גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחת לרדאר: כך זורמים כספי בית המלוכה הסעודי להייטק הישראלי

חרף ההצהרות הפומביות, היחסים הכלכליים ההדוקים בין הסעודים לקרנות אמריקאיות לא נפסקו, אלא רק עברו להתנהל בחשאי ● גלובס צלל לפורטפוליו של קרן העושר הסעודית וגילה את הקשר בין ההון מהמפרץ למימון של עשרות חברות סייבר ישראליות

כבן סלמאן (במרכז), מנהל הקרן אל–רומאיאן (משמאל), שר האוצר אל–ג'דעאן (שני משמאל) ובכירים נוספים / צילום: Reuters
כבן סלמאן (במרכז), מנהל הקרן אל–רומאיאן (משמאל), שר האוצר אל–ג'דעאן (שני משמאל) ובכירים נוספים / צילום: Reuters

בשבוע שעבר חשפה סאנביל (Sanabil), זרוע ההשקעות בקרן העושר הסעודית - PIF, באתר הבית שלה את פורטפוליו ההשקעות שלה בחברות, קרנות השקעה בהייטק ובנדל״ן, מהגדולות והמשפיעות בכלכלה העולמית. בין השמות המפתיעים ברשימה נמצאות בין היתר קרנות ענק גלובליות הנוהגות להשקיע גם בסטארט־אפים ישראלים, ביניהן: אינסייט פרטנרס, קוטו, ג'נרל אטלנטיק, סטרייפס ו־KKR. מבדיקת גלובס עולה כי רבות מהקרנות המשקיעות בחברות סייבר ישראליות, אף מחזיקות חבר בכמה מהדריקטוריונים של החברות הללו.

הזרועות של סין מתפשטות במזרח התיכון | פרשנות
סדקים בציר המערב? צרפת מסמנת לארה"ב את גבולות ההתגייסות נגד סין
איראן יוצאת מהבידוד הבינלאומי וישראל צריכה לחשוש | אסף אוריון, דעה

הסעודים אינם זרים להשקעות בהייטק העולמי. בית המלוכה מפורסם בהשקעותיו בקרנות שפעילות בישראל דוגמת ״ויז'ן'״ של סופטבנק היפנית, או הקרנות ״ליברטי״ ו־״אפיניטי״ של בכירי ממשל טראמפ: סטיבן מנוצ'ין וג'ארד קושנר, בהתאמה. משקיעים המזוהים עם המפלגה הרפובליקאית, כגון פיטר ת'יל ואילון מאסק נוהגים לגייס כסף סעודי לחברות שונות במשך שנים. לצורך העניין, מאסק עצמו נעזר בהשקעות סעודיות בטסלה וברכישת טוויטר.

 

רצח חשוקג'י שינה הכל, או שאולי לא

אלא שחשיפת הפורטפוליו של קרן סאנביל, הוכיחה עד כמה חדרה ההשפעה הסעודית לעמק הסיליקון ולליבת תעשיית ההייטק. השקעות המקור הסעודיות, ככל הנראה, לא נעשו לאחרונה, ונערכו באופן חשאי בשנים האחרונות. אך שני הצדדים - הסעודים והקרנות האמריקאיות, בחרו להחרישן, ייתכן כי בשל המחאה האמריקאית נגד המעורבות הסעודית ברצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב-2018. בכל זאת, קרנות הון סיכון אינן נוהגות להסגיר את זהות המשקיעים, כך שכפי הנראה מדובר ביוזמה מתואמת של סאנביל עם הקרנות - מטעמים לא ידועים.

עוד לפני רצח חשוקג'י, היתה סנאביל פעילה מאוד בארה"ב. היא השקיעה 3.5 מיליארד דולר באובר ותמכה בבלאקסטון. כמו כן, באפריל 2018 הגיע מוחמד בן סלמן, כיום יורש העצר הסעודי, לעמק הסיליקון שם נפגש עם מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי. אלא שעם ההתנקשות בעיתונאי בסוף אותה השנה, הגישה השתנתה מקצה לקצה. בכירים בהייטק האמריקאי נשבעו שלא יעשו עוד עסקים עם הסעודים. סם אלטמן, מנכ״ל Open AI, החברה שעומדת מאחורי Chat GPT, התפטר מהוועדה המייעצת של ניאום - העיר העתידנית שבונה בית המלוכה הסעודי בצפון מערב המדינה. ונקי גנסן, שותף מנהל בקרן מנלו אמר לוושינגטון פוסט כי יהיה זה "אתגר מוסרי אמיתי לקבל כסף שמקורו מערב הסעודית".

על מנת לשפר את תדמיתה, דווח ב"דה אינפורמיישן", ניהל מנהל הקרן, יאסר אל-רומאיין, קמפיין יחסי ציבור על מנת להרחיק אותה כביכול מהדרג הפוליטי בריאד. עם זאת, משקיעי הייטק וחברות סטארט-אפ סובלים בחצי השנה האחרונה מקשיי נזילות - וההון המצוי בערב הסעודית, איחוד האמירויות, או קטאר קורץ להן. כזו היא סניק, למשל, חברת הסייבר הישראלית-אמריקאית, שנקלעה לזעזוע, והחליטה לקבל את הצעתה של רשות ההשקעות הקטארית להוביל בה השקעה של כ־200 מיליון דולר בסוף השנה האחרונה. בצורה זו הצליחה לשמר את השווי הגבוה שקיבלה בשנות השיא, ולספוג נזק קל בלבד.

קרנות עושר ריבוניות מאזור חצי האי ערב המנהלות יחד כ־3 טריליון דולר, אינן זרות לישראל. הקרן האמירתית מובאדלה, המנהלת 284 מיליארד דולר מכספיה של אבו דאבי, משקיעה באופן ישיר בהייטק הישראלי, באמצעות השקעה של כ־100 מיליון דולר בקרנות הון סיכון ישראליות דוגמת ויולה, פיטנגו, אלף, אנטרי ומנגרוב.

"לא קיימת סכנה פוליטית לחברות הישראליות"

סנאביל, מתפקדת כמשקיעה מוגבלת (כינוי המקובל למשקיע בקרנות הון סיכון) בקרנות האמריקאיות. האם העובדה שהינה משקיעה מוגבלת צובעת את הקרן בצבעי הדגל הסעודי? הדבר תלוי בדרך כלל במספר המשקיעים באותה הקרן ובמידת החופש שיש לשותפים לנהל את השקעותיהם ללא מעורבות המשקיעים המוגבלים.

קרן אינסייט, למשל, מאגדת 158 משקיעים מוגבלים, אשר סאנביל היא רק אחת מהם. בפועל, רוב המשקיעות המוגבלות באינסייט, על פי מאגר קרנות ההון סיכון PitchBook, הן אמריקאיות: בהן קרנות פנסיה של עובדי רשויות מקומיות, אוניברסיטאות ומדינות בארה"ב.

בקרנות שכאלה, קיימת הפרדה מבנית בין המשקיע המוגבל, לבין השותפים שמנהלים את הקרן ואמונים על איתור החברות. אמנם, ישנן קרנות המזוהות עם משקיע אחד או קומץ של משקיעים. במקרה שבו משקיע מוגבל מהווה יותר מרבע מההון בקרן, או שהיא מבוססת על הונו האישי, יש למשקיע המוגבל יכולת מינוף והשפעה על הבחירה להשקיע בחברה מסוימת. אך גם במקרה בו הסעודים מהווים משקיעי מיעוט, אין יכולת אמיתית לנטר את הפעילות בחברות הסייבר הישראליות או לקבל נגישות לקוד שלהן.

ירון אלעד, מנכ"ל שותף באלרון ונצ’רס, קרן המתמחה בסייבר טוען כי ״ברמה העקרונית לא אמורה להיות חשיפה לחברות סייבר ישראליות בהן השקיעו קרנות הון סיכון להן משקיעים מוגבלים סעודים. למשקיעים מוגבלים אין גישה למידע או לטכנולוגיה של חברות המוחזקות על ידי קרן הון סיכון, אלא רק לשותף המנהל (GP). במידה מסוימת משקיעים מוגבלים עשויים להיות חשופים למידע פיננסי אודות הסטארט-אפים, אבל ודאי לא לטכנולוגיה עצמה״.

"המעורבות הסעודית בצמרת הקרנות של עמק הסיליקון היתה סוד גלוי בתעשייה, אבל היא מצומצמת ולא עולה על אחוזים בודדים מההון שמושקע בקרנות הללו" אומר זאב הולצמן, מייסד IVC ואיש קרן ההון סיכון גיזה. "בכירי הקרנות הללו היו משתתפים בכנסים האקסלוסיביים שאורגנו בסעודיה ובאיחוד האמירויות והפכו למרצים מבוקשים שם".יחד עם זאת, אמר הולצמן, כי חברות ישראליות לא מושפעות מההון הסעודי, פשוט מפני שהוא ממעט להגיע לישראל באופן מוחלט. והקרנות הסעודיות, בניגוד לאמירתיות, לא משקיעות בקרנות הישראליות, למרות החיזור המתמיד אחריהן. בנוסף לכך, הולצמן גם לא רואה סכנה פוליטית לחברות הישראליות בהשקעות שכאלה: "הסעודים עושים את ההפרדה בין השקעות פיננסיות אסטרטגיות ולא משתמשים בקרן כמנוף פוליטי" הוא טוען.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה