גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי השכירות טיפסו ב־6% מתחילת השנה, וזה כנראה רק פרומו לקיץ

מחירי השכירות בין ינואר לאפריל משקפים קצב עלייה שנתית של 5.8% ● בכך, ועל רקע הירידה במלאי הדירות להשקעה וחוסר הכדאיות להיכנס לשוק, המדד מלמד שבקיץ עלויות השכירות יזנקו

מחירי השכירות בין ינואר לאפריל משקפים קצב עלייה שנתית של 5.8% / צילום: שלומי יוסף
מחירי השכירות בין ינואר לאפריל משקפים קצב עלייה שנתית של 5.8% / צילום: שלומי יוסף

שוק השכירות זועק לעזרה. עם עלייה שנתית של 7.2% במדד שירותי דיור, שמשקף את השינוי במחירי השכירות, ברור שמדובר באחד הגורמים המשמעותיים שמשפיעים על האינפלציה. מדד חודש אפריל של השנה הגיע לחצי אחוז, והוא הגבוה ביותר בעשור האחרון.

רפורמת השכירות יורדת מחוק ההסדרים, תקרת הפטור ממס תמשיך לעלות | בלעדי
נתוני המדד מגלים: זה הסקטור שמושך את מחירי הדירות כלפי מעלה | פרשנות 

מחירי השכירות בארבעת החודשים הראשונים של השנה משקפים קצב עלייה שנתית של 5.8%. לא רק שהקצב הזה מהיר מקצב עליית מדד המחירים לצרכן, מה שמבטיח שגם בעתיד הוא ידחוף את המדד למעלה - שכן משקל שינויי במחירי השכירות מהווה 26% מהמדד - אלא שרוב הסיכויים שקצב העלייה רק יגבר בחודשי הקיץ.

שוברים שיאים

התופעה הבולטת בשוק השכירות מאז תחילת שנה שעברה היא "היעלמות" גורם העונתיות שמאפיין את השוק. באופן מסורתי, השוק הזה מבוקש במיוחד בחודשי יולי־אוגוסט (ולעיתים גם ספטמבר) ובחודש מרץ, לפני חג הפסח. בחודשי חגי תשרי (ספטמבר־אוקטובר) ופסח (אפריל) - מחירי השכירות נוטים לרשום ירידות קלות, וגם בחודשי החורף ינואר־פברואר.

 

אך כל זה לא קרה מאז תחילת 2022. חודש ינואר של אותה שנה היה דומה לנוסחה המוכרת, רשם ירידה של 0.1% במדד שירותי דיור, ומאז נותר ללא שינוי. כל המדדים נמצאים בעלייה. אלמנט העונתיות בא לידי ביטוי, אם בכלל, בעליות חודשיות מתונות יותר של שכר הדירה.

בחודש החולף למשל, שהיה דל במיוחד בימי עבודה בעקבות חג הפסח ויום העצמאות, נרשמה עלייה של חצי אחוז, מה שמחזק את החשש, שבקיץ יהיה גרוע בהרבה לציבור השוכרים, במיוחד החדשים.

רמז נוסף לכך קיבלנו בנתוני הלמ"ס, לפיהם בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של כ־3.6% ועבור שוכרים החדשים נרשמה עלייה של כ־9%. מאז אוגוסט, הלמ"ס מבודדת את שתי האוכלוסיות הללו מכלל המדד, ועד כה העלייה הגדולה ביותר בשכר הדירה הגיעה ל־8.2%, כך שהקפיצה של 9% במחירי השכירות לשוכרים חדשים באפריל היא קפיצת מדרגה, שמתבטאת בסכום של כ־430 שקל בחודש בממוצע - ובמקומות מבוקשים ברור שהמחירים עלו בהרבה יותר.

"השוק נמצא במצוקה"

עם זאת, יש מי שחושב שנתוני הלמ"ס מציגים תמונה חלקית. רמי רונן, מנכ"ל חברת WeCheck שמספקת לבעלי נכסים דוח ניהול סיכונים פיננסיים על שוכרי דירות, מסביר כי "גודל המדגם קטן, ואסור לשכוח, שהמחיר לא עלה בחודש, אלא עלה יחסית למחיר שנחתם בין בעל הדירה לשוכר. כך שמדובר בעלייה שנתית. ואם בשנה שעברה בעל הדירה לא העלה את שכר הדירה לשוכר - אז העלייה היא יחסית לחוזה האחרון שנחתם ביניהם. ודאי שלא בחודש.

רמי רונן מנכ''ל WeCheck / צילום: פוטו פרג׳

"אני מדגיש את הדברים, כי אכן, שוק השכירות נמצא במצוקה, שעומדת להחריף בקיץ. אנחנו עוקבים אחרי כל מודעות השכירות, וגילינו שבאפריל המחירים המבוקשים של בעלי הדירות עלו ב־0.9%, שזה קצב שנתי של יותר מ־11%, נתון חמור מאוד".

בסקירה שהוציאה החברה לחודש שעבר, עולה כי בירושלים, תל אביב וראשון לציון מחירי השכירות כבר עלו ב־11% בשנה החולפת, בנתניה ב־12%, בחולון ב־10% ובפתח תקוה ב־14%. רק בבאר שבע, שבה יש היצע גדול של דירות להשכרה, מחירי השכירות נותרו ברמתם מאפריל 2022.

"אנו מזהים בחודשיים האחרונים מגמה של עלייה בשכר הדירה הממוצע", נכתב בסקירה. "הסיבות: הראשונה - אנו מזהים ירידה בהיצע הדירות; שנייה - בשל המצב הכלכלי קונים פוטנציאליים מוותרים/משהים את קניית הדירה ופונים לשוק השכירות; שלישית - סביבת ריבית גבוהה מייצרת מחיר אלטרנטיבי לכסף, ולכן שכר הדירה עולה; וסיבה אחרונה: חוסר היציבות הפוליטי מייצר חוסר ודאות גם בשוק הדיור".

ב־WeCheck מסכמים: "אנחנו מעריכים כי אם חוסר הוודאות הפוליטי ימשך והריבית תישאר גבוהה, בשילוב עם גידול בביקוש ומחסור מתמשך בדירות, מחירי השכירות יעלו".

רונן: "מי שרצה לקנות דירות למגורים חוזר לגור בשכירות. אף אחד לא יקנה היום דירות להשקעה בריביות הקיימות, ומי שהחזיק בדירות מעדיף למכור, כי אין טעם להחזיק בדירה במצב שבו בבנק אתה יכול לקבל 4% תשואה, ואילו כאן בקושי 2.5%".

גם סקירות הכלכלנית הראשית לא מותירות שום ספק בעניין זה: משקיעים בימים הללו מעדיפים להיפטר מהדירות, ומלאי שהם מחזיקים בו ירד מאז 2016 בכ־30 אלף. רונן סבור כי הפתרון למצב הוא שינוי מדיניות המיסוי של הממשלה על משקיעים, והורדת מס הרכישה למשקיעים, כמו גם הכרה בהוצאות המימון שלהם. אלא שפתרון זה לא נראה באופק, אפילו ברמה הצהרתית.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי בהאג טוען כי לישראל יש זכות להגן על עצמה, אבל זכות זו לא פוטרת אותה מציות למשפט הבינלאומי ההומניטרי ● לעמדתו, האמצעים שישראל בחרה כדי להגשים את מטרותיה בעזה הם פליליים ● גלובס עושה סדר

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס, סקר רסול סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023 אנחנו באובדן מוחלט"

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בוול סטריט

הניקיי עלה ב-1% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בת"א; מדד הבנקים עולה ב-1%

מדד ת"א 90 יורד ב-0.5% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"