גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המטרו עוד רחוק אבל הפקעת הנכסים מתקרבת: למי כדאי להגיש תביעה

מימוש תוכנית הענק ייקח עוד זמן, אך הפקעת הקרקעות כבר בדרך ● הפיצויים יסתכמו במיליארדי שקלים, ולבעלי הנכסים לא כדאי לחכות: "הפגיעה בזכויות מתרחשת כבר עכשיו"

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון. "ערפל סביב עניין הפיצויים וההפקעות" / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא
תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון. "ערפל סביב עניין הפיצויים וההפקעות" / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

תוכנית המטרו של גוש דן, להקמת שלושה קווים תת קרקעיים על פני 150 קילומטרים, נמצאת עדיין עמוק בשלב התכנון. זמני תחילת העבודות נדחו כבר פעם אחת - ועשויים להידחות עוד בהמשך, כמו שקורה לא פעם בפרויקטים מסוג זה.

אבל כבר היום ישנן שלוש תוכניות מאושרות לקווי המטרו - המקטע הדרומי של קו M1, מצומת חולון ללוד, המקטע המרכזי של קו M1, בין צומת חולון לגלילות, וקו M3, מהרצליה לנתב"ג. שתי תוכניות אחרות - המקטע הצפוני של M1 וקו M2, נמצאות בדרך לאישור.

השוק מאמין במטרו וברכבת הקלה: תנופת תכנון ובנייה לאורך הקווים
האמת הפשוטה: מירי רגב החליטה שהרכבת הקלה לא תגיע לראשון לציון | אסף זגריזק, פרשנות
התחדשות עירונית סביב המטרו: כמה דירות נמצאות בסכנה בגלל תוואי התוכנית?

מרגע האישור יכולה המדינה, באמצעות החברה שתופקד על הפרויקט, להפקיע שטחים שלהם היא זקוקה עבור התוכנית.

מטרו גוש דן מתוכנן לעבר ב־24 רשויות מקומיות ולכלול 109 תחנות בכל שלוש זרועותיו. מדובר בתוכנית שתעבור במרכז אזורי הביקוש, ולכן כל קרקע שתופקע שווה הרבה מאוד כסף. הערכות זהירות ייקחו אותנו לפיצויים של עשרות מיליארדי שקלים כתוצאה מהפקעה והריסה של מאות נכסים (למשל, בבניין שבו 20 דירות, כל אחת מהן מוגדרת כנכס נפרד). הערכות שמרניות פחות יכולות להגיע גם לסכומים של מאות מיליארדי שקלים.

"מי שלא מגיש תביעה, מפספס את ההזדמנות"

ההפקעות המדוברות, וההריסות בעקבותיהן, נובעות בעיקר מצורכי העבודות מעל הקרקע - הקמת תחנות המטרו, והדיפו (מרכזי התחזוקה והתפעול של הרכבת), הצבת פירי האוורור, הקצאת מקום לפירי השילוח של מכונות החפירה ועוד.

עבור עבודות אלו נדרש פינוי של מבנים קיימים לאורך תוואי המערכת. על פי הערכות נת"ע נכון להיום, ישנם מאות מבנים - כ־900 נכסים, בהם בסביבות 700 יחידות דיור, והשאר מבני משרדים, מפעלים ועוד. כל אלו יידרשו להתפנות מבעוד מועד - והצעדים לקראת המהלך כבר החלו.

"מבחינת האדם הממוצע, העובדה שיש תוכניות שכבר אושרו אומרת ששעון החול לשמירה על הזכויות הקנייניות כבר התהפך", אומרת עו"ד יפעת בן אריה שטיינברג, ממשרד שוב ושות'. "ההפקעה מובילה לפגיעה, וצריך לתבוע את הרשויות על כך כדי לזכות בפיצוי הולם.

עו''ד יפעת בן אריה שטיינברג / צילום: itamar photo

"סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה קובע כי לאדם שנפגע מהפקעה יש שלוש שנים מרגע אישור התוכנית להגיש תביעה לפיצויים על ירידת ערך שנגרמה בעקבות ההפקעה, ומי שלא יגיש אותה בזמן - מפספס את המועד. כל דבר כזה דורש היערכות, מה גם שמי שבית המגורים שלו מיועד להפקעה צריך הלכה למעשה לחפש בית חדש".

עו"ד צבי שוב, שותף במשרד שוב ושות', מדגיש כי "אף שטווחי המימוש של המטרו הם עשר, 15 או 20 שנה מהיום, חלק מהתוכניות כבר בתוקף ולכן הפגיעה מתרחשת עכשיו. הרבה מאוד בעלי נכסים ייפגעו מכך, וחלק מהם בכלל לא יודעים זאת. לכן חשוב לוודא: אדם שיש לו נכס על תוואי המטרו, חשוב שיבדוק כבר עכשיו אם הוא בשטח המסומן להפקעה ולהריסה".

עו''ד צבי שוב / צילום: itamar photo

איך נדע אם הנכס מיועד להפקעה?

נכון להיום, אי־הוודאות עדיין גדולה: אין מסד נתונים מסודר ונגיש לציבור לגבי כל הנכסים המסומנים להריסה על ידי נת"ע, ונראה כי הרשימה הזו עדיין מתגבשת. כמו כן, במקרים שבהם תתאפשר תוספת בנייה בשטח התחנה או הדיפו, כפי שמתוכנן בראשון לציון למשל, ייתכן שהפיצויים יינתנו בדמות זכויות בנייה נוספות לבעלי הנכסים. כל זה עדיין לא ברור דיו, בין היתר משום שהתכנון המפורט טרם הושלם.

 

"לאזרח הממוצע אין גישה נוחה לנתונים הללו", אומרת עו"ד בן אריה שטיינברג. "לכל תוכנית שאושרה יש תקנון ותשריט, ובכל אחת עשרות גיליונות. כדי לנסות ולהבין אם נכס ספציפי מיועד להריסה, צריך לבדוק את כל הגיליונות הללו אחד אחד, ולנסות להבין אילו שטחים בדיוק מסומנים להריסה. זו מלאכה לא פשוטה, שגם לנו כעורכי דין מנוסים לוקחת זמן".

"יש כרגע ערפל סביב עניין הפיצויים וההפקעות, ולא מעט שטחים אפורים", אומר עו"ד שוב. "ייתכן שהדברים ייקבעו סופית רק בשלב מאוחר יותר. לכן ההמלצה שלי לכל מי שהנכס שלו נמצא על תוואי המטרו, להתחיל להתארגן לתביעת פיצויים".

עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבת המקרקעין בנת"ע, אומרת בתגובה: "תוכניות המטרו נגישות לכל אדם המבקש לעיין בהן. בתת"לים שכבר אושרו, ובמסמכי כל תוכנית ניתן לראות אם שטח ספציפי עתיד להיות מופקע. זה מוצג בצורה ברורה בתשריטים ובמפות, הנמצאים באתר מינהל התכנון, באתר נת"ע ובאתרי הרשויות הרלוונטיות. ניתן לבדוק את התוכניות גם דרך מערכת GIS (מערכת מידע גיאוגרפי - י.נ). זה תהליך שאמור לעשות כל אדם בשעה שהוא מתכוון לרכוש נכס.

"לבד מזה, ברגע שיפורסמו צווי ההפקעה בפועל ברשומות, כל מחזיק בקרקע המיועדת להפקעה יעודכן ויקבל הודעה אישית על כך. בהודעה זו יפורטו שטחי ההפקעה, הליך ההפקעה ויימסרו פרטי איש קשר ייעודי לצורך קבלת מענה אישי ומסודר. חשוב לדעת כי תפיסת החזקה וההפקעה בפועל אינה מתרחשת יום אחרי שהצו מפורסם.

"יש לזכור שכיום התוכניות שאושרו למתן תוקף, אחרי שלב התכנון הסטטוטורי, הן כלליות יותר ומתארות באופן סכמטי את תוואי המסילות, התחנות ומתקנים נוספים. כאשר נשלים את התכנון המפורט, שאותו התחלנו בימים אלה, יתגבש תכנון ספציפי ומדויק יותר".

פיצוי מוגדל: בשיתוף פעולה עם המדינה

אותם בעלי נכסים שנמצאים בתוכניות נת"ע להריסה ופינוי ודאי נפגעים מהתוכנית, וזכאים לפיצוי - אך מדוע חשוב כל כך להגיש תביעה בעניין? הרי הפגיעה מוכחת וברורה לכול. מה יקרה אם בעל נכס לא יתבע פיצויים עבור הנזק?

"הגוף המפצה יכול להכיר בכך שנגרם לבעל הנכס נזק, אבל עלול להציע פיצוי שאינו ריאלי", מסבירה עו"ד בן אריה שטיינברג. "הוא יציע פיצוי, אבל כזה שלא ישקף בפועל את מה שבעל הקרקע אמור ויכול לקבל".

"החוק אינו מחייב לתת פיצוי אם לא הוגשה תביעה", מחדד עו"ד שוב. "מי שלא יתבע על ירידת ערך הנכס בתוך שלוש השנים מרגע האישור ייפגע, כי גם אם יקבל פיצוי הוא יהיה חלקי בלבד".

כאן חשוב לציין פרט מרכזי נוסף: לבעלי הנכסים יש אפשרות לקבל פיצוי מוגדל - 125% מהסכום שייקבע - אם ישתפו פעולה עם נת"ע ויפנו את הנכס בהסכמה. "נת"ע מנסה לתת תמריצים לבעלי הנכסים, כדי 'לסגור' את הסיפור כמה שיותר בקלות ובמהירות", מסבירה עו"ד בן אריה שטיינברג. "לכן היא מציעה תוספת של 15% לפיצוי המוסכם בגין מסירת הנכס בהסכמה, ועוד 10% בגין היעדר תביעות - ובסך הכול 25% תוספת מעל הפיצוי למי שישתף איתה פעולה".

נזכיר כי הקו הסגול של הרכבת הקלה התעכב (בין יתר הדברים) בגלל הפקעות השטחים וקביעת הפיצויים, כך שברור שבנת"ע רוצים לצמצם את מספר התביעות ככל הניתן.

"ירידת הערך עומדת על יותר ממיליארד שקל"

"אחד הפרויקטים שליווינו בהקשר זה היה פרויקט גדול מאוד על תוואי אחד הקווים, שנעצר בגלל המטרו והיה מיועד להפקעה", מספקת שמאית המקרקעין מיכל שימקביץ, שותפה בכירה במשרד BFKS לכלכלה ושמאות, דוגמה אחת מיני רבות. בשל העובדה שההליך עדיין בעיצומו, היא מנועה מלספק פרטים נוספים על הפרויקט, אך מספרת: "חישבנו את ירידת הערך, והגענו לסכומים של יותר ממיליארד שקל, כי מדובר במגה פרויקט.

השמאית מיכל שימקביץ / צילום: שלו מן

"אנחנו נמצאים היום נמצאים בחשיבה עם נת"ע ועם כלל הגורמים הרלוונטיים כדי למצוא פתרון אחר - וכך לחסוך גם את הנזק לפרויקט, וגם את הפיצויים האדירים. זו דוגמה לאוזן הקשבת שמצאנו מצד מקבלי ההחלטות".

ולמי יופנו תביעות הפיצויים? לצורך כך הוחלט על הקמת "הוועדה לפיצויים למיזם המטרו", שתתעסק בעניין זה בלבד - וידיה צפויות להיות עמוסות. במטה התכנון הלאומי מציינים כי הוועדה הזו כבר קיימת, וממתינה לתביעות ראשונות: "מאחר שעד כה לא הוגשה אפילו תביעה אחת, אין טעם כרגע בכינוס הוועדה. הוועדה תכונס בהתאם להגשת התביעות בנושא".

שימקביץ רואה בסיוע מצד אנשי מקצוע יתרון חשוב נוסף: היכולת לשנות את התוכניות, ואולי "להציל" את הנכס מהנזק הצפוי להיגרם לו בעקבות ההפקעה.

"עכשיו זה הזמן להתארגן ולהתחיל לברר לגבי ירידת הערך של הנכס, שלא יהיה מאוחר מדי", היא אומרת. "התארגנות מבעוד מועד וליווי של אנשי מקצוע יאפשרו להבין איפה הדברים עומדים מבחינת היקף הנזק, ובמקרים שזה אפשרי - למשל בתוכניות שטרם אושרו - לנסות ולמצוא חלופות שימזערו את הפגיעה המתוכננת.

"עד היום טיפלתי בכמה נכסים שהוגשו לגביהם התנגדויות, ופגשנו אוזן קשבת מצד נת"ע: בחלק מהמקרים הצלחנו למצוא פתרונות שהיטיבו עם בעלי הנכסים, וגם מנעו את ההפקעה ואת ההריסה. מניסיוני זה אפשרי. בנת"ע שיתפו איתנו פעולה בצורה מאוד פורה בכמה וכמה מקרים.

"זאת עוד סיבה להתחיל לטפל בעניין כבר עכשיו", היא מוסיפה. "כשמגיעים להסכמות עם נת"ע נהנים מהפיצוי המוגדל, ויכולים לחסוך שנים של הליכים בבתי משפט ובוועדות ערר".

עוד כתבות

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה