גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשבנקים נופלים והריבית גבוהה: לאן העדיפו ללכת המשקיעים בוול סטריט

מניות הטכנולוגיה החלו לזנק כשהיה נראה כי הפד מתקרב לסיום העלאות הריבית, והמשיכו לטפס כשהמשקיעים נפטרו ממניות הבנקים ● קרנות כספיות מציעות אלטרנטיבה עם השקעות נזילות, ונכסיהם גדלו בעוד 336 מיליארד דולר ברבעון ● ומה יקרה כשמגמת הריבית תשתנה?

מה מעדיפים המשקיעים בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה מעדיפים המשקיעים בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרבעון הראשון בשוקי המניות בארה"ב היה רבעון שייזכר לדורות. בתחילת השנה משקיעים חזרו במפתיע למניות הספקולטיביות שנפגעו ב־2022 כשהפדרל ריזרב (פד) החל להעלות את הריביות. התקופה הזו הסתיימה בבהלת משיכות מהבנקים שמעטים יכלו לחזות שבועות בודדים קודם לכן.

כל הזמן הזה, מדד 500 S&P המשיך לטפס ועלה 7% בסיכום הרבעון.

אם מחפשים מי האפיקים המנצחים של התקופה, הרי שאלה מניות הטכנולוגיה והקרנות הכספיות. שני אלו התגלו כמקלטים בטוחים לאחר הקריסה הפתאומית של בנק סיליקון ואלי.

"כשבוחנים את ההיסטוריה, רוב מופעי התשואות החזקות ביותר בשוק, גם בעליות וגם בירידות, התרחשו בתקופת זמן קצרה מאוד", אמרה סאירה מאליק, מנהלת השקעות ראשית ב־Nuveen. מבחינתה הבחירה הראשונה היא ענף הטכנולוגיה, ובייחוד חברות תוכנה ומעבדים.

מניות הטכנולוגיה זינקו בתחילה על רקע התקוות שהפד מתקרב לסיום מהלך העלאות הריבית, ואחר כך המשיכו לטפס לנוכח המכירות המסיביות של מניות הבנקים במהלך מרץ. הסקטור נפגע בשנה שעברה מאחר שריביות גבוהות יותר פוגעות באטרקטיביות של חברות צמיחה, שרווחיהן עתידים לצמוח רק בעוד שנים רבות.

כך, אנבידיה , מטא פלטפורמס (פייסבוק) (פייסבוק) וטסלה  זינקו ביותר מ־68% בשלושה החודשים הראשונים של השנה והובילו את העליות בוול סטריט.

מדד נאסד"ק המשולב, העתיר מניות טכנולוגיה, עלה ב־17% והציג ביצועים טובים יותר מהממוצע התעשייתי של דאו ג'ונס - שרוב המניות בו הן מניות של הכלכלה הישנה, בפער הגדול ביותר מאז 2001. גם נכסי סיכון אחרים, כמו ביטקוין, הציגו עליות.

מהפך מאשתקד, אז נפדו מיליארדים מהקרנות

פרט למניות, קרנות כספיות נהנו מרנסנס דומה, כשבדומה למניות טכנולוגיה הן נהנות משיעורי הריבית.

התשואה הממוצעת על קרנות כספיות היא כיום 4.6%, על פי Crane Data, הנתון הגבוה ביותר מאז ערב המשבר הפיננסי של 2008 ועלייה מ־0.02% בתחילת 2022.

"כשאתה חושב על כך שבמשך רוב 14 השנים האחרונות היינו במדיניות של ריבית אפסית, זה פשוט מקום מאוד אטרקטיבי לשים בו כסף", אמר נפיס סמית', מנהל המחלקה ב־Vanguard המנהלת מעל 455 מיליארד דולר בנכסי קרנות כספיות.

הטלטלה בתחום הבנקאות בתחילה עוררה בהלה בקרב החוסכים והמפקידים בבנקים מהקטנים יחסית ועד הגדולים ביותר בארה"ב. חלק מהלקוחות בחרו להימנע מלהחזיק בחשבונות הבנק שלהם כל סכום מעל 250 אלף דולר, הרף שמעליו אין ביטוח של תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי.

קרנות כספיות מציעות אלטרנטיבה אטרקטיבית וגיבוי למזומן מאחר שהן משקיעות באג"ח נזילות למדי.

כך נוספו עד כה השנה 336 מיליארד דולר נטו לקרנות כספיות בארה"ב, מתוך כך 283 מיליארד דולר רק במרץ, הסכום החודשי הגבוה ביותר מאז אפריל 2020, על פי נתוני רפיניטיב ליפר. מדובר במהפך ביחס לשנה שעברה, אז הקרנות סבלו מפדיונות של כמעט 46 מיליארד דולר.

כשתור הזהב ייגמר - "יש עוד הרבה דברים זולים"

כמובן שאם הפד יתחיל להפחית ריביות בהמשך השנה, כפי שצופים סוחרים בשוק הנגזרים, הקרנות הכספיות יאבדו מהאטרקטיביות שלהן.

בשבוע שעבר, העלה הבנק המרכזי את הריבית בעוד 0.25%, מה שהביא את הבנצ'מרק של הקרנות הפדרליות לטווח של 4.75% עד 5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2007. עם זאת, הפד גם אותת כי הטלטלה במערכת הבנקאות עלולה לקצר את הליך העלאות הריבית שלו מוקדם מהצפוי.

בינתיים על הפד לשמור על רמת ריבית גבוהה יחסית כדי לרסן את האינפלציה, כך שהתשואות על קרנות כספיות יישארו גבוהות לפחות בכמה חודשים הקרובים, מאמין טורסטן סלוק, כלכלן ראשי ב־Apollo Global Management. "אבל גם זה ייגמר בשלב מסוים", מזכיר סלוק, "ולמשקיעים שמוכנים להסתכן, יש הרבה אפיקים שהם זולים בהרבה כיום ממה שהיו לפני שישה או 12 חודשים".

ה־S&P 500 נסחר במכפיל של 17.9 על הרווחים הצפויים ב־12 החודשים הקרובים, ירידה לעומת מכפיל של 21.6 בתחילת 2022. זה עדיין גבוה מהמכפיל הממוצע ל־10 שנים - 17.3, על פי נתוני FactSet.

מניות הדיבידנד חטפו מסביבת האינפלציה

יש אנליסטים המצביעים על מניות דיבידנד - מקלט פופולרי בשנה שעברה, כאחד האפיקים המפסידים ביותר במקרה שהפד יעצור את העלאות הריבית שלו. להערכתם, משקיעי אקוויטי יעדיפו לרכוש מניות טכנולוגיה.

על פי מדד אחד, משקיעים מושכים כסף מקרנות העוקבות אחר מניות דיבידנדים בקצב המהיר ביותר מאז יוני 2018, על פי Refinitiv Lipper. איך הן איבדו את האטרקטיביות שלהן? אולי כי תשואת הדיבידנד ב- 500 S&P היא 1.6%, ורק ל־47 מניות במדד יש תשואה מעל הממוצע של 4.6% בקרנות כספיות, על פי נתוני דאו ג'ונס.

מדד הדיבידנד הגבוה של ה־S&P 500 - המורכב מ־80 החברות משלמות הדיבידנד המובילות במדד הראשי - ירד ב־3% השנה, ומציג ביצועים מתחת לשוק באופן כללי.

טים פליארה, מנהל השקעות ראשי ב־CapWealth, המנהלת 1.4 מיליארד דולר בנכסים, אמר שהחברה הקצתה כ־18% מנכסי הלקוחות לאג"ח לטווח קצר, אבל נותרה מושקעת במניות המשלמות דיבידנד גבוה ובמניות ערך. הרציונל בכך הוא רמת האינפלציה, שהוקלה מעט אבל היא עדיין גבוהה.

"אנשים ששמים את כל יהבם על מזומן, ישלמו מחיר על כך בטווח הארוך בגלל שהם לא מתמחרים את האינפלציה", הזהיר פליארה. "הכסף חייב להיות מושקע בנכסים שישרדו וישגשגו בזמנים של אינפלציה".

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

גורם ישראלי בכיר לניו יורק טיימס: היינו קרובים לעסקה, ההצהרות של נתניהו הקשיחו עמדות בחמאס

ישראל החלה הבוקר בפינוי אוכלוסייה אזרחית מאזור רפיח ●  3 לוחמים נפלו במטח שנורה אתמול מאזור רפיח לכרם שלום ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית