גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כל האקשן נמצא במניות": כלכלני הטוויטר מגלים את כל הסודות, כמעט

בשנים האחרונות התפתח בטוויטר ז'אנר של "כלכלני רשת" ● תחת זהות בדויה הם עונים על השאלות, מנתחים חברות, מציגים גרפים שונים ובעיקר מנגישים מידע מסובך בשפה פשוטה ובציוצים קצרים ● כעת שלושה מהם הסכימו להתראיין ולספר על מאחורי הקלעים של העמודים הפופולריים, ולהעניק מספר טיפים למשקיעים

מה יש לומר לכלכלני הטוויטר / צילומים: שאטרסטוק עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה יש לומר לכלכלני הטוויטר / צילומים: שאטרסטוק עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטוויטר של בונד

מתי הצטרפת לטוויטר ומה הוביל אותך לעסוק בנושאים כלכליים דווקא פה?
"אני מחבב את תחומי הכלכלה וההשקעות כבר לא מעט שנים. במהלך־2020 בעיצומו של משבר הקורונה, כתבתי כמה רעיונות השקעה כדי לקבל פידבק וביקורת ממשקיעים נוספים ולבחון את התזה שחיברתי. מההתחלה הזו התפתח ערוץ תוכן בתחום ההשקעות".

מדוע אתה מעדיף להישאר בעילום שם גם במהלך הראיון?
"משום שאני לא מחפש להכנס לתחום באופן מקצועי ומעדיף שהשיח יהיה ממוקד ברעיונות השקעה ולא בכותב התכנים עצמם".

הסטטיסטיקה מגלה מה צפוי בוול סטריט באפריל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 
רמי לוי תוקף: "קרפור נכנסת לארץ? היא בסך-הכול נתנה זיכיון; השביתה נגד הרפורמה לא מוצדקת" 
השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות? | ניתוח

איך אתה רואה את המצב הנוכחי בשווקים? מחד הבורסות בעולם עולות אך מנגד גם האינפלציה גבוהה
"לא באמת ניתן לחזות את כיוון השוק, ולכן לנחש את כיוון השווקים זה די בזבוז זמן.

"למשקיע הפרטי יש שתי אפשרויות: הראשונה - השקעה באופן עקבי ופסיבי אחר מדדים. זה מה שמתאים לרוב האנשים שאינם עוסקים בתחום ההשקעות באופן מקצועי. השניה - השקעה אקטיבית וממוקדת, ואז מה שחשוב הוא בעיקר להבין היטב אילו עסקים אתה קונה ובאיזה מחיר".

השם שלך אולי קצת מסגיר, אבל יש תחום השקעות שמועדף עליך?
"שני תחומים בהם ישנו עם יתרון למשקיע הפרטי שלא מוטרד במיוחד מסחירות ודירוגים. הראשון הוא תחום ההשקעות עם ערך הגנת דאונסייד (הגנה מפני ירידות, ב.ל) חזקה, בדגש על חברות קטנות. השני הוא השקעה באגרות חוב, ממבט ראשון זה נשמע סולידי, אבל רק מבחוץ".

מה אתה חושב על אפיקים אחרים כמו נדל"ן, מט"ח או קריפטו?
"שוק ההון הוא האפיק עם התשואה הגבוהה ביותר, אבל צריך להבין היטב מה עושים. בסביבת ריבית עולה, לאחר שנים של ריבית אפסית, הנדל"ן הרבה פחות אטרקטיבי ומעניין. התמחורים בענף הנדל"ן טרם חזרו לשיווי משקל מלא. בנוסף כיום ניתן לייצר חשיפה לנדל"ן בהנחה של עשרות אחוזים דרך שוק ההון, לא עדיף? בנוגע לקריפטו, מדובר בתחום חדש והסיכון בו גבוה מאוד. להערכתי כרגע לא מדובר בתחום מעניין עבור השקעה משמעותית".

דברת על הריבית שעולה, איך להערכתך היא תשפיע על הצעירים שלא רגילים לכך?
"הריבית מייצרת איזון מחודש של התמחורים, של התנהגות הצרכנים וגם של השקעות אלטרנטיביות והכדאיות שלהן. גם בתחום החוב מתרחש תהליך איזון של שיווי משקל מחודש. ריבית של 5% היא דבר נורמלי לחלוטין והעולם העסקי יודע לעבוד היטב בסביבה שכזו. צריך לעשות התאמות, להתרגל, אבל לא מדובר בסוף העולם. בסופו של דבר מי שלא יודע לייצר ערך לא ישרוד, ולכן כדאי להשקיע בחברות עם ערך ויתרונות אמיתיים".

אילו טיפים אתה יכול לתת למשקיעים?
"תבינו לעומק מה אתם עושים. ההבנה הזו מאפשרת עמידות גם במצבים של תנודתיות גבוהה ואיתור מהיר של הזדמנויות. בנוסף לכך, חשבו מחוץ לקופסא. בוחנים חברה להשקעה? דברו עם אנשים שעוסקים בתחום, לכו לבקר בחנות, נסו את השירות בעצמכם, חפשו מאגרי נתונים ומידע ודברו עם ההנהלה. אל תסמכו אך ורק על הדוחות.

"נקודה נוספת: השקעות הן מסע ארוך רצוף בלמידה ובעיקר בניהול סיכונים מחושב. עבדו עקב בצד אגודל ועם הזמן תגיעו לתוצאות מעולות".

לסיום, ממה היית ממליץ להיזהר? הן בטוויטר והן בעולם ההשקעות? 
"להיזהר מ'קסמים' של תשואה מובטחת וגורואים למיניהם. כמו כן, לא להתלהב מטרנדים של 'הדבר הבא' בתמחור יקר ולא כלכלי, להיות זהירים ומחושבים, להסתכל על הסיכונים ולהישמר מהמחשבה שאומרת: 'הפעם זה יהיה שונה'".

 

הטוויטר של דג הכסף

ספר קצת על עצמך.
"אני עוסק בייעוץ לחברות ציבוריות וליווי של עסקאות בבורסה. בנוסף, אני סוחר ומשקיע. לא למדתי כלכלה או מנהל עסקים באקדמיה. את המניה הראשונה שלי קניתי בתיכון לפני המון שנים, מאז התגלגלתי.

"אני מעדיף לא להיחשף, משום שאז לא אוכל לכתוב בחופשיות. אני לא העניין פה אלא המסרים והניסיון שאני מנסה להעביר הלאה".

מתי הצטרפת לטוויטר? פעיל בפלטפורמות נוספות?
"בטוויטר אני פחות משנה, יולי־2022. אין לי פייסבוק, טיקטוק או אינסטגרם. אני רק פה".

איך אתה רואה את מה שנקרא "הכלכלנים של הטוויטר"?
"זו תופעה מבורכת. ממה שאני רואה, ואני מאוד פעיל, יש פה המון אנשים טובים. אני אישית עזרתי למספר צייצנים למצוא עבודה, למצוא תשובות וכיוונים לקריירה. באופן כללי מתייעצים איתי המון, אני תמיד שמח לעזור. בתחילת הדרך עזרו לי סוחרים מנוסים, וגם צייצתי על זה, עכשיו אני נותן בחזרה. אני לא מזהה תופעות בזויות של הרצת מניות וכדומה, אנשים זהירים ובצדק. אגב, החשבון שלי קצת ייחודי, אני מצייץ על כלכלה ושוק הון כי אלה החיים שלי, אבל גם על אמנות, ספרות וכו'. אנשים מתחברים לזה".

מהניסיון שלך, במה אנשים הכי מתעניינים?
"אנשים תמיד אוהבים מניות כי שם נמצא כל ה'אקשן'. מטבע זה מסובך מדי, אג"ח בשביל רוב האנשים זה מכשיר 'משעמם'".

מה אתה חושב על מה שקורה כיום בשווקים?
"מערכת הבנקאות הישראלית שונה בתכלית מזו שבארה"ב. ראו את זה גם במשבר הסאב־פריים ב־2008. בנוגע לאינפלציה, רואים שהיא מתמתנת, למרות שאולי לא בקצב שחשבו לפני כחצי שנה. אני אדם אופטימי ומאמין ששוקי המניות ימשיכו לעלות. אבל יש תקופות, לעתים שנים, של דשדוש או 'הליכה הצידה'. להערכתי, מי שחושב ש־2023 תהיה שנה של עליות חזקות בבורסות, עומד להתאכזב. אך השווקים הפתיעו בעבר וימשיכו להפתיע בעתיד, זו לא קלישאה".

לאור מה שאמרת, כיצד היית ממליץ לנהל את תיק ההשקעות כעת?
"קודם כל, והכי חשוב, אין תקופה שאני ממליץ לצאת לגמרי מהשוק. זה מאוד חשוב כי תשואה שנתית נבנית במהלכים של ימים בודדים. אין שום אפשרות לתזמן את השוק והרבה נופלים בנקודה הזו. לרוב מוחלט של המשקיעים או הסוחרים הקטנים אני מציע תעודת סל רחבה יחסית דוגמת ת"א־90 ותעודה על הנאסד"ק. אירופה, בעיניי לפחות, לא מעניינת. כמי שליווה המון משקיעים וסוחרים בעבר, אני ממליץ עוד משהו פחות שגרתי: סכום כסף מסוים, תלוי ביכולת של אותו אדם, למסחר במניות. הניסיון שלי מראה שזה מאפשר 'לשחרר לחץ', קצת 'לשחק'. יש שיגידו שאני טועה וזה לא שגרתי, אבל בעיניי זה 'שסתום' הכרחי".

מה דעתך על אפיקים אחרים כמו נדל״ן, קריפטו ומט"ח?
"אני לא מתקרב לקריפטו, כי אינני מבין בתחום. לגבי נדל"ן - זו בהחלט לא תקופה להשקעות, כי הריביות גבוהות והתשואות נמוכות. למרות הפיתוי של 'מציאות', כי יש מוכרים שחייבים להעיף את הנכס.

"לגבי מט"ח, מאוד קשה לדעת את כיוון הדולר־שקל, בטח בתקופה הזו. מה שכן, וזו לא אמירה פוליטית, לא יזיק למשקיע ישראלי להוציא קצת כספים להשקעות דולריות, ואז בהגדרה אתה חשוף לתנודות, לטוב ולרע".

אתה מזהה דפוסי השקעה שונים בין צעירים לסוחרים וותיקים?
"חד משמעית. מסחר או השקעה במניות זה לא מדע מדויק, זו אמנות. הניסיון משחק תפקיד קריטי. צעירים נסחפים, זורקים כסף מבלי להבין, לא קוטעים הפסד ומתאהבים במניות. בעוד שסוחרים ותיקים, כאלה שעברו מפולות וחוו הפסדים, יודעים שלקטוע הפסד זה חובה ורואים במניות כלי עבודה".

גדל פה דור שהתרגל לריבית אפסית וההתנהגות שלו הושפעה מכך. איך אתה מסתכל על זה?
"צייצתי על זה המון וגם אחרים פה. יש פה דור שלם שהתבגר ויצא לשוק העבודה בלי להכיר את העולם שלפני 2008. אז שיחקו במניות שרק עלו, קנו נדל"ן לדיור או השקעה במשכנתאות נוחות מאוד, לצד צריכה מוגברת של מותרות. לאורך זמן, והריבית תישאר גבוהה יחסית לדעתי לזמן מסוים ־ לא מעט יישברו. כלומר, ייאלצו למכור את הנכס ולחזור להורים, או לעבור לנכס בשכירות זולה יותר, לצמצם את הצריכה המטורפת כפי שרואים בתוצאות חברות כרטיסי האשראי ועוד. מי שאין לו ־ לא יכול לחגוג בריבית הנוכחית".

אילו טיפים נוספים אתה יכול לתת למשקיעים? 
"אני ממליץ למשקיעים כרגע להיות עם קורטוב ספקנות, לנסות ולהשקיע סכום מסוים מדי חודש ובעיקר להישאר אופטימיים. ולא בסיסמאות, כי העולם מתקדם וגם המניות, לאורך זמן יעלו".

הטוויטר של איתי

ספר קצת על עצמך.
"שמי איתי צישנבסקי, בן 38, כלכלן בכיר בבנק ישראלי, מנתח מוסדות פיננסים זרים ומדינות. כותב מאז־2012 את הבלוג הכלכלי־פיננסי 'תועלת שולית', שמתמקד בכתיבת לונג-פורם על נושאים מורכבים ומעניינים בשוק ההון ובכלכלה המוניטרית. את הבלוג הקמתי קודם כל בשביל עצמי. קל לנו להגיד שאנחנו 'מבינים' קונספטים מורכבים. אבל אם אנחנו לא מסוגלים להסביר אותם הלאה, כנראה שלא הבנו מספיק.

"כתיבת הבלוג 'הכריחה' אותי לצלול לתוך נושאים שמעניינים אותי בצורה עמוקה מספיק, כדי שאוכל לכתוב עליהם טקסטים ברורים ונהירים. אני מתעניין מאוד ב'צנרת הפיננסית', בכל המערכות שפועלות מאחורי הקלעים של שוק ההון והבנקאות, וכיצד הן משפיעות על היומיום שלנו, אך גם בנושאים איזוטריים שמאירים על המערכת.

"בנוסף לכך, אני מגיש ביחד עם שני שותפים את הפודקאסט הכלכלי 'הרס יצירתי'. בכל פרק אנחנו מראיינים חוקר או חוקרת מהאקדמיה או בכירים בתעשייה ומנסים להנגיש את הנעשה במוסדות הללו לציבור הכללי. הרבה אנשים לא מבינים מה כלכלנים בכלל עושים ולא מכירים את העושר של המחקר הכלכלי, שנוגע כמעט לכל תחומי החיים. בראיונות שלנו אנחנו מנסים לפתוח צוהר לעולם הזה".

מתי הצטרפת לטוויטר?
"בטוויטר אני יחסית צעיר, הצטרפתי ביוני־2021, לפני כן כתבתי בעיקר בפייסבוק. אני משתמש בפלטפורמה כדי לכתוב שרשורים קצרים יותר שמתאימים לפורמט הזה ולא דורשים עריכה ארוכה. היתרון של טוויטר, בראייתי, הוא שזו רשת עם חשיפה מאוד גבוהה למקבלי החלטות (פוליטיקאים, מנהלי ארגונים) ולמשפיעי דעת קהל (עיתונאים כמוך), ולכן למילים שנכתבות שם יש סיכוי יותר גבוה להשפיע".

מה גרם לך להתאהב בפוזיציה הזאת?
"אותו עניין שגרם לי לפתוח את הבלוג - אם אתה מנסה לייצר טיעון סגור שמסביר משהו מורכב, אתה צריך להבין אותו לעומק ולא להסתפק בקריאת כותרות בעיתון, אחרת יאכלו אותך בלי מלח בתגובות.

"שנית, כשמתרחש אירוע גדול ומבלבל, מי שמספק הסבר לציבור, גם במידה והוא בוסרי, שגוי ולא נתמך, שולט בנרטיב. יש הרבה אנשים חכמים שתוקפים פייק ניוז, וזה נהדר. אבל אם אתה לא נותן פרשנות מבוססת במקום, אז עשית חצי עבודה.

"בשביל שתוכל לעשות את זה על דברים שנויים במחלוקת, אתה צריך לתת לאנשים ערך כל הזמן ולבנות את מערכת היחסים הזאת מולם. אני ממילא עוסק בנושא מבחינה מקצועית, אז להמיר את הידע לשרשור קליל יותר בטוויטר, לא לוקח הרבה מאמץ בדרך כלל".

אתה מרגיש שזה ממש "על הדרך"? או שאתה משקיע בזה המון מזמנך הפרטי?
"כתיבה זה כמו שריר, מי כמוך בטח יודע. ככל שתאמן אותו יותר, כך תפתח אותו ויהיה לך קל יותר. אולי בתחילת הדרך התחבטתי במשך ימים איך לנסח. היום הסגנון כבר בשל והכתיבה קולחת יותר.

"אגב, זו גם המלצה לסטודנטים ולאנשים שבתחילת דרכם המקצועית. תכתבו, לא משנה על מה, לא משנה כמה קוראים אתכם. עצם ההתמודדות עם הכתיבה משפרת את האיכות שלה ככל שהזמן עובר".

אנשים פונים אליך בפרטי לשאלות?
"כל הזמן. בגדול אפשר לחלק אותן להתייעצויות קריירה (מה ללמוד, איפה לעבוד, איפה כדאי לעבוד היום כדי להגיע מחר ל-X), התייעצויות מקצועיות (אנשים שולחים לי צילומי מסך של מאזנים ושואלים שאלות טכניות שהם לא מבינים), הצעות עבודה (תודה על זה), ושאלות כמו 'במה אתה מציע להשקיע 100 אלף שקל', שעל זה אף פעם אין לי תשובה. מידי פעם זה גם סתם קורא או קוראת שאומרים תודה על ההשקעה, אלו הכי חשובים לי".

באופן כללי, מהי דעתך על אנשים שמעניקים עצות כלכליות בטוויטר?
"הענקת עצות כלכליות או להשקעה לציבור הרחב, בכל אמצעי שבו המייעץ אינו מכיר את מקבל העצה, הוא מהלך מסוכן. במובן הזה טוויטר לא שונה מכל מיני 'גורואים פיננסיים' בטיק טוק, אינסטגרם, או אפילו פודקאסטים. זה מתחיל במי שממליץ להשקיע במניה מסוימת, ונגמר במי שמדבר על 'השקעה בנדל"ן בלי הון עצמי'. גם אם אותם אנשים חושבים שהם עושים שירות טוב ומקצועי, אין להם שליטה על מי קורא את התוכן הזה וכיצד הוא עושה בו שימוש. אני מעריך שלפחות בצד שוק ההון נראה בעתיד מעורבות גדולה יותר של הרגולטור מול 'משפיענים' כאלה, ובצדק".

לסיום, אילו שלושה טיפים תוכל לתת למשקיעים כיום?
"אל תקנו מוצר פיננסי שאתם לא מבינים איך הוא עובד. מי מקבל את הכסף? איך הוא מתכוון להחזיר לכם את הכסף? מדוע דווקא אתם ברי המזל שזכיתם להשקיע בו? השקעות ל'משקיעים כשירים' הן לרוב שם קוד למוצר עם עמלות יקרות; והשלישית - ביזור, ביזור, ביזור".

 

עוד כתבות

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?