גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקטים מורכבים שהאמריקאים לא רצו: החברות שהפכו את ישראל למעצמת שבבים

המרכזים המרוחקים שהקימו בארץ ארבע ענקיות טכנולוגיה ותיקות קיבעו את מעמדה של ישראל בתחום השבבים ● אלה החברות שבזכותן המדינה היא מרכז פיתוח אסטרטגי בתחום החומרה, וזהו המסע שלהן בישראל

חנוכת המפעל של נשיונל סמיקונדטור במגדל העמק / צילום: באדיבות גיורא ירון
חנוכת המפעל של נשיונל סמיקונדטור במגדל העמק / צילום: באדיבות גיורא ירון

עשרות שנים לפני שהפכה ישראל למוקד מומחיות בתחום הסייבר, הפינטק וטכנולוגיות פרסום, התבססה התעשייה המקומית דווקא בעולמות החומרה. אלרון, אלביט, אלסינט, אורבוט, אופטרוטק וסאייטקס היו כולן חברות שהתמחו במכונות כבדות או בציוד ביטחוני. אורבוט, למשל, פיתחה מכונה לבדיקת מעגלים חשמליים, סאייטקס פיתחה את מכונת ההדמייה הרפואית הישראלית הראשונה וסאיטקס עסקה תחילה במכונות למפעלי טקסטיל לפני שעברה להרכבת מכונות לדפוס תעשייתי.

הקפיטליזם של מפא"י והתעשייה הצבאית: כך הוקמה אומת הסטארט-אפ

במקביל להן - התפתחה תעשיית השבבים הישראלית כזרוע של ארבע ענקיות הטכנולוגיה באותה התקופה: אינטל, מוטורולה, נשיונל סמיקונדקטור ו-IBM. במידה רבה, המרכזים המרוחקים שהוקמו בישראל על ידי כל אחת מהחברות האלה, קיבעו את מעמדה הדומיננטי של ישראל בתחום - עוד הרבה לפני שזו הפכה לאומת הסטארט-אפ. בזכותן, ישראל היא מרכז פיתוח אסטרטגי בתחום החומרה עבור חברות כמו אפל, אמזון, גוגל ואנבידיה.

אינטל חיפה: קיבלו את הפרויקטים שהאמריקאים לא רצו

מאז הקמתה ב-1968 ועד לתחילת שנות השמונים, אינטל עוד לא נחשבה שחקנית מרכזית בשוק המעבדים. מרבית פעילותה התרכזה בארצות-הברית וכמעט בלתי אפשרי היה לנחש שמרכז הפיתוח הקטן שהקימה בחיפה, שכלל בראשיתו ארבעה עובדים בלבד, יהפוך למרכזי בחשיבותו ובהיקפו לחברה כולה. כיום מעסיקה אינטל 14 אלף איש בישראל, כולל עובדי מובילאיי, והיא המעסיקה הפרטית הגדולה במשק.

סיפורה של אינטל בישראל מתחיל דווקא בחברה אחרת, IBM שפיתחה והפיצה את המחשב האישי המסחרי הראשון ב-1981. טרם יציאתו לשוק התלבטה IBM בין מספר מעבדים שפותחו בחברות שונות, ביניהן מוטורולה ואינטל, ולבסוף בחרה במעבד 8088 (וריאנט של המעבד 8086) של אינטל, מה שהוביל להפיכתה של האחרונה לכוכבת בינלאומית במונחים טכנולוגיים וכלכליים.

המעבד, שהושק עוד ב-1979, היה חדשני ופורץ דרך, כאשר חלק מורכב מתהליך הפיתוח התקיים במרכז הפיתוח והמחקר שהקימה אינטל העולמית בישראל רק שנים ספורות קודם לכן, ב-ב1974. בשנה טרם הקמת המרכז בארץ, 1973, אינטל התקשתה למצוא ולגייס מהנדסים חדשים בקליפורניה. דב פרוהמן, פרופסור להנדסת אלקטרוניקה ומדעי המחשב שהצטרף לאינטל בשנותיה הראשונות והפך לדמות מרכזית וחשובה בה (בזמן עבודתו באינטל המציא פרוהמן את ה-EPROM - רכיב זיכרון הניתן למחיקה ולתכנות - מ"ג וא"ג), העלה את ההצעה להקים מרכז מחקר ופיתוח בחיפה.

הצוות הראשוני שגייסה אינטל בארץ כלל שלושה מהנדסים וסטודנט אחד מהטכניון, רפי נווה, שלימים יכהן כמנכ"ל אינטל ישראל. בשנים הראשונות קיבלו המהנדסים הישראלים פרויקטים קטנים ולא חשובים, "פירורים" כפי שהדבר כונה אז בידי העובדים, אך השינוי הגדול ביחס למרכז הפיתוח הישראלי התרחש הודות למעבד 8086, המוצר שהפך אותה למתחרה מובילה ופורצת דרך בשוק המעבדים העולמי.

הצוות המייסד של מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה, 1974 / צילום: באדיבות אינטל

הצוות הישראלי קיבל על עצמו כחלק מתהליך הפיתוח הכללי את משימת פיתוח המאיץ המתמטי הנלווה. "הפרויקט הזה היה כל כך מסובך שאף אחד בקליפורניה לא רצה להתקרב לזה" מספר נווה לגלובס. באותו הזמן נשלח נווה לארה"ב כדי לנסות ולהבין אם ואיך יכול הצוות הישראלי להשתתף בתהליך הפיתוח.

"אחרי שבועיים צלצלתי למנהל הפעילות שלנו, ואמרתי לו שהם צודקים - זה פי שלוש יותר מסובך מהמעבד עצמו אבל כולם יודעים את זה, אז מה יש לנו להפסיד? ניקח את זה על עצמנו." במשך כשנה וחצי, צוות קטן של מהנדסים ועורכי מעגלים עמל על פיתוח המאיץ המתמטי. פיתוח המוצר והצלחתו של המעבד 8086 שמו את מרכז הפיתוח בישראל על המפה, והיוו חותמת לכך שלצוות הישראלי ישנן יכולות להתמודד עם פרויקטים גדולים, מסובכים וחשובים. "שלושת ההישגים של 8086", אומר נווה "היו ההבנה שהצוות הישראלי מוביל ביכולותיו, אמינות החישובים והמיצוב של אינטל כמובילה בתחום המחשוב האישי. אינטל ישראל נראתה אחרת אחרי 1980".

דדי פרלמוטר, שהיה סגן נשיא בכיר באינטל העולמית מספר: "באינטל ישראל נוצר מיזוג די מעניין, מצד אחד של אופי ישראלי מאוד יזמי שלא אוהב שאומרים לו מה לעשות ומצד שני זה הסדר, הארגון, התכנון והדייקנות שהיא קריטית למוצרים מאוד מורכבים. גם הריחוק מהמפקדה, מהמטה בארה"ב מייצר מצב שבו יש פחות תלות בתפיסות העולם שמסתובבות שם. הריחוק הזה עוזר לחשוב אחרת".

נשיונל סמיקונדקטור: מפעל השבבים הראשון שהפך לטאואר

צבי סוחה הוא אחד מבכירי המהנדסים הישראלים המשפיעים ביותר, למרות ששמו כמעט ואיננו מוכר בציבוריות הישראלית. אבל סוחה אחראי על הבאתן של שתי חברות ענק לישראל שבמידה רבה עיצבו את תעשיית השבבים, לא פחות מדב פרוהמן. ב-1978 הביא סוחה את נשיונל סמיקונדקטור, חברת רכיבים חשמליים אנלוגיים שהפסיקה את פעילותה כבר לפני יותר מעשור - אך הותירה את חותמה בישראל.

גיורא ירון - לימים מנכ"ל מרקורי ישראל ואיתמר מדיקל - החל לעבוד לאחר שהשלים את הפוסט דוקטורט שלו בקליפורניה במשרדי החברה כפיזיקאי, וחמש שנים לאחר מכן הביא את נשיונל לפתוח את מפעל הייצור שלה במגדל העמק. ב-1985 נחנך המפעל שזכה לאחר מכן לשם טאואר סמיקונדקטור - סיפור הצלחה ישראלי שנרכש בידי אינטל בשנה שעברה ב-5.8 מיליארד דולר במטרה להרחיב את יכולות הייצור שלה. בתור אתר הפיתוח שלה נבחרה יוקנעם - לאחר התלבטות בין ישראל לבין אירלנד, בשל הסובסידיות הנדיבות שהציעה העיר.

גיורא ירון מימין, פיטר ספראג יו''ר נשיונל סמיקונדקטור במרכז / צילום: באדיבו גיורא ירון

"לא הרבה מכירים בעובדה שחברות רב לאומיות הן אלה שהביאו לפיתוח ישראל כסטארט-אפ ניישן", אומר ירון לגלובס. "אמנם, כבר היו פה חברות כמו אלביט, סאיטקס. אבל הבעיה היא שהמהנדס ישראלי הממוצע, או המנהל הישראלי הממוצע, היה טכנולוג טוב שהרבה פעמים בא מאחת היחידות הצבאיות אבל לא ידע הרבה על שיווק או מכירות. כל הדברים שהופכים פרויקט פיתוח למוצר ושאפשר לבנות ממנו חברה - את זה למדנו מהאמריקאים".

ב-2005 נמכר מרכז המחקר והפיתוח של החברה בהרצליה לווינבונד הטייואנית לפי שווי של 50-100 מיליון דולר, לאחר שהחברה האמריקאית החליטה להתמקד ברכיבים אנלוגיים: המרכז בהרצליה עסק בשבבים דיגיטליים המיועדים לשרתים. לימים, יהפוך התחום לתעשייה לוהטת שבמרכזה חברות ענק כמו אמזון ואינטל - אך נשיונל סמיקונדקטור כבר לא תשחק בו תפקיד. עם זאת, כמה מהמנהלים הבכירים בנשיונל - בהם צבי סוחה עצמו - הפכו לצוות המייסד שנים קודם לכן במרכז הפיתוח של מוטורולה סמיקונדקטור - ענקית התקשורת שפעילה בישראל כבר משנות השישים.

גיורא ירון והצוות שלו מתראיינים למוזיאון CMU-CAMPUTER HISTORY MUSEUM / צילום: באדיבות גיורא ירון

מוטורולה סמיקונדקטור: המבשרת של תעשיית האוטוטק הישראלית

מוטורולה התמקמה בישראל כבר ב-1964 כמרכז הפיתוח הראשון שלה מחוץ לארה"ב, בין השאר בשל הריכוז הגבוה של ארגוני ביטחון וקרבה בין התעשייה לצבא. הסניף שהוקם בגבעתיים על ידי משה בסין קיבל אחריות הן על מכירת מכשירי קשר בישראל, אפריקה ואפילו איראן של השאה, ובהמשך פותחו בה מכשירי הקשר הדיגיטליים הראשונים, שהפכו ברבות השנים למכשיר המירס ורשת הטטרה הצבאית ואומצו על ידי צה"ל, משטרת ישראל וארגונים נוספים. בהמשך, היה מעורב המרכז הישראלי גם בפיתוח מסופי תקשורת לחברות השילוח והדואר דויטשה פוסט, פדרל אקספרס ו-UPS - שתקשרו ביניהם באמצעות הטכנולוגיה הישראלית, בעידן שבו עוד לא התקיימה תקשורת סלולרית.

צבי סוחה שייסד את נשיונל סמיקונדקטור בישראל החליט לעזוב אותה בעקבות חילוקי דעות עם ההנהלה. בפגישה שערך עם מרי גולדמן, יהודי-אמריקאי עם רגשות חמים לישראל שכיהן אז בתפקיד בכיר במוטורולה העולמית, שכנע אותו סוחה להקים מרכז בישראל - בהתבסס על קבוצת יוצאי נשיונל. סוחה הביא למוטורולה כמה מבכירי מהנדסי השבבים הישראלים של אותה התקופה מנשיונל סמיקונדקטור בהם ישראל קשת ויהודה שווגר ובתחילת 1982 יצאה לדרך מוטורולה סמיקונדקטור שקבעה את מקום משכנה בגבעתיים ולאחר מכן התרחקה לצומת ההלכה ברמת גן.

מוטורולה סמיקונדקטור הפכה לפריסקייל בשנת 2004 ופוצלה ממוטורולה העולמית, והחל מ-2008 ספגה מהלכי קיצוצים ופיטורים, עד סגירת הסניף בישראל ב-2016. במקביל, היא מוזגה ל-NXP, אך ללא הפעילות הדיגיטלית שפותחה בישראל.

למרות הסוף הטראגי, היוותה מוטורולה סמיקונדקטור את הבסיס בישראל לפיתוח מעבדי תקשורת בין מכשירים. בפרט, הניחה החברה את היסודות לפיתוח שלוש תעשיות בישראל: תקשורת מהירה בין מחשבים (ISDN), שהיוותה את הבסיס לפיתוח טכנולוגיות פס רחב בישראל, בחברות כמו "פסעבה" וקבוצת רד; תקשורת דיגיטלית בפנים הרכב - שהיוותה את הבסיס לחברות האוטוטק בישראל: אלחנן רושניק, מראשוני מהנדסי השבבים במובילאיי הגיע ממחלקת הרכב של מוטורולה סמיקונדקטור; ועיבוד אותות (DSP) - שהיווה את הבסיס לחברות ישראליות בולטות שקמו לאחר מכן, בהן DSPG ו-DSPC הישראליות.

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"