גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פתיחת הקו האדום נדחתה, ורגב תפעל להוציא את המטרו מנת"ע

הקו האדום של הרכבת הקלה הועבר לשלב האחרון לפני ההפעלה, שאמור להימשך 45 יום, ב-8 באפריל, ולפיכך היה אמור להיפתח עד סוף החודש ● אלא שבמהלך התקופה חלו חגים רבים, ולא היו מספיק ימי אימון לנהגים ● בעקבות הדחיות בפתיחת הקו האדום, רגב הודיעה היום כי תפעל להעביר את פרויקט המטרו, לפי הערכות, לחברת נת"י

נסיעת מבחן לקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן לקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

הקו האדום של הרכבת הקלה לא ייפתח עד סוף החודש, כך עולה מקצב ההתקדמות של העבודות על הקו עד כה. הקו הועבר לשלב האחרון שלפני ההפעלה ב-8 באפריל, אז קיבלה אותו לידיה חברת ההפעלה תבל. שלב זה אמור להימשך 45 יום שמסתיימים בסוף החודש, אלא שבמהלכם חלו חגים רבים, ולא היו מספיק ימי אימון לנהגים.

אין אפילו תאריך יעד: העיכובים בקו האדום של הרכבת הקלה יצאו משליטה
מירי רגב העדיפה לתקצב סלילת כבישים, והקו האדום לא יגיע לראשון לציון
הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי להיפתח עם הרבה פחות נסיעות מהמתוכנן

בנוסף, בשל עיכובים בהכשרתם של הנהגים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) עדיין לא מבוצעות נסיעות המדמות ימי הפעלה רגילים והימים מסתיימים מוקדם יותר. רק בשבועיים הקרובים, יחלו נסיעות קרובות יותר למציאות ההפעלה המתוכננת. בנוסף גם התקלות במערכות, שנחשפו בגלובס ושגרמו לעצירות חירום של הרכבת, לא הסתיימו אף שהשתפרו באופן משמעותי. בשעות אלו מסיירת שרת התחבורה מירי רגב לאורך הקו.

בתוך כך, סמנכ"ל המערכות בחברה, אפי קליפה, הודיע על התפטרותו לאחר 8 שנים בחברה וההערכה שהוא ימשיך ללוות את הקו עד להפעלתו המסחרית.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייסע מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים ועלות הקמתו נאמדת ב-18.7 מיליארד שקל. לאחר שנים רבות של דחיות העבודות עליו החלו בשנת 2015 והוא אמור היה להיפתח בסוף שנת 2021. לאחר מכן פתיחתו נדחתה לסוף שנת 2022, ומאז היא נדחתה שוב ושוב בשל תקלות שונות.

השבוע פורסם בגלובס כי מיליארד שקל שנועדו להאריך את הקו מבת ים לראשון לציון הוסטו בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב לתוכנית החומש לכבישים בעלות של 26 מיליארד שקל.

מנת"ע נמסר כי "החברה ממשיכה לפעול בכל כוחה לקראת פתיחת הקו האדום לנסיעה מסחרית, בהקדם ובתאום מלא עם משרד התחבורה".

רגב הודיעה: תפעל להוצאת פרויקט המטרו מנת"ע

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה היום לאחר הסיור בחברה כי בכוונתה להוציא את ניהול פרויקט המטרו מידיה של נת"ע. ההערכה שהפרויקט יועבר לחברת נת"י בשליטת מקורבה, היו"ר יגאל עמדי. ההחלטה לא נמצאת בידיה של רגב והיא תצטרך להביאה להחלטת ממשלה.

"חברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרויקט בכ-3 מיליארד שקל. חברת נת"ע חרגה מלוחות הזמנים של הפרויקט במעל שנה וחצי (יעד מקורי: אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023)", נמסר מלשכתה.

בשמה של רגב נמסר כי "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד".

בלשכתה אמרו כי "בדיון הקודם שנערך בלשכת השרה לפני כמעט שלושה חודשים (5.2.23), אמר מנכ"ל נת"ע כי הרכבת הקלה תהיה מוכנה לפתיחה בפסח - בדיון, השרה נתנה לחברה ארכה עד יום העצמאות".

נת"ע אכן חרגה בלוחות הזמנים בכל הפרויקטים שתחת אחריותה ואולם, ההעברה של הפרויקט העצום בעלות של 150 מיליארד שקל מנת"ע לחברה אחרת עלולה לגרום לעיכובים נוספים בהיערכות לפרויקט ולמידתו. כך, כשרגב העבירה את הרכבלית בחיפה מיפה נוף לחברת נתיבי ישראל, עצם ההעברה הביאה לעיכובים שונים במשך חודשים בפתיחת הפרויקט שכבר עמד מוכן לחלוטין.

הדבר מנוגד לסיכום התקציבי מול משרד האוצר ולחוק ההסדרים שבו נקבע כי נת"ע תהיה אחראית על המטרו ועל הקמת הקווים, וחברה נוספת תוקם ותהיה אחראית על ההפעלה.

משרד האוצר צפוי להתנגד נמרצות למהלך.

העברת פרויקטים כאמצעי לשליטה וענישה

השיטה של רגב, שהייתה נהוגה גם בתקופת ישראל כץ במשרד כוללת העברת פרויקטים מחברה לחברה כאמצעי שליטה וענישה, אלא שהעברות אלו גורמות לעיכובים בפרויקטים חיוניים לתחבורה ולכלכלה הישראלית. כך נדחתה המסילה הרביעית באיילון בשנתיים בעקבות העברות שביצעה רגב בין חברת נתיבי ישראל לרכבת. לכן, ההערכה בענף היא שגם ללא הדחיות בקו האדום, רגב הייתה מוצאת סיבה להעביר את הפרויקט מנת"ע.

כל זאת כאשר ההעברה הנוכחית לחברה שבה שולט ללא עוררין מקורבה של רגב, איש הליכוד יגאל עמדי, כוללת עשרות תפקידים שיצמחו בשנים הקרובות למאות וידרשו איוש.

חברת נתיבי ישראל מראה אומנם ביצועים טובים, אך אין לה ניסיון בעבודה בתוך ערים, ברכבות קלות ובהיקף כזה של עבודה בתת הקרקע והיא מתמקצעת בעיקר בכבישים.

ההעברה גם משדרת מסר נוסף של אי וודאות לפרויקט, כשעומדים תלויים מכרזים בהיקף של מיליארדי שקלים שמתמודדות בהן חברות מכל העולם.

יו"ר דירקטוריון נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק הוציאה הודעה לפיה "נת"ע סבורה כי לאור הניסיון הייחודי שנצבר בחברה בביצוע פרויקט הרכבת הקלה, לא יהיה זה נכון
להסיט את ביצוע פרויקט המטרו לחברה אחרת, ומן הראוי שהחלטה זו תתקבל לאחר קיומם של דיונים מסודרים עם החברה והצגת השלכות החלטה זו על התקדמות פרויקט המטרו.

"בהמשך לסיור השרה וצוותה בנת"ע, ביקשה יושבת ראש החברה להצטרף לדברי ההערכה שנאמרו על ידי השרה, ולהודות למנכ"ל החברה מר חיים גליק, להנהלת החברה ולעובדיה, על מסירותם והשקעתם בביצוע המשימות הלאומיות המצויות באחריות החברה. הידע והמקצועי ות שנצברו בחברת נת"ע בביצוע הדנקל עומדים לרשות ממשלת ישראל והציבור כולו לטובת כל פרויקט שהמדינה תחליט להטיל על החברה.

"יושבת ראש החברה סבורה כי בחברת נת"ע נצבר ידע ייחודי שראוי ונכון לתרום לטובת ביצוע המטרו, ובטוחה כי כל החלטה שהשרה רגב וממשלת ישראל יקבלו בהקשר זה תהיה לטובת המדינה ופרויקט המטרו, תוך שכלול כל השיקולים הרלוונטיים להחלטה זו".

עוד כתבות

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

קבינט המלחמה נדחה 3 שעות לפני שאמור היה להתכנס

מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך