גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין משפט זדורוב למשפט נתניהו: שלוש הערות על הכרעת הדין המזכה

כאשר משווים את קצב התקדמות הדיונים במשפט זדורוב לבין קצב התקדמות הדיונים במשפט נתניהו, "מקבלים חום" ● וגם: על זכויות חשודים צריך לשמור, אך צריך להישמר משמירת יתר

רומן זדורוב עם משפחתו בבית המשפט, היום / צילום: גיל אליהו - הארץ
רומן זדורוב עם משפחתו בבית המשפט, היום / צילום: גיל אליהו - הארץ

הכרעת בית המשפט המחוזי בנצרת לזכות ברוב דעות את רומן זדורוב מאשמת רצח הילדה תאיר זאדה ז"ל תפסה את מירב תשומת-הלב הציבורית בסוף השבוע. טור זה נכתב שעות ספורות לאחר מתן הכרעת הדין שאורכה עולה על 700 (!) עמודים. כפי שציין ראש ההרכב השופט אשר קולה, התקיימו במהלך המשפט החוזר כ-60 ימי דיונים, בהם נשמעו כ-100 עדים, ונפרסו על פני כ-6,000 עמודי פרוטוקול.

האם זדורוב יקבל פיצויים מהמדינה? כל מה שכדאי לדעת על הכרעת הדין 
זיכוי זדורוב: התדיינויות אינסופיות כדי להגיע למסקנה כמעט מובנת מאליה | דעה

אני משתדל לכבד את קוראי גלובס, ומשום כך אני חושב שיהיה זה לא לכבודכם שאתייחס לגוף הכרעת הדין לאחר רפרוף על הכרעת דין כה סבוכה. 

אי לכך אתייחס למספר נקודות אחרות. ראשית, צריך לשבח את הרכב בית המשפט על ניהול מהיר ויעיל של התיק. בחודש אוקטובר 2021 נפתח הליך ההוכחות במשפט החוזר. בחודש מרץ 2023 כבר ניתנה הכרעת הדין. זכרו נא שמדובר על גלגול אחרון לאחר גלגולים רבים שהפכו את התיק הפלילי הזה לתיק ענק' בלי שום פרופורציה להיקפו המקורי.

השופט קולה ציין בהקראת הכרעת הדין כי "היקף העבודה על תיק זה היה חסר תקדים. כל עדות, כל ראיה וכל טענה נבחנו בפלס ובמתינות, כפי שראוי לנהוג בכל תיק שחורץ גורלות, ובפרט בתיק כה מורכב שבו הצגה מחודשת של הראיות והעדויות לאחר שנים רבות ולאחר שכבר נדונו ונשמעו, תוך ניהול ההליך מתחילתו - היא משימה מורכבת במיוחד ואולי אף חסרת תקדים". 

בין משפט זדורוב למשפט נתניהו 

כאשר משווים את קצב התקדמות הדיונים במשפט זדורוב לבין קצב התקדמות הדיונים במשפט נתניהו, "מקבלים חום". הליך ההוכחות במשפט נתניהו נפתח בתחילת אפריל 2021 (לאחר שכתב האישום הוגש בינואר 2020). אנו כעת במרץ 2023, והכרעת הדין, אם תינתן בכלל, תיקח עוד 3-4 שנים ככל הנראה. בשעה 15:30 במדויק על השעון, העט נופלת מן היד של השופטים ויהי מה. גם אם התובעת או הסנגור באמצע שאלה דרמטית לעד מדינה, השעה המקודשת 15:30 לא תיפרץ.

הדיונים עצמם נמשכים ומתמשכים, לעתים עם זיקה רופפת לכתב האישום וליריעת המחלוקת. ככה לא בונים חומה. ייאמר לזכותו של ההרכב בראשות השופטת רבקה פרידמן-פלדמן שהתמשכות ההליכים עדיין לא מגיע להתמשכות של משפט רונאל פישר באותו בית משפט, אצל הנשיא משה סובל, שמתנהל כבר 7 שנים, ומי יודע מתי יבוא אל קיצו.

פתגם ידוע גורס כי "הצדק לא צריך רק להיעשות אלא גם להיראות". כאשר מסתכלים על משפט נתניהו ועל משפט רונאל פישר, צריך לעדכן את הפתגם "הצדק לא צריך רק להיעשות, אלא שנזכה לראותו עוד בחיינו".

הימשכות והיארכות הליכים היא הבעיה הכי אקוטית של מערכת המשפט הישראלית. רק בישראל, עד המדינה שנגזרו עליו 7 שנות מאסר במסגרת ההסכם, מגיע להעיד במסגרת פרשת התביעה בבית המשפט נגד הנאשמים אותם הפליל לאחר שכבר סיים לרצות את עונשו הממושך.

הסחבת המופרעת הזו היא עינוי דין בלתי נסבל, והיא פגיעה קשה ביותר בהרתעת העבריינים. על-פי המחקרים היא גם מהווה פגיעה ביכולת השיקום של העבריינים. לכן אך "מתבקש" הוא שהעיסוק הבלתי פוסק של הפוליטיקאים יהיה בסוגיות אחרות לגמרי כגון ביטול עילת הסבירות. ומה יהיה על הימשכות ההליכים עצמם שנוגעים לכלל האזרחים? מה שהיה הוא שיהיה. למרבה הביזאר, הימשכות הליכים מהווה אחת ההנמקות לצורך ברפורמה המשפטית שכלל לא נוגעת בסוגיה זו, אף לא באצבע קטנה. 

"חפים מפשע בכלא" 

חברת הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) מיהרה להגיב דקות לאחר הקראת הכרעת הדין של זדורוב. "בישראל יושבים חפים מפשע בכלא. שלא יהיה לכם ספק", כך פרסמה גוטליב בחשבון הטוויטר שלה. "כאלה ששופטים הקריאו ברצינות תהומית את הכרעת דינם המרשיעה ושופט אחד הקריא את מסקנת זיכויים. שופטים אינם בוחני כליות ולב. די לביסוס כתבי אישום על הודאת חשודים, זה קל מדי ומסוכן מאד".

עמדה זו של גוטליב היא לגיטימית. היא אומנם לא באמת רלוונטית למשפט של זדורוב, כי אף אחד מן מהשופטים שהרשיע את זדורוב בערכאות השונות, לא עשה זאת רק על סמך הודאתו של זדורוב כשלעצמה. אבל בסדר, זו עדיין עמדה לגיטימית. אולם ראוי להזכיר שממשלות הליכוד הפילו את הצעות החוק בעניין הזה ממש שקידמו חברי הכנסת מהאופוזיציה. החל מ-2013, חברי הכנסת דב חנין, אחמד טיבי, קארין אלהרר ועוד ועוד הגישו הצעות חוק הדורשות ראיית סיוע להודאה באשמה לצורך הרשעה במשפט פלילי. הקואליציה בראשות נתניהו הפילה את הצעות החוק הללו שוב ושוב.

האמת שלדעתי הצעות החוק הללו הופלו בצדק. קל להסתכל על מקרה ספציפי ולגזור ממנו קביעה גורפת. אולם צריך להתסכל על המשמעות הרוחבית ופחות נגלית לעין. צריך לחשוב על כמות הרוצחים והאנסים והמחבלים עם דם על הידיים שיסתובבו ברחובות למרות שהודו באשמה לפרטי-פרטים.

לשיח המתגבר על זכויות חשודים ונאשמים יש גם צד שני. משום מה הצד השני הזה כמעט לא בא לידי ביטוי בשיח הציבורי. הצד השני הוא חוסר היכולת למגר את הפשע, הפגיעה בביטחון האישי, הימשכות הליכים במשפט פלילי עד אין קץ.

זכויות חשודים ונאשמים הן דבר חשוב במיוחד שיש לשמור עליו. גם על זכויות מורשעים בדין צריך לשמור. אך צריך גם להישמר משמירת יתר. השיח הפופוליסטי של "זכויות חשודים" מול הטענה הקבועה של הצד השני כי "הכול כדי לחלץ את ביבי" חייב להתעלות לשיח רציני ומעמיק הרבה יותר. האתגר הזה רובץ כיום לפתחו של יו"ר הוועדה לחוק חוקה ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן. 

מהלך שערורייתי  

ובכל זאת התייחסות אחת נוספת למשפט זדורוב: במהלך המשפט נחקר ד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית. קוגל מובא כדבר שבשגרה כעד מומחה מטעם התביעה. הפעם, באופן חריג ביותר, הוא הובא כעד מומחה מטעם ההגנה. הפרקליטות בחקירה הנגדית התאמצה לקעקע את האמינות והיושרה של קוגל. אין שום בעיה ניסיון להתעמת עם המסקנות שלו, זו בדיוק העבודה של התביעה במסגרת חקירה נגדית. אולם הפרקליטות הלכה רחוק יותר וניסתה לערער את האינטרגריטי שלו אישית.

זה מהלך שערורייתי, לאור העובדה שקוגל ב-99% מהמקרים הוא עד תביעה. פעם אחת הוא מגיע להעיד כעד הגנה, ופתאום התביעה מנסה להוכיח מן הגורן ומן היקב שהוא עד לא אמין ולא מקצועי? אז מה זה אומר על העדויות שהוא נתן לטובת התביעה ואשר על בסיסן הורשעו נאשמים רבים מספור?

לא מאוחר להתנצל פומבית על קו החקירה המכוער והמיותר, בפרט לאחר שבית המשפט אמר את דברו ואימץ את חוות-דעתו של קוגל נגד עמדת הפרקליטות והמומחה מטעמה.

האם תם ונשלם? הפרקליטות עדיין יכולה לערער לבית המשפט העליון. העובדה שהשופטת תמר ניסים שי-סברה בעמדת מיעוט כי יש להרשיע את זדורוב - נותנת עוגן לפרקליטות להגיש ערעור על הכרעת הדין.

במובן מסוים, נכון שבית המשפט העליון יהיה החותמת הסופית על תיק כה רגיש שעבר כל-כך הרבה תהפוכות וסערות. מצד שני, "enough is enough". לשמחתי, לא אני זה שאצטרך להכריע בשאלה.

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני