גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התערוכה של המעצב הבינלאומי רון ארד שכדאי לראות ואירוע המוזיקה קלאסית בעין כרם שחייבים ללכת אליו

בגלריה גורדון בתל אביב מוצגת תערוכת היחיד של המעצב התעשייתי והאדריכל רון ארד, הכוללת פסלים, הדפסים ואובייקטים שיצר בשלוש השנים האחרונות ● בסוף השבוע הבא יתקיים פסטיבל המוזיקה בעין כרם, שיכלול מופעי מוזיקה קלאסית, מקהלות, ג'אז ושירת נזירים ● חלק מהקונצרטים יתקיימו תחת כיפת השמיים בחצר כנסיית "יוחנן בהרים" בעין כרם, וחלק אחר בחלל הכנסייה עצמו

''פרח מיובש'', רון ארד, 2022 / צילום: אביתר הרשטיק
''פרח מיובש'', רון ארד, 2022 / צילום: אביתר הרשטיק

תערוכה

Dubito Ergo Cogito
רון ארד 

היכן: גלריה גורדון, הזרם 5, ת״א
ימים ושעות פעילות: שני עד חמישי: 11:00-18:00, שישי: 10:00-14:00, שבת: 10:00-13:00
טלפון: 03-5240323
תאריך נעילה: 20.5

בגלריה גורדון, בסניף שברחוב הזרם 5 בתל־אביב, מוצגת עד ה־20 במאי תערוכת יחיד של המעצב התעשייתי והאדריכל רון ארד. התערוכה, ששמה Dubito Ergo Cogito ("אני מטיל ספק משמע אני חושב" בלטינית), כוללת תריסר עבודות של ארד: פסלים, הדפסים ואובייקטים שנוצרו בשלושת השנים האחרונות. בחלקם גם מימד שימושי, למשל כסאות, שולחן פינג פונג או מראה.

על האמן

רון ארד, 72, הוא מעצב תעשייתי ישראלי, מהמוכרים ביותר בעולם. ארד נולד בת"א לאימו, הציירת אסתר פרץ־ארד, ואביו גרישה, פסל וצלם. בין השנים 1971-1973 הוא למד ב"בצלאל", ולאחר מכן עבר ללונדון בה למד אדריכלות, וממנה הוא פועל עד היום.

את שמו הבינלאומי רכש ארד כמעצב תעשייתי, והוא נחשב לדמות בולטת בסגנון הפוסט מודרניסטי. המוצרים שהוא עיצב משלבים מתכות בצורות אמורפיות. במקביל הוא עוסק באדריכלות - המבנים שלו הם המשך לרעיונות שגיבש בתחום העיצוב התעשייתי, וגם בהם ניתן למצוא קונסטרוקציות ייחודיות, וצורות אורגניות ומעוגלות. בין הפרויקטים הארכיטקטוניים המוכרים שלו: גורד השחקים ולארטה בגוודלחרה במקסיקו, ומוזיאון העיצוב בחולון.

על התערוכה

שם התערוכה "אני מטיל ספק משמע אני חושב" לקוח ממשפטו המפורסם של הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט. בתערוכה מגוון אובייקטים בעיצובו של ארד, בכולם ניתן למצוא הומור וביקורת כלפי הקפיטליזם והפער שבין החומרי לרוחני. בחלק מהעבודות מופיעות מילים וביטויים בעלי אופי שיווקי. למשל העבודה Love Song, בה המילה LOVE מופיעה על גבי לוחיות אלומיניום מסתובבות; או סדרת הדפסים בה כתוב המשפט No Doubt על רקע צבעוני בו מופיעה מכונית מעוכה.

מכוניות, ובפרט מסוג "מרצדס", משולבות ברבות מעבודותיו של ארד. בתערוכה הנוכחית מוצגים שני פסלים שכותרתם "פרח מיובש", הכוללים מכונית מעוכה בין מסגרות אלומיניום, כאילו הייתה פריט במוזיאון הטבע.

על עבודה אחת

שתי עבודות בתערוכה הן מחווה לפסל האייקוני "האדם החושב" של הפסל הצרפתי אוגוסט רודן. אחת מהן עשויה מיציקת ברונזה וכותרתה "החושב של רודן".

צורת הפסל הוא מושב כיסא, עליו הטביע ארד את משפטו של דקארט "אני מטיל ספק משמע אני חושב".

ארד סימן גם את מיקום כפותיו של הדמות של רודן, באופן שמזמין את הצופה "להשלים את הפסל": כלומר להתיישב בכיסא ולהיות לרגע האדם החושב.

ערך השוק

עבודותיו של ארד הוצגו במוזיאונים חשובים ברחבי העולם, ביניהם: מוזיאון לאמנות מודרנית בניו־יורק, מרכז פומפידו
בפריז ומרכז האמנויות ברביקן בלונדון.

הן גם כלולות באוספים הציבוריים המרכזיים ביותר, בין היתר במוזיאון המטרופוליטן בניו־יורק, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון ומוזיאון סטדלייק באמסטרדם. מחיר עבודותיו נע בין כ־4,000 לכ־250,000 דולר - תלוי, בין השאר, בסוג העבודה ובגודלה.

קלאסי

פסטיבל המוזיקה עין כרם

היכן: כנסיית "יוחנן בהרים", עין כרם
מתי: 25-27 במאי
מחיר כרטיס: 85-140 שקלים
לפרטים נוספים ולכרטיסים: zimbalistamf.com
טלפון: 6226*

בסוף השבוע הבא יתקיים בפעם השלישית פסטיבל המוזיקה בעין כרם. מייסד הפסטיבל ומנהלו המוזיקלי הוא חן צימבליסטה, המוכר כנגן כלי הקשה ועוסק גם בניצוח. הפעילות היא במסגרת עמותת "מפעל המוזיקה צימבליסטה", המקיימת פעילות מוזיקלית מגוונת ומפגישה בין מוזיקאים מובילים לנוער מוזיקלי מצטיין. הפסטיבל יכלול מופעי מוזיקה קלאסית, מקהלות, ג'אז ושירת נזירים. חלק מהקונצרטים יתקיימו תחת כיפת השמיים בחצר כנסיית "יוחנן בהרים" בעין כרם, וחלק אחר בחלל הכנסייה עצמו.

הפסטיבל יפתח ביום חמישי (25.5) עם הקונצרט "צריך לצלצל פעמיים", בו יבוצעו הלחנות לשירים של נתן אלתרמן ומשה וילנסקי, לצד יצירות קלאסיות מאת באך, ויואלדי ועוד. בהמשך הערב יתקיים בחלל התפילה של המנזר מופע בשם "צלילים במנזר", עם אמן הסאונד תאי רונה והפסנתרן יחזקאל רז.

ביום שישי (26.5) בבוקר יתקיים קונצרט לכל המשפחה בהובלת חן צימבליסטה. בהמשך היום יתקיים הקונצרט "שירת הנזירים", בו יבוצעו יצירות כנסייתיות מימי הביניים והרנסאנס. קונצרט זה יבוצע על-ידי אנסמבל הזמרים "מגניפיקט", ויתקיים בחלל התפילה של הכנסייה.

פסטיבל עין כרם / צילום: שלי באהרון

בשעת ערב יתקיים המופע "ג'אז בשקיעה", שיהיה פתוח לקהל הרחב. את הערב השני של הפסטיבל יחתום מופע גדול בשם "אדיאמוס", בו ישתתפו כשבעים מבצעים (שתי מקהלות ותזמורת). במופע זה תבוצע היצירה "אדיאמוס" מאת קארל ג'נקינס, ולצידה "סוויטת הולברג" של אדוארד גריג.

המופעים בשבת (27.5) יפתחו בבוקר עם יצירות מאת שוברט, דבוז'אק, צ'ייקובסקי ואחרים בביצוע ההרכב הקאמרי של מורי מפעל המוזיקה. בהמשך, ייערך מופע הסיום של הפסטיבל שכותרתו ״שירת הנזירים בבוסתן״. במופע זה יבצע הרכב של הנזירים הפרנציסקנים שירה כנסייתית מימי הביניים והרנסאנס, הפעם בבוסתן הכנסייה.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון