גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבני ברק ועד פתח תקווה: למה חניוני הענק החדשים הם הבעיה ולא הפתרון

עיריית בני ברק השיקה במתחם BBC חניון של 1,280 מקומות, שרק צפוי להעמיק את עומסי התנועה באזור ● גם ערים אחרות מצטרפות לחגיגה ומחפשות פתרונות יצירתיים, אך בפועל אין לכך תוחלת ● בינתיים, משרד התחבורה גורר רגליים, והתוכניות הלאומיות בנושא טרם הוצגו

חניון הענק שהושק בבני ברק / צילום: דוברות עיריית בני ברק
חניון הענק שהושק בבני ברק / צילום: דוברות עיריית בני ברק

המחסור שישראלים מרגישים במקומות חניה גורם לעיריות לנקוט בצעדים שונים. אך בטווח הארוך, כאשר בעוד שני עשורים ישראל צפויה להפוך למדינה הצפופה בעולם המערבי, מומחים מזהירים שאין לכך תוחלת. בינתיים, משרד התחבורה גורר רגליים ונהלים לקידום מדיניות לניהול חניה - טרם הוצגו. 

"הבקשות לעבור עלו אקספוננציאלית מאז הרפורמה": ההייטקיסטים נוהרים לפורטוגל 
חצי דונם עם היתר בנייה מאושר לווילה: בכמה נמכר מגרש בתל אביב? | עסקאות השבוע

דוגמה להתנהלות העיריות אפשר למצוא בבני ברק. העירייה הודיעה על השקה חגיגית של חניון ענק חדש בעיר במתחם ה־BBC שמיועד להיות רובע עסקים מרכזי בגוש דן. החניון יכלול ארבעה מפלסים תת־קרקעיים ו־1,280 מקומות חניה בהשקעה של 150 מיליון שקל - בפועל מדובר בסבסוד עירוני של 117 אלף שקל לכל מקום חניה.

יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, סבור כי מדובר בניצול לא נכון של משאבי ציבור. זאת, מכיוון שהחניון ממוקם סמוך לחניון חיצוני, ציר נת"צ מרכזי, מרחק של 650 מטר מתחנה של הקו האדום ו־800 מטר מרכבת ישראל. בנוסף, מדובר בסבסוד עלויות מכספי ציבור שהיה יכול לקחת על עצמו יזם הבניין. "מימון החניון יעמיק את היקף ההתחייבויות של בני ברק לטובת השקעה שתרומתה לקופת העירייה נחותה", הוא אומר.

בעירייה טוענים כי "מצוקת החניה באזור הינה גבוהה ומשמעותית, כך שהקמת חניון חדש עונה על צורך ציבורי חשוב באזור. נוסף על כך, החניון מהווה נכס מניב. בשל כך, לא מדובר בעלות הנבחנת כהוצאה שוטפת, אלא כהשקעה לטווח ארוך. העירייה משכילה לשלב בין מתן שירות ציבורי ראוי לבין העלאת רמת השירות לתושבי העיר באמצעות הגדלת הכנסותיה העצמיות".

גם בפתח תקווה חושבים על פתרונות

גם עיריית פתח תקווה, שהתקדמה בשנים האחרונות בטיפול בתחבורה הציבורית, פועלת בתחום החניה. סמוך לשוק במרכז העיר הוקם מתקן "חניה חכמה" שכולל 10 חניות בקומות על שטח של 2 חניות, כשהתשלום זהה לחניה עירונית בכחול לבן, כלומר חינמית לבעלי תו תושב.

מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה לירון גולדנברג הסביר כי "מצב החניות גרוע מאוד ואנחנו מחפשים כל הזמן פתרונות יצירתיים". לשאלה האם לא מדובר בקרב אבוד מראש, משום שתמיד יהיה יותר ביקוש מאשר היצע לחניה, אמר גולדנברג כי "זה נכון באופן כללי אבל אם אתה יכול להגדיל את ההיצע איפה שיש ביקוש גדול, זה טוב".

המתקן שנבנה בפתח תקווה עולה כ־600 אלף שקל, והעירייה קיבלה אותו כפיילוט בחינם כדי לבחון את הביקושים.

"כל הסיפור הוא ניהול אינטליגנטי"

גם הערים הגדולות מנסות לטפל בבעיות החניה - עיריית ירושלים סופגת ביקורת ציבורית על הקמת חניוני ענק בסמיכות לתחנות הרכבת הקלה בעיר. אומנם בחלק מהמקרים מדובר בחניוני חנה וסע בפאתי העיר אבל בחלק אחר של המקרים החניונים ממוקמים בתוך מרקם עירוני. כזה הוא למשל החניון שיוקם ברובע הכניסה לעיר סמוך לתחנה המרכזית, לתחנת רכבת ישראל ולרכבת הקלה. בתל אביב נערך מכרז לחניון רובוטי שכשל לאחר שכבר נותר בור חפור ברחוב בוגרשוב ופורסם מכרז חדש כזה.

"המבנה בבוגרשוב יועד לצורכי ציבור אז אתה מתחיל מאבסורד של הקמת החניון ומסיים במצב שאין גן ילדים איפה שאמור היה להיות. זה תמרור אזהרה", אומר ד"ר יואב לרמן מומחה לתכנון עירוני.

לדבריו, "עירייה יכולה לייצר מקומות חניה, אבל כל הסיפור הוא ניהול אינטליגנטי של המשאב הזה.י בכחול לבן למשל מחנים בעלי העסקים כי הם מגיעים ראשונים ובמקום כמו השוק בפתח תקווה צריך לתת חניון לבעלי העסקים לא רחוק מהמקום. שוק נחמד הוא שוק של בני אדם ולא של חניונים".

ד"ר לרמן טוען שגם הפתרונות האחרים שהוצגו בערים אחרות שגויים: "בני ברק זו עירייה לא עשירה שמרימה פרויקטים כאלו וזה לא סביר. בירושלים מקימים חניות בעלויות שהגיעו לחצי מיליון שקל לחניה וזה פשוט לקחת כסף ולשרוף אותו".

ד"ר ליאור גליק, מתכנן ערים ויועץ בנושא מדיניות חניה, טוען דווקא שחניות יכולות לספק נגישות למוקדים שונים דלים בתחבורה ציבורית. "אם כבר מקימים אותן אז עדיף לייעל את השימוש במשאב הזה. אך כמו במקרה של כבישים, גם במקרה של חניות - הביקוש תמיד ישיג בסוף את ההיצע וזה יוביל לפקקים ועומס ויגרום גם לפרבור. באזורים של תחנות רכבת קלה ברור שעדיף להשיג נגישות באמצעות תחבורה ציבורית ואופניים".

נקודה נוספת שמעלה ד"ר גליק נוגעת בסדר העדיפויות, שכן לעירייה תקציב מוגבל והציבור לדבריו צריך לשאול האם יש צורך אמיתי. "כשאדם קונה רכב הוא משלם עליו ועל עלויות התחזוקה, האם הרשות צריכה להכניס יד לכיס ולסבסד אותו?".

התוכנית הלאומית בנושא החניות לא הוצגה

בספרות המקצועית ובפרקטיקה בערים רבות בעולם הוכח כי את הביקושים למשאב החניה, כמו כל משאב ציבורי שנמצא במחסור, צריך לנהל. כך למשל, מספר תווי החניה שניתנים יכולים להיות זהים למספר החניות ברחוב, המחיר של החניה ברחוב צריך לשקף את הביקושים ולעלות ככל שהם גבוהים יותר, ויש לפתח אלטרנטיבות לנגישות ולהתניידות על חשבון גריעת חניות רחוב.

ברוח דברים אלו, בחוק ההסדרים הקודם עברה רפורמה בנושא החניה שהורכבה משני חלקים: האחד מבטל את עלות המקסימום שנקבעה לחניה ברחוב ועיריות יכולות לגבות יותר. החלק השני אמור לחול רק בשנת 2024, לאחר הבחירות המקומיות, ובמסגרתו ערים שיש בהן יותר מ־40 אלף איש יחולקו ל־3 אזורי חניה כך שתו החניה שמקנה חניה בחינם יהיה תקף רק באזור המחיה של התושב.

משרד התחבורה אמור היה בתוך שנה להציג תקנות לקביעת אזורי החניה, אך בחלוף כשנה וחצי מאז התקנות לא הוצגו ובמשרד התחבורה סירבו לענות מדוע. גם התוכנית הלאומית שאמורים במשרד התחבורה להכין בנושא החניות עדיין לא הוצגה.

ליאור שטיינברג, מתכנן עירוני ומייסד חברת Humankind ברוטרדם, הולנד, מסביר כי "ההתמכרות של הערים שלנו למכוניות מתודלקת על ידי עוד כבישים ועוד מקומות חניה. להילחם בבעיה על ידי הוספת עוד מקומות חניה, זה כמו לגרד פצע. זה יכול להרגיש טוב לזמן קצר, אבל זה הופך את הבעיה להרבה יותר קשה.

"אם יש יותר מקומות חניה, יותר אנשים יבחרו לקחת את האוטו למרכז העיר. כתוצאה מכך יהיו יותר פקקים, יותר זיהום, יותר רעש, ופחות חיי רחוב. נוסעי האוטובוסים יסבלו עוד יותר, כי הכבישים יהיו מפוצצים בעוד מכוניות. במקום לטפל קוסמטית בסימפטום צריך לפתור את הבעיה - אין לאנשים דרכים נוחות מהירות ויעילות להגיע למרכז העיר ללא מכוניות ולראשי ערים תפקיד מרכזי בזה".

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם