גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השבוע בנדל"ן: האם יהיה ביקוש לבית מלון בקריית שמונה ומתי בית קפה יכול להיחשב לשטח ציבורי

שני מכרזי רמ"י לשימושי מלונאות בעיר הצפונית ייסגרו השבוע, בלי מחיר מינימום ● במזכרת בתיה מתנהל ויכוח שמטריד עיריות רבות: מה מותר לבנות בשצ"פים, והאם פארקים שכונתיים צריכים להכיל גם מסחר ● וגם: עיריית אום אל פאחם מערערת על תוכנית המתאר של העיר

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

יום שני 8/5 

מכרז לבתי מלון בקריית שמונה

מי צריך בתי מלון בקריית שמונה? זו השאלה שעולה לנוכח שני מכרזי רמ"י שעתידים להסגר ביום שני. הרי קריית שמונה סובבת יישובים כפריים רבים שמציעים אין ספור חדרי צימר ומלונאות קטנה, ומבין כולם קריית שמונה אינה נראית כמקום האטרקטיבי ביותר.

ואולי כן? המכרזים רחוקים מאוד מלב העיר, וליתר דיוק הם נמצאים בחלק המזרחי של שטחה המוניציפלי, שבו מתוכנן לקום "רובע יובלים", רובע מגורים של צמודי קרקע ובנייה רוויה נמוכה של שתיים־שלוש קומות. כך שאם ניתן לדבר על שכונה עירונית כפרית - זה כנראה הדבר הכי קרוב לתיאור. ולא רק: במרכז הרובע יזרום נחל עיון, שכשמו מגיע לקריית שמונה ממארג' עיון שבלבנון, ועובר דרך מפל התנור וקריית שמונה, עד שהוא מצטרף לנחלי הצפון האחרים שמהווים את מקורות הירדן.

במסגרת הרובע הזה מתוכננים גם שימושי מלונאות. המכרזים האמורים כוללים שני מגרשים של 13 ו־16 דונם, ובהם עלויות פיתוח של 7.5 ו־8.9 מיליון שקל. המכרז אינו כולל מחיר מינימום, כך שכל מספר זוכה. אבל האם יימצאו היזמים שייכנסו למיזם הזה? ההערכה שלנו: כן, אבל לא רבים ובמחירים נמוכים.

הרכבת מקריית שמונה לאילת נכנסה לתקציב. אבל האם יש כיסוי להבטחות? 
האם בעלי דירות בבית מלון יכולים להשכיר את הנכס לנופש ותיירות? 
הרכבת מקריית שמונה לאילת נכנסה לתקציב. אבל האם יש כיסוי להבטחות? 

יום רביעי 10/5 

להוסיף בית קפה לגינה הציבורית

ועדת משנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז תדון בתוכנית שהגיעה ממזכרת בתיה. בשנים האחרונות מנסות רשויות שונות להוסיף שימושים לשטחים הציבוריים הפתוחים שבשטחן, על מנת לגוון אותם, ובתוך כך גם להגדיל קצת את הכנסות הרשויות.

הפעם מדובר במזכרת בתיה, שפרסמה תוכנית כזו, שמסווגת את השצ"פים לפי קבוצות גודל וקובעת את השימושים המוצעים בהתאמה לאופי, מיקום, מגבלות וצרכי הסביבה תוך הגדרת הנחיות השימושים הנוספים שכוללים מזנונים, בתי קפה, מתקני ספורט ופנאי, מצללות ופינות ישיבה וכן מבני שירות תומכים כגון ביתן שמירה, מבני שירותים ומתקנים הנדסיים שונים.

נשמע טוב? לא בטוח. במקומות כמו נתניה שבהם אושרו תוכניות כאלה בעבר, השכנים התנגדו. גם הפעם יש תושבים המתנגדים, ואחד מהם תמצת את התנגדותו במשפט: "זוהי אינה תוכנית להוספת שימושים לשצ"פים. זוהי תוכנית להקטנת שצ"פים והפיכתם לבניינים מסחריים".

כאן יש מקום להעיר, שגם מבני שירות עירוניים יוכלו להיבנות במקום, ובסופו של דבר התושבים חוששים משינוי אופי הפארק שלהם והפיכתו למתחם בילויים, כמו גם להקמת מבני שירות עירוניים. הכל על חשבון השטח הפתוח הקיים כיום.

המספרים נחשפים: כמה משכורות מספיקות לקניית דירה בכל עיר
תנופת הפיתוח של שדרות: חזקה בבנייה למגורים, פחות בנדל"ן מניב | ניתוח 
נתניהו הנחה את שמחון לבחון הקמת שדה תעופה בינלאומי חדש ברמת דוד 

יום חמישי 11/5 

אום אל פחם מערערת על תוכנית המתאר

ועדת המשנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון ביום הזה בערר של עיריית אום אל פאחם על תוכנית המתאר העירונית שאושרה שם.

ב־2011 אימצה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תוכנית אב לאום אל פחם. תוכנית המתאר, שהופקדה ב־2016 בתנאים, מבוססת על תוכנית האב ומייעדת את העיר להתפתח ולהגיע לאוכלוסייה של 80 אלף איש ב־2030, ובכך לממש חזון של אום אל פחם כעיר הערבית הגדולה מבין הכפרים המסורתיים המתעיירים בישראל.

עקב המורכבות הגדולה ביישום התוכנית, היא אושרה בסופו של דבר ביולי שנה שעברה, על אף התנגדות העירייה, שהגישה את הערר.

בין היתר טוענת העירייה, כי צפיפות הבנייה בתוכנית המקורית הגיעה ל־8 יחידות דיור לדונם, אך בהמשך הוקפצה ל־16־18 יחידות, תוך קביעת אזורים לבניית מגדלים. בעירייה טוענים על כך, כי מדובר ב"גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה".

עוד טוענת העירייה, כי אין לאום אל פחם את היכולת לייצר מקומות תעסוקה מגוונים, איכותיים ומספיקים, לטובת תושביה ותושבי האזור ובתוך כך, לבסס את איתנותה הכלכלית כנדרש מעיר במעמדה. תוספת השטחים שמיועדים לעיר נמוכה מידי לטענת העירייה ולא יספיקו.

ארז קמיניץ: "אחד הכישלונות הגדולים שלנו הוא פתרון בעיית הבדואים בנגב" | ראיון
חילונים, חרדים וערבים: הניתוח של בנק ישראל חושף את הפערים 

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

אזעקות באשקלון ועוטף עזה; התרעות גם בצפון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים