גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דמוקרטיה במשבר: מנהיג האופוזיציה בהודו מגורש מהפרלמנט, מתנגדים נרדפים

מנהיג האופוזיציה בהודו, רהול גנדהי נפסל לצמיתות מהפרלמנט לאחר שהורשע במשפט דיבה ● הוא מאשים את הממשלה ברדיפה ובניסיון להשתיק את הביקורת שהשמיע על טיב יחסיה עם הטייקון גוטאם אדאני ●​ אדאני, הבעלים החדשים של נמל חיפה, נחקר בחשד לשחיתות פיננסית

הפגנה של מפלגת הקונגרס בקולקטה, השבוע. האופוזיציה מעמידה את החשדות נגד אדאני במרכז המערכה נגד ממשלת מודי / צילום: Reuters, Sankhadeep Banerjee
הפגנה של מפלגת הקונגרס בקולקטה, השבוע. האופוזיציה מעמידה את החשדות נגד אדאני במרכז המערכה נגד ממשלת מודי / צילום: Reuters, Sankhadeep Banerjee

קצת משונה לנסות ולהשוות את ישראל עם הודו, ארץ של 1.4 מיליארד בני אדם, המחולקת ל־28 מדינות שאחדות מהן משתוות בגודל אוכלוסייתן לברזיל, למקסיקו ולפיליפינים. ההשוואה כמובן אינה נוגעת לנפח או לגודל. היא נוגעת לדינימקות של פוליטיקה. היסטוריונים ומדעני מדינה הבחינו בדמיון זה כבר.

הן קיבלו עצמאות מבריטניה בהפרש של תשעה חודשים. הן הונהגו במשך שנים, עוד הרבה לפני עצמאותן, בידי מפלגת שלטון סוציאליסטית כול־יכולה. הן התלבטו איך לנהוג במיעוט מוסלמי גדול, שנחשד לפעמים באיבה לעצם קיומן. הן פנו ימינה כמעט באותו הזמן. מפלגת השלטון הסוציאליסטית ירדה מנכסיה בחירות אחר בחירות, עד שהפכה לסיעה פרלמנטרית קטנה.

בראש הודו עומדת עכשיו מפלגה לאומנית דתית עצומת־כוח, שמצאה דרך אפקטיבית להידבר עם ההמונים. בראשותה עומד זו השנה התשיעית ראש ממשלה בן 72, מן החזקים ביותר בתולדות הודו. הסימנים מעידים שהוא ייבחר בשנה הבאה ללא קושי לתקופת כהונה שלישית של חמש שנים.

נוסף על כל זה, הודו וישראל הפכו לשותפות אסטרטגיות קרובות ב־30 השנה האחרונות. על יחסי המדינות אפשר להגיד שהם נופלים בחשיבותם רק מאלה עם ארה"ב. ואם זה לא מספיק, הנה הודו עומדת עכשיו בעיצומו של מה שהאופוזיציה מתארת כמאבק על עצם שיורה של הדמוקרטיה ההודית.

״הדמוקרטיה מותקפת״, מכריז עיתון בעיר היידראבאד

הדור החמישי והאחרון?

ואם כל זה עדיין לא מספיק, הודו וישראל נפגשו בינואר בטקס חגיגי בנמל חיפה, שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר את מפתחות הנמל לידי הטייקון ההודי גאוטם אדאני, בעצם בשבוע שבו תאגיד הענק של אדאני איבד יותר ממאה מיליארד דולר מערך השוק שלו בעקבות טענות על הונאה גדולת ממדים. את אלה אדאני מכחיש בכל התוקף. בית המשפט העליון של הודו הקים ועדת חקירה לבדיקת הטענות, וביקש מן הרשות ההודית לניירות ערך לפתוח בדיקה דומה.

פרשת אדאני עוררה הדים קלושים בלבד בישראל, אבל היא מהדהדת בהיכלי הפוליטיקה והפיננסים של הודו. בסוף השבוע שעבר גורש המנהיג הבולט ביותר של האופוזיציה בהודו מן הפרלמנט, והוא ומפלגתו טוענים שהסיבה העיקרית היא ביקורתו על יחסי הממשלה עם קבוצת אדאני.

המגורש הוא רהול גנדהי, בן הדור החמישי של שושלת פוליטית מפורסמת, העומדת בראש מפלגת הקונגרס, הלוא היא הסוציאליסטית המתוארת למעלה. סבא רבא שלו היה ראש הממשלה הראשון של הודו העצמאית, במשך 16 שנה; סבתא שלו הייתה ראש הממשלה השלישית, במשך 15 שנה (עם הפסקה אחת); אביו היה ראש הממשלה השישי, במשך חמש שנים. גם סבתו וגם אביו נרצחו על רקע פוליטי. אמו הובילה את מפלגת הקונגרס לשני נצחונות אלקטורליים, אך מהיותה ילידת איטליה היא נמנעה מלתבוע את כהונת ראש הממשלה, והסתפקה בהשפעה ניכרת מאחורי הקלעים.

כוכבה של המפלגה שקע בשמונה השנים האחרונות, ומעמדו של רהול גנדהי התערער בהתאם. בבחירות האחרונות לפרלמנט, ב־2019, הוא לא הצליח אפילו לחזור ולהיבחר במושב היסטורי של משפחתו, במדינה הצפונית הענקית אוטאר פראדש, לבה של זו המכונה 'רצועת ההינדו'. הוא הגיע לפרלמנט באמצעות איזור בחירה במדינה הדרומית קראלה.

בשנים האחרונות חזרו ועלו בתוהו נסיונותיו של רהול, בן 52, להחזיר משהו מעטרת מפלגתו אל יושנה. בשנה שעברה הוא צעד 4,000 ק"מ ברגל, מן הקצה הדרומי של הודו אל קָצֶהָ הצפוני, כדי לעשות נפשות לבשורתו. אבל הוא נאלץ לוותר על כהונת הנשיא של מפלגת הקונגרס.

נצחון הבחירות האחרון של מפלגת הקונגרס היה ב-2009. כותרת מלפני 14 שנה מביאה מראש הממשלה דאז את התחזית שראהול גאנדהי ״יהיה ראש הממשלה בעתיד״. זה לא קרה

כל מודי הוא גנב?

בבחירות של 2019 הוא נשא נאום, שבו נטפל באופן טיפשי למדי לשם משפחתו של ראש הממשלה, נרנדרה מודי, איש נוקם ונוטר. רהול הזכיר שני אנשי עסקים הודיים שגם שמם מודי, שהסתבכו בפלילים. אין להם כל קשר משפחתי עם ראש הממשלה. רהול, שאינו נואם מבריק ואינו ניחן בחושים פוליטיים מפותחים, ניסה לטעון שמודי הוא שמם של גנבים.

פוליטיקאי של מפלגת השלטון, שגם שמו מודי, תבע את רהול למשפט על הוצאת לשון הרע ועל פגיעה בכבודן של ״כתות נמוכות״, שנושאי השם מודי נוטים לבוא משורותיהן.

טחנות הצדק בהודו טוחנות לאט, לאט מאוד. משפטים נמשכים לפעמים שנים ארוכות. המשפט הזה נתקע לפני שנה ויותר. ימים אחדים לאחר שרהול גנדהי נשא נאום בגנות היחסים המיוחדים בין נרנדרה מודי לגאוטם אדאני, המשפט התחדש, זורז והגיע אל סיומו בתוך חמישה שבועות.

ביום ה' שעבר, רהול חויב בדין, ונידון לשנתיים מאסר, עונש יוצא דופן בחומרתו. כללי הפרלמנט מחייבים את הפסקת חברותו של ציר שנידון לשתי שנות מאסר או יותר.

ואמנם, יו"ר הפרלמנט, איש מפלגתו של מודי, גירש אותו למחרת. העונש מונע אותו מלהתמודד על מושב בפרלמנט במשך שמונה שנים. הוא אמנם קיבל ארכה של חודש כדי לערער על העונש, אבל נראה שהוא לא יוכל לחזור ולזכות במושב האבוד, אלא באמצעות בחירות חדשות, ורק אם בית המשפט העליון יקבל את ערעורו.

ממשלה רודפת מתנגדיה

כמעט כל מפלגות האופוזיציה של הודו, 14 במספר, התייצבו על רגליהן האחוריות. הן, ותומכיהן המתמעטים בתקשורת, רואים בגירושו של רהול חלק מדפוס התנהגות המתרחב והולך בשנים האחרונות. חופש הדיבור מתמעט, ומרחב הפעולה של מפלגות אופוזיציה מצטמצם. סכנה מיוחדת אורבת לאנשי אופוזיציה המחזיקים ברסן השלטון במדינות אינדיבידואליות.

מודי ואנשיו רוצים שלטון מלא. הם מדברים על זה בגלוי ולעתים קרובות. הם מאיימים, לפחות במשתמע, על מצביעים עצמאים מדיי, הנוטים לבחור ממשלות מקומיות מן האופוזיציה. הם חותרים תחת ממשלות שנבחרו, ומפתים את תומכיהן לחצות את הקווים ולהפיל אותן. כך הם הצליחו לסלק את ממשלות האופוזיציה בשתיים מחמש המדינות הגדולות ביותר. זרועות של המשטרה הפדרלית עוצרות אנשי אופוזיציה, משליכות אותם לכלא לתקופות ארוכות בלי משפט, או מעמידות אותם למשפט. 95% מכל הפוליטיקאים הנחקרים בידי המשטרה שייכים לאופוזיציה. סגן ראש הממשלה של אזור הבירה דלהי (טריטוריה, כלומר פחות ממדינה), הנמצאת בשליטת מפלגת אופוזיציה מקומית, הושלך באחרונה לכלא באשמת שחיתות.

מודעה של מפלגת הקונגרס מ-2009 מציגה את ראהול גאנדהי כמנהיג העתיד, ״צעירינו - עוצמתה של הודו ועתידה״

לא־פוליטיקאים, המביעים דעות במדיה החברתית, נעצרים, ונשלחים לכלא. רהול גנדהי עצמו נשא נאום בלונדון בחודש שעבר, שבו קרא לעולם החיצון לשים לב להתמעטות הדמוקרטיה בהודו. מפלגת השלטון האשימה אותו בבגידה במולדת.

רק אמצעי הגנה אחד נשאר לדמוקרטיה בהודו: בית המשפט העליון, שאף אותו הממשלה מנסה לעקר בכל מיני אופנים, כולל הבטחה של טובות הנאה לשופטים לאחר סיום הקריירה שלהם. אחד מהם יצא באחרונה מבית המשפט העליון הישר לעמדת המושל של המדינה החמישית בגודלה. הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם היא עדיין גדולה מאוד, אבל נראה בעליל שמיום ליום היא הרבה פחות דמוקרטית ממה שהייתה. כל זה נשמע, אולי, לא בלתי מוכר.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק