גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היכרות עם מגוון היינות האיכותיים שיש לטוסקנה להציע

אזור היין במרכז איטליה עובר בעשורים האחרונים מהפכת איכות שקטה ומציע מבחר מרשים של יינות איכותיים ומפתיעים, שרובם מופקים מזן הענבים "סנג'ובזה"

נופי טוסקנה / צילום: Shutterstock
נופי טוסקנה / צילום: Shutterstock

ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מעורבת במיזם היין "צ'ירז" ומבעלות השליטה בגלובס 

לחובבי יין רבים המילה "קיאנטי" מזכירה את הפעם ההיא במסעדה קטנה בפיאצה רומנטית מול הכנסייה של עיירה עתיקה בטוסקנה. האוכל האיטלקי היה נהדר, אבל את היין הם היו מעדיפים לשכוח. הוא הוגש בכד קש המכונה "פיאסקו" והיה כפרי וגס, ואחרי יום של גבעות יפהפיות מנוקדות ברושים ועצי זית, השאלה הבלתי נמנעת הייתה: זהו?

אז זהו, שלא. אזור היין הטוסקני עובר בעשורים האחרונים מהפכת איכות שקטה, ויש לו במה להתגאות. מתכננים נסיעה לאיטליה? אתם סקרני יין או עומדים מבולבלים מול מדפי החנויות והאון־ליין? לפניכם מורה נבוכים לסנג'ובזה, קיאנטי, ברונלו וסופר טוסקן.

סנג'ובזה: זן הענבים שהוא המלך של טוסקנה

סנג'ובזה, הענב הנטוע ביותר באיטליה, מאופיין בארומות של דובדבנים שחורים, שזיף אדום, פטריות, עור, אדמה, עשבי תיבול וטבק. בעל קליפה דקה וחמיצות גבוהה, הוא מבשיל מאוחר, על גפן עם פוטנציאל צימוח רב. כשהיא לא מרוסנת, הפרי יהיה דל באנטוציאנינים, אותם נוגדי חימצון שבזכותם ממליצים לנו הרופאים לשתות יין אדום מדי יום. במקרה כזה, צבעו של היין מתחמצן במהירות ונוטה לחום. מכאן בא השם ברונלו, כינוי חיבה לגוון הלוויה החום המאפיין את יינות אזור מונטלצ'ינו.

פירותי וימיומי או בנוי לתלפיות ומיועד ליישון, סנג'ובזה הוא ענב מקומי למהדרין שמקבל כמעט בכל כפר מופע גנטי שונה וכינוי חיבה אחר. אפשר לפגוש אותו בקיאנטי ובקיאנטי קלאסיקו, כברונלו די מונטלצ'ינו כהה וטאני, כמונטפאלקו רוסו עדין ותותי או במופע אלגנטי וחמצמץ כוינו נובילה די מונטפולצ'יאנו.

איך הרוזה טיפס לראש רשימת היינות המבוקשים ביותר?
הכירו את הנשים שמובילות את תחום היין בישראל ואת היינות הנפלאים שהן עושות
יינות טבעיים, אורגניים וביו־דינמיים: המדריך השלם

להתמודד עם החמיצות הגבוהה והצבע החיוור

ניתן לעקוב אחר מהפיכת האיכות של טוסקנה אם מסמנים את השינויים בדרך ההתמודדות עם חסרונותיו של הסנג'ובזה - חמיצותו הגבוהה וצבעו החסר. בייננות המסורתית עשו זאת באמצעות תוספת של אדומים עזי צבע כמו קולורינו וקנאיולו, תוספת זנים לבנים פירותיים כמו טרביאנו ומלבאזיה (עד 30%) והבגרה ארוכה בעץ.

בעשייה המודרנית, הזנים המחזקים היו מרלו וקברנה סוביניון. בשנים האחרונות כורמי האיכות מצמצמים את כמות הענבים שעל הגפנים, למשל באמצעות זמירה אגרסיבית. כך הם מצליחים לגדל פרי מצויין שלא דורש תמיכה או קביים של זן אחר, ומאפשרים לייננים המובילים לבטא את הטרואר שלהם באמצעות 100% סנג'ובזה.

יינות בולגרי: מהמבוקשים בכל איטליה

אזור בולגרי שוכן דרומית לעיר ליבורנו, לאורך רצועת חוף טוסקנית משגעת. הוא לא מפורסם כמו אזורי היין המסורתיים יותר של טוסקנה, כדוגמת קיאנטי, למרות שמזה כמה עשורים מיוצרים בו יינות מהאיכותיים, המבוקשים והיקרים ביותר בכל איטליה. יינות אלה, שמתאפיינים בעושר ארומטי, מורכבות ויכולת התיישנות, מיוצרים מסנג'ובזה עם זני ענבים צרפתיים כמו קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק. הגעתם של הזנים הצרפתיים לבולגרי, שהתאפשרה דווקא בזכות שוליותו של האזור, הוא סיפורם המרתק של יינות ה"סופר טוסקן".

הטעימה ההיסטורית שהזניקה את סאסיקאיה

מריו אינצ'יזה דלה רוקטה, בן אצולה וקרוב של משפחת היין אנטינורי, שרכש ברצועת החוף בבולגרי אחוזה בשם סן גואידו, חזר מנסיעה לבורדו מלא התלהבות והשראה. בהשפעתה, הוא נטע באחוזתו קברנה סוביניון וקברנה פרנק, וייצר יין, סאסיקאיה, להנאת המשפחה וחברים. הנסיקה הגדולה והשערורייתית שלו התרחשה ב־1978, בטעימה עיוורת היסטורית שערך מגזין היין "דקאנטר".

סאסיקאיה, אז וינו דה טאבולה (יין שולחני, ללא שיוך אזורי או דירוג) אנונימי מיקב צעיר, הביס יינות בורדו נחשבים שמחירם אלפי מונים ממנו. הסערה שהתחוללה חשפה לעולם את הפוטנציאל של בולגרי, ופרצה את הדרך ליינות כמו אורנליה וגראטאמקו, שהפכו אף הם לפריטי אספנות נחשקים. למרות זאת, רק ב־1994, לאחר מאבק עיקש, בולגרי קיבל את ההכרה הרשמית כאזור לייצור יינות אדומים, ולסאסיקאיה הוענק אפלסיון ספציפי.

אימפריית היין של משפחת אנטינורי מפירנצה

משפחת אנטינורי מפירנצה היא אגדת יין איטלקית־טוסקנית שהחלה ב־1385, והיום חולשת על אימפריה שמייצרת למעלה מ־20 מיליון בקבוקים ומאות תוויות ביקבים באיטליה ומחוצה לה. סגנונה המודרני לא בהכרח ירצה את חובבי העולם הישן, אך קשה להצביע על משפחה שעשתה יותר לקידום מעמדם של יינות איטליה ברחבי העולם. בני אנטינורי ידועים בחתירה לאיכות חסרת פשרות, ובמעורבותם במהפכות כמו זו הגדולה והמפורסמת של יינות הסופר־טוסקן.

המרקיז פיירו אנטינורי, שטעם אצל אחיינו דלה רוקטה את סאסיקאיה, הציע ב־1971 רעיון כמעט מופרך: להוסיף בתחומי אזור קיאנטי קברנה סוביניון לסנג'ובזה. ב־1975 הלך עוד צעד וויתר על תוספת הזנים הלבנים, וב־1976 יצא הטיניאנלו הראשון (כ־וינו דה טאבולה) לשוק היין. ההצלחה המיידית של היין זיכתה אותו לכינוי 'סופר טוסקן', וההשפעה שהיתה לה על קיאנטי הביאה לכך שב־1994 הותרו הזנים הצרפתיים כתוספת לסנג'ובזה (עד 20%).

חפשו את סמל התרנגול השחור של קיאנטי

קיאנטי הוא שמו של אזור יין שמשתרע בלב טוסקנה היפהפה, בין פירנצה וסיינה. יין מהחלק המקורי שלו, ה"קלאסיקו", מסומן ב"גאלו נגרו", צללית התרנגול השחור, ונחשב לאיכותי יותר. השם קלאסיקו מבדיל בין יינות שמקורם באזור המקורי, הקלאסי, לבין יינות שמיוצרים באזורי "הרחבה" נחותים יותר.

הכללים של הקונסורציום שמרניים מאד, ומחייבים שהענבים יגיעו מכרמי אזור קיאנטי או מאזור קלאסיקו, אך לאו דווקא מכפר או מחלקות מובחנות. יקבים קטנים ואיכותיים, ששמים דגש על ביטוי ספציפי של הטרואר, גרמו לכך שבשנת 2021 קיבלו 11 כפרים את האפשרות ששם הכפר, למשל גאיולה, ראדה או פנזאנו, יופיע על תווית הבקבוק כעדות למקור הענבים, כמו שנהוג בבורגון.

לצערנו צריך לעבור לא מעט יינות קיאנטי גנריים כדי להגיע ליין שמתכתב עם המסורת של קיאנטי קלאסיקו במיטבה, ומציע תערובת של כוח ואלגנטיות, איזון יוצא מן הכלל ומורכבות ארומטית מסחררת. נסו את ריקאסולי הותיק, ממציא הבלנד המקורי של קיאנטי, את פונטרוטולי המעניין ואת רייצ'ינה האלגנטי והעדכני.

היין של הגבעות הקרירות במוֹנְטֶוֶרְטִינֶה

פרגולה טורטה הוא יין עם הילת קאלט, שאת ההצדקה לה לא תמצאו על התווית, בשם של אזור יין נחשב או בדברי הלל של מבקר יין זה או אחר. זהו יין צפוף ועתיר ניואנסים, עם פירות יער אדומים סגולים, ניחוחות פרחוניים, מורכבות נהדרת ויכולת התיישנות, יין דגל ששואף להיות יין גדול בגלל הטרואר שלו ולא בגלל שימוש בעץ יוקרתי, גינונים של יוקרה חיצונית או יומרה. סרג'יו מאנטי, בנו של יצרן פלדה מפורסם ממילאנו, רכש ב־1967 חווה גבוהה מצפון לראדה, באמצע הדרך שבין פירנצה לסיינה. מאנטי לא היה עובד אדמה. הוא היה אספן אמנות וחובב ספרות ויופי, ואת הבית רכש כמצוות האופנה במעמד החברתי אליו השתייך. את בית החווה הפך לבית נופש משפחתי חקלאי וצנוע. סביבו נטע 3 שורות של גפני סנג'ובזה בסגנון הפרגולה (סוכה) המסורתי, ליין לשימוש עצמי, לאורחים, חברים ולקוחות.

כבן העיר סיינה, שאף לסגנון ברונלו די מונטלצ'ינו מ־100% סנג'ובזה גרוסו. לאחר הבציר הראשון של מוֹנְטֶוֶרְטִינֶה, ב־1971, הוא החליט לשלוח מספר בקבוקים לתערוכת היין 'וינאיטלי'. התגובה הנלהבת ליינות הייתה מיידית, וסרג'יו החליט להקדיש את כל מרצו וזמנו ליין. הוא הבין שהגבעות הקרירות של מוֹנְטֶוֶרְטִינֶה מוציאות מסנג'ובזה ביטוי איכותי, אלגנטי במיוחד, ויוצא דופן.

ב־1977 יצא לראשונה לה פֶּרְגוֹלֶה טוֹרְטֶה ("הפרגולות המעוותות"), יין שייצג כרם יחידני.

הבצירים הראשונים נשאו על התווית את שם האזור, קיאנטי קלאסיקו, ועוטרו בסמל התרנגול השחור. אולם בעוד מחיר ממוצע לבקבוק מן האזור היה בזמנו 300 לירטות, לֶה פֶּרְגוֹלֶה טוֹרְטֶה נמכר ב־7,000. הקונסורציום המקומי לא יכול היה לשאת את הפער וב־1981 דרש ממאנטי לנהוג כמנהג המקום, ולהוסיף טרביאנו לסנג'ובזה שלו.

בתגובה הוא פרש מהקונסורציום, ויתר על הזכות לקרוא ליינותיו קיאנטי קלאסיקו, וסיווג את לֶה פֶּרְגוֹלֶה טוֹרְטֶה 'וינו דה טאבולה'. גם כשהקונסורציום חזר בו מהדרישה, מנטי לא סלח ולא חזר לחיק הקיאנטי קלאסיקו.

אזור היין היוקרתי "ברונלו די מונטלצ'ינו"

בְּרוּנֶלּוֹ דִי מוֹנְטַלְצִ'ינוֹ הוא אחד מאזורי היין המפורסמים והיקרים באיטליה, אף על פי שמדובר באזור קטן, שרק 12,000 דונם כרמים נטועים בתחומו. המגוון הגיאולוגי והמיקרו־אקלימי שבתחומו יוצא דופן, וסנג'ובזה מספק כאן מופע כהה וטאני שהפך מזוהה עם יינות יוקרה מבוקשים.

מעטים יודעים שמדובר באזור יין צעיר במונחים אירופיים. במאה ה־19 פעל באזור יקב אחד בלבד, ביונדי־סאנטי, שלימים הפך למיתולוגיה אזורית. היקב אמנם הוציא ב־57 שנות פעילותו הראשונות יינות מארבעה בצירים בלבד, אך אלו זכו להצלחה ונדירותם הפכה אותם לנחשקים במיוחד. ההצלחה המסחרית הגדולה סחפה את האזור, והחל משנות ה־70 היתה עלייה עצומה במספר היצרנים, ולא כולם מחזיקים בטרוארים ראויים לשמם. נסו את קול ד'אורצ'ה.

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה

דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן