גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביומד הישראלי מתייבש: כך נראית תעשייה שמתמודדת עם משבר כפול

תעשיית הביומד בעולם מתמודדת כיום עם השלכות המשבר הכלכלי וצמצום ההשקעות, אבל בחברות הישראליות מדווחים על משבר כפול בגלל המצב הפוליטי ● "אי ודאות מובילה לאי־השקעה", אומרים גורמים בתעשייה ● מדוע בכל זאת יש גם סיבות לאופטימיות

ייצור תרופות / צילום: Shutterstock
ייצור תרופות / צילום: Shutterstock

הכלכלה הישראלית כולה נמחצת היום בין המשבר בכלכלה העולמית לבין ההשלכות הכלכליות של המצב הפוליטי בישראל, ובסקטור הביומד זה מורגש במיוחד. המגזר הזה כבר עבר משברים עמוקים ב־2001 ואז שוב ב־2008, ויצא מחוזק. האם זה יקרה גם הפעם?

גם היום נשמעים בתעשיית הביומד קולות אופטימיים שטוענים שיש כאן הזדמנות להשקיע בשפל כדי לקטוף את הפירות בשיא, אבל יש גם כאלה שטוענים שעד שנצא מהמשבר הזה, לא תהיה תעשיית ביומד ראויה לשמה בישראל.

היום שאחרי הקפאת החקיקה: בבנקים מורידים הילוך, ההייטקיסטים לא מוותרים
●  האקדמיה מתקרבת לתעשייה: הדרכים החדשות להרוויח כסף מתגליות
המרוץ לשעון הביולוגי שיספר לנו עד כמה מהר הגוף שלנו מזדקן  

המצב מכה בחברות הביומד במיוחד משום שרובן עדיין אינן בשלב ההכנסות, והמעטות שכן, ברובן אינן רושמות רווחיות תפעולית. הן זקוקות לזרם קבוע של גיוסים, ותלויות לגמרי במשקיעים חיצוניים.

בתקופות של כסף זמין ותיאבון לסיכון, חברות הביומד פורחות על גבי חלומות גדולים. אפילו בתקופות מיתון המתאפיינות במיעוט הוצאות של צרכנים אבל בשוקי הון מתפקדים (או שחזרו לתפקד לקראת היציאה מהמשבר), לחברות הללו יש יתרון, משום שהן מהוות גידור מול חברות מוצרי צריכה שעלולות להיפגע מסגירת ארנקו של הצרכן. אבל בתקופה הנוכחית, שבה הכסף הספקולטיבי בבורסות מתייבש לגמרי וכך גם הכספים של קרנות הון הסיכון, גם חברות הביומד נכנסות למצוקה.

 

כל חברות הביומד בעולם נמצאות היום בבעיה, ואצל החברות הישראליות המצב חמור יותר, משום חוסר הוודאות שמרגישים משקיעים בינלאומיים לגבי השוק הישראלי בעקבות המצב הפוליטי. בהקשר הזה, ההודעה על עצירת החקיקה המשפטית עד אחרי החגים רק מאריכה את תקופת חוסר הוודאות.

מיכל גבע, שותפה בקרן טריוונצ'רס, אומרת שעצירת ההשקעות התחילה מיד לאחר הצגת הרפורמה של יריב לוין, עוד לפני מחאת ההייטק.

"מיד לאחר שתוכנית הרפורמה הוצגה בתקשורת התחלנו לקבל טלפונים ממשקיעים מודאגים ששאלו איפה אנחנו מחזיקים את הכסף", היא מספרת. כמה מהמנהלים ששוחחנו איתם אומרים שכבר הוציאו את הכסף מישראל, בלחץ המשקיעים שלהם.

"בשוק שבו כל הכוח נמצא אצל המשקיעים, כל אי־ודאות מובילה לאי-השקעה", אומר עומר גביש, שותף וראש תחום מדעי החיים ב־PWC ישראל. הסיכוי לקבל השקעה בחברה ישראלית חדשה כרגע גובל באפסי.

מיכל גבע, קרן TriVentures / צילום: איליה מלינקוב

פיני אורבך, מנהל חטיבת הפארמה בקבוצת ארקין החזקות, מדגיש את הפגיעה ברשת התמיכה לתעשייה הישראלית. "לאורך השנים נהנינו מקשר עם אנשים שהיה אכפת להם מישראל. גם יהודים, ישראלים לשעבר, אבל גם אנשים שראו את המדינה הקטנה הזאת שמנסה ומצליחה לעשות ניסים, והתלהבו ממה שיש כאן. אנחנו תלויים ברשת אנשי הרצון הטוב האלה בכל צעד. הם משקיעים, חתמים, בנקאים, אנליסטים. בהקשר הזה אנחנו נמצאים במשבר רציני כי כל הגורמים האלה בוחנים את הקשר שלהם עם ישראל על רקע מה שקורה.

"בתרחיש השחור ביותר, ייתכן שתהיה בארה"ב איזו רגולציה מיוחדת להשקעות בחברות ישראליות".

"יכול להיות שהנזק בלתי הפיך"

ד"ר אורי גייגר, השותף המנהל של קרן אקסלמד הפועלת בתחום המכשור הרפואי, בעיקר בארה"ב, מזכיר שתמיד היה קשה בישראל. "מראש זה מקום רחוק ולא מובן. בשלב מסוים נהנינו מהילה מסוימת, וקרנות פתחו סניפים בארץ, אך אלה נסגרו לאחר שהחברות הישראליות לא נתנו את ההחזר שווה הערך לחברות האמריקאיות הטובות. הישראלים בתחום הביומד לא ידעו למסחר את המוצרים שלהן כמו החברות האמריקאיות, ולא הגיעו להכנסות משמעותיות, ולכן האקזיטים היו קטנים".

ואכן, בשנים האחרונות אפילו קרנות שהוקמו במטרה מוצהרת להשקיע בחברות עם זיקה בישראל העדיפו לנצל הזדמנויות בחו"ל.

"סקטור הביומד בישראל לא נהנה מספיק בעליות וסופג יותר בירידות", אומר גביש. כמה כישלונות בניסויים קליניים של חברות ישראליות ציבוריות בפרופיל גבוה יחסית - אורמד, פוליפיד, VBL - תרמו לבעיות של התחום.

"כאשר חברה ישראלית נכשלת, איכשהו הכישלון דבק בכולנו", מסכים מנכ"ל חברה שעמה שוחחנו. "זה קצת לא הוגן על רקע הכישלונות של המון חברות אמריקאיות שהשמידו הרבה יותר ערך. אבל התפיסה היא שהחברות הישראליות הבטיחו הבטחות יתר ושאולי גם אנחנו עלולים לעשות זאת".

אז מה יהיה?
גייגר: "יש סיכון שכל הסקטור יימחק. ייקח שנים לשקם את הנזק התדמיתי לגבי יציבות השוק הישראלי. ויכול להיות שזה בלתי הפיך".

איל ליפשיץ, שותף בקרן פרגרין: "באירופה, המשבר של 2008 כמעט גמר את התעשייה שם. לא היה כסף, אז לא קמו חברות. כיוון שלא קמו חברות אז, כשנגמר המשבר לא הגיע כסף. ואז שוב לא קמו חברות. יש להם עכשיו חור שאי אפשר למלא אותו".

 

חברות צעירות כהזדמנות השקעה

אפשר לשאוב אופטימיות מסוימת מההנחה שמבחינה תרבותית, כנראה ישראלים לא מסוגלים להפסיק לייסד סטארט־אפים וזה, אולי מה שישאיר את התעשייה בחיים. ליפשיץ מציין את החממות הטכנולוגיות שתמיד מייצרות חברות חדשות, וגם גביש טוען שלא ראה האטה בהקמה של חברות למרות הכול. עם זאת, גל הגירה החוצה מהמדינה יכול להוביל לכך שרוב החברות הללו יוקמו בפועל בחו"ל.

ג'ון מדווד, מנכ"ל קבוצת ההשקעות OurCrowd, מציע אופטימיות זהירה. "קשה לראות את השוק הזה עוצר לאורך זמן, כי הטכנולוגיה שבו כל כך מלהיבה", הוא אומר. "ראינו את המהפכה שתחום הביג דאטה עשה לעולם הבריאות ועכשיו מסתמנת מהפכה נוספת שתגיע מה-Generative AI (מוצרים כמו מידג'רני או ChatGPT שיכולים לייצר מידע בנוסף לעיבודו). ישראל היא מעצמה בתחום ה־AI. משקיע הגיוני יגיד שעכשיו כדאי להשקיע, כי המחירים זולים.

ג'ון מדווד / צילום: איל יצהר

"ההשקעות בחברות בשלבים מאוחרים, שנחשבו 'קדם IPO" ולכן השיגו וולואציות גבוהות על רקע חלום ההנפקה הקרובה - זה נגמר. אבל למה לא להשקיע עכשיו סכומים נמוכים בחברות ארלי סטייג'? זה הזמן. ואני מתרשם שזה באמת קורה, שדווקא יש השקעות בשלבים מוקדמים".

בין תחומי הביומד, ליפשיץ מציין את המכשור הרפואי כאחד הלוהטים. "בשנים האחרונות, כל הכסף זרם מהמכשור הרפואי לפארמה, כי זה היה משחק בורסאי", הוא מסביר. "עכשיו תחום הפארמה נפגע כי הבורסה נפלה, אבל בינתיים הקורונה הדגישה את השבר במערכת הבריאות, וממשלות בכל העולם פועלות כדי להזרים הון למערכת הבריאות, באופן שמתעדף מכשור רפואי משולב בבריאות דיגיטלית".

קרן פרגרין עצמה, שמגיעה למשבר לאחר שגייסה קרן ארלי סטייג' ב־2019 וקרן צמיחה ב־2022, לא מתכוונת "לשבת על הכסף" כדברי ליפשיץ. "אנחנו מתכוונים להשקיע 50־100 מיליון דולר בשנתיים הקרובות. אם לא נשקיע בחברות האלה, הן ייעלמו". חלק גדול מהכסף יוקצה כנראה לחברות הפורטפוליו, אבל חלקו גם לחברות חדשות.

בכל זאת, לפרץ האופטימיות הזה יש גם מגבלות. "אנחנו צריכים סינדיקטים להשקיע איתם בשלבים המאוחרים יותר, ואת זה יותר קשה למצוא", הוא אומר.

"חברות עם מוצרים בניסויים קליניים שהם מאוד מבודלים יכולות לקבל השקעה בשווי מוגבל לעומת העבר", מוסיף אורבך. "בישראל יש כרגע מעט מאוד חברות מבודלות עם יכולת לגייס סכום משמעותי".

ארקין, שמשקיעיה ישראלים בחלקם, צפויה להמשיך להשקיע בחו"ל.

הדרך להישרדות עוברת בהצטמצמות

מה חברות הביומד צריכות לעשות כדי לשרוד? "הן יהיו חייבות להצטמצם עוד יותר, ולעבוד עוד יותר קשה, בתקווה להגיע איכשהו לצד השני של המשבר, והמשקיעים הקיימים יצטרכו לעזור להן", אומרת גבע.

חברת גמידה סל, לדוגמה, הודיעה השבוע שהיא נמצאת קרוב מאוד לאישור פוטנציאלי של המוצר שלה, כי היא מצמצמת בכוח אדם וגם במאמצי מו"פ סביב מוצר מאוד מבטיח בצנרת שלה, כדי להתמקד במסחור המוצר המוביל. זאת כנראה מתוך הנחה שאפילו חברה כזו תתקשה לבצע גיוס אטרקטיבי בתנאים הנוכחיים. גמידה היא חברה ציבורית אך המצב הזה נכון גם לחברות פרטיות.

"צריך להיות יצירתיים. להכניס משקיעים אסטרטגיים מוקדם יותר. למכור מוקדם ולמדינות שאינן ארה"ב", אומר ליפשיץ.

גייגר מעלה את אופציית המיזוג בין חברות. זו הייתה עצה שניתנה גם במשבר 2008, אך לחברות הישראליות היה קשה רגשית ולוגיסטית ליישם אותה. במשבר הנוכחי כבר רואים סנונית, עם המיזוג של חברת איילה פארמה לתוך חברת אדווקסיס האמריקאית. "חוץ מזה", אומר גייגר, "חברות ימכרו בזול - לא רק ישראליות, גם אמריקאיות. אקסלמד קנתה לאחרונה ב־6 מיליון דולר חברה שהייתה שווה 500 מיליון".

"המצב בשוק לא מותיר לחלק מהחברות ברירה והן צריכות לעשות שינויים דרסטיים על מנת להבטיח את המשך קיומן", אומר גביש. "אחת הדרכים היא מיזוג או שיתופי פעולה עם חברות נוספות בענף. דרך נוספת בה החברות נוקטות היא צמצום כמות האינדקציות והמוצרים בפיתוח או פיטור עובדים. מדובר במצב בעייתי מכיוון שפעולות אלו מצד אחד מדגישות למשקיעים כי ההנהלה אחראית ויודעת להתמודד עם אתגרים ולנהל אותם ומצד שני, מרתיעות את המשקיעים בכך שהן מגבירות את הסיכון".

"כשהאבק ישקע וכשהכול יתייצב, חברות שהוכיחו שהן מבצעות מה שהבטיחו יגיעו לשוויים גבוהים' והן אלו שיהיו אטרקטיביות למשקיעים, כי הרי תרופות תמיד צריך", מסכם עופר גונן, מנכ"ל חברת מדיוונד, שהתרופה שלה אושרה בארה"ב לאחרונה. החברה צפויה בקרוב להתחיל לרשום הכנסות, מה שמעמיד אותה בעמדה טובה יחסית לשוק. 

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל