גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ORA Funky Cat: סינית חשמלית שפונה לצעירים

המכונית הקומפקטית מסתירה בתוכה תא נוסעים מרווח מאוד ואבזור נדיב ● אולם תא מטען קטן מגביל את השימושיות למשפחות פעילות

GWM ORA פאנקי קאט / צילום: יח''צ
GWM ORA פאנקי קאט / צילום: יח''צ

אחת מכל שש מכוניות חדשות שנמכרו בישראל ברבעון הראשון הייתה חשמלית. שתיים מתוך כל שלוש מכוניות חשמליות שנמכרו ברבעון יוצרה בסין. לא צריך מחשב כיס כדי להבין שהמכוניות החשמליות מתוצרת סין הן כיום סחורה חמה בשוק הרכב הישראלי.

רכש 3 דירות יוקרה בלי לבקר בהן: מאחורי הקלעים של עסקת ענק בשווי 14 מיליון שקל באשקלון 
טסלה מנערת את השוק: גרסת בסיס של טסלה Y בהנחה של 50 אלף שקל 

זו הסיבה שהם נוהרים לכאן בהמוניהם. נכון להיום, כבר מיוצגים בארץ 14 מותגי רכב סינים, ואם בשלב הראשון הנוכחות התמקדה בפלחי שוק "בטוחים", כמו מכוניות קרוס־אובר וכביש־שטח, הרי שכיום כבר מגיעים לכאן דגמי נישה שתוכננו ייעודית עבור השוק הסיני.

לקטגוריה הזו שייך הדגם החשמלי החדש של המותג ORA מבית קבוצת גרייט־וול. הדגם תוכנן עבור פלח הלקוחות האורבאניים הצעירים והמבוססים של סין, שמונה עשרות מיליוני לקוחות, ובעיקר עבור נשים צעירות ואופנתיות. המיצוב הזה נתמך לא רק על ידי שם חמוד כמו Funky Cat - הסיניות הצעירות מעריצות קומיקס של חתולים - אלא גם על ידי עיצוב חיצוני עגלגל ו"רך".

עיצוב חיצוני

העיצוב מתאפיין בחרטום ובזנב עתירי קימורים, שעיצובם מזכיר לא מעט את החיפושית האייקונית של פולקסווגן, ויש גם פנסים גדולים עגולים, מכסה מנוע משופע עם בליטות מעניינות, מראות צד גדולות ועגלגלות וחישוקים גדולים אופנתיים. אמנם הגג שטוח יחסית והפרופורציות של המרכב יותר רחבות וגבוהות מאלה של החיפושית המקורית, אבל זה עדיין עיצוב רענן ואטרקטיבי, שמושך הרבה מאוד תשומת לב על הכביש ומייצרת לא מעט חיוכים, לא עניין של מה בכך בימים אלה.

 

הבעיה היא שכל הקימורים האלה גורמים למכונית, שגודלה מקביל לפולקסווגן גולף, להיראות קטנה מכפי שהיא באמת. זה חיסרון שיווקי בשוק הרכב הישראלי, שבו סטטוס נמדד בסנטימטרים על הכביש.

פנים הרכב

האשליה של "רכב עירוני קומפקטי" נעלמת כאשר נכנסים לתא הנוסעים. הכניסה נוחה תודות למפתחי דלתות גדולים וגבוהים והתא מקדם את היושבים בו עם מרחב מפתיע לרגליים, לכתפיים ולראש. בסיס גלגלים מכובד באורך 2.65 מ' ורצפה כמעט שטוחה מספקים ליושבים מאחור מרחב רגלים של כלי רכב מקטגוריה גבוהה יותר, ובין הדלתות מאחור אפשר להושיב שני מבוגרים פלוס מתבגר ללא צפיפות יתר.

תנוחת הישיבה מלפנים גבוה יחסית ומספקת תצפית על הנעשה מעבר לתא המנוע המשופע, וגם הראות לצדדים טובה בזכות השמשות הגדולות. מנגד, הראות לאחור די מוגבלת בשל השמשה הצרה ודורשת להסתייע במערכת המצלמות ההיקפית.

מוליטימדיה ומצלמות

עיצוב התא יצירתי בנוסח "טכנו רטרו". את הטכנולוגיה מייצגים שני מסכי LCD רחבים ובורר הילוכים סיבובי. ל"רטרו" אחראים אלמנטים נוסטלגיים שעיצובם "הושאל" מאייקונים אירופאים, כמו הגה נוסח פולקסווגן חיפושית ומתגי מזגן מוכספים, שמועתקים מ"מיני". המעריצים של המקור עלולים לחרוק שיניים, אבל בסך־הכול עיצוב התא הרמוני ומשרה אווירה ייחודית ומרגיעה. הנוסעים שלנו אהבו את ריפוד המושבים והדלתות בתפירה משובצת את תיאום הצבעים הנעים לעין. איכות הייצור מותירה רושם מוקפד ומיישרת קו עם המקובל באירופה.

כמקובל אצל הסיניות, האבזור התקני נדיב וחריג בהשוואה לדגמים מערביים במחיר מקביל. בין השאר, יש צמד מושבים קדמיים חשמליים עם חימום ועיסוי, גג שמש פנורמי נפתח, דלת אחורית חשמלית ועוד. מפרט הבטיחות מרשים, ומלבד ציון חמישה כוכבים ב־NCAP, יש מערך מקיף של מערכות בטיחות פאסיביות ואקטיביות. עם זאת, הוא עדיין לא אפוי לגמרי. מערכות "הסיוע להיגוי" מחבלות באופן יסודי בהיזון החוזר מההגה ולכן נאלצנו לנתק אותן. המערכת למניעת התנגשות נוטה להגיב בהיסטריה, כולל פקודות קולניות "הפעל את הבלמים" ולא הצלחנו להבין האם, ומתי, פועלת המערכת לבדיקת ערנות הנהג.

הנדסת האנוש מאמצת קו מינימליסטי וכמעט כל התפעול, כולל של מערכת האקלים, מתבצע באמצעות תפריטי מגע. מנגד, הרכב מצויד במערכת זיהוי קולי מצוינת באנגלית, שכמותה התרגלנו לקבל עד כה בעיקר ברכבי יוקרה.

תא מטען

בניגוד למרחב השופע לנוסעים, תא המטען מצומק מאוד. הנפח שלו מקביל לזה של מכוניות סופר־מיני לבד והוא לוקה בפתח הטענה גבוה. אי אפשר לדחוק לתוכו אפילו עגלת תינוק, והוא יבלע רק שלוש מזוודות טרולי לא גדולות מבלי לקפל את מסעד המושב האחורי. זה לא נורא עבור רווקים או זוגות עירוניים צעירים, אבל עבור קהל משפחתי פעיל זה אלמנט בעייתי.

מנוע וטווח בין טעינות

הרכב ניצב על פלטפורמה חשמלית ייעודית עם מערכת הנעה, שכוללת מנוע חשמלי קדמי בהספק 171 כ"ס, ובדגם "ארוך הטווח" בו נסענו גם סוללה בקיבולת ריאלית מכובדת ביחס לממדי הרכב, של כ־63 קילוואט־שעה. הטווח הנקוב הוא 420 ק"מ, ונראה שמערכת ניהול הצריכה יעילה מאוד. במזג אוויר אביבי יחסית, עם שימוש מוגבל במזגן ובחימום, אפשר להגיע לטווח שקרוב למוצהר, וגם הפעלת המיזוג ו/או מצב הספורט לא גוזלת יותר מדי קילומטרים בין טעינות.

הספק של 170 כ"ס על משקל עצמי של כ־1.56 טון ומומנט של 25 קג"מ שזמין מיידית, מספקים ביצועים מכובדים בהחלט עבור רכב עירוני. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 8.3 שניות, ומצב התכנות הספורטיבי מחדד את התגובה ללחיצה ומאיץ את הרכב במרץ גם בעליות עם נוסעים. השיוט במהירויות בין עירוניות מקובלות די נינוח אם כי מלווה בלא מעט רעשי רוח.

על הכביש

הרכב מכויל בעיקר לצרכים של משתמשים אורבאניים. ההיגוי קליל ומעורפל למעט במצב הספורט ואחרי ניתוק כל מערכות "הסיוע". בפניות מהירות ניכרת נטיית גוף בולטת, אם כי הרכב עדיין שומר על יציבות סבירה. לחיצה בריאה על התאוצה יכולה לסחרר את הגלגלים הקדמיים גם על כביש יבש ולהכניס את בקרת המשיכה לפעולה. מתלים סופגים היטב זעזועים טיפוסיים בעיר, אם כי עם חישוקי 18 אינץ' הנסיעה עלולה להיות קופצנית על משטחי אספלט משובשים. חלק מהמתחרות עושות עבודה טובה יותר.

מחיר

גרסת הפרו פלוס עם הטווח הארוך שבה נסענו עולה כ־165 אלף שקל עד גמר המלאי הראשוני, ולאחר מכן תעלה 172 אלף שקל. במחיר הנוכחי הוא מספק תמורה טובה בכל הנוגע ליעילות הטווח, האבזור, הביצועים וכמובן עיצוב. אבל צריך לזכור שהרכב לא מציע את ערך מוסף של סטטוס, והנפח שמגולם בתצורת קרוס־אובר, שהיא כמעט דרישת חובה כיום בישראל. לפיכך, הרכב פונה מבראשית לקהל יותר מצומצם.
רכב ותחבורה

מתחרות

גילי גיאומטרי C 460 פרו

המחיר הוא 165 אלף שקל. לרכב יש מנוע של 204 כ"ס וסוללה של 70 קילוואט־שעה (הטווח: עד 460 ק"מ). הרכב מרווח, ותא המטען גדול, וכולל ערכת בטיחות אקטיבית מקיפה.

גילי גיאומטרי C 460 פרו / צילום: יח''צ

MG4 64 קילוואט

ההאצ'בק החשמלית, שתנחת בארץ בקרוב, היא נמוכה מה־ORA, וכללת תא מטען של 363 ל'. הגרסה מצוידת במנוע של 204 כ"ס ובסוללה של 64 קילוואט (הטווח: עד 450 ק"מ).

MG4  64 קילוואט / צילום: יח''צ

עוד כתבות

גמל להשקעה או פוליסות חיסכון? / צילום: Shutterstock

פוליסות חיסכון מול גמל להשקעה: מה ההבדלים, איפה מרוויחים יותר, ומי המנהלים המובילים בתשואות

לקופות הגמל להשקעה יש יתרונות ברורים על פני פוליסות חיסכון, ובכל זאת הן מנהלות חצי מכמות הכסף ● אחת הסיבות: חברות הביטוח מתרכזות בפוליסות החיסכון, הרווחיות יותר מבחינתן ● מובילי התשואות בפוליסות החיסכון - איילון השנה ומיטב ב-3 שנים. בגמל להשקעה: הראל, מנורה וכלל ● וכיצד קורה שהראל ראשונה בתשואות במוצר אחד אך בתחתית באחר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בעליות - ביום השביעי ברציפות; המדדים בשיא

הדולר נסחר סבהב כ-3.18 שקלים, שיא של כ-4 שנים ● חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדי אירודרום ● שיכון ובינוי: טרם התקבלה החלטה למכירת מניות שוב אנרגיה ● איי.סי.אל חתמה על חוזים ארוכי-טווח עם לקוחות בסין ● בבנק מזרחי מסמנים את הסקטורים המומלצים בשוק ההון המקומי ב-2026

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: אלעד זגמן, ענבה, לע''מ

הכפלת הפטור ממע"מ נכנסה לתוקף: איך יסתיימו המהלכים הבאים של השר סמוטריץ'

בניגוד לעמדת אגף התקציבים במשרד, שר האוצר חתם על הצו שיעלה את תקרת הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל מ־75 ל־150 דולר ● בעלי עסקים ואיגוד לשכות המסחר מחו נגד המהלך וטענו כי יפגע בעסקים הקטנים ● המאבקים הבאים: הטלת מס רווחי יתר של 15% על הבנקים, רפורמת החלב, החזרת המס על בעלי קרקעות פנויות והטלת מס יסף על משקיעי נדל"ן

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בת"א צפוי להיפתח ביציבות לאחר שאתמול ננעל בשיאים נוספים ● השקל ממשיך להתחזק מול הדולר, 3.18 שקלים ● בוול סטריט "ראלי סנטה קלאוס" החל, נייקי זינקה ב-5% ● אנבידיה ועוד חמש: בנק אוף אמריקה מסמן את המניות שצפויות להוביל את שוק השבבים שיגיע לטריליון דולר ב-2026 ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר

שמואל פרביאש, מנכ''ל DSIT / צילום: פרטי

ההנפקה של רפאל ויבואן הממתקים: זינוק של 400% בצבר ההזמנות תוך 3 שנים

על רקע ההתחזקות במניות הביטחוניות בבורסה בת"א, תשקיף חברת DSIT שבשליטת רפאל חושף זינוק של 68% בהכנסות, וקפיצה חדה ברווח במחצית הראשונה של השנה ● "החברה מזהה גידול בביקוש לפתרונות הגנה מתקדמים מפני איומים בתווך התת־ימי", צוין

יובל לנדסברג / צילום: מורג ביטן

מנכ"ל סנו פורש אחרי 15 שנה. זו הסיבה, וזה המחליף שלו

יובל לנדסברג, מנכ"ל חברת סנו ובנו של בעל השליטה, פורש מהתפקיד ויעבור לכהן כמשנה למנכ"ל כדי להתמקד ב"פיתוח עסקי וכניסה לתחומי פעילות חדשים" ● במקומו ימונה למנכ"ל סגנו, לירן נסימי

המשפחות השכולות מפנות את גבן לשר שקלי / צילום: מועצת אוקטובר

"ועדת טיוח": התגובות הקשות לוועדת החקירה הפוליטית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את ההצעה להקים ועדת חקירה פוליטית לאירועי ה-7 באוקטובר ● קצין נפצע מפיצוץ מטען ברפיח, ובלשכת רה"מ זעמו: "חמאס ממשיך להפר את הפסקת האש, ישראל תפעל בהתאם" ● פלדשטיין העיד: עובד לשכת רה"מ נכח בפגישתי עם ברוורמן בקריה ● סגנו של ראש השב"כ דוד זיני פורש מתפקידו בעקבות משבר אמון בין השניים ● עדכונים שוטפים

רועי דגני, מייסד אירודרום והמנכ''ל לשעבר / צילום: איל יצהר

בגלל מכרז של משרד הביטחון: רשות ני"ע פשטה על משרדי אירודרום

לפי הדיווח לבורסה, חוקרי רשות ניירות ערך ערכו חיפוש במשרדי אירודרום וחקרו בעלי תפקידים נוכחיים ולשעבר בקשר לחשדות לביצוע עבירות הקשורות לאי-דיווח בזמן על הפסד במכרז של משרד הביטחון ● לאחר הדיווח, מניית החברה ירדה בכ-4%

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה חיובית בוול סטריט; S&P 500 שבר שיא בפעם ה-39 השנה

S&P 500 עלה ב-0.3%, ונאסד"ק הוסיף ● מניית נייקי קפצה לאחר שמנכ"ל אפל רכש מניות בחברה ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה 8 שנים ● בארה"ב נרשמה הצמיחה הגבוהה ביותר זה שנתיים, ובבלומברג צופים ביצועי יתר של מניות ערך ב-2026 • לא רק הזהב - גם הנחושת בשיא ● ערב חג המולד, המסחר באירופה ובוול סטריט ננעל מוקדם

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

מימין: גלעד יעבץ, מייסדי פאגאיה: אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר, ראסל אלוואנגר / צילום: ענבל מרמרי, טל שחר, רועי פרי

רוב המניות הישראליות בוול סטריט סוגרות שנה שלילית, אבל היו כמה שזהרו

לצד מספר מניות שהניבו תשואה תלת-ספרתית, בהן גם אלביט וג'יי פרוג, רוב המניות הישראליות בוול סטריט לא הצליחו להכות את תשואת המדדים, ויותר ממחציתן אף הסבו הפסדים למשקיעים ● בין המניות שאיבדו בשנה האחרונה 90% ויותר מערכן נמנות אאוטבריין, רי וגאוזי

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

מטוסי אל על / צילום: עידו וכטל

רשות התחרות סיימה את הבדיקה: האם אל על תיקנס בגלל מחירי הטיסות?

רשות התחרות סיימה בדיקה כלכלית ומשפטית שנועדה לקבוע האם אל על ניצלה את מעמדה כמונופול בקווי טיסה מסוימים בתקופת המלחמה ● עפ"י המסתמן, על החברה יוטל עיצום כספי שגובהו טרם נקבע, ושעשוי להגיע עד כ-118 מיליון שקל

סניף יוחננוף / צילום: יח''צ

עקפה את רמי לוי: רשת יוחננוף כבר נסחרת בשווי של כ־5 מיליארד שקל

למרות שהיא מוכרת פחות מרמי לוי, שיעורי הרווח של יוחננוף גבוהים יותר: "אחד היתרונות הגדולים שלהם זה הנדל"ן, הם מתייחסים לקרקעות שבבעלותם כמו שהם מתייחסים למלגזה"

הסכם ממון / צילום: Shutterstock

הסכם הממון קבע חלוקת רכוש שוויונית, אז מדוע האישה קיבלה רק שליש מהבית?

ביהמ"ש קבע כי מסמך שערכו בני זוג בכתב־יד, המעניק לאישה שליש בלבד משווי בית המגורים, גובר על הסכם ממון קודם שאושר בביהמ"ש ומחלק את הרכוש בחלקים שווים ● נקבע כי לא כל הסכם בין בני זוג הוא "הסכם ממון" המחייב את אישור ביהמ"ש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר סמוטריץ' חתם על הצו: ממחר - הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יעלה ל-150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי חתם על הצו שיעלה את הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל מ-75 ל-150 דולר ● המשמעות: החל ממחר התקרה החדשה תיכנס לתוקף ● בעלי עסקים ואיגוד לשכות המסחר תוקפים: המהלך יפגע במשק ובסופו של דבר בצרכנים ● סמוטריץ': "אין סיבה שנשלם יקר, יכול להיות פה זול"

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

החזית של ארה"ב מול דנמרק: גרינלנד, טורבינות רוח ואוזמפיק בסכנה

הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

טדי וארדי, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: אינסייט פרטנרס

המשקיע שמאחורי האקזיט הענק חושף את נוסחת ההצלחה, ויש לו גם אזהרה לתעשיית הסייבר

טדי וארדי מאינסייט מתייחס לאקזיט הענק של ארמיס הישראלית ומספר על הפוטנציאל שזיהה בחברה ● בראיון לגלובס הוא מנתח את מלכודת הסייבר המקומי, ומזהיר: הפער בין סטארט־אפ לחברה גלובלית עובר דרך הדמיון והיכולת לבנות הנהלה בארה"ב

אוניית משא של צים / צילום: ליאור פטל עבור צים

לקראת שביתה של עובדי צים? הוועד הכריז על סכסוך עבודה ודורש לעצור את מכירת החברה לידיים זרות

על רקע המהלכים למכירת החברה, הודיע ועד עובדי צים על סכסוך עבודה ● בין השאר מעלה הוועד את נושא הרציפות של אספקה ימית לישראל בשעת חירום ● יו"ר ועד עובדי צים: "זהו תחילתו של מאבק, ונחריף את הצעדים ככל שיידרש"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

הרכישה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר עבור סטארט־אפ AI

אנבידיה רוכשת את הסטארט־אפ גרוק בעסקת מזומן של כ־20 מיליארד דולר - כך דווח ב־CNBC ● מדובר ברכישה הגדולה בתולדות החברה ובהימור על שבבי היסק לבינה מלאכותית ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות באנבידיה עצמה, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"