גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הספר שמסביר כיצד לשמור פרויקטים עצומים בתוך מסגרות זמן ותקציב

מדוע פרויקטים גדולים משתבשים לעתים כל כך קרובות? אחת הסיבות היא תכנון מהיר מדי, שגורם לעיכובים ומייקר את העלויות

רכבת התחתית המרכזית של סן פרנסיסקו שנפתחה בינואר / צילום: Reuters
רכבת התחתית המרכזית של סן פרנסיסקו שנפתחה בינואר / צילום: Reuters

מארק לבינסון הוא עיתונאי, היסטוריון וכלכלן אמריקאי 

ב־2001, כשמנהל התחבורה הפדרלי של ארצות הברית חתם על התוכניות לנתב חלק מהרכבות של לונג איילנד לטרמינל גרנד סנטרל בניו יורק, הפרויקט היה צפוי לעלות 4.3 מיליארד דולר ולהסתיים עד 2009. את התכנון הסופי אישרו ב־2002, וכריית המנהרות החלה חמש שנים אחר כך. בפועל, תחנת גרנד סנטרל מדיסון החדשה הסיעה את רכבת הנוסעים הראשונה שלה מלונג איילנד לפני כחודש וחצי - 13 שנים אחרי תאריך היעד, ותג המחיר של הפרויקט הוכפל פי שלושה.

 

הספר שכל מחוקק צריך לקרוא

זהו פרויקט יקר באופן חריג והוא מהסוג שבנט פליביירג ניתח לאורך הקריירה שלו. פליביירג, גיאוגרף כלכלי מאוניברסיטת IT מקופנהגן, חוקר מדוע פרויקטים בקנה מידה עצום משתבשים לעתים קרובות כל כך, ומנסה להבין איך לשמור אותם בתוך מסגרות הזמן והתקציב. "איך דברים גדולים נעשים", הספר שהוא כתב עם העיתונאי הקנדי דן גרדנר, מזקק את כל מה שהוא למד עבור אנשים שאינם מומחים. זה ספר שכל מחוקק, חבר במועצת העיר או מנהל בתאגיד צריכים לקרוא.

הביצועים של יותר מ־16 אלף פרויקטים ציבוריים ופרטיים הכלולים במאגר המידע של פליביירג מוכיחים כי חברות פרטיות מועדות להערכה שגויה של המחירים והסיכונים הכרוכים בהשקעות גדולות, לא פחות מסוכנויות ממשלתיות. רק פרויקט אחד מכל 200 הושלם בזמן ובתקציב שנקבעו מראש והביא את השיפורים שהבטיח להביא, קובע פליביירג. מעבר לכך, טעויות ההערכה לרוב גדולות. פרויקטים גדולים של בנייה, כך הוא גילה, לרוב חורגים מהתקציבים שלהם ב־62%. כ־18% מהפרויקטים בטכנולוגיית מידע סובלים מחריגות תקציב גבוהות מ־50%. "רוב הפרויקטים הגדולים לא נמצאים רק בסיכון להיכשל בהבאת היתרונות שהם מבטיחים" כותב פליביירג. "הם נמצאים בסיכון להשתבש ברמה קטסטרופלית".

הפגמים הנפוצים בפיתוח פרויקטים גדולים

בנט פליביירג מזהה שני פגמים נפוצים בפיתוח פרויקטים בקנה מידה גדול: תכנון לא קפדני והוצאה לפועל ארוכה מדי. מנהלים ופוליטיקאים מתייחסים לשלב התכנון כאל שלב מרגיז שחייבים לעבור לפני שמתחילה העבודה האמיתית. הצבת תאריכי יעד צפופים עלולה בסופו של דבר להוסיף עלויות וזמן, בגלל שהדרך הקלה ביותר לכפות לוח זמנים צפוף יותר היא לקצר את שלב התכנון. תכנון נמהר יכול ליצור עיכובים שמגדילים את העלויות.

תכנון קפדני, לדעת פליביירג, צריך להיעשות לפני ביצוע מהיר. מקור הסיכון הגדול ביותר לדעתו הוא אירועים בסבירות נמוכה - ברבורים שחורים - המתרחשים לאחר התחלת הבנייה או היישום. זה הזמן שבו מגיפה, אינפלציה, סכסוך עבודה או אסון טבע יכולים לעכב אפילו את התוכניות הטובות ביותר, ולשבש לחלוטין הערכות המחיר. הדרך לצמצם את הסיכון הזה, הוא אומר, היא "לחשוב לאט ולפעול מהר". לחקור את הפרויקט בזהירות מההתחלה אבל אז, כשמקבלים החלטה להתקדם - להתקדם במלוא המהירות.

שיטת הפעולה של פיקסר

הדוגמא לתכנון זהיר של פרויקט היא "פיקסר", אולפן אנימציית המחשב בבעלות חברת וולט דיסני. יצירת סרט מבית פיקסר מתחילה בתיאור קצר של הסיפור. הוא עובר ביקורת של קבוצת עובדים בחברה ואז עובר עוד ועוד ליטושים. בסופו של דבר הסיפור שמסכימים עליו מהווה בסיס לתסריט, וגם התסריט עובר סדרת ליטושים.

אחר כך התסריט הופך לסטוריבורדים מפורטים, בערך 2,700 כאלה, מהם נעשה סרט וידאו ביד גסה שמהווה סימולציה של הסרט הסופי. את סרט הוידאו הזה מציגים לעובדי פיקסר שאין להם קשר לפרויקט והמשוב שלהם לרוב מוביל לשינויים גדולים. אחר כך יוצרים סטוריבורדים חדשים, והתהליך חוזר על עצמו שבע או שמונה פעמים. התהליך הזה, מציין בנט פליביירג, נותן לבמאים חופש לעשות ניסויים, אבל מבטיח שכל רכיב בסרט נבחן ומנותח לפני שפיקסר מתחייבת לתהליך האנימציה היקר ומעסיקה שחקנים, יוצרי אפקטים קוליים ומלחיני פסקול.

פליביירג אומר שאנשים שמפתחים פרויקט נכשלים בללמוד מפרויקטים אחרים. הוא ממליץ על תהליך שהוא קורא לו "תחזיות ברמת רפרנס": מתכננים צריכים להחליט איזו קטגוריה של פרויקט דומה לשלהם, ואז לחקור כיצד פרויקטים כאלה התממשו בפועל. מדדים כמו מחיר ממוצע למטר של גשר בכביש מהיר, הזמן הממוצע שלוקח לשפץ מטבח, או היתרונות הממוצעים של מערכות טכנולוגיית מידע חדשות יכולים להיות מיושמים כדי להחליט אם הפרויקט שהציעו ראוי לביצוע או לא. על ידי היפטרות מ"הטיית הייחודיות", מתכננים יכולים להעריך עלויות ויתרונות באופן יותר ריאליסטי.

 

לפרק פרויקט גדול לצעדים קטנים

הדרך הטובה ביותר לשלוט במחירים של פרויקטים גדולים, אומר בנט פליביירג, היא לפרק אותם לצעדים קטנים יותר שניתן לחזור עליהם. הוא מביא לדוגמא את המטרו של מדריד - פרויקט שבמסגרתו נבנו 76 תחנות ו־130 ק"מ של קווי רכבת תחתית בין 1995 ל־2003. במדריד יישמו עיצוב בסיסי אחד של תחנת רכבת תחתית והפעילו מכונות כרייה רבות כדי לכרות במהירות קטעים קצרים של מנהרה. המטרה לא הייתה לבנות מונומנט אלא לשרת את הנוסעים בעלות סבירה.

ארה"ב, שבה עלות בניית תשתיות יכולה להגיע למספרים אסטרונומיים, יכולה ללמוד מזה לקח. עלות בניית הרכבת התחתית המרכזית של סן פרנסיסקו, קו רכבת קלה באורך פחות מ־3 ק"מ שנפתח בתחילת ינואר, עומדת על כ־750 מיליון דולר לקילומטר. עלות בניית הרכבת הקלה המהירה בקליפורניה, בין סן פרנסיסקו לאנהיים, עומדת על 125 מיליון דולר לקילומטר. בזמן שמדינות ברחבי העולם בונות פרויקטים של תחבורה ורכבות קלות במחיר שהוא שבריר מהעלויות בארה"ב, פקידים אמריקאים רבים עוד אוחזים בתפישה פטליסטית, דומה לזו שהייתה למנהל לשעבר של רשות התחבורה של ניו יורק, שאמר: "המחיר של הבנייה הוא מה שהמחיר של הבנייה יוצא בסוף". בנט פליביירג דוחה את הרעיון הזה מכל וכל.

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אסמעיל הנייה / צילום: ap, Dalati Nohra

חמאס: מסכימים לעסקה ולהפסקת אש; בישראל לומדים את ההצעה

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"