גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשימה של פרופ' רבקה כרמי: להחזיר מדענים לישראל

נשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר תעמוד בראש הוועד המנהל של ארגון הפועל לשמירת קשר עם קהילת החוקרים הישראלים בעולם ולהשבתם לישראל ● וולט מגיעה לנתניה ● וגם: האפליקציה הישראלית שמחברת בין לקוחות לבין קנייניות מתרחבת ● אירועים ומינויים

פרופ' רבקה כרמי / צילום: רמי זרנגר
פרופ' רבקה כרמי / צילום: רמי זרנגר

פרופ' רבקה כרמי, לשעבר נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, תעמוד בראש הוועד המנהל של ארגון ScienceAbroad, הפועל לשמירת קשר עם קהילת החוקרים הישראלים בעולם ולהשבתם לישראל.

הארגון מפעיל קהילה בינלאומית הכוללת כ-4,500 חוקרים ישראלים, ויש לו 40 מרכזים בצפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה. "תמיד האמנתי שעל ישראל לעשות ככל יכולתה על מנת שמדענים יחזרו ארצה לאחר תקופת הפוסט דוקטורט, וימשיכו לתרום מהידע שרכשו לאקדמיה ולתעשייה בישראל. גם אלו שהחליטו להישאר בחו"ל חייבים להיחשב משאב משמעותי, שעלינו לשמר ולחבר".

אחד הנושאים שכרמי מציבה בראש סדר העדיפויות שלה הוא קידום נשים באקדמיה. "לצערי, בישראל של 2023 עדיין אין ייצוג נשי מספק בתפקידים בכירים באקדמיה", היא אומרת. "הפער המגדרי בשוויון הזדמנויות באקדמיה נוצר בשלב הפוסט דוקטורט, ונובע מהקושי של נשים לצאת לחו"ל לתקופה זו, שהיא תנאי הכרחי לכניסה למסלול קריירה אקדמי. יש צורך לפעול להסרת החסמים הטכניים והתרבותיים עוד בתקופת הבתר דוקטורט, במטרה להמשיך ולבנות אקדמיה נשית מובילה".

על השאלה מה הקושי המשמעותי בהחזרת מדענים לישראל, אומרת כרמי כי מדובר ביכולת למצוא משרה בארץ. "מספר המשרות באקדמיה מצומצם ותלוי במספר הפורשים, ולכן יש צוואר בקבוק.

"בתעשייה אין הרבה היצע של משרות לפוסט דוקטורנטים, כיוון שהם מגיעים ללא ניסיון. יש להכשיר מדענים לעבוד בחברות כבר בזמן הדוקטורט, ולתת להם כלים רלוונטיים. לאחרונה השקנו תוכנית מנהלים למדענים בעליPhD , מתחומי ה-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). התוכנית תאפשר להם לרכוש כלים ניהוליים להתמודדות בעולם העסקים, ותעניק להם רשת של קשרים אישיים עם מנהלים במשק.

"הקושי השני הוא המשפחה - פוסט דוקטורט נמשך 3-4 שנים בממוצע, במהלכן בן/בת הזוג מוצאים עבודה טובה, הילדים מתרגלים למסגרות ולסביבה, וקשה לנתק את כולם ולחזור ארצה. הפתרון כאן הוא מתן חבילת קליטה וסיוע הוליסטית עבור כל המשפחה, שתכלול למשל שיעורי עברית (טרם החזרה), שיעורי שימור שפה שרכשו בחו"ל, סיוע בדיור, סיוע בשכר בשנים הראשונות שיפצה על אובדן שכר גבוה שניתן בחו"ל וכדומה".

איזה יעד את מציבה לעצמך, מה ייחשב בעינייך כהצלחה?
"היעד המרכזי הוא לעשות את החיבור בין מדענים לתעשייה, וההצלחה תלויה במספר המדענים שיחזרו וייקלטו במשרות אלו. חברות גלובליות, סטארט-אפים בתחומי טכנולוגיית בריאות, ביולוגיה, הנדסה ומחשוב בהחלט יכולים לקלוט מדענים, שיתרמו להם רבות".

האם את ניצבת בעצמך בפני דילמה של ניהול קריירה מדעית בחו"ל?
"אני עשיתי את ה'פלושיפ' בבית הספר לרפואה של הרווארד, ולפני שסיימתי קיבלתי הצעה מפתה למשרה בביה"ח לילדים. מי שהיה באותה תקופה בן זוגי גם כן זכה להצעה טובה. אבל שנינו היינו בדעה אחת שחוזרים ארצה. זה היה מתוך אידאולוגיה וציונות, ובעיקר רצון לתרום לפריפריה.

"אין ספק שהעובדה שחיכתה לי משרה בסורוקה (שם עשיתי התמחות בתחום רפואת ילדים) עזרה, ולכן צריך לעשות הכול כדי לתת למדענים מקום לחזור אליו - אם באקדמיה ואם בתעשייה. מדענים רבים זוכים להצעות מפתות בחו"ל, והאינטרס של המדינה זה להשיב אותם לכאן".

וולט מגיעה לנתניה, ומוסיפה מותגים

חברת המשלוחים וולט משיקה חנות סופרמרקט "חשוכה" תשיעית, והפעם בסמוך לשוק של נתניה. מדובר בחנות שממנה מוכרת החברה מוצרים באונליין בלבד, ולמעשה מתחרה בחלק מהחנויות הפועלות באמצעותה. השירות החל בישראל במאי האחרון, וכעת זמין בתל אביב, רמת גן, ראשון ציון, הרצליה ופתח תקווה. החנות בנתניה תציע כ-4,000 מוצרי מזון לתושבי העיר וחלק ממושבי עמק חפר.

בנוסף, האפליקציה תחל לעבוד עם חמישה מותגים חדשים: נעמן, ורדינון ודיסני הום שבבעלות קבוצת אקסטרה ריטייל, וכן סולתם ומייזון קייזר. בשלב ראשון יתאפשר שירות המשלוח מיידי באזור גוש דן בלבד.

הוולט מרקט בנווה צדק / צילום: שי עזרי, Wolt ישראל

מדובר במהלכים שנמצאים בהלימה עם האסטרטגיה הגלובלית של וולט, המבצעת שיתופי-פעולה עם קמעונאיות מובילות באירופה ומפעילה יותר מ-100 חנויות חשוכות ב-20 מדינות.

פעילות הקמעונאות בארץ הושקה לפני כשנתיים, עם חנויות סופרמרקט ורשתות פארם. מאז התפתחה הקטגוריה ליותר מאלף חנויות בתחומים שונים. בחודשים האחרונים הורחב גם תחום משלוחי הסופרמרקט המיידיים, עם הצטרפותן של רשתות כמו שופרסל, ויקטורי, רמי לוי בשכונה, מחסני השוק, טיב טעם, סופר יודה, פרשמרקט ועוד.

"אנחנו מזהים ביקוש לרכישת מגוון רחב של מוצרים, הרבה מעבר למסעדות או מצרכים מהסופר, במשלוח מיידי", אומר ישראל אברהמי, מנהל הריטייל של וולט ישראל. "נמשיך להרחיב את מגוון החנויות ואת הפריסה הגיאוגרפית של השירות".

להיות בארץ ולקנות בלייב מלונדון

הסטארט-אפ Shupperz של היזמים טל רובינשטין וציון שדה, שמחבר בין לקוחות לבין קנייניות בניו יורק, מתרחב ומגיע ללוס אנג'לס, מילנו, פריז ולונדון.

מדובר למעשה באפליקציה שמחברת בין נשים וגברים בישראל לבין קנייניות אישיות בחו"ל - שאותן ניתן לבחור לפי התוכן שהן מעלות. לאחר שנוצר החיבור, הקניינית מייעצת ללקוחות בתחומי האופנה והקוסמטיקה, מוצאת מבצעים והנחות, ומסייעת בשירותי סטיילינג כולל צילום מתוך החנויות (לייב סטרים).

טל רובינשטיין, Shupperz / צילום: סטודיו כותרת

המודל העסקי מבוסס על תשלום של 40 דולר לחצי שעה של השופרית, או 60 דולר לשעה. במידה שמדובר בחלק מ"סיור קבוצתי" התשלום עומד על 20 דולר. בנוסף ישנה עמלת קנייה של 5%, ועלויות המשלוח משולמות על ידי הרוכש. כל התשלומים מבוצעים דרך האפליקציה.

Shupperz הוקם ב-2017, השיק את המוצר באמצע 2018 ונסגר בקורונה. ב-2022 רובינשטין ושדה הקימו מחדש את החברה עם משקיעים חדשים, שהשקיעו בסיבוב סיד 3 מיליון דולר. החברה מעסיקה 24 עובדים, ועובדת עם 20 קנייניות המכונות שופריות.

חדשות טובות

עמותת שניר גייסה כ-320 אלף שקל לרכישת מאות סלי מזון לפסח עבור משפחות מעוטות יכולת, באירוע שנערך במשרדי פירמת AYR במגדל צ'מפיון.

לילך וניר שמול עם ניר שרצקי ושלומית אורן / צילום: מולי גולדברג

באירוע, שאותו יזמו לילך שמול ושלומית אורן, הועמדו למכירה ציורי שמן, רישומים, פסלים, צילומים ואיורים של אמנים ישראלים, וכל ההכנסות הפכו לתרומה. בין 350 המוזמנים נמנו אנשי עסקים, בכירי המשק ומובילי דעת קהל.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון