גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רבים יעבדו כמו שליחים של וולט": החוקר שמשרטט את עולם העבודה העתידי

עבודה לצד הבינה המלאכותית, גידול דרמטי באי שוויון ורשת הביטחון הסוציאלית הדרושה בעולם שבו הקשר בין עובד למעסיק התפרק ● שיחה עם פרופ' גיא מונדלק, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב, על עולם העבודה העתידי ועל הפתרונות הרגולטוריים שצריך להתחיל לחשוב עליהם כבר היום

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' גיא מונדלק / צילום: פרטי
הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' גיא מונדלק / צילום: פרטי

פרופ' גיא מונדלק, שליחי וולט הגישו באחרונה תביעה ייצוגית נגד החברה, שבה דרשו פיצויים של עשרות מיליוני שקלים על זכויות סוציאליות שלא קיבלו (ערעור שהגישו בוולט יידון בבית הדין הארצי לעבודה). גם בסקר שערכו לפני כשנה בקרן ברל כצנלסון עלה שיותר מחצי מהפרילנסרים היו רוצים לעשות את אותה עבודה, רק כשכירים. גיג-אקונומי, זה קונספט שכשל?
"לצערי, לא בטוח. בא לי לספר לך שבכל מקום שבו קיימת כלכלת חלטורה העובדים זוכים לזכויות ולהכרה כעובדים, אבל זה לא נכון. נכון שבמרבית הפסיקות שניתנו מסביב לעולם בשאלות עובדי החלטורה ההכרעה היתה לטובת העובדים (באיטליה, ספרד ובריטניה שליחים ונהגים זכו בתביעות, אך בכמה מדינות בארה"ב, סין, הודו וברזיל מדובר בעובדים ללא זכויות או עם זכויות חלקיות, ה"ו)".

אחרי יותר משנה של מלחמה, הכלכלה הרוסית מתחילה להתפרק
המראיין שמצא את הדרך אל לבם של היזמים הגדולים בעולם - ועושה מזה מיליונים | ראיון
בכל דור ודור עומדים עליה לכלותה: ד-מו-קרט-יה | יואב קרני , פרשנות

מה בעצם הבעיה? בוולט למשל אומרים: מי שתצורת ההעסקה הזו מתאימה לו - שכר שעתי גבוה, ללא זכויות סוציאליות - מוזמן לבוא אלינו. אין מחויבות, ויש גמישות. ומי שלא, יכול לעבוד בחברות שליחויות שבהן השליחים הם שכירים.
"וולט צודקים במובן זה שיש שליחים שהקונספט עובד להם מעולה. יש לי סטודנט, למשל, שאמר לי: 'במקום לשלם על מכון כושר, אני מדווש על אופניים שעה ביום ברחבי העיר, ועוד מקבל על זה כסף'. אבל מה לגבי אנשים שזו דרכם היחידה להשיג שכר גבוה ולכן ויתרו על זכויות? רבים ממי שעובדים בגיג-אקונומי עושים זאת במשרה מלאה. העבודה הזו הופכת להיות החיים שלהם. בואי נחשוב על זה במושגים של חופשת לידה. למה אנחנו כופים על נשים חופשת לידה? לכאורה, כל אחת יכולה לבחור - אולי יהיו נשים שירצו לחזור אחרי שבועיים. אבל מה לגבי אלה שלא? לולא החוק, הן היו עלולות להיות נתונות ללחץ מצד המעסיק לחזור בהקדם. ככה גם אפשר לדבר על שליחים או נהגים - אם יש בחירה, המעסיקים הם אלה שיקבעו איך ייעשה בה שימוש. אבל בעיניי, הסיפור האמיתי הוא לא זה".

 

מהו הסיפור האמיתי?
"הסיפור האמיתי הוא אנשים שמספקים שירותים דרך פלטפורמות כמו פייבר (זירה שמשדכת בין פרילנסרים מכל העולם לבין לקוחות, ה"ו), וכאלה שעובדים בשברי משרה, כשאין מעסיק שאחראי עליהם, אין שגרה ואין ביטחון כלכלי. רבים מאיתנו יעבדו כך בעתיד. לכאורה זה רומנטי: אני יושב בבית שלי בגליל, נהנה מחשמל של אנרגיה סולארית ועובד מול לקוחות מסביב לעולם. איזה סיפור מהמם. אבל הסיפור היותר שכיח אמפירית, על אנשים שבונים לעצמם כל מיני עבודות, טלאי על טלאי. מה יקרה ביום שבו יחלו? או ביום שבו תפרוץ מגפה או מלחמה חלילה? אם מדובר בתקופה ממושכת, ביום הזה מתחילה הספירלה כלפי מטה. הם מאבדים את זה.

"הבעיות של כלכלת החלטורה הן לא שאלות על רעב. הן על חוסר ביטחון תזונתי. לא על מחסור בקורת גג, אלא על חוסר ביטחון בדיור. לא על מחסור מיידי, אלא על ביטחון סוציאלי - ימי מחלה, חופשה וחיסכון פנסיוני מספק. אם גם בכלכלת החלטורה לכל עובד יהיה את הביטחון בכך שרגע לפני שהוא יורד בספירלה יהיה מי שיושיט יד, אז אנחנו יכולים גם לחיות גם עם זה".

כיום יש בישראל מאות אלפי פרילנסרים, אבל הרוב הם עדיין שכירים שבינם לבין המעסיק שלהם מתקיימת עסקת חבילה: אני נותן לך את מירב זמני ומרצי, ואתה נותן לי בחזרה מעטפת של תנאים, שמגולמת בהם גם דאגה לרווחתי. לתפישתך, בעולם העבודה של העתיד עסקת החבילה הזו מתערערת מן היסוד. למה?
"כי כל המושגים שהיינו רגילים אליהם והתפתחו במהפכה התעשייתית השנייה של תחילת המאה ה-20, אז החל הייצור ההמוני, יאבדו אט אט מהרלוונטיות שלהם. כשאנשים עבדו במפעלים היה מקום לדבר על עבודה במקום ובזמן יציב, עם שכר תמורת זמן עבודה. כעת הכל הולך ומתפורר.

"טכנולוגיות חדשות ושרשראות ערך גלובליות מפרקות את הקשר שבין עובד למעסיק. העבודה תיעשה הרבה יותר מול קבלנים וקבלני משנה. אנחנו שואלים היום מי זכאי לזכויות ומי לא, אם שליחי וולט הם כן או לא עובדי החברה. אבל לעובדים רבים בעתיד לא יהיה 'מקום עבודה אחד'. תהיה תקופה שבה נהיה שכירים, תקופה שבה נהיה יזמים ותקופה שבה נהיה מדריכי כושר עם עשרה מודרכים בפארק ועבודה תמורת חשבונית בעוד שלושה חדרי כושר. ותהיה גם תקופה שבה כולנו נהיה 'גם וגם וגם'. בשוק העבודה של העתיד, לאט לאט ייטשטש הגבול בין השכיר לבין הפרילנסר-עצמאי. צריך לחשוב איך מייצרים ביטחון ויציבות מסוג חדש".

איך תיראה רשת הביטחון הסוציאלי לכולנו שאתה מדמיין לעתיד?
"זה לא יכול להיות רק עניין של שכר, אלא מעין קופה שתבטיח חופשה שנתית וימי מחלה, למשל. הקופה הזו לא חייבת להיות מבוססת על כספי המדינה. אולי נקבע שהמתאמנים של מאמן הכושר יוסיפו עוד מכיסם כדי שתהיה לו קופה כזו? כשמדברים על 'עצמאים' חלקנו מדמיינים כל מיני סטארט-אפיסטים עם שאיפות לאקזיט. האמת היא שהרוב הם עוסקים קטנים, חלקם מטפלים, פסיכולוגיות, מרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת. למה לעובדים מבוססים - רופאות, טייסים ומהנדסות ברפא״ל יש זכויות שמגינות עליהם, ולעצמאים הקטנים אין אפילו הבטחה לחופשה שנתית? למה שלא תהיה להם קרן לימי מחלה? הרי מה קרה בקורונה? עצמאים לא הלכו להיבדק מחשש שלא יוכלו לעבוד ויאבדו הכנסה".

אתה מדבר על חשיבה אוניברסלית.
"בהחלט. זו חשיבה שמדברת על כך שבעתיד אנשים יעבדו בכל מיני קונפיגורציות והם יזדקקו להגנות ולאיכות חיים, שבאה לידי ביטוי בכל מיני אופנים".

למשל?
"למשל, ביכולת ללמוד דברים חדשים; לקחת שבתון. אני לא אומר שכל אחד יוכל לצאת לשבתון בשכר מלא, הלוואי, אבל לכל הפחות היכולת לקחת נשימה, להתמודד עם משימות הסיעוד המיידיות, כמו ילדים והורים מזדקנים, להתמודד עם הצורך להמציא את עצמי מחדש כי פיטרו אותי אחרי 20 שנה בעבודה, לחשוב בצורה יצירתית על המשך חיי - זה טוב לאדם, זה טוב לכלכלה, זה טוב לבניית קהילה. את שואלת על עתיד עולם העבודה? זה עתיד של הרבה יותר גיוון, הרבה יותר וריאציות, הרבה יותר תנודתיות. צריך למנף את זה כמקור לפיתוח ולא כמקור למצוקה".

"אי השוויון יגדל דרמטית"

התכנסנו לדבר על עולם העבודה העתידי. ארגון העבודה העולמי - ה-ILO - הציג באחרונה סטטיסטיקות לגבי היעלמות משרות בגלל אוטומציה לפי מדינות. לפיו, בארה"ב כמחצית המשרות בסכנה, ביפן 55%, בקפריסין 61%, באוקראינה 40% ובבוליביה 41%. אלה מספרים מאוד גבוהים.
"יש מחלוקת לגבי המספרים האלה. אחד המחקרים הכי מצוטטים בנושא הזה (מ-2013, של קרל בנדיקט פריי ומייקל אוסבורן מאוניברסיטת אוקספורד, ה"ו), מדבר על כך ש-60% מהמשרות ייעלמו. הוא מייצג את הרף העליון וכיום רוב החוקרים לא חושבים כך. מנעד היעלמות המשרות שעליו מצביעים מחקרים הוא 5%-60% ולכך יש משמעות אחת: אין לנו צל של מושג. אנחנו גם לא יודעים כמה משרות חדשות ייווצרו. אבל נכון, האוטומציה מעלימה משרות. אין כמעט שומרים במגרשי חנייה, קופאים וקופאיות גם הולכים ונעלמים".

הזכרת משרות בשכר ובסטטוס נמוך. זה אכן יהיה עיקר המשרות שייעלמו?
"כן, אבל לא רק. גם מרבית המשרות שייווצרו יהיו כאלה שידרשו מיומנויות נמוכות יחסית. אם תקחי 100 אנשים שעבדו על פס ייצור וכעת הוא מופעל בידי רובוטים, הרי ששניים מהם יעברו לחדר הבקרה. השניים האלה יצטרכו הכשרה חדשה. הם יצטרכו אוריינות דיגיטלית מעולה. הם יצטרכו להיות פותרי בעיות והם יתוגמלו על כך נפלא. מה יקרה ל-98 האחרים? הם יצטרכו לחפש משהו אחר בתעשיית הפנאי או הסיעוד. מקומות שאין בהם יציבות תעסוקתית, ואולי גם לא קרן השתלמות. זה נקרא אפקט שעון החול. אם נסתכל על אותם 100 עובדים שעבדו באותה עבודה, היו על אותו סולם שכר, ויצאו יחד להפסקת צהריים - חלק קטן מהם יידחף כלפי מעלה, וחלק גדול יידחף כלפי מטה. הדימוי הוא של שעון חול לא סימטרי".

הפגנה של העצמאים - המובטלים בכיכר רבין ת''א / צילום: שלומי יוסף

זאת אומרת, אי השוויון יגדל דרמטית.
"כן. חלק מהתחזיות מדברות על אי-שוויון גדל והולך בין אלה שיהיו הפריבילגים של השוק ובין אלה שלא. תהיה אליטה שתדע להתפתח ולהתקדם. כדי להיות בחזית המקצועית של כל מקצוע שהוא, הדרישות יהיו הרבה יותר גבוהות. זה גם אומר שההחזר על השכלה יירד. יכולה להיות לזה גם השפעה מגדרית. נשים נוטות ללכת למקצועות עם אקרדיטציה כמו עריכת דין, ראיית חשבון ורפואה. גברים נוטים לבחור במקצועות הרווחיים יותר".

אבל יהיו גם עיסוקים רבים שאינם בסטטוס נמוך - תחום משאבי האנוש ועריכת הדין למשל - שגם שם משרות צפויות להיעלם.
"בהחלט. כיום יותר מ-50% מקורות החיים עוברים מיון ראשוני בכלים של בינה מלאכותית. כשני שלישים מעבודת הגיוס אמורה להיעלם. וכן, גם חלק מעבודת עורכות ועורכי הדין - חוזי שכירות, צוואות, חוזים פשוטים - את כל אלה ה-AI אמור לעשות בצורה יותר אלגנטית מאשר עורך הדין השכונתי. כבר היום יש בארה"ב תוכנות שמציעות לאנשים ייצוג של AI בבתי משפט".

קיבלנו הצצה לפוטנציאל הגלום בבינה המלאכותית דרך הצ'ט-בוט שהדהים את העולם - ChatGPT. עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, ערך באחרונה ניסוי שבו בדק אם ואיך אפשר להקים סטארט-אפ בעזרת ChatGPT. הצ'ט עמד במשימה בצורה מדהימה ובתוך שעה הגה רעיון, מיפה את השוק ואפילו גייס עובדים ומיין קורות חיים.
"אחד מחבריי לריצה הוא מנהל בהייטק ומגייס עובדים. במסגרת ראיון העבודה הוא נותן למועמדים תרגיל בכתיבת קוד. הוא סיפר לי ש-ChatGPT עשה את זה יותר טוב מהם".

אילו עיסוקים חדשים יהיו?
"עולם השיווק החדש מורכב ממשפיענים, אנשים שיש להם הרבה עוקבים ועובדים ביצירת רשתות. אף פעם לא חשבנו שזה יהיה עיסוק והנה, זה קיים.

"יהיו אנשים שעיסוקם לתאם עבודה מרחוק, כי זה בטוח משהו שיישאר. הם יהיו אחראים גם על הצד המשפטי וגם הלוגיסטי של העבודה מרחוק. יהיו מתאמי VR שיסייעו לבנות את ה'מטא-אופיס' - שיחות שי יעשו דרך כלים של מציאות מדומה. השיחות יעברו לתלת ממד. עוד כמה שנים אנחנו נסתכל על הזום כמו שמסתכלים היום על קסטות של טייפ. וכן תהיה דרישה למדעני נתונים ואנליסטים של ביג-דאטה. אנחנו צריכים היום ונצטרך בעתיד יותר רופאים ורופאות, יותר מרפאות בעיסוק, יותר פיזיותרפסטיות, יותר קלינאיות תקשורת ויותר עובדים סוציאליים".

גם בניתוח של ארגון העבודה הבינלאומי הוזכרו מגזרים כמו חינוך ועבודה סוציאלית כבעלי סיכון נמוך להיעלמות. באמת, כשאני חושבת על פסיכולוגים למשל, אני מתקשה לחשוב על טכנולוגיה שתוכל להחליף אותם.
"אני בטוח שיהיו קונפיגורציות של בינה מלאכותית שייכנסו לתחום, ויוכלו להחליף חלק מהעיסוקים האלה. בעידן של גלובליזציה אפשר לשלוח את ההורים שלנו מעבר לגבול, לדיור מוגן שיוקם בירדן, כי שם עלות העבודה תהיה הרבה יותר נמוכה. זה נשמע כמו פנטזיה, אבל הקימו כבר דיור מוגן במקסיקו בשביל העשירים מארצות הברית".

אנחנו כבר מייבאים לכאן עובדים זרים שמטפלים בהורים שלנו.
"זה באמת חלק מהחלופה. באחרונה אפילו המציאו רובוט יפני חמוד שמרגיע את ההורים המבוגרים. בשביל ההורים שלנו, וגם בשבילנו, אני מקווה שיהיה מישהו שיידע גם לחבק אותנו ולא רק להיות רובוט חמוד שמשמח אותנו. אנחנו צריכים עוד אנשים לתרבות הפנאי. אנחנו צריכים עוד אנשים לטפל במשבר האקלים, אנחנו צריכים עוד אנשים שיהיו פעילים בקהילה. מה שבטוח נצטרך בעתיד הוא אנשים עם כישורים בינאישיים".

אמפתיה.
"אמפתיה, חשיבה מחוץ לקופסה. דווקא בסיטואציה שבה לכולם יש את אותם כלים של בינה מלאכותית, האנשים שיתבלטו הם אלה שיידעו להסתכל על המציאות מזווית אחרת. לכן יהיה ביקוש לדוברי כמה שפות".

מה צריך ללמד סטודנטים כדי שיהיו מצוידים לעולם העבודה העתידי?
"בעיניי, כל מי שלומד היום במדעי הרוח, מדעי החברה ומשפטים צריך ללמוד על אלגוריתמים. לא רק לדבר על אלגוריתמים ולא ללמוד לתכנת, אלא להבין מה זה. איך נראה קוד בתוכנה. מה זו דרך החשיבה הזו. ללמוד את שפת האלגוריתמים".

"אל תצפו לכלום מהמדינה"

לפני כמה חודשים ראיין כתב גלובס אורי פסובסקי את פרופ' דניאל סוסקינד, כלכלן בריטי שעוסק בקשר שבין בינה מלאכותית לעתיד שוק העבודה. הוא סבור שאנחנו צועדים לקראת עולם ללא עבודה. מה דעתך?
"אני לא משוכנע. תהיה פחות עבודה, אני לא יודע כמה פחות. הרי גם בעולם שבו הבינה המלאכותית תחליף את כולנו עדיין תהיה עבודת בית, שלפעמים אנחנו שוכחים שהיא עבודה. עדיין תהיה עבודה בקהילה. ואם העולם הזה ללא עבודה הוא עולם דיסטופי שבו אנשים מסתובבים כמו באיזה סרט מדע בדיוני בתוך עיי חורבות לבדם, זה לא מה שאנחנו רוצים. אז אולי צריך להתחיל לתגמל עיסוקים אחרים".

מושג שמוזכר תכופות לצד "עולם ללא עבודה" הוא הכנסה בסיסית אוניברסלית, UBI, קצבה שתחלק המדינה לכל אזרחיה, ומספקת בסיס כלכלי להסתמך עליו. בתקופת הקורונה ראינו המחשה מסוימת לכך במענקים ובתשלומי החל"ת.
"הכנסה בסיסית אוניברסלית זה מודל שאוהבים גם בימין וגם בשמאל. כשכולם אוהבים משהו, אני מסתכל על הפרטים הקטנים. האם אנחנו מבטיחים לכל אדם 6,000 שקל בחודש ומעבר לכך הוא יכול להחליט אם לעבוד או לא? זה בסדר. או אולי אנחנו מציעים לכל אדם 750 שקל מתנה לחג כמו שהיה בתקופת הקורונה, שזה לא משמעותי? האם הקצבה הזו תלויה בתנאים או לא (מה שמכונה הכנסה בסיסית אוניברסלית מותנית, CBI, ה"ו). האם היא ניתנת לכולם, או רק לחלק? מה הם המקורות הכספיים שלה?

"באלסקה מחלקים את רווחי משאבי הטבע לכולם כדיבידנדים. בישראל היה אפשר לעשות זאת עם משאבי הגז, אבל זה לא קרה. בקיצור, זה מודל שנגוע בשאלות חלוקתיות קשות. יש שרואים בכך רשת ביטחון יציבה לכולם. ויש גרסה שלפיה זה יבוא על חשבון ביטוח לאומי, כי אם יש UBI אז אין צורך בקצבאות. כל אחד יהיה אחראי לגורלו הכלכלי ואל תצפו עוד לכלום מהמדינה. ובזה, בעיניי, כבר טמונה פגיעה גדולה גם בפרטים וגם בקהילה.

״כך שאני לא יודע אם אני יכול להמליץ על UBI כאן ועכשיו. אבל זה נותן כיוון - חשיבה אוניברסלית שתייצר קהילה מאוחדת, במקום התייחסות נפרדת לקבוצות קטנות ובמקום התעקשות על מערכת ביטחון סוציאלי של שכירים במתכונת הישנה. כל זה לא מתאים לשוק העבודה העתידי".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי