גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ללא הנהלה קבועה וחשש למינויים פוליטיים: המשבר של נמל אשדוד

גורמים בענף חוששים שנמל אשדוד עומד בפני משבר שלא נראה כמותו: ב־2022 הנמל הפסיד רבע מיליארד שקל, וכיום הוא מתנהל ללא יו"ר ומנכ"ל, כשברקע התחרות מול הנמלים הפרטיים גוברת ● "לא ברור אם בעתיד הנמל יכול לשלם משכורות", מזהיר גורם בענף ● ובינתיים, גם ההפרטה המתוכננת ניצבת בסימן שאלה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

העומסים שפקדו את הנמלים לאחר משבר הקורונה דעכו, ולמעט אירועים נקודתיים, אוניות נפרקות כהלכה בנמל אשדוד, הנמל הממשלתי היחיד במדינה כיום. כך, לפחות למראית עין, נדמה שהכול מתנהל כשורה. 

חשש לתפירת מינוי פוליטי בנמל אשדוד: מי יעמוד בראש ועדת האיתור למנכ"ל? 
האיש מאחורי ההפרטה הגדולה בחיפה: "חושש שעובדי נמל אשדוד פספסו את הרכבת" 

אלא שגורמים בענף הספנות טוענים כי המציאות מתחת לפני השטח הרבה יותר מורכבת. כיום, נמל אשדוד מתנהל ללא מנכ"ל או יו"ר, וכעת גובר החשש ממינויים פוליטיים בהנהלתו. ואם לא די בכך, ההפרטה המתוכננת, במטרה להתמודד מול הנמל הפרטי הסמוך (נמל הדרום) ומול נמלים באזור, נותרה באוויר. לפי הערכות בענף, נמל הדרום צפוי לנגוס באגרסיביות בעוגת התחרות בתחום המכולות.

"העיכובים בהפעלת נמל הדרום יגיעו לפתרון בסוף", אומר גורם בענף. "מדובר בחברה בינלאומית רצינית, ואז נמל אשדוד יוכל למשוך עוד שלוש או ארבע שנים באמצעות גיוסים והון שצבר, אבל במתכונת הנוכחית הוא לא יוכל לעמוד בתחרות, ולא ברור אם יהיה כסף לשלם משכורות". 

 

חשש ממינויים פוליטיים

מאז סיום הקדנציה של אורנה הוזמן־בכור בחודש שעבר, נמל אשדוד מתנהל ללא יו"ר קבוע. מתוקף תפקידה, הוזמן־בכור הייתה יו"ר ועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל, ועם עזיבתה נדרש למנות יו"ר אחר.

כפי שפורסם בגלובס, בישיבת הדירקטוריון שנערכה לפני חג הפסח, גלעד כהן, דירקטור מטעם משרד התחבורה, נבחר להחליפה. זאת, לאחר שבאופן תמוה אף אחד מחברי הדירקטוריון האחרים לא רצה לקבל על עצמו את התפקיד. הבחירה נחשבת לחריגה, שכן לא נהוג שעובד מדינה יעמוד בראש ועדת איתור. בישיבת הדירקטוריון, הוזהר כהן כי מינויו מעלה חשש לניגוד עניינים.

דירקטורים בחברה ממשלתית, כמו בכל תאגיד, חבים חובת נאמנות לחברה בלבד, אלא שאי־אפשר לנתק את עובדת היותו של כהן עובד במשרד התחבורה שכפוף לשרה מירי רגב. "רגב מחוברת לוועדים ותרצה למנות מישהו שיהיה נוח להם", אומר גורם שבקיא בפרטים. "זה מתאים לה שמי שכפוף אליה יהיה אחראי על ועדת האיתור, והחשש הוא שכך היא תצליח להשחיל מינוי לא מקצועי לתפקיד החשוב - לא מדובר בגוף של משרד התחבורה, אלא בחברה שנדרשת לעמוד באמות־מידה עסקיות".

בענף גובר החשש כי מגמת המינויים הפוליטיים הרווחת בחברות הממשלתיות הכפופות למשרד התחבורה תחלחל גם לנמל אשדוד, ויש מי שתוהים אם ההחלטה לא למנות עדיין יו"ר קבוע לנמל נועדה כדי לאפשר הקמת ועדת איתור שכזו.

גם בהנהלת הנמל מרבית הסמנכ"לים לא ותיקים, וממלא־מקום המנכ"ל אלי בר־יוסף משמש כמנכ"ל זמני מזה שבעה חודשים, לאחר שבעבר נעשה ניסיון להדיחו מתפקידו הקודם כסמנכ"ל. בטיוטת דוח של רשות החברות נכתב כי הייתה התערבות של הדירקטוריון באיוש משרות ועיסוק בנושאי כוח־אדם ועקיפת ההנהלה מול העובדים.

התחרות מתחממת

בעיה נוספת עימה מתמודדים בנמל אשדוד כיום היא כאמור כניסתם של נמלים פרטיים לתמונה. בתחילת המילניום, הרפורמה בנמלים יצאה לדרך, ובהמשך הוחלט שמול נמלי הים הממשלתיים בחיפה ובאשדוד, יוקמו עוד שני נמלים שיופעלו על־ידי חברות פרטיות במודל המכונה "בעל הבית". כלומר, הממשלה מקימה את התשתית, וחברות פרטיות מתחרות במכרזי ההפעלה של אותם הנמלים. על־פי אותה רפורמה, תוכנן כי גם הנמלים הממשלתיים בחיפה ובאשדוד יופרטו.

בפברואר האחרון הושלמה הפרטתו של הפעלת הנמל בחיפה, ובקווי היסוד של הממשלה נכתב כי בכוונתה גם להביא להפרטתו של נמל אשדוד. הרציונל העומד מאחורי ההפרטה הוא לייעל את פעילות הנמל, כך שיוכל לעמוד באמות־מידה עסקיות ובתחרות הוגנת מול נמל הדרום. שרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי, טענה כי יש לחכות לפני הפרטת הפעלתו של הנמל הממשלתי האחרון. לגישה זו שותפה גם מירי רגב, שעל־פי הערכות, קשורה לעובדים בנמל שמהווים בסיס כוח פוליטי.

כעת, סוגיית ההפרטה נדונה במסגרת העברת רשות החברות הממשלתיות ממשרד האוצר לאחריותו של השר דוד אמסלם, לרבות הוועדה האחראית על הפרטת נכסי המדינה. אומנם נקבע כי הפרטות תלויות ועומדות בדואר ובנמל אשדוד יועברו לטיפול אמסלם אך לא ייפגעו, אולם ספק אם יהיה בכוחו להוציאה לפועל לנוכח ההערכות שהשרים אמסלם ורגב מתנגדים להפרטה.

"מפלצת שלא נוגעים בה"

לפי ההערכות, התחרות הגוברת תחייב את נמל אשדוד בצורך לבצע התאמות ושינויים רבים כדי לנסות ולהתחרות ולהתמקד בתחומים נוספים למכולות, אך ספק אם הם יועילו. גם לפני התחרות, היקף הפעילות של הנמל יורד. אלא שבנמל חולקים על הדירוג.

בראיון לגלובס אמר רועי כחלון, בכיר לשעבר ברשות החברות שהיה האחראי על הפרטת נמל חיפה, כי "MSC (החברה המפעילה את נמל הדרום, א"ז) בסוף תפעיל את הנמל שלה, ותרוויח הרבה מאוד כסף. היא עשתה את זה מאות פעמים בעולם, ובברית שלה עם Maersk הם חולשים על 50% מהשינוע העולמי. אך בשונה מהנמל הזה, נמל אשדוד מתפתח למפלצת גדולה שאף אחד לא רוצה לגעת בה. בסוף זה יתפוצץ. אתה לא יכול להתנהל עם חברה של 1,400 עובדים ולהתחרות בחברה פרטית, זה צריך להדאיג את כולם".

עם זאת, כחלון העריך כי "ההיצע הנמלי הוא טוב מאוד, וגם בקנה־מידה בינלאומי המצב הוא טוב. בעבר הורדת השאלטר הלחיצה את המדינה, אבל זה כבר לא האירוע. יש פה אירוע אחר ספציפי ובעייתי שמשפיע על נמל אשדוד בעיקר, ולכן המשאבים והאנרגיות לא שם".

בענף שותפים לעמדתו של כחלון, וטוענים כי המזל של נמל אשדוד עומד להיגמר ובמקום להכין אותו לתחרות הגוברת, הוא עלול ליפול קורבן למינויים פוליטיים שעלולים להקטין את יכולתו המקצועית להתחרות.

יעילות שנויה במחלוקת

נמל אשדוד גם מתמודד עם חזית תדמיתית ועם הפסדים. בדוח שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחודש מרץ, הוצג דירוג הנמלים שערך הבנק העולמי. ב־2021 דורג נמל אשדוד בתחתית (329) המדד הבוחן ביצועי נמלים.

אומנם בשנת 2022 הנמל רשם עלייה מתונה בהכנסות שלו, שהסתכמו ב־1.2 מיליארד שקל, בדומה לשנה שקדמה לה, אך פרישת עובדים באותה תקופה דחפה אותו לרשום הוצאה חריגה של 390 מיליון שקל בדוחות, וכתוצאה מכך הפסד תפעולי של 193 מיליון שקל.

גם השפעת הריבית ניכרת, כשלמול הכנסות מימון נטו של 63 מיליון שקל בשנת 2021, רשם הנמל הוצאות מימון בסך של 104 מיליון שקל. התוצאה בשורה התחתונה: הפסד של רבע מיליארד שקל בסיכום 2022.

ועדיין, בנמל אשדוד חוגגים. בהודעה לתקשורת נכתב כי "הרווח הנקי, בנטרול הוצאות חד־פעמיות והפסדים בשוק ההון, היה מסתכם ב־152 מיליון שקל". עוד מסבירים בנמל כי תוכנית הפרישה והוצאות "המתייחסות להכנת החברה לתחרות", הן שגרמו להפסד וכי הן לא משקפות את התוצאות העסקיות.

"מתמודדים עם אתגרים"

מנמל אשדוד מסר בתגובה: "נמל אשדוד מתמודד בהצלחה עם אתגרים ניהוליים ועסקיים משמעותיים, בסביבה תחרותית מחריפה. הנמל מגיע לתחרות מוכן תוך יישום אסטרטגיה של שיפור מתמיד בכל היבט תפעולי, טכנולוגי ואנושי".

כמו כן, בנמל מציינים כי הוא השלים תוכנית השקעות במערכות התפעוליות בשירות ובטכנולוגיה, העמקת רציף לאוניות גדולות, בניית מסוע גרעינים חדש, מנופים טכנולוגים ועוד: "למרות האתגרים, הצלחנו לייצב את תוכנית העבודה ולייצר רווח EBIDA של למעלה מ־300 מיליון שקל. אנו מקדמים את התיירות הנמלית היוצאת והנכנסת עם תחזית לכ־100 אוניות קרוז וחברות חדשות, ועוד פעילות נמל משלימות המוסיפות ערך מוסף לרווחיות הנמל בשוק תחרותי".

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו