גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב?

ישראל מתגאה בשיעור החדירה הגבוה של הרכב החשמלי, שהגיע לסביבות ה־15% מכלל השוק השנה ● אבל עם מחיר ממוצע שנושק ל־185 אלף שקל, עוד לפני העלאת מס הקנייה בשנה הבאה, ספק אם ההישג הזה הוא בר־קיימא עבור הציבור הרחב ● וגם: שלוש סיבות שיכולות להפוך את הרכב החשמלי לנגיש יותר

תצוגה של BYD. לא מחירי רצפה במונחים סיניים
תצוגה של BYD. לא מחירי רצפה במונחים סיניים

קצב החדירה המשמעותי של כלי הרכב החשמליים הוא אחד ההצלחות הגדולות של ישראל בשנים האחרונות בתחום הסביבתי. בתוך פחות משלוש שנים חלקם במכירות השנתיות זינק מנתח אפסי לסביבות 15% מכלל השוק בשנת 2023, והמדינה טורחת להזכיר זאת בכל פורום בינלאומי מכובד.  

החשמלית החדשה של BYD מנסה לנצח את המתחרות היוקרתיות מאירופה. האם היא עומדת במשימה? 
חיתוך המחירים של טסלה: אנליסטים לא פוסלים הוזלה נוספת עוד השנה 

אולם, לנתון המרשים יש מספר בעיות משמעותיות. הראשונה היא שזו חדירה מאוד סלקטיבית מבחינה סוציו־אקונומית. מחירם הגבוה של כלי רכב חשמליים מגביל אותם בעיקר ללקוחות משכבות חזקות, ואילו נוכחותם במה שמכונה "שוק הרכב העממי" בישראל, היא מזערית. יש בכך פרדוקס בולט - דווקא כלי הרכב שיכולים לחסוך בהוצאות השוטפות וביוקר המחייה של בעלי ההכנסות הנמוכות יחסית, נמצאים לרוב מחוץ להישג ידם.

בעיה נוספת היא שהחדירה הזו עשויה להיות ברת חלוף, מכיוון שבינואר יזנק מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35% (מ־20% כיום), והנגישות שלהם לקהל הרחב תצטמצם עוד יותר.

 

חשמל לעשירונים

מתחילת 2023 ועד סוף השבוע האחרון נמסרו בישראל כ־17.9 אלף כלי רכב חשמליים. משקלול של תמהיל המכירות מול מחירי המחירון הרשמיים של גרסאות הבסיס של הדגמים שנרכשו, עולה שהמחיר הממוצע ללקוח פרטי בעסקה לרכישת רכב חשמלי עמד השנה 176 אלף שקל. בפועל, חלק גדול מכלי הרכב נרכשו בגרסאות יותר חזקות, מאובזרות ויקרות, ולכך אפשר להוסיף עוד כ־5,000 שקל בממוצע עבור רכישה והתקנה של עמדת טעינה ביתית. כלומר, מחיר העסקה הממוצע נע סביב כ־184 אלף שקל.

במונחים של השכר הממוצע במשק, רכישת רכב חשמלי חדש ממוצע דורשת כיום 15.3 משכורות חודשיות, לעומת 11־13 משכורות שנדרשות לרכישת "רכב עממי". זהו הבדל משמעותי בעקבות ההתייקרות המשמעותית של המימון על רכב, שבעבר נחשב זול ונגיש "לשדרוג" מכלי רכב זולים לכלים מקטגוריות גבוהות ויקרות יותר.

המחירים הגבוהים בפלח נובעים מכמה גורמים, חלקם גלובליים וחלקם מקומיים. ברמה הגלובלית, כלי רכב חשמליים הם עדיין יקרים יחסית לייצור בשל עלות הסוללות. אומנם מחירי הסוללות צפויים לרדת בהמשך השנה בעקבות הירידה החדה במחירי הליתיום לאחרונה, אך עדיין ספק אם היצרנים יורידו מחירים.

כלי רכב חשמליים עדיין נהנים מביקוש גלובלי ער, שדוחף את המחירים כלפי מעלה, ושולי הרווח של היצרנים בפלח מצומצמים יחסית למכוניות בנזין. זו גם הסיבה מדוע רוב היצרנים במערב נמנעים מלייצר כלי רכב חשמליים קטנים וזולים. אומנם טסלה עושה השנה "בית ספר" לתעשייה עם הורדות מחירים, אבל היא עדיין לא שחקנית ב"פלח העממי", וממילא רוב היצרנים במערב מעדיפים לצמצם את הייצור והמלאי ולא להיכנס למלחמת מחירים.

ראוי לציין שהמחירים הגבוהים בפלח הרכב החשמלי לא ייחודיים לישראל. מחקר של איגוד יצרני הרכב האירופאים (ACEA), שפורסם בחודש שעבר, מגלה כי החדירה של רכב חשמלי רחוקה מלהיות הומוגנית. בחמש המדינות העשירות ביותר שבאיחוד, שבהן ההכנסה השנתית הממוצעת היא 32 אלף אירו, שיעור החדירה מגיע לכ־30%. מנגד, במדינות "העניות" יותר באיחוד, שבהן ההכנסה השנתית הממוצעת היא כ־13 אלף אירו, שיעור חדירת הרכב החשמלי עומד רק על כ־9%.

 

המיסוי גבוה, ויעלה עוד

במישור המקומי הבעיה המרכזית שתורמת למחירים הגבוהים היא המיסוי על רכב חשמלי. אומנם בפברואר פרסם משרד האוצר מסמך עמדה, בו נטען שסך הטבות המס על כלי רכב חשמליים בישראל "גבוה משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי", אבל זוהי מניפולציה של הנתונים. ערך הבסיס בו משתמש האוצר לחישוב השוואתי של שווי הטבת המס לאורך חיי הרכב החשמלי הוא מס הקנייה על מכוניות בנזין והבלו על דלק, ששניהם גבוהים מהממוצע באירופה.

בפועל סך המיסוי המצטבר על רכב חשמלי בישראל בעת הרכישה מגיע כיום ל־44%: מס קנייה בגובה 20%, מע"מ בגובה 17%, וברוב המקרים גם מכס בגובה 7%. זהו מס הרכישה המצטבר הגבוה בעולם על רכב חשמלי, שהוא לא רכב יוקרה, למעט בסינגפור. וזו, כאמור, רק יריית הפתיחה, כי בינואר הקרוב צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי לזנק ל־35%, ונטל המס הכולל יגיע לכמעט 60%.

לשם השוואה, המיסוי על רכבי בנזין ודיזל בישראל כולל מס קנייה בגובה עד 83% על כל כלי הרכב למעט מכוניות יוקרה בניכוי הטבת המס הירוק. בפועל מס הקנייה הריאלי הממוצע נע סביב 70%. לזה נוסף מע"מ ובמקרה של כלי רכב ממדינות עמן אין לישראל הסכם סחר נוסף גם מכס בגובה 7%.

גם היחלשות השקל מוסיפה שמן למדורת המחירים, ואם שערי המטבע יתייצבו בסוף השנה סביב הרמה הנוכחית, נראה שבתחילת 2024 אפילו דגמים חשמליים "עממיים" יתרחקו מהישג היד של רוב הציבור בישראל.

מה עשוי להביא לשינוי?

כיום, יש שלושה משתנים שיכולים להפוך את הרכב החשמלי לנגיש יותר לקהל רחב, או לפחות לבלום את ההתייקרות: דחיית העלאת המס הבאה, יבוא של דגמים חשמליים שימושיים וזולים יותר, והסכם סחר עם סין.

העלאת מס הקנייה. ביטול העלאה לא צפוי בשלב זה. אומנם באוצר מציינים בנייר העמדה כי "ביחס לרכבי הבנזין, כלי רכב חשמליים הינם שקטים ומזהמים פחות, באופן אשר יכול לתרום למאמצים לבלימת התחממות כדור הארץ. לכן, ישנה חשיבות בגיבוש מדיניות אשר תדאג להסיר חסמים לכניסתם". אולם, זהו רק מס שפתיים. מדיניות המיסוי של המדינה מציבה כרגע את ההכנסות ממיסוי רכב ודלק בעדיפות על פני כל שיקול סביבתי או סוציו־אקונומי.

יבוא דגמים חשמליים זולים. ייצור של דגמים חשמליים־שימושיים זולים מסתמן כרגע בתור "הדבר הבא" בשוק העולמי, אבל ייקח זמן עד שהוא יבשיל. האירופאים וטסלה רחוקים כרגע לפחות שנתיים מהיעד הזה, וסין היא כרגע הזירה היחידה שבה טורחים היצרנים להשקיע בייצור של כלי רכב חשמליים קומפקטיים אבל מרווחים, זולים לייצור, עם טווח שימושי של לפחות כ־300 ק"מ פלוס ב־WLTP. שני דגמים כאלה הוצגו בשבוע שעבר בתערוכת שנחאי, Seagull של BYD ו־BINGO של WULING, אבל אפילו הם עולים בין 15 ל־17 אלף דולר לצרכן לגרסאות עם טווח סביר. לא מחירי רצפה במונחים סיניים.

הסכם הסחר עם סין. ההסכם, שבעקבותיו עשוי להתבטל המכס, יעניק למחיר הרכב החשמלי דחיפה בישראל. זאת, רק אם הוא ילווה במנגנון שיאלץ להעביר את הטבת המס לצרכן. אבל רק אם הוא ילווה במנגנון שיאלץ להעביר את הטבת המס לצרכן, שאם לא כך הוא "יתבטל" בדרך, כפי שקרה לביטול המכס על רכב מתוצרת קוריאה בעקבות הסכם הסחר עם המדינה.

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים