גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם לציבור מגיע גידור: הקרנות החדשות בנאמנות מתקרבות לשוק

מכשיר חדש להשקעות מוצע לציבור הישראלי - קרנות גידור בנאמנות ● עד כה כמעט רק משקיעים אמידים מאוד יכלו ליהנות מאפיק ההשקעה הזה ● מה מציעות הקרנות החדשות, למי מיועדות, ובמה הן עדיפות על קרנות הגידור הקיימות

הקרנות החדשות בנאמנות מתקרבות לשוק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הקרנות החדשות בנאמנות מתקרבות לשוק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא יו"ר מיטב ני"ע. האמור אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/מס/אחר המתחשב בצרכיו של כל אדם. לכותב המאמר ו/או מי מטעמו ו/או מי מהקשורים אליו עשוי להיות עניין אישי בנכסים המוזכרים במאמר לרבות בשל ניהול נכסים כאמור ו/או הם עשויים להיות מוחזקים בנכסים פיננסיים אשר הם מנהלים  

בימים האחרונים יצא לדרך מהלך חדשני של רשות ניירות ערך, ש"התבשל" במשך השנתיים האחרונות, להקמת קרנות גידור בנאמנות.

המחקר ששכנע את בנק ישראל שהעלאות ריבית לא יורידו את מחירי הדיור
הריבית עלתה שוב: בכמה יקפוץ ההחזר הממוצע על המשכנתה?
הרבעון הראשון בוול סטריט נגמר בעליות חדות, מה ההיסטוריה מלמדת על ההמשך

זאת אחרי הרבה מאוד שנים שבהן לא נוצרו מוצרים חדשים בתעשיית קרנות הנאמנות, מאז 2008 עת הוקמו הקרנות הכספיות והקרנות המחקות הראשונות בישראל.

 

קרנות גידור מהוות תעשייה גדולה, ותיקה ומוכרת בעולם, בהיקף עולמי של כ־4 טריליון דולר. לישראל היא חדרה בעיקר בעשור האחרון, וכיום ישנם 120 מנהלי קרנות גידור בישראל, שמנהלים כ־180 קרנות עם נכסים המוערכים בכ־55 מיליארד שקל. זו תעשייה רווחית מאוד, ומשכך יכולה להציע תגמול ניכר למנהלי השקעות מוכשרים שעובדים כיום בגופים המסורתיים וכפופים לחוק שכר הבכירים. קרנות הגידור כפופות כמובן לחוק ניירות ערך ומכלול של חוקים אחרים, ובמקרים מסוימים גם לחוק השקעות משותפות בנאמנות, אבל לא לחוק שכר הבכירים, והן אינן מפוקחות ישירות על ידי רשות ני"ע, מה שמקנה למנהלים הרבה יותר גמישות.

רשות ני"ע חיפשה מענה למצב הזה ומצאה אותו במוצר החדש של קרנות גידור בנאמנות.

קרנות הגידור המסורתיות פונות ברוב המוחלט של המקרים לקהל מאוד מסוים שמכונה בשם כולל "לקוחות כשירים". לשם זה שתי הגדרות בשני חוקים שונים. הקרנות הקיימות משקיעות במגוון של תחומים כמו מניות, איגרות חוב לסוגיהן, ובמגוון אסטרטגיות. אסטרטגיה אחת היא "לונג־שורט", שבה מנהל הקרן משקיע במניות שבהן הוא מאמין, ומנגד מניות שהוא סבור שהן יקרות מדי - הוא מוכר.

אסטרטגיה אחרת היא לקנות מניות של חברות במצוקה, ואז להתערב בניהולן כדי להשביח את ערכן. אסטרטגיה נוספת נועדה לנצל אירועים מסוימים בשוק ההון כדי לייצר ערך למשקיעים, או לייצר ערך באמצעות ניתוח של מגמות מאקרו בגיאוגרפיות שונות או בענפי משק שונים. ויש כמובן עוד סוגים רבים של אסטרטגיות, בין היתר כאלו המבוססות על כלים אלגוריתמיים.

פחות נזיל, יותר יקר

הכסף שמושקע בקרנות גידור אינו נזיל כמו מרבית המניות ואיגרות החוב, שכן היציאה מהקרן כרוכה בתנאים ובתהליך שנקבעים על ידי מנהל הקרן, וברוב הקרנות לא ניתן להוציא את הכסף בשנה הראשונה, ולאחר מכן במועדים קבועים בכפוף להודעה מראש.

העלויות למשקיעים אינן נמוכות. הקרנות גובות בדרך כלל דמי ניהול שנתיים בגובה 1.5% עד 2% (מסך ההשקעה), ועוד דמי הצלחה שיכולים לנוע בין 15%-20%. דמי ההצלחה משולמים לרוב רק אם מנהל הקרן השיג תשואה שגבוהה מרף מסוים (המכונה Hurdle), למשל 5%, ובמקרה כזה הם משולמים או רק על הרווח שמעל ל־hurdle, או מהשקל הראשון של הרווח (מצב זה נקרא Catch Up).

בניגוד להשקעה במכשירים פיננסיים אחרים דוגמת קרנות נאמנות, המס על הרווח שהמשקיעים משיגים משולם לא לפי עיקרון המימוש - כלומר רק אם המשקיע מימש בפועל את הרווח, אלא לפי שער הקרן בסוף השנה. זאת, אלא אם הוא השקיע בקרן שרשומה בחו"ל במסלול IRA שבו יש אפשרות לדחות את תשלום המס.

המוצר החדש שמציעה רשות ני"ע - קרנות גידור בנאמנות, שונה מקרנות הנאמנות המסורתיות בכמה היבטים:
● הוא מאפשר למנהלי הקרנות החדשות יותר גמישות בניהול ההשקעות.
● הוא דומה למוצר אחר שקיים זה שנים ונקרא "קרן מועדים קבועים", אשר מאפשר להצטרף לקרן או לצאת ממנה במועדים קבועים, למשל אחת לחודש. כלומר, המוצר החדש אינו נזיל ברמה יומית, בניגוד לקרנות נאמנות מסורתיות אחרות (שאינן קרנות מועדים קבועים) שהן נזילות ברמה יומית מבחינת האפשרות לקנות ולמכור יחידות בקרן.
● מנהל הקרן עשוי לגבות דמי הצלחה, מה שאסור בקרן נאמנות רגילה.
● מחירי הקרן החדשה מתפרסמים אחת לחודש ולא מדי יום מסחר של הקרן, כפי שזה בקרן נאמנות רגילה.

יותר פיקוח, פחות מס

גם ביחס לקרנות הגידור הקיימות טומן המוצר החדש כמה הבדלים:
● הוא מופנה לכלל הציבור ולא בעיקר ללקוחות כשירים "מיוחסים" כמו בקרנות הגידור הקיימות.
● משכך, גם דרך ההפצה שלו שונה, ובדומה לקרנות נאמנות רגילות היא נעשית דרך יועצי המערכת הבנקאית.
● הבנקים מקבלים עבור השירות הזה עמלת הפצה (ממנהלי הקרנות עצמם) כמו על קרנות נאמנות רגילות, ושלא כמו קרנות גידור רגילות שמופצות שלא דרך הבנקים.
● קרנות גידור בנאמנות מפוקחות על ידי רשות ני"ע כמו קרנות נאמנות רגילות, בעוד שקרנות הגידור הקיימות שאינן קרנות נאמנות, אינן מפוקחות.
● הצטרפות לקרנות הגידור הקיימות מותנית בהשקעה בסכום מינימלי שבין כמה מאות אלפי שקלים, לבין 1 מיליון שקל, בעוד שהשקעה בקרנות גידור בנאמנות יכולה להיעשות בכל סכום.
● ישנו גם הבדל מיסויי מהותי בין שני המוצרים: בעוד שלקוחות בקרן גידור רגילה (שאינה קרן נאמנות) חייבים על פי רוב במס שנתי על רווח ההון (אם הושג), בלי קשר אם הם מימשו את השקעתם או לא, הרי שלקוחות קרן גידור בנאמנות יחויבו במס רווח הון רק אם וכאשר מימשו ברווח את השקעתם.

זה הבדל מכריע שיש לו ערך כלכלי, כך שהמוצר החדש פונה גם ל"גברת כהן מחדרה" ולא רק למשקיעים מתוחכמים ו/או בעלי ממון.

היוזמה הנוכחית של רשות ניירות ערך מאפשרת לכל גוף שמנהל קרנות להקים בשלב זה עד שלוש קרנות גידור בנאמנות, ובתחילת השנה הבאה - עוד שלוש קרנות. בינתיים יצאו לדרך כ־15 קרנות גידור בנאמנות.

עקב האכילס של היוזמה בשלב הנוכחי הוא שלא כל הבנקים ערוכים תפעולית לנושא הפצת הקרנות, ויהיו ערוכים רק במהלך השנה ועד לסופה.

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון