גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי התובלה צנחו בכ־80% מהשיא, אז למה היבואניות הגדולות לא מוזילות מוצרים?

בתקופת הקורונה התייקרו מוצרים שונים בעקבות עליית מחירי השילוח הימי ● כעת, המשבר חלף אך מחירי המוצרים של קימברלי־קלארק ודיפלומט עדיין נשארו ברמתם ● מומחים מסבירים כי לעליית הריבית ולהיחלשות השקל יש השפעה, אך יש מי שמאשים את חוסר התחרות

ספינות ממתינות בנמל חיפה, אפריל 2022 / צילום: שלומי יוסף
ספינות ממתינות בנמל חיפה, אפריל 2022 / צילום: שלומי יוסף

במהלך משבר הקורונה, כתוצאה מפקק הסחורות האדיר, מחירי השילוח הימי הגיעו לשיא. בעקבות כך, חברות רבות העלו את מחירי המוצרים השונים. כעת, כשמחירי השינוע מתחילים לחזור לתחום השפיות, היה מצופה שאותן חברות יוזילו את המוצרים בהתאם. אך זה לא המצב.

רמי לוי תוקף: "קרפור נכנסת לארץ? היא בסך-הכול נתנה זיכיון; השביתה נגד הרפורמה לא מוצדקת" | ראיון
נפילה ברווחיותן של ספקיות ורשתות המזון, ולא רק בגלל משברי שטראוס ושופרסל | ניתוח
המהלכים שהובילו את רשת הסטוק הרביעית בגודלה לקשיים

כך למשל קימברלי־קלארק. החברה מייבאת לישראל מוצרי טואלטיקה רבים, כאשר בתחום החיתולים היא נהנית מנתח שוק אדיר של 65.2% (נתוני 2022, סטורנקסט). ביולי 2022 החליטו בחברה להעלות את מחירי המוצרים בשיעור של בין 5.5% ל־9.6%, לרבות חיתולים, מגבונים ומוצרי ניקיון לבית.

העלאת המחירים הגיעה בעקבות "העלייה המתמשכת במחירי האנרגיה, יבוא הסחורות והשינוע הימי, במקביל להמשך עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם של מוצריה". וזו לא הייתה עליית המחירים הראשונה של החברה - באפריל 2021 המוצרים של קימברלי־קלארק התייקרו "לאור עלייה חדה ומתמשכת במחירי חומרי הגלם של מוצריה [...] לצד עלייה חדה בעלויות היבוא והשינוע הימי".

גם דיפלומט, שעל־פי נתוני סטורנקסט ל־2022 שולטת ב־55% משוק מוצרי ההיגיינה הנשית דרך המותגים "טמפקס" ו"אולווייז", העלתה מחירים מאותן סיבות. בדוח למשקיעים לרבעון השלישי של 2022 צוין כי "משבר הקורונה גרם לשיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית וייקור מהותי של עלויות ההובלה הימית [...], והיא נאלצה להודיע ללקוחותיה על צמצום הנחות של חלק ממוצריה החל מ־1 באוגוסט".

בדוח סיכום 2022, דיפלומט כתבה למשקיעיה כי "מחסור עולמי במוצרי מזון חיוניים כמו גם דלק וגז הביא לעליות חדות בשיעורי האינפלציה בעולם ובעקבותיה לעליית מחירי המוצרים אותם מייבאת החברה". הדברים נכתבו תחת הכותרת "השפעת יוקר המחיה ומשבר הסחר העולמי".

מחירי השינוע הימי זולים דרמטית

כאמור, בשנתיים האחרונות מחירי השינוע הימי זינקו דרמטית בעקבות פקק הסחורות העולמי. על־פי נתוני פלטפורמת השילוח הבינלאומית Freightos, מחיר שילוח של מכולה מסין לים התיכון בסוף פברואר 2020 עמד על 2,129 דולר. באפריל 2021, בזמן ההתייקרות הראשונה שהכריזה קימברלי, המחיר זינק ל־7,404 דולר למכולה. ביולי 2022, כשהתרחשה עליית המחירים השנייה, המחיר הגיע לרמה של 12,885 דולר למכולה - קפיצה של 505% בעלות השילוח מסין לים התיכון.

 

אלא שמאז מחירי השילוח צנחו חזרה למחירם טרום הקורונה: בתחילת שנת 2023 מחיר השינוע עמד על 4,225 דולר למכולה מסין לים התיכון, ונכון לסוף מרץ 2023 המחיר הגיע ל־2,856 דולר בלבד. אומנם עדיין מדובר במחירים הגבוהים ב־25% מהמחירים של פברואר 2020, אך זה עדיין זול דרמטית לעומת המחירים שראינו בשנים האחרונות.

הפעם האחרונה שהמחיר היה כל־כך נמוך הייתה בנובמבר 2020, לפני שנתיים וחצי. בכל הנוגע למחירי שילוח לארה"ב, המצב קיצוני אפילו יותר - שילוח מכולה מסין לחוף המערבי של ארה"ב עולה כעת 1,028 דולר בלבד למכולה, מחיר שלא היה כמוהו מאז התחילו את המדידות ב־2019.

איתן בוכמן, סמנכ"ל השיווק של פרייטוס, מספר כי "המחיר של יבוא מקרר אחד דרך הים מסין לארה"ב עלה מ־55 דולר ליחידה בתחילת 2020, ל־595 דולר בסוף 2021. גם מחיר השינוע של ספה זינק מ־50 דולר ל־516 דולר. מחירי השילוח הימי חזרו לרמתם טרום 2020, אבל לא למוצרים שאנחנו קונים".

הספיגה, מדד מחירי המזון והיחלשות השקל

אז למה המחירים לא יורדים? נתנאל היימן, מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, אומר כי "התמסורת בין מחיר השינוע למחיר לצרכן לא מתרחשת ביום אחד, יש מלאים, וזה לוקח זמן. הרי יש עודף תשלום שנעשה לאורך זמן שלא עבר לצרכן. בשיא הגענו למעל 10,000 דולר למכולה, וחלק מהעלויות נספגו בידי החברות".

לגבי ההמשך, היימן אופטימי ואומר כי "ירידות המחירים יגיעו לצרכנים, פשוט לא ביום אחד". בעיניו, התחרות ביבוא חיה וקיימת: "אם השוק היה פחות תחרותי, עליות המחירים היו קיצוניות בהרבה. אין פה ניצול של כוח שוק. מי שחושב אחרת - שיפתח עסק בתחום".

כמובן, שינוע ימי אינו התשומה היחידה של מוצרים: מדד מחירי המזון, כפי שהוא נמדד על־ידי ארגון החקלאות והמזון של האו"ם, אומנם ירד בחודשים האחרונים - אך הוא גבוה ב־33% ביחס לממוצע 2019.

אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, מציין גם את היחלשות השקל ועליית הריבית: "מחירי מטבע החוץ לפני שנה היו נמוכים, ולכן עליות המחירים בעקבות הזינוק במחירי השינוע היו מתונות. מאז מחירי השינוע אומנם ירדו, אבל הדולר זינק, וגם הריבית עלתה. המחירים באירופה עלו לשמיים, והיום חלק ניכר מפערי המחירים בין ישראל לאירופה פשוט נמחקו. גם המצב הפוליטי שם אותנו במקום לא נעים ומשפיע על שער המטבע".

על־פי היימן מהתאחדות התעשיינים ,"למרות הירידה במחירי ההובלה הימית, היצרנים המקומיים עדיין חשופים להתייקרות תשומות מקומיות, כמו סיוע ישיר לחקלאים ועליית מחיר החשמל. כמו כן, רוב חומרי הגלם, להם חלק משמעותי יותר בייצור מאשר רכיב ההובלה הימית, עדיין נמצאים ברמה גבוהה מאשר לפני הקורונה". הוא גם מצטט את מדד מחירי הסחורות של ה"אקונומיסט", שעדיין גבוה ב־41% מאשר במרץ 2020.

"ככה זה כשיש רק 2־3 חברות גדולות"

מהצד השני, עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה ב"לובי 99", טוענת כי "בשוק המזון הישראלי יש קסם מיוחד: גם כאשר מחירי השינוע והייצור בעולם יורדים, אצלנו המחירים של מוצרי צריכה בסיסים - כמו חיתולים וטמפונים - נשארים גבוהים. ככה זה כשיש רק 2־3 חברות גדולות ששולטות בכ־80% מהשוק, אין תחרות, והמחירים לצרכן נשארים גבוהים כל הזמן".

על־פי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הדרך להפחית את מחירי היבוא היא להוריד מסים: "בישראל, המכס והמע"מ מחושבים על־פי המחיר אחרי כל עלויות השינוע, כולל ביטוחים, אחסנה והיטלים. אם נטיל מסים על הערך בנמל המוצא ולא בנמל היעד, שכולל גם את העלויות הנוספות, זה יוריד את מחירי היבוא".

"אז כן, מחירי השינוע הימי ירדו", אומר איתן בוכמן מפרייטוס. "להגנת שרשראות האספקה הגלובליות ייאמר שמחיר המוצרים מעולם לא היה רק פונקציה של עלות השינוע; זו פונקציה של עלות ההתמודדות עם כלל האתגרים בשרשראות האספקה.

"ייתכן כי עדיין יש אפקטים עקיפים מחברות שצברו עודף מלאי וחייבות להנזיל אותו, או חברות שהמשיכו לשפוט בצורה שגויה את הביקוש בשל התנודתיות שלו. בין אם זה נובע מאינפלציה או עליית מחירי רכיבים, בטוח להניח שהמחירים הגבוהים של מוצרים היום כבר לא נובעים ממחירי שינוע גבוהים".

מדיפלומט נמסר בתגובה: "מחיר השינוע הימי היורד בהחלט נלקח בחשבון, כמו גם שינויים ותנודות אחרות כמו פיחות השקל ומגמת עליות המחיר של היצרנים באירופה ובארה"ב".

מקימברלי־קלארק לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות