשת דו"ח והצהרה על שווי הנדל"ן, מאחר ורפורמת המס מחייבת את כל מחזיקי הנדל"ן בגרמניה לערוך הערכה מחדש לצורכי מס רכוש.

על רקע החקיקה החדשה גם חברות ישראליות שתיווכו עבור ישראלים בקניית דירות בברלין, ומנהלות אותם כעת הציעו שירותים להגשת הנתונים החדשים. כך למשל, צוות אינספיריישן גרופ בברלין פנה למשקיעים שהשקיעו דרכו בנדל"ן בגרמניה והסביר "בדקנו עבורכם בשבועות האחרונים חלופות להגשת דו״ח מס הקרקע החדש. בחנו שורה ארוכה של נותני שירותים, והשתתפנו בסמינרים מקצועיים בנושא". החברה הציעה למשקיעים שירותי משרד רו"ח גרמני, שנמצא בעיר פוטסדאם שליד ברלין.

"הם עובדים מזה כמה שנים עם בעלי דירות זרים, בהם גם לא מעט ישראלים, ומנוסים מאוד בהתמודדות עם הצרכים המיוחדים של המשקיעים", נכתב בפניה למשקיעים. השירות הוצע במחירים של כמה מאות אירו בודדים, בהתאם לדיווח הנדרש. עוד נכתב בדיווח כי "על פי חוק ועל פי כל הפרסומים רק בעלי מקצוע מוסמכים כמו רואי חשבון ועורכי דין, או בעלי הנכסים עצמם בפורטל רשות המסים, רשאים להגיש את הדו״ח. ולכן, הגשתו דרך גורם אחר אינה מומלצת ועלולה להביא לדרישה להגישו מחדש בהמשך".

לראשונה זה 20 שנה, לארדואן יש סיכוי רציני לאבד את השלטון בטורקיה | פרשנות
נתוני מאקרו חזקים לא יספיקו: האזהרה החריגה של מודי'ס מערערת את האסטרטגיה של שר האוצר | פרשנות

רו"ח רם גרגיר, שותף מיסוי בינלאומי בפירמת EY ישראל מסביר כי ההשלכות של הרפורמה אינן במישור החיוב במס (שיתכן שיעלה מעט), אלא במישור הדיווח. "עיקר ההשלכה של החקיקה היא הטלת חובת דיווח חדשה: תוספת של נטל דיווחי שלא הייתה קיימת קודם לכן. מבני החזקה הכוללים הקמה של תאגידים זרים לצורך ההשקעה בנדל"ן בגרמניה הינו נפוץ מאוד בקרב משקיעים ישראלים, בין היתר בשל יעילות המס שגלומה במבנים אלה.

"עתה יידרשו אותם תאגידים זרים למסור מידע מפורט לגבי בעלי המניות הישראליים שלהם עד לסוף חודש יוני. אי-ציות לתקנות הדיווח הגרמניות יגרור קנסות כבדים (אם כי שיעורי המס החלים לא ישתנו). לכן מומלץ שמשקיעים ישראליים שהנושא רלוונטי לגביהם יוודאו מבעוד מועד שהתאגידים שבבעלותם ביצעו ניתוח ראשוני לגבי תחולת התקנות החדשות עליהם, ושם נערכו להגשה של הדיווחים במידת הצורך".

עוד כתבות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע בוטלו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"