גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכרז המוניות בנתב"ג חזר, והחברות כועסות על התנאים שלו

פעילות המוניות בנתב"ג אינה מוסדרת מאז 2017 בשל כישלון המכרז בתחום ● שש שנים אחרי, ברשות שדות התעופה פרסמו מכרז חדש, אך רגע לפני סגירתו, בחברות המוניות הגדולות מצביעים על שורה של בעיות ● בגט דורשים לשנות מהותית את התנאים, וביאנגו החליטו להישאר בחוץ

מוניות בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מוניות בנתב''ג / צילום: Shutterstock

טענות לחוסר שקיפות, דרישות לא סבירות ואף לא חוקיות, והיעדר כדאיות כלכלית הן רק חלק מהטענות נגד המכרז שהוציאה רשות שדות התעופה להפעלת מוניות בנתב"ג. המכרז, שיצא חמש שנים אחרי שהמכרז הקודם נכשל והביא לפתיחת נתב"ג לכלל נהגי המוניות, נועד להתמודד עם המצב שנוצר עמו מתקשה משרד התחבורה להתמודד - עוקץ תיירים, חוסר זמינות בזמני שיא ובלאגן כולל.

בעקבות חובות של מיליונים: צו הקפאת הליכים לג'מבו סטוק
כשל שוק או הזדמנות: כך הפכו הקמעונאיות למשקיעות בסטארט־אפים

יום רביעי השבוע הוא המועד האחרון להגשת הצעות - יאנגו החליטה שלא לגשת לאחר שרש"ת סירבה לשנות את תנאי המכרז. גם מוניות הדר לא מתכוונים לגשת בשל הדרישות הלא סבירות. ההערכה היא שגם תחנות מוניות אחרות לא יגשו. לא ידוע האם בכוונת אובר לגשת.

פתיחת ההסעות באופן חופשי אירעה לאחר שמכרז שהתקיים בשנת 2017 להפעלת שירות המוניות נכשל. כבר אז היה רצון להביא את הטכנולוגיה בתחום לנתב"ג. מוניות הדר וגט היו היחידות שניגשו. אך התנגדות עזה של נהגי המוניות להורדת מחיר הנסיעות ב־31% כחלק מתנאי המכרז הובילה להשבתת הנסיעות ולמחאה גדולה, ומוניות הדר נסוגו מהמכרז.

700 שקל על נסיעה מנתב"ג לרחובות

במהלך השנים התברר כי חופשיות השוק יצרה תרבות של חאפרים המציעים הסעות כבר באולם מקבלי הפנים, תופעות מטרידות של עוקץ תיירים בסכומים גבוהים, חוסר בזמינות בסופי שבוע ובזמני שיא. בין מקרי עוקץ שנחשפו בגלובס: תייר שנחת מיוון וחויב ב־700 שקל על נסיעה מנתב"ג לרחובות. לאחר חשיפת גלובס הנהג אותר והחזיר לנוסע חלק מהסכום. במקרה השני תיירת מארה"ב נדרשה לשלם 2,400 שקל על נסיעה במונית מנתב"ג לאילת, פי שניים מהיקף הנסיעה על־פי תחשיב החיוב במונה. התלונות זורמות למשרד התחבורה שמתקשה להתמודד איתן, ובאמצעות המכרז מבקש להעביר את הטיפול למפעילה.

המכרז החדש נועד להסדיר את המוניות בנתב"ג. לפי המכרז, הזוכה תקים מערך לניהול ההסעות באמצעים טכנולוגיים ואפליקצייה, ותפקח על כל מערך המוניות במתחם נתב"ג. הפיקוח יהיה על כלל הנסיעות כולל נסיעות מיוחדות, באמצעות מוניות רשומות אצל המפעיל, מוניות מזדמנות, ומוניות לפי הזמנה מראש. הזוכה תהיה אחראית לדאוג לסדרנות והכוונה של הנוסעים בתור ההמתנה. הנסיעות מנמל התעופה יחוייבו בפיקוח על הפעלת מונה בנסיעה כפי שנקבע בצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במונית). המוניות יעבדו 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, 364 ימים בשנה.

גט דורשת לתקן את המכרז, או לבטלו

אלא שלחברות המוניות יש טענות קשות על תנאי המכרז, ועל חוסר הבהירות בו. גט דורשת מרש"ת לבטל את המכרז או לתקנו ומזהירה כי יש בו להביא ל"כאוס תפעולי". ביאנגו אומרים כי: "המכרז בנתב"ג הציב דרישות תפעוליות שאינן מאפשרות לעמוד בהן בצורה שתהיה רווחית. התכוונו לגשת למכרז בכוונה לספק את התנאים הטובים ביותר, ואת השירות המצויין שמציעה יאנגו לנוסעים ולנהגים, אך הקשיים שנערמו בדמות דרישות בלתי־סבירות, גברו על היכולת שלנו להשתתף במכרז".

בפנייה שנשלחה השבוע על ידי מנכ"ל גט מארק און, לרש"ת נטען כי המכרז מורכב ומסורבל וכי "מרכיבים קריטיים ומהותיים בו אינם ברורים ואינם מובנים אף לא לעורכת המכרז". עוד ציינה כי שאלות הבהרה רבות נותרו ללא מענה, ולא השתכללו התנאים לפרסומו "בבחינת רב הנסתר על הגלוי".

רש"ת מבקשת כי הזוכה במכרז יעשה סדר בין אם מדובר במוניות רשומות או מזדמנות. הדרישה היא לאחריות בכל היבט לפעילות המוניות כולל קנסות ועיצומים אם תהיה הפרה. ההפעלה כוללת ניהול מאגר מוניות ממוחשב, מערך סליקה מקוון, ניהול תורי מוניות באופן ממוחשב, וניהול ביקוש הנוסעים למוניות באמצעים טכנולוגיים.

כך, אחת הדרישות במכרז היא להטיל על המפעיל חובות אכיפה ופיקוח כלפי נהגי המוניות. גט טוענת כי הטלת האחריות על המפעיל היא בלתי סבירה בעליל ונגועה באי חוקיות, שכן תוצאתה היא שהמפעיל אמור להפעיל סמכויות שספק רב אם הן מצויות בגדר סמכותו החוקית. גט ביקשה הבהרה כי המפעיל יהיה אחראי אך ורק על דיווח לגורמים המתאימים, אך נדחתה.

לפי תנאי המכרז על המפעיל יוטלו קנסות, כך למשל בגין שלוש פעמים של המתנת נוסע מעל 12 דקות בסופי שבוע - 10,000 שקל, ועל שלוש פעמים המתנה של מעל 30 דקות - 60 אלף שקל. גם 2 תלונות שיימצאו מוצדקות יחייבו את המפעיל ב-5,000 שקל.

"הוועדה תבחן את הפנייה ותשיב להם בהתאם"

גט מציינת בפנייתה כי אין לה אמצעים לפעול, בהיעדר סמכויות שיטור נגד נהג מונית שהעמיד את רכבו במקום אסור או שנכנס פיזית לאולם הטיסות. "אין למפעיל סמכות או יכולת למנוע הפרת הכללים בידי מי מנהגי המוניות ולא נותר למפעיל אלא לשאת לבדו בכל הקנסות והפיצויים המוסמכים בגין כל האחריות למעשה או מחדל של מי מנהגי המוניות".

טענה אחרת מתייחסת לכך שההסכם הוא חד־צדדי ומותיר אי־ודאות גבוהה וסיכון גבוה כיוון שרש"ת קובעת כי היא תוכל לבצע שינויים בשיטת הפיקוח באופן שיידרש המפעיל לבצע פעילויות פיקוח נוספות. עוד מציינת גט כי התקופה שנקבעה להטעמת מערך טכנולוגי התקצרה באופן לא סביר. לדבריה, תקופת ההיערכות התקצרה ב־3 חודשים באופן המותיר לזוכה לכל היותר חודש להיערכות.

"על אף שורת בקשות חוזרות ונשנות להבהרות אשר נדחו כאמור ללא הנמקה כלל או ללא כל הנמקה מתקבלת על הדעת, נותרה החברה בפני שוקת שבורה וכמוצא אחרון נאלצת לפנות לוועדה הנכבדה על מנת שתשקול את ביטול המכרז במתכונתו הנוכחית, ולחילופין את תיקונו" כותב און לרש"ת.

רשות שדות התעופה מעניקה סבסוד של 6.3 מיליון שקל, אך יש להזכיר כי הציבור משלם 5 שקלים על כל נסיעה מנתב"ג, אלה עוברים ישירות למשרד התחבורה וההערכה היא כי תשלום זה מביא להכנסה של כ־10 מיליון שקל בשנה.

ברשות שדות התעופה מסרו "הוועדה תבחן את הפנייה ותשיב להם בהתאם". משרד התחבורה הפנו לרש"ת.

עוד כתבות

לארי אליסון, מייסד ויו''ר אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

החוב של אורקל תופח, המניה צונחת, ועסקה אחת מדאיגה במיוחד את השוק כולו

אחרי חוזה הענק עם OpenAI והשקעות עתק בדאטה סנטרים, השוק מתחיל להטיל ספק בקצב החזרת ההשקעות ובתזרים המזומנים של אורקל ● האם החברה תצליח להפוך את ההבטחות הגדולות להכנסות ממשיות, ומה זה אומר על עתיד כלכלת הבינה המלאכותית?

מטולה / צילום: איל יצהר

שיקום הערים שנפגעו במלחמה: מה קרה למטולה, והזינוק של שדרות

מנתוני הלמ"ס עולה כי במטולה יש 70% פחות פעילות כלכלית מאשר ערב המלחמה, לעומת זאת קריית שמונה ושלומי חזרו לפעילות כלכלית מלאה ● הזינוק הדרמטי ביותר בפעילות הכלכלית הוא זה של שדרות, כך שנראה ששיקום הדרום מתקדם בקצב מהיר בהרבה מאשר שיקום הצפון

ביג פאשן בת ים / צילום: ענת גרוס

תודה למטרו: BIG בת ים יקבל תוספת שטח בשווי של כ-25.5 מיליון שקל

תמ"א 70 שנכנסה לתוקף מאפשרת הגדלת זכויות בנייה סמוך לתחנות המטרו ● בהתאם לכך, ועדת המשנה המחוזית אישרה תוספת של כ־10,200 מ"ר תעסוקה במתחם BIG בת ים שבבעלות ביג ואשטרום ● התוספת תאפשר הקמת מגדל משרדים בן 20 קומות סמוך לתחנת המטרו המתוכננת ● שווי הזכויות שאושרו מוערך בכ־25.5 מיליון שקל

זירת הפיגוע בסידני, אוסטרליה / צילום: ap, Mark Baker

פיגוע ירי המוני בחגיגות חנוכה באוסטרליה: 11 בני אדם נרצחו, בהם ישראלי אחד

לפחות 11 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בפיגוע ירי באירוע הדלקת נרות של הקהילה היהודית בחוף בונדי שבמזרח סידני, אחד מהם הוא המחבל • בין ההרוגים: הרב אלי שלנגר, שליח חב"ד באוסטרליה • בתיעודים קשים מהזירה נראה מחבל יורה מגשר, ובסרטון נוסף אזרח משתלט על אחד היורים • גורם ישראלי תקף: "העברנו לאוסטרלים התרעות, הם לא עשו מספיק"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במשרד הכלכלה מציעים ליצואנים פגישות אישיות, בתשלום

במודעה של משרד הכלכלה ומכון היצוא הוזמנו יצואנים למפגשים של "אחד על אחד עם הנבחרת הכלכלית של ישראל" ● בכנס השנתי של Team8 בניו יורק נדונו השפעות ה־AI על תעשיות גדולות בהשתתפות תאגידי ענק ● מייסד קרן הסייבר הישראלית דורג שני ברשימה היוקרתית של "פורבס" ● נשיא המדינה הרצוג השתתף באירוע ידידי המרכז הרפואי שמיר בניו יורק ● וגם: מינויים חדשים בוינגייט ובקפיטוליס ● אירועים ומינויים

מושגים לאזרחות מיודעת. מדדי אי שוויון / צילום: Shutterstock

בקרוב יתפרסמו נתונים על אי־השוויון בישראל. מה צריך לדעת כשקוראים אותם?

אחד הנתונים הכלכליים שמעוררים הכי הרבה עניין הוא אי־השוויון • לאילו היבטים הוא מתייחס, ואיך בכלל מודדים אותו? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

חוות שרתים / אילוסטרציה: Shutterstock

החברה שבנתה ל-OpenAI את חוות השרתים הגדולה בארה"ב בדרך לישראל

לגלובס נודע כי נציגי חברת קרוסו, שהחלה דרכה בכריית ביטקוין, קיימו פגישה במשרד האוצר ● נבחנת כניסה לשוק הישראלי באמצעות שכירת שטחים בחוות שרתים קיימות, בהיקפים של עשרות מגוואט ● המהלך עשוי להוסיף שחקנית חדשה לשוק תשתיות ה-AI המקומי

מלך ירדן עבדאללה השני / צילום: ap, Gonzalo Fuentes

שיא היסטורי בחוב הציבורי: הכלכלה הירדנית תחת לחץ הולך וגובר

ברקע מלחמת "חרבות ברזל", מתקפות החות'ים והאטה מבנית ממושכת, החוב הירדני מטפס לשיא כל הזמנים ● שוק עבודה חלש וגלי פליטים מציבים את עמאן בפני מבחן יציבות כלכלי-פוליטי

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, חומרים: שאטרסטוק

אילו מחלות נפש הן "אחיות" גנטיות? מחקר חדש חושף

מחקר ב־Nature ממפה קשרים גנטיים בין הפרעות פסיכיאטריות ● סטארט־אפ ישראלי לטיפול בכאב כרוני משלים גיוס הון ● קוצב מוח לאפילפסיה ופרקינסון נכנס לשימוש בישראל, בבתי החולים הדסה ואיכילוב ● מיקרוסופט מציגה כלי בינה מלאכותית חדש להתאמת טיפול בסרטן ● וגם: עמותת "אחת מתשע" יוצאת להאקתון להעלאת מודעות לאבחון מוקדם של סרטן השד ● השבוע בביומד

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

פרשת בונוס ביוגרופ: התיק נגד המנכ"ל והיו"ר הועבר לפרקליטות

רשות ני"ע העבירה את תיק החקירה נגד בכירי חברת בונוס ביוגרופ, שמפתחת שתלי עצם, לפרקליטות מיסוי וכלכלה ● לפי החשד, המעורבים ביצעו מספר פעולות שנועדו להגדיל את שווי החברה, כדי שהמניה תמשיך להיכלל במדדי ת"א 90 ו-125

אילוסטרציה: Shutterstock

עשור לאחר ההרשעה: לירז אברג’ל תשלם כ-62 מיליון שקל לרשות המסים

10 שנים אחרי הטלת כפל המס במסגרת פרשיית סחר לא חוקי בזהב והוצאת חשבוניות פיקטיביות, בית המשפט המחוזי דחה את טענותיה של לירז אברג'ל לאי-ידיעה וחייב אותה לשלם לרשות המסים כ-62 מיליון שקל

חורף ביטקוין? / אילוסטרציה: Shutterstock

חורף ביטקוין? ההיסטוריה מלמדת מה קורה אחרי שהמטבע צולל ב־30%

המטבע המבוזר רחוק בעשרות אחוזים מהשיא האחרון, אבל האם יש סיבה לדאגה? הביטקוין ראה צניחות כאלו 7 פעמים בעשור האחרון, וכמעט אחרי כולן הוא הצליח להתאושש ● זה לא בהכרח אומר שגם הפעם הזינוק קרב, אבל החזאים כרגיל משתדלים להיות אופטימיים

שליחי וולט / צילום: פביו טרופה

דרך הוואטסאפ: לדווח על שליחי וולט נעשה קל יותר

חברת המשלוחים וולט מודיעה על השקת ערוץ וואטסאפ ייעודי לבטיחות בדרכים, שיאפשר דיווח בזמן אמת על שליחים שנוהגים או רוכבים בצורה מסוכנת במרחב הציבורי ● הערוץ החדש מצטרף לאפשרויות הפנייה הקיימות באפליקציה, שדרכן מתקבלות כבר כיום מאות פניות מדי חודש

בשאר אל אסד / צילום: ap, Baz Ratner

"כבר לא רלוונטי לפוטין": פרטים חדשים על החיים של אסד במוסקבה

כשנה לאחר נפילת משטרו של הדיקטטור, ה"גרדיאן" הבריטי מספק פרטים חדשים והצצה נדירה לחיי משפחת אסד ● "מנהלים חיים מבודדים ושקטים של יוקרה במוסקבה ובאיחוד האמירויות"

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך; סיגל יעקבי, שופטת בית המשפט הכלכלי; ויעקב לוקסנבורג, בעל השליטה בסאני / צילום: שלומי יוסף, ניב קנטור, סיון פרג'

רשות ני"ע נגד ביהמ"ש הכלכלי: המחלוקת לגבי מניות של קרובי משפחה מגיעה לעליון

האם מניות שנרכשו ע"י קרובי משפחה של בעל שליטה נחשבות לחלק מ"החזקות הציבור", או שהן נספרות כחלק מהחזקות בעל השליטה? ● שאלה משפטית זו עומדת בלב מחלוקת בין ביהמ"ש הכלכלי לרשות ני"ע ● במרכז ההליך: איש העסקים יעקב לוקסנבורג

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

הקמתה של מערכת מס הגודש יצאה לדרך, ומומחי תחבורה סקפטיים לגבי יעילותה

220 שערי אגרה ו־140 אתרי חיוב יוקמו בשלוש טבעות סביב תל אביב ● המערכת צפויה להתחיל לפעול ב־2027 ● המומחים עונים: האם המהלך יעבוד בלי שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית?

40 עד 40 2026

ההרשמה לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס יוצאת לדרך

לנבחרת 40 הצעירים המבטיחים עד גיל 40 ל־‏2026, שמתפרסמת זו השנה ה־21, אנחנו מחפשים נשים וגברים מכל קצות החברה הישראלית שמובילים שינוי ויוזמה, בעלי עשייה מרשימה מוכחת ואופק מבטיח ● אם אתם רואים עצמכם מתאימים או מכירים אנשים ראויים, מוזמנים להגיש מועמדות ● ההרשמה תיסגר ב־31 בדצמבר

המשקיעים הזרים הכפילו את החשיפה לבורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בבורסה לא ראו מעולם נהירה כזו של משקיעים זרים. האם זו רק ההתחלה?

גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א, והחזקותיהם בו נמצאות בשיא ● רוב ההחזקות - במניות בנקים, ביטוח ונדל"ן - באמצעות מדדים ● בבורסה מעריכים כי המעבר למסחר בימי שישי יתמוך בהמשך המגמה ● וגם: אילו גופים בולטים מחו"ל משקיעים בת"א?

חנות לולו למון בלונדון / צילום: Shutterstock

המנכ"ל התפטר, המניה קפצה ב־10% ביום אחד: האם לולולמון בדרך לקאמבק?

מניית לולולמון, קמעונאית הלבשת הנשים שחוללה מהפכה בתחום, נחתכה במחצית מערכה בתוך פחות משנתיים ● בעקבות הביצועים החלשים, המנכ"ל קלוין מקדונלד הודיע על סיום תפקידו - והשוק הגיב באופטימיות ● האם מדובר בשינוי עומק של החברה?