גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגמה ירוקה: כך לוקחים המותגים בעלות על שוק היד השנייה

יותר ויותר חברות בעולם מבינות שסביב מכירת מוצריהן מתקיים שוק משני, ומחליטות לקחת עליו בעלות ● איקאה, זארה ולולו למון מציעות למכור אצלן פריטים משומשים, וולמארט פתחה מרקטפלייס יד שנייה, ובסט ביי מוכרת ללקוחות קרטונים למשלוח פסולת אלקטרונית

סניף של איקאה בפילדלפיה / צילום: Shutterstock
סניף של איקאה בפילדלפיה / צילום: Shutterstock

איקאה השבדית הייתה מזוהה במשך שנים עם מחירים נמוכים, שלעתים מובילים לצריכת יתר - עד שבחברה החליטו לעשות מעשה ולשנות את התמונה. "אנחנו עוברים לעתיד שבו הפסולת היא חומר הגלם", אמר בנובמבר האחרון בכיר בחברה, והתייחס גם לחשיבות של שינוי ההתנהגות הצרכנית.

עד כמה יחידות הטכנולוגיה בצה"ל אליטיסטיות? בדקנו את הנתונים
מפוטרי ההייטק הישראלים נתקעו בלי ויזה בארה״ב. זה הפיתרון שהם מצאו
הטבת המס הזו מעודדת תרומה לעמותות; למה היא לא נגישה?

ב־2021 השיקה הרשת פיילוט בחנות בפילדלפיה שאיפשרה להחזיר מוצרים משומשים במצב ראוי, ובשבוע שעבר היא כבר השיקה בארה"ב אתר אונליין ליד שנייה, שבו היא מציעה פריטים משומשים במחירים מוזלים, שאותם ניתן להזמין ברשת ולאסוף מהחנות. כל המוצרים מתפרסמים עם תמונות, תיאור מוצר ומחיר. עם זאת, אם הפרסום המקוון אינו תואם למצב הפריט שהלקוח פוגש בחנות, הוא אינו מחויב לשלם ולאסוף אותו.

איקאה לא לבד במהלך הזה: יותר ויותר חברות מענפים שונים מציעות שימוש חוזר במוצריהן או מיחזור שלו באמצעותן. בתחום הרכב והסלולר מקובל מאוד לערוך טרייד אין כחלק משימור הלקוחות, אך בשנה החולפת ננקטו לא מעט יוזמות יצירתיות יותר.

מתוך סרטון קידום לאתר היד השנייה של איקאה

מעגל הלקוחות גדל

אחד הענפים שמשקיעים רבות בנושא - בין היתר, בשל היותו אחד המזהמים הגדולים ביותר - הוא ענף האופנה. לא מעט קמעונאים ורשתות מודעים להכרח של לקוחותיהם לצמצם את תקציבי הביגוד בצל יוקר המחיה, וזאת לצד הכרה גוברת בכך שתהליכי ייצור פוגעים באיכות הסביבה.

השוק העולמי של פריטי אופנה יד שנייה צפוי להגיע ל־350 מיליארד דולר עד 2027, כך לפי דוח של אתר ThredUp. למעשה, הנתונים מצביעים על כך ששוק אופנת היד השנייה יגדל פי 3 יותר מהר משוק האופנה ה"רגיל". בארה"ב לבדה הוא צפוי לגלגל כ־70 מיליארד דולר עד 2027.

ההערכות הללו מייצגות כמעט הכפלה של השוק העולמי והשווקים בארה"ב מהנקודה שבה הם נמצאים כעת: בשנת 2022, שוק היד השנייה העולמי גלגל כ־177 מיליארד דולר, בעוד ששוק הפריטים המשומשים בארה"ב גלגל כ־40 מיליארד דולר.

לפי הדוח של ThredUp, כ-75% מהצרכנים קנו או פתוחים לקנות פריטים משומשים, כששלושת הגורמים העיקריים לכך הם ערך, איכות ומבחר רחב. בד בבד עם התרחבות המגמה, צצות פלטפורמות שמציעות למותגים שירותי מכירה חוזרת - ThredUp בעצמה צירפה לאחרונה לשורותיה את טארגט, קייט ספייד ו־H&M.

אבל יש גם לא מעט מותגי אופנה שעושים זאת בעצמם. ענקית האופנה זארה השיקה בשנה שעברה שירות למכירה חוזרת, שמאפשר ללקוחות לפרסם פריטים משומשים באתר שלה. המוכרים מצלמים את הפריטים, הרשת מספקת מידע מפורט, והתמונות מתפרסמות באתר ובאפליקציה של זארה, כשהיא זו שגם מטפלת בתשלום, במודל שבו פרטי הקונים מועברים רק אחרי שהמכירה נסגרת.

חלון ראווה של חנות זארה בבריטניה / צילום: Shutterstock

לולו למון, שנכנסת בקרוב לישראל, עוסקת גם היא במכירת בגדי יד שנייה של המותג, אחרי שזיהתה שבגדי הספורט שלה מככבים בקבוצות פייסבוק רבות (בארץ ניתן למצוא לא מעט פריטים של המותג בקבוצת "זה לא יושב בול") - והחליטה לרכז את השוק הזה גם אצלה.

כדי להרחיב את מעגל הלקוחות שלה, החברה השיקה שירות שמאפשר לצרכנים להביא בגדים משומשים של המותג לאחת מ־390 החנויות הפרושות ברחבי ארה"ב, ולקבל כרטיס אלקטרוני שבו יוכלו להשתמש כדי לקנות פריטי יד שנייה באתר שלה. הפריטים כוללים חותלות, חולצות, מכנסיים וז'קטים, כולם מוגדרים במצב טוב "כמו חדש". 100% מרווחי המיזם יושקעו בתמיכה באג'נדה של לולו למון, הכוללת ייצור מחומרים בני קיימא.

ללכת על קפסולות

כאמור, לא מדובר בזירה השמורה למותגי אופנה בלבד. רשתות כמו בסט ביי, וולמארט ונספרסו משקיעות בתחום. וולמארט, למשל, מציעה באתר שלה מעין מרקטפלייס של פריטים משומשים, שבו ניתן למצוא בין היתר תיק של מייקל קורס ב־35 דולר ובגדי פעוטות של בייבי גאפ ב־5 דולר, אבל גם פריטי אלקטרוניקה.

קרטון המיחזור של בסט ביי

רשת חנויות החשמל והאלקטרוניקה בסט ביי הכריזה לאחרונה על שירות חדש בארה"ב, שבו צרכנים יכולים לרכוש קופסת מיחזור תמורת 23-30 דולר, למילוי מוצרי אלקטרוניקה כמו כבלים, מחשבים ניידים וטאבלטים, ואז לשלוח אותה לחברה.

חלק מהפריטים יחודשו או ימוחזרו, ולדברי טים דאן, ראש הקיימות הסביבתית של החברה, "קיימות היא בחזית כל מה שאנחנו עושים. השירות החדש הוא צעד נוסף במטרה להגן על כדור הארץ היום ולמען הדורות הבאים".

בנספרסו מסבירים כי את האלומיניום שבו החברה משתמשת לייצור הקפסולות אפשר למחזר אינסוף פעמים. בקיץ האחרון היא לקחה את הנושא צעד אחד נוסף, כאשר שיתפה פעולה עם המותג Zeta - שמייצר נעליים מחומרים טבעוניים, ענבים ותירס, ובעצמו מציע ללקוחות להשיב אליו נעליים ישנות ולקבל זיכוי של 20 אירו לרכישה הבאה.

שתי החברות יצרו קולקציה של נעליים עשויות מקפה טחון ממוחזר (וליתר דיוק: 80% חומרים ממוחזרים), שהוצעה למכירה במהדורה מוגבלת. כל זוג נעלי סניקרס בקולקציה הכיל קפה טחון ממוחזר של נספרסו השווה ערך ל־12 קפסולות.

מותגי יוקרה לא בתמונה

שוק המכירה החוזרת במוצרי היוקרה, לעומת זאת, חווה ירידה מאז הפיק שנרשם ב־2020, שיא מגפת הקורונה, כשיותר קונים בחרו לקנות פריטי יד שנייה יוקרתיים. על פי דוח שוק מותגי היוקרה של RXUK לשנת 2023, פלח היד שנייה הגיע לשיא של 17% מכלל מכירות מותגי היוקרה בשנת 2020, לעומת 8% לפני המגפה. ב־2021 המספרים ירדו ל־3%, וב־2022 נרשמה עלייה קלה ל־5%.

הכוונה היא הן לפריטי אופנה, והן לאקססוריז כמו תיקים, ובדוח מסבירים כי הירידה בעניין מצד הצרכנים מגיעה בעקבות הפתיחה מחדש של החנויות וביטול הגבלות הטיסות - מה שהביא לכך שקוני מותגי היוקרה חזרו לבצע רכישות ממקור ראשון.

הפריטים הפופולריים ביותר באתרי יד שנייה באירופה הם אדידס ונייקי, אך גם מותגי יוקרה הם חלק מהעניין: לואי ויטון, גוצ'י ושאנל נמצאים בין עשרת הראשונים. בארה"ב, אתר איביי מהווה 70% ממכירות פריטי היד שנייה היוקרתיים.

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון