גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב?

ישראל מתגאה בשיעור החדירה הגבוה של הרכב החשמלי, שהגיע לסביבות ה־15% מכלל השוק השנה ● אבל עם מחיר ממוצע שנושק ל־185 אלף שקל, עוד לפני העלאת מס הקנייה בשנה הבאה, ספק אם ההישג הזה הוא בר־קיימא עבור הציבור הרחב ● וגם: שלוש סיבות שיכולות להפוך את הרכב החשמלי לנגיש יותר

תצוגה של BYD. לא מחירי רצפה במונחים סיניים
תצוגה של BYD. לא מחירי רצפה במונחים סיניים

קצב החדירה המשמעותי של כלי הרכב החשמליים הוא אחד ההצלחות הגדולות של ישראל בשנים האחרונות בתחום הסביבתי. בתוך פחות משלוש שנים חלקם במכירות השנתיות זינק מנתח אפסי לסביבות 15% מכלל השוק בשנת 2023, והמדינה טורחת להזכיר זאת בכל פורום בינלאומי מכובד.  

החשמלית החדשה של BYD מנסה לנצח את המתחרות היוקרתיות מאירופה. האם היא עומדת במשימה? 
חיתוך המחירים של טסלה: אנליסטים לא פוסלים הוזלה נוספת עוד השנה 

אולם, לנתון המרשים יש מספר בעיות משמעותיות. הראשונה היא שזו חדירה מאוד סלקטיבית מבחינה סוציו־אקונומית. מחירם הגבוה של כלי רכב חשמליים מגביל אותם בעיקר ללקוחות משכבות חזקות, ואילו נוכחותם במה שמכונה "שוק הרכב העממי" בישראל, היא מזערית. יש בכך פרדוקס בולט - דווקא כלי הרכב שיכולים לחסוך בהוצאות השוטפות וביוקר המחייה של בעלי ההכנסות הנמוכות יחסית, נמצאים לרוב מחוץ להישג ידם.

בעיה נוספת היא שהחדירה הזו עשויה להיות ברת חלוף, מכיוון שבינואר יזנק מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35% (מ־20% כיום), והנגישות שלהם לקהל הרחב תצטמצם עוד יותר.

 

חשמל לעשירונים

מתחילת 2023 ועד סוף השבוע האחרון נמסרו בישראל כ־17.9 אלף כלי רכב חשמליים. משקלול של תמהיל המכירות מול מחירי המחירון הרשמיים של גרסאות הבסיס של הדגמים שנרכשו, עולה שהמחיר הממוצע ללקוח פרטי בעסקה לרכישת רכב חשמלי עמד השנה 176 אלף שקל. בפועל, חלק גדול מכלי הרכב נרכשו בגרסאות יותר חזקות, מאובזרות ויקרות, ולכך אפשר להוסיף עוד כ־5,000 שקל בממוצע עבור רכישה והתקנה של עמדת טעינה ביתית. כלומר, מחיר העסקה הממוצע נע סביב כ־184 אלף שקל.

במונחים של השכר הממוצע במשק, רכישת רכב חשמלי חדש ממוצע דורשת כיום 15.3 משכורות חודשיות, לעומת 11־13 משכורות שנדרשות לרכישת "רכב עממי". זהו הבדל משמעותי בעקבות ההתייקרות המשמעותית של המימון על רכב, שבעבר נחשב זול ונגיש "לשדרוג" מכלי רכב זולים לכלים מקטגוריות גבוהות ויקרות יותר.

המחירים הגבוהים בפלח נובעים מכמה גורמים, חלקם גלובליים וחלקם מקומיים. ברמה הגלובלית, כלי רכב חשמליים הם עדיין יקרים יחסית לייצור בשל עלות הסוללות. אומנם מחירי הסוללות צפויים לרדת בהמשך השנה בעקבות הירידה החדה במחירי הליתיום לאחרונה, אך עדיין ספק אם היצרנים יורידו מחירים.

כלי רכב חשמליים עדיין נהנים מביקוש גלובלי ער, שדוחף את המחירים כלפי מעלה, ושולי הרווח של היצרנים בפלח מצומצמים יחסית למכוניות בנזין. זו גם הסיבה מדוע רוב היצרנים במערב נמנעים מלייצר כלי רכב חשמליים קטנים וזולים. אומנם טסלה עושה השנה "בית ספר" לתעשייה עם הורדות מחירים, אבל היא עדיין לא שחקנית ב"פלח העממי", וממילא רוב היצרנים במערב מעדיפים לצמצם את הייצור והמלאי ולא להיכנס למלחמת מחירים.

ראוי לציין שהמחירים הגבוהים בפלח הרכב החשמלי לא ייחודיים לישראל. מחקר של איגוד יצרני הרכב האירופאים (ACEA), שפורסם בחודש שעבר, מגלה כי החדירה של רכב חשמלי רחוקה מלהיות הומוגנית. בחמש המדינות העשירות ביותר שבאיחוד, שבהן ההכנסה השנתית הממוצעת היא 32 אלף אירו, שיעור החדירה מגיע לכ־30%. מנגד, במדינות "העניות" יותר באיחוד, שבהן ההכנסה השנתית הממוצעת היא כ־13 אלף אירו, שיעור חדירת הרכב החשמלי עומד רק על כ־9%.

 

המיסוי גבוה, ויעלה עוד

במישור המקומי הבעיה המרכזית שתורמת למחירים הגבוהים היא המיסוי על רכב חשמלי. אומנם בפברואר פרסם משרד האוצר מסמך עמדה, בו נטען שסך הטבות המס על כלי רכב חשמליים בישראל "גבוה משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי", אבל זוהי מניפולציה של הנתונים. ערך הבסיס בו משתמש האוצר לחישוב השוואתי של שווי הטבת המס לאורך חיי הרכב החשמלי הוא מס הקנייה על מכוניות בנזין והבלו על דלק, ששניהם גבוהים מהממוצע באירופה.

בפועל סך המיסוי המצטבר על רכב חשמלי בישראל בעת הרכישה מגיע כיום ל־44%: מס קנייה בגובה 20%, מע"מ בגובה 17%, וברוב המקרים גם מכס בגובה 7%. זהו מס הרכישה המצטבר הגבוה בעולם על רכב חשמלי, שהוא לא רכב יוקרה, למעט בסינגפור. וזו, כאמור, רק יריית הפתיחה, כי בינואר הקרוב צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי לזנק ל־35%, ונטל המס הכולל יגיע לכמעט 60%.

לשם השוואה, המיסוי על רכבי בנזין ודיזל בישראל כולל מס קנייה בגובה עד 83% על כל כלי הרכב למעט מכוניות יוקרה בניכוי הטבת המס הירוק. בפועל מס הקנייה הריאלי הממוצע נע סביב 70%. לזה נוסף מע"מ ובמקרה של כלי רכב ממדינות עמן אין לישראל הסכם סחר נוסף גם מכס בגובה 7%.

גם היחלשות השקל מוסיפה שמן למדורת המחירים, ואם שערי המטבע יתייצבו בסוף השנה סביב הרמה הנוכחית, נראה שבתחילת 2024 אפילו דגמים חשמליים "עממיים" יתרחקו מהישג היד של רוב הציבור בישראל.

מה עשוי להביא לשינוי?

כיום, יש שלושה משתנים שיכולים להפוך את הרכב החשמלי לנגיש יותר לקהל רחב, או לפחות לבלום את ההתייקרות: דחיית העלאת המס הבאה, יבוא של דגמים חשמליים שימושיים וזולים יותר, והסכם סחר עם סין.

העלאת מס הקנייה. ביטול העלאה לא צפוי בשלב זה. אומנם באוצר מציינים בנייר העמדה כי "ביחס לרכבי הבנזין, כלי רכב חשמליים הינם שקטים ומזהמים פחות, באופן אשר יכול לתרום למאמצים לבלימת התחממות כדור הארץ. לכן, ישנה חשיבות בגיבוש מדיניות אשר תדאג להסיר חסמים לכניסתם". אולם, זהו רק מס שפתיים. מדיניות המיסוי של המדינה מציבה כרגע את ההכנסות ממיסוי רכב ודלק בעדיפות על פני כל שיקול סביבתי או סוציו־אקונומי.

יבוא דגמים חשמליים זולים. ייצור של דגמים חשמליים־שימושיים זולים מסתמן כרגע בתור "הדבר הבא" בשוק העולמי, אבל ייקח זמן עד שהוא יבשיל. האירופאים וטסלה רחוקים כרגע לפחות שנתיים מהיעד הזה, וסין היא כרגע הזירה היחידה שבה טורחים היצרנים להשקיע בייצור של כלי רכב חשמליים קומפקטיים אבל מרווחים, זולים לייצור, עם טווח שימושי של לפחות כ־300 ק"מ פלוס ב־WLTP. שני דגמים כאלה הוצגו בשבוע שעבר בתערוכת שנחאי, Seagull של BYD ו־BINGO של WULING, אבל אפילו הם עולים בין 15 ל־17 אלף דולר לצרכן לגרסאות עם טווח סביר. לא מחירי רצפה במונחים סיניים.

הסכם הסחר עם סין. ההסכם, שבעקבותיו עשוי להתבטל המכס, יעניק למחיר הרכב החשמלי דחיפה בישראל. זאת, רק אם הוא ילווה במנגנון שיאלץ להעביר את הטבת המס לצרכן. אבל רק אם הוא ילווה במנגנון שיאלץ להעביר את הטבת המס לצרכן, שאם לא כך הוא "יתבטל" בדרך, כפי שקרה לביטול המכס על רכב מתוצרת קוריאה בעקבות הסכם הסחר עם המדינה.

עוד כתבות

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמת יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד נתניהו וגלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

ריק וורסטר, מנכ''ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב / צילום: Reuters, Kylie Cooper

מנכ"ל חברת ברוקראז' מהגדולות בעולם משרטט את הגבול בין הימור להשקעה

ריק וורסטר, מנכ"ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב, רואה את המתחרה רובינהוד צוברת תאוצה וחושש מהנהירה למוצרים עתירי סיכון ● "אני באמת מודאג מהמסר שנשלח למשקיעים צעירים - שצריך להשיג רווחים מהירים"

יו''ר הוועד האולימפי בישראל יעל ארד, אורח הכבוד ויו''ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים LA28 קייסי וסרמן וארוסתו / צילום: הוועד האולימפי בישראל

הוועד האולימפי מסכם שנה באירוע חגיגי

הוועד האולימפי בישראל חתם את השנה הפוסט־אולימפית בטקס חגיגי ● פורום טכנולוגי סגור ביוזמת MIND Israel התקיים בת"א ● מאות רוקחי Be פארם השתתפו בכנס השנתי באקספו ת"א ● וגם: יו"ר חדשה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א ומועמד לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ● אירועים ומינויים

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

אדלטק משכה את התביעה: הוסר החסם להקמת תחנת הכוח שבסכסוך

קבוצת אדלטק משכה את תביעתה נגד ההרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון - כך הודיעו השותפים האחרים ובראשם קבוצת לוזון ● אם דוראד אכן תורחב, הדבר ימנע הקמה של תחנת כוח אחרת - זאת לאור מגבלה של רשות החשמל

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ נגד BBC: תובע 10 מיליארד דולר על "השחרת שמו"

נשיא ארה"ב טוען כי ב-BBC ערכו קטעים מנאום שנשא ב-6 בינואר 2021, מה שיצר מצג שווא כאילו הוא קרא לתומכיו לפרוץ לבניין הקפיטול ● טראמפ מנהל תביעות גם נגד "ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל" ועיתון באיווה - שלושתם הכחישו את הטענות

מה מציעות ספקיות החשמל הפרטיות לצרכנים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החשמל מתייקר, אבל יש פתרונות: כך תחסכו עד 20% דרך הספקיות הפרטיות

רק אחד מכל 10 משקי בית התניידו לספקיות פרטיות מאז נכנסה רפורמת החשמל לתוקף, חרף העובדה שמדובר במהלך פשוט יחסית ● הנחות קבועות של אחוזים בודדים או מסלולים עם חיסכון של עד 20% בשעות הלילה: מה כדאי לדעת על המסלולים שמציעות החברות השונות ● גלובס עושה סדר

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

המשקיעים בוול סטריט מתרחקים מענקיות הטכנולוגיה - וזו החלופה

סימני הספקנות סביב תחום ה-AI הולכים ומתרבים, ובתי ההשקעות הגדולים אומרים ללקוחות שלהם להוריד את החשיפה לענקיות הטכנולוגיה ● לדידם, ההזדמנויות הן בתחומים שאינם תחת הפנס ● "המשקיעים כבר לא ירדפו רק אחרי מיקרוסופט ואמזון - ההשקעה הולכת ומתרחבת לשאר השוק"

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל