הסעיפים הכי חשובים למתנגדי ותומכי הרפורמה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
45% מהמשיבים בחרו בסעיפים שונים שבהם ניתן מבחינתם להתפשר. זאת, לעומת 36% שהשיבו שמבחינתם אין אף סעיף שאפשר להתפשר עליו. בקרב מי שמגדירים את עצמם מצביעי שמאל שיעור האנשים שהשיבו שלא ניתן להתפשר על אף סעיף קופץ ל־55%. כאשר נכנסים לסעיפי הרפורמה עצמם מגלים התפלגות דומה בין הסעיפים השונים ביחס למוכנות להתפשר - 21% יסכימו להתפשר על הליך מינוי השופטים, 20% על הרוב הדרוש להכנסת להתגבר על פסילת חוקים (פסקת ההתגברות), 17% על מינוי יועצים משפטיים במשרדי ממשלה כמשרות אמון ו־17% על היכולת של בית משפט לפסוק לפי עילות של סבירות. בנוסף, רוב המשיבים שציינו סעיפים עליהם הם מוכנים להתפשר (משני צידי המפה הפוליטית), סימנו יותר מסעיף אחד.
58% ממתנגדי הרפורמה סבורים שיש לבטל אותה כמכלול. האם בכל זאת ביטול של מי מהסעיפים יקטין את התנגדותם? 31% טענו שביטול או ריכוך הדרישה לפסקת ההתגברות יקטינו את התנגדותם לרפורמה, זאת לעומת 23% שבחרו ברוב קואליציוני לבחירת שופטים. מדובר בבחירה מעניינת לאור העובדה שהסעיף שהיה אמור להגיע לחקיקה השבוע הוא דווקא זה הנוגע לבחירת השופטים ולא לפסקת ההתגברות. גם בשאלה הקודמת, בה נדגמו תומכי הרפורמה, התברג הסעיף הנוגע לפסקת ההתגברות כסעיף מהותי החשוב כנראה לשני הצדדים.
30% מתומכי הרפורמה סבורים כי אסור לקואליציה לוותר בכל מקרה על חקיקת פסקת ההתגברות. 26% השיבו כי אסור להתפשר על רוב לקואליציה במינוי שופטים, 25% על הגבלת כוחם של היועצים המשפטיים ו־22% על ביטול עילת הסבירות. 31% ממי שתומכים ברפורמה אמרו שאסור לקואליציה להתפשר על אף סעיף.
למענה על השאלון המלא: