גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבני ברק עד רעננה: הפוליטיקה מאחורי שמות הרחובות

ועדת השמות בבני ברק הודיעה כי תפעל לשנות שמות של רחובות בעיר לשמות רבנים ● בעיריית הוד השרון החליטו לקרוא לכל הרחובות בשכונה חדשה על שם נשים, ובתל אביב עדיין נלחמים על הנצחת אישי ציבור ערבים ● כך פועלים הכוחות הפוליטיים בערים לבניית הנרטיב ההיסטורי והמקומי

רחוב הרב כהנמן בבני ברק, לשעבר רחוב השומר / צילום: Shutterstock
רחוב הרב כהנמן בבני ברק, לשעבר רחוב השומר / צילום: Shutterstock

שמות הרחובות המשמשים להנצחת דמויות בולטות, נהפכו מזמן לשדה פוליטי, למאבק על הנרטיב ההיסטורי והתרבותי וגם למקום שבו תושבים ותושבות דורשים תיקון ובמה לייצוגם של אוכלוסיות שונות.

"פועלים באופן שיטתי להדרת אוכלוסיות": תכנון הבנייה בישראל לא מביא בחשבון את החלשים | ראיון
אתרי הטבע כבר לא עומדים בעומס: איפה נעשה פיקניק כשישראל תהיה בת 100? 

כך לדוגמה, ועדת השמות בעיר בני ברק הודיעה לאחרונה על כוונתה לשנות שמות רחובות רבים בעיר - משמות ציוניים ברובם לשמותיהם של רבנים. "בני ברק נכנסת לשנת ה־100 להיווסדה כשהיא קטנה וצפופה עם מורשת עשירה והיסטוריה מרתקת כשאפשרויות ההנצחה שלנו מצומצמות", אומר לגלובס קיוי הס מדוברות עיריית בני ברק. "אין לנו בשנים האחרונות שכונות חדשות, ומאז הנצחת הרב שך לפני 20 שנה לא הנצחנו מנהיגים בולטים שחיו בעיר". רחוב הרב שך נקרא קודם רחוב הרצל.

הפעם, בין היתר רחוב החלוצים ייקרא הרב שלום כהן, רחוב הראשונים ייקרא הרב קורח, רחוב קיבוץ גלויות ישנה את שמו לרחוב אהבת ישראל על שם האדמור מויז'ניץ, רחוב גיבורי ישראל יהפוך לרחוב הרב מנצור בן שמעון, ורחוב ועד ארבע ארצות ייקרא על שמו של הרב ינון חורי. שמות נוספים כמו רחובות המכבים, שבטי ישראל, הנגב, הירקון, קושניר, טבריה, אברהם בן דוד, הר סיני והירדן יוחלפו כדי להנציח רבנים. כן יונצח השוטר אמיר חורי שנפל בהתקלות עם מחבלים בבני ברק, ועל שם הנרצחים ייקרא גשר הולכי רגל.

"בוועדה יושבים אנשים על בסיס פוליטי, והם מביאים הצעות לשמות", מודה הס. "זה תהליך מורכב שכולל יידוע של התושבים, הערות והתנגדויות ולאחר מכן הוועדה מגישה את המלצתה למועצת העיר ורק אז לאישור משרד הפנים".

ברשימה הארוכה של השמות החדשים לרחובות בני ברק בולטת ההיעדרות של נשים. עם זאת, הס טוען כי לא מדובר בהדרה, וברחובות העיר ניתן למצוא הנצחה של נשים, כמו סמטת בת שבע וסמטת ברוריה. "יש רחובות על שמן של נשים ואין טאבו על הנושא הזה ואין הגבלה. המון דמויות משמעותיות לא נמצאות שם ולא רק נשים, ובסוף אלו דברים שמאושרים בשדה הפוליטי במועצת העיר".

"צריך לסמן וי ברשימות של פוליטיקת זהויות"

ההחלטה החריגה של בני ברק להחליף שמות קיימים של רחובות היא דוגמה למאבק שמתקיים ביישובים רבים בישראל - המאבק על ההנצחה, על הנרטיב ההיסטורי והתרבותי ועל המשאב הציבורי המוגבל שהוא שם של רחוב.

"השאלה אם לקרוא לרחוב הדקל או התמר לא מעניינת מבחינה פוליטית, היא נהפכת לסוגיה פוליטית כששמות הרחובות הופכים לכלי להנצחה: מי ראוי, איפה, איך. אלו שאלות פוליטיות ומנציחים לא רק אנשים אלא גם ניצחונות, קרבות, מורשת, גיאוגרפיה לאומית וכדומה", מסביר פרופ' מעוז עזריהו, מומחה לגיאוגרפיה תרבותית מאוניברסיטת חיפה. "הפוליטיקה מתחדדת לנוכח העובדה שמדובר במצרך בחוסר כי אף פעם אין מספיק רחובות כדי להנציח את כולנו. שאלה פוליטית נוספת היא מתי מחליפים שמות של רחובות אם הם לא מתאימים לדמוגרפיה או לאידיאולוגיה השולטת".

פרופ' מעוז עזריהו,  אוניברסיטת חיפה / צילום: רנאטה שיין

פרופ' עזריהו מוסיף כי "הפוליטיקה של הנצחה בישראל היא דבר נמוך, כי היא ברמה של לובי. בהמון מקרים בני משפחה מפעילים לחצים חזקים ואם אין משפחה שמסוגלת להפעיל לחצים - אין הנצחה. ישראל היא מדינה של קשרים וכשמפעילים לובי אז מנציחים. לעתים הפוליטיקה מייצרת הנצחה במבחן התוצאה ולא במבחן שוויון ההזדמנויות, כי צריך לסמן וי ברשימות של פוליטיקת זהויות. בישראל הפוליטיקה של שמות רחובות היא מאוד אינטנסיבית אבל אנחנו רואים גם בעולם עיסוק רב בזה. בגרמניה ובאוסטריה מחליפים שמות של דמויות קולוניאליסטיות ומחפשים להנציח דמויות שאינן מוכתמות בקשר עם המשטר הנאצי או עם האנטישמיות".

פרופ' עזריהו מדגים כיצד נמחקו שמות רחובות עם הקמת המדינה: "שמות ערביים נמחקו - בעיקר ביפו. שדרות ירושלים היו שדרות קינג ג'ורג' ותחת שלטון הטורקים השדרה נקראה ג'מאל פאשה. ביפו מחקו את כל השמות ונתנו שמות חדשים או מספרים. רחוב בוסטרוס ע"ש נג'יב חביב בוסטרוס - ערבי נוצרי שבנה בו שורת חנויות - נהפך לרחוב דוד רזיאל ממייסדי האצ"ל. גם בחיפה רחוב המלכים הבריטי נהפך לרחוב העצמאות לאחר קום המדינה".

"בקום המדינה החליטו למחוק כמה שיותר מהר את הזהות הערבית מרחובותיה של יפו", טוען אחמד משהראוי, תושב יפו שכיהן כחבר מועצת העיר תל אביב־יפו מטעם סיעת מרצ בשנים 2008־2013. בשנותיו במועצה פעל משהראוי להנצחת אישיים ערבים ברחובות יפו. "התחלנו את המאבק עם פחות מעשרה רחובות מונצחים עם שמות ערביים ביפו מול מעל 400 רחובות עם שמות יהודים. זה היה מצב אבסורדי. מחקו הכול, והתחילו להציף את הרחובות בסתם שמות, אני למשל גר ברחוב תפוח. היום מספר הרחובות המונצחים מתקרב ל־30. אחד ההישגים האישיים שלי היה ההצלחה להנציח בכניסה לנמל יפו את השייח באסם אבו זייד ז"ל. הוא היה האימאם המייסד של התנועה האסלאמית ביפו, אדם מתון ומכובד ששירת אותנו כאימאם עשרות שנים. היום אני פועל להוספת כיתוב בערבית ללוגו של העיר".

אחמד משהראוי, לשעבר חבר מועצה בעיריית תל אביב יפו / צילום: תמונה פרטית

המאבק לשינוי שם רחוב הוא ארוך, סיזיפי, שעשוי לקחת שנים. "בתל אביב אפשר לשנות רק רחובות שקיבלו מספר במקום שם, ואני מחפש את הבודדים האלו", מספר משהראוי. "אני בודק דרך צינורות פנימיים בעירייה שברחובות שבחרתי בהם עדיין לא מתוכננים להנצחה, דבר שלוקח חודשים לברר, ואחר כך כותב לראש העיר ולוועדה להנצחת שמות. כמובן בדרך אני מבקש את עזרתם ותמיכתם של חברי המועצה. לזכותו של ראש העיר ייאמר כי בתחילת דרכו הוא לא תמך, אולם כשהוא ראה כמה זה חשוב לנו ואיך האוכלוסייה הערבית מגיבה לטקסים של הנצחת שמות ערביים, הוא החל לתמוך באופן בולט, כולל השתתפות אישית שלו בכל הטקסים הרשמיים".

"יותר קל להנציח גברים כי הם הקבוצה השלטת"

פער נוסף בייצוג בישראל נובע גם על רקע עדתי, ובקשת הדמוקרטית המזרחית מסרו לגלובס כי "חוסר הייצוג או הייצוג הלקוי של יוצאי מדינות ערב והאסלאם במרחב הציבורי, ובכלל זה בשמות של רחובות, היא בעיה ששורשיה נעוצים עמוק בתפיסות גזעניות בחברה הישראלית. היעדר זה משמעותו היא שמקבלי ההחלטות בנושא אינם מעריכים או אינם רואים ביוצאי קבוצה זו כמי שתרמו לבניין הארץ וכמי שראויים להנצחה, לעומת אחרים שכן". בקשת מסבירים שלדבר בעייתיות רבה שכן "דורות שלמים גדלים בידיעה שאין להם מקום וייצוג במרחב הציבורי הישראלי. הקשת רואה זאת בחומרה רבה וחושבת שיש מקום לוועדה מסודרת שתעמוד על הצורך המגוונות ובייצוג שוויוני, מאוזן וראוי. חלק מייצוג ראוי הוא גם לא לאפשר הנצחה של דמויות ואישים שהיה להם חלק בעיצוב התפיסות הגזעניות שרווחו כלפי עולים ממדינות ערב והאסלאם - הן בתיאוריה והן בפרקטיקה".

גם נשים נמצאות בתת־ייצוג במרחב הציבורי, ורוב הדמויות שמונצחות הן גברים. "רק 2% או 3% משמות הרחובות נקראים על שם נשים", מציין פרופ' עזריהו.

בניסיון לשנות את המציאות העגומה הזו הוקם ב־2013 פרויקט "רחוב משלה". הפרויקט מציע רשימה של מאות נשים שהגיעו להישגים, ומעודד את הציבור לפנות בעצמם לעיריות ולוועדות השמות כדי להציע אותן. כך, באתר ניתן למצוא לצד נוסח גנרי של מכתב גם רשימה של דרכים ליצור קשר עם עיריות בישראל.

"נחשפתי לישיבה של מועצה בשרון, שאישרו בה שמות של רחובות חדשים. אף שבעיר הזאת רוב מוחלט של הרחובות - כ־90% - נקראו על שם גברים, בישיבה אישרו רק שמות של גברים נוספים", מספרת יעל שרר, מנהלת ומקימת הפרויקט. "היה דיון אם לקרוא לרחוב על שם רבקה זיו, שהייתה ממייסדות ויצ"ו - ארגון מאוד ותיק ומאוד משפיע שיש הישג בהקמתו. אני זוכרת שאמרתי לעצמי, כמה עוד אישה צריכה לעשות כדי שיקראו רחוב על שמה? כשהתחלתי לברר למה זה המצב, אמרו לי 'אין נשים ראויות', או שאמרו לי שלא מציעים נשים לוועדת השמות. ככה התחיל הפרויקט. 10 שנים מאז והמאגר שלנו משמש הרבה מאוד עיריות וועדות שמות".

יעל שרר, מנהלת ומקימת פרויקט ''רחוב משלה'' / צילום: יונתן בלום

שרר מוסיפה כי "אם נסתובב למשל בפתח תקווה ונראה רחוב על שם יעל רום, ולא נדע מי היא, אבל נבדוק בגוגל, נגלה שהיו טייסות בחיל האוויר הישראלי, ויעל רום הייתה אחת מהן. גם על שמה של הטייסת השנייה, רינה לוינסון, צריך לקרוא רחוב ולהנציח אותה כי אחרת נשכח את ההיסטוריה שלנו ונחשוב שבג"ץ אליס מילר פתח את קורס הטיס לנשים לראשונה. ברוב העיריות אפשר לסגור את הפער - רק צריך להיות מודעים לזה".

מימין למעלה בכיוון השעון: רחובות על שם נשים בתל אביב, בקרית אונו, בשדרות ובפתח תקווה / צילום: טליה גלעם, ויקיפדיה, אמיתי לויזון, עיריית שדרות

הוד השרון ורעננה הן דוגמה לשתי הערים שכעת מנסות לצמצם את הפערים. ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי מספר לגלובס שעם כניסתו לתפקיד 21% משמות הרחובות היו על שמות גברים, 1.4% על שמות נשים והיתר שמות ניטרליים. "היה פער מוחלט והחלטנו שלקראת אכלוס של שכונות חדשות ופריצת דרכים חדשות נעשה תעדוף שונה. השכונה הראשונה שאוכלסה הייתה רק עם רחובות על שמותיהן של נשים לאחר תהליך של פנייה לציבור. הדבר יימשך גם לשכונה הבאה ולהרחבת אזור התעסוקה".

לדברי כוכבי, "גברים קיבלו את ההחלטות לאורך שנים ארוכות והיה נראה להם לגיטימי לקרוא לרחובות על שם יאנוש קורצ'אק ולא על שמה של סטפניה וילצ'ינסקה, שהייתה שותפה שלו בבית היתומים והלכה איתו אף שיכלה לעלות לישראל".

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון / צילום: איל יצהר

חברת מועצת העיר רעננה מירב מאיר הגישה לאחרונה הצעה למועצת העיר, שהתקבלה, לקריאת שמות רחובות על שמן של נשים, בהן גם שינוי של שמות רחובות ניטרליים מבחינה מגדרית לשמות של נשים. "הצעות דומות הוגשו גם בכפר סבא ובתל אביב כי יש חוסר שוויון מוחלט בשמות רחובות, מוסדות ושטחים ציבוריים", אומרת מאיר. "ברעננה רק 6% מהרחובות נקראים על שמות נשים, ואנחנו לא שמות לב לזה בכלל", אומרת מאיר.

המיזם של פוקס, בדומה ל"רחוב משלה", מבקש להעלות על סדר היום את הפערים העצומים ולהוביל לצמצום שלהם. כך, לפי בדיקת המיזם, במרבית הערים הפער לטובת הגברים עומד על בין פי חמישה לפי 15 בהנצחה ברחובות.

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה