גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית השאפתנית בנתיבות: מיליון מ"ר של שטחי מסחר, משרדים ותעשייה

העיר הדרומית היא מהצפופות בישראל בהיצע שטחי המסחר, ומשמשת כמוקד אזורי המשרת את כל הנגב המערבי ● למעשה, כיום נתיבות מושכת כוח קנייה חודשי על חשבון שכנותיה, והתוכנית היא להכפיל את האוכלוסייה ולהעצים את פעילותה הכלכלית ● כתבה ראשונה בסדרה

פריז סנטר של היזם עודד שריקי בנתיבות / צילום: Shutterstock
פריז סנטר של היזם עודד שריקי בנתיבות / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף, ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il 

מדינת ישראל נדרשת לנגב מערבי משגשג, עם שלוש ערים - נתיבות, שדרות ואופקים - ומועצות עצמאיות וצומחות. מבין אלה, נתיבות מבקשת לתפקד כבירת המסחר של המרחב הזה, ולייצר לעצמה יתרונות תחרותיים. לשם כך מפותח נדל"ן מניב בהיקף גדול (ממומש בפועל רק בשלוש השנים האחרונות) אל מול בנייה ואכלוס של 13-14 אלף משקי בית והכפלת גודל העיר.

ליאורה עופר מול רמי לוי: מי ישלוט מסחרית במבשרת ציון? | ניתוח
כשל שוק או הזדמנות: כך הפכו הקמעונאיות למשקיעות בסטארט־אפים
מגמה ירוקה: כך לוקחים המותגים בעלות על שוק היד השנייה

נתיבות היא מהערים מהצפופות בישראל בהיצע שטחי המסחר, עם יחס של 6.3 מ"ר למשק בית - במקום הראשון באר שבע עם 6.5 מ"ר למשק בית, במקום השלישי והרביעי, חיפה וכפר סבא עם 5.9 מ"ר, והממוצע הארצי עומד על 3.5 מ"ר בלבד. כלומר, נתיבות מתפקדת כמוקד אזורי המשרת את כל הנגב המערבי, מושכת כוח קנייה חודשי על חשבון שכנותיה - ומבקשת להמשיך בכך.

 

כאן נציג את תמונת שוק המסחר ביחס לגודלה, למאפייניה ולתפקודה של מערכת המסחר בעיר, על רקע האפשרי בה.

תנופת הפיתוח

אוכלוסיית נתיבות מונה כיום כ־48 אלף תושבים, המאוגדים ב־14 אלף משקי בית. שיעור הגידול השנתי הממוצע גבוה, ונאמד ב־7%-6%. האוכלוסייה משתייכת לאשכול חברתי־כלכלי 3, המאופיין בשיעור עצמאים של 6% מסך המועסקים - נמוך מהממוצע הארצי שעומד על כ־8.6%, אך הגבוה ביותר במרחב.

ממוצע ההכנסה החודשית לשכירים עומד על 7,394 שקל, הנמוך ביותר בחברה היהודית במרחב. השקעת הרשות בתושב נטו הינה כ־2,500 שקל, נמוך מהממוצע הארצי שעומד על כ־4,200 שקל. העיר נדרשת לממש נדל"ן מניב בהיקפים גדולים יותר ממה שקורה כיום בפועל, ולא, היא תתקשה לספק מענה ברמת השירותים והתשתיות לתושבים הרבים המתווספים אליה.

תוכנית המתאר הכוללנית לעיר מוכוונת ליעד אוכלוסייה של כ־150 אלף תושבים ולשנת היעד 2050, אשר תתאים את עצמה לתנופת הפיתוח בעיר כבר כיום. בין התוכניות שאושרו בנתיבות לאחרונה: 11 אלף יחידות דיור רגילות, וכמיליון מ"ר של שטחי מסחר, משרדים ותעשייה.

במקביל חתמה העיר על הסכם הגג לפיתוח של כ־13 אלף יחידות. בפועל, נתיבות מצויה בתנופת בנייה כמשתקף מהיקף התחלות הבנייה ושיווקי רמ"י בה - בממוצע, יותר מאלף יחידות דיור שהחלה בנייתן בשנה בממוצע. בשלוש השנים האחרונות בלבד שווקו יותר מ־7,000 יחידות דיור.

הנדל"ן המניב פרוס כיום בעיקר באזורי התעשייה (שם מרוכז היצע גדול של שטחי ומרכזי מסחר), אשר לאורך החלק הדרום־מזרחי של העיר. יש גם מעט בכניסה המרכזית לעיר, ובמקביל ישנה תוכנית להקים מרכז עסקים ראשי בכניסה המערבית לעיר. המגורים מרוכזים במרכז העיר, ועתה אף נבנים בחלק צפוני וחדש תוך הכפלת העיר.

עודף שטחי מסחר

מועצה אזורית שדות נגב "עוטפת" את נתיבות, ומהווה יחד איתה מרחבי תפקודי אחוד. המועצה מכילה 12 מושבים, שני קיבוצים ושני יישובים קהילתיים, כולם בעלי צביון דתי־מסורתי. אוכלוסייתה מונה כ־11.2 אלף נפש, המאוחדים בכ־3,200 משקי בית.

בשנת 2022 אושרה הקמת היישוב "חנון" (שם זמני) באזור שבין סעד לבין תקומה, אשר ימנה כ־500 משקי בית. בנוסף אושרה בהחלטת ממשלה הקמת אזור תעשייה מיוחד בשם "שובה". המועצה בעלת פוטנציאל לפתח נדל"ן מניב גם באזור תעשייה זה, וגם באזורי התעשייה האחרים שלה - ובפרט במתחם המועצה.

כוח הקנייה החודשי שנמצא בידי משקי הבית של נתיבות ושדות נגב נאמד כיום בכ־70 מיליון שקל. כוח קנייה זה יכול ויוכל לתמוך (בהנחת משק סגור, ללא דליפות או כניסות של כוח קנייה אל וממנו) ב־45-50 אלף מ"ר של שטחי מסחר נטו. ואולם, על בסיס ספירות שביצעה צ'מנסקי בן שחר ושות', קיימים כ־75 אלף מ"ר נטו של שטחי מסחר - כלומר יש כ־25 אלף מ"ר של שטחי מסחר "עודפים", אשר נתמכים על ידי כוח קנייה חודשי שאינו מנתיבות ומהמועצה.

הצפי הוא שבשנת 2028 יגדל כוח הקנייה החודשי ה"מקומי" בכ־17 מיליון שקל, וב־2033 יגדל בכ־21 מיליון שקל נוספים, ויגיע לכ־107 מיליון שקל.

היצע שטחי המסחר בנתיבות כיום מחולק בפועל לשני מרחבים: מסחר אזורי־עירוני הפרוס באזור התעשייה ובכניסה לעיר; והמרחב השכונתי, שמוגדר לפי פרמטר של 5 דקות נסיעה כולל זמן חיפוש חנייה או 10-15 דקות הליכה.

המרכזים המסחריים הקיימים מתפרסים על פני כ־39 אלף מ"ר, וכוללים את ארבעת הגדולים גלובוס סנטר, צים אורבן, פריז סנטר (של היזם עודד שריקי) ומגה אור, לצד היצע רחב של מרכזי מסחר שכונתיים הפרוסים בצורה מיטבית. שטחי המסחר ברחובות מתפרסים על פני כ־37 אלף מ"ר.

כאשר בוחנים את התפלגות שטחי המסחר לפי תתי־שווקים, עולה כי נתח חנויות המזון והסופרמרקט בנתיבות הוא כ־28%, גבוה מהממוצע הארצי שהוא 25%. ברם, מדובר בשיעור נמוך ביחס לערי האזור, כנגזרת מהשונות והיותה של נתיבות מוקד אזורי עם היצע מודרני של מרכזי מסחר - זאת לעומת אופקים, למשל, שההיצע בה מאפיין "כלכלה ישנה".

מעניין לשים לב כי תחום הציוד לבית מהווה כ־21% מכלל שטחי המסחר, גבוה מהממוצע הארצי שעומד על 16%. כלל הקטגוריה שאינה מזון עומדת על 50%, גבוה מהממוצע הארצי של 41%. כמות השטחים הריקים היא בדומה לממוצע הארצי - 6%.

כאמור, נתיבות מכפילה את אוכלוסייתה ובונה מעין "עיר חדשה". בכיוון צפון־מערב תוכננו במרחב השכונתי בלבד כ־90 אלף מ"ר של שטחי מסחר נוספים. בכללם, המרכז של חברת מ.ב.צ. יזמות והשקעות בע"מ, שמימושו יחל בקרוב בשטח של כ־10,000 מ"ר.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

הצורך: מרכז עיר אחד

בשנים האחרונות, הנהגת נתיבות פועלת להפוך אותה למוקד אזורי מצליח. בשוק המסחר, העיר יצרה היצע מגוון שמושך כוח קנייה מכלל ערי ויישובי הסביבה. העצמת בניית שטחי מסחר בשנים הקרובות מול הגידול המהותי בכוח הקנייה המקומי, ייצרו את האיזון הנדרש והעיר תממש את הנדרש ליצירת מרכז עיר פועל ומתפקד אחד בלבד.

עם זאת, נדרשת תוכנית אסטרטגית כלכלית ישימה גם לשוק המסחר בעיר.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים