גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קול חי

כך לימד מוריסי את בריטניה מהי מוזיקת מחאה והפך לדובר החשוב ביותר של בעלי החיים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

בסוף 2018 הגיע מוריסי להופעה בסנטיאגו בירת צ'ילה ויצא באופן פומבי נגד הספורט הלאומי, רודיאו צ'יליאני. קשה להאמין, אבל זה אשכרה הספורט הכי פופולרי במדינה - הוא מושך יותר צופים מאשר כדורגל. זה מוזר בעיקר כשצופים בתחרות: שני אנשים מבוגרים, המכונים "וואסו", רוכבים על סוסים מאולפים ורודפים אחרי עגל מפוחד בזירה עגולה, כשהמטרה היא להצמיד את הפר חסר האונים אל קירות הזירה.

יש שיטת ניקוד מוזרה - כל חלק בגופו של הפר שווה ציון אחר - ובסופה, למעשה, מי שגרם לחיה האומללה לסבול הכי הרבה הוא המנצח. הקהל מריע בשאגות בכל פעם שהתינוק שרק מנסה לברוח חוטף מכה, מה שגורם לו להיות עוד יותר מפוחד. לעומת מלחמות השוורים בספרד, ברודיאו הצ'יליאני אין שום חשש לחייהם של הוואסו. העגל הוא תינוק לכל דבר ובמשך כל ה"תחרות" הוא רק מנסה לברוח.

ואז הגיע מוריסי, ועלה על הבמה מול 17 אלף מעריצים נלהבים כשהוא חמוש בחולצה שבמרכזה תמונה של עגל, למעלה כתוב באנגלית הכי פשוטה שאפשר: "לא+רודיאו", ולמטה האשטאג עם כיתוב בספרדית: #noesdeporte, "זה לא ספורט".

בתוך שמונה שעות מאז שהופצה התמונה של מוריסי מההופעה, חתמו 131 אלף בני אדם על עצומה לביטול ההכרה ברודיאו הצ'יליאני כספורט, כשהמשמעות היא ביטול תקציבים שמקצה המדינה לענף. העניין נהיה נושא מרכזי בשיח הציבורי בצ'ילה, ובסוף 2022 נערך סקר ענק שהביא את התוצאות הבאות: 75% מהצ'יליאנים הסכימו עם הקביעה כי לא מדובר בספורט, 63% מהם סברו כי מדובר בהתעללות בבעלי חיים (ובקרב צעירים עד גיל 30 הנתון עולה ל-73%). כעת מאמינים כי התנועה שקיבלה רוח גבית בזכות מוריסי, תגרום לביטול ההשקעה של המדינה בקידום הענף הברברי.

מדובר, לכאורה, באנקדוטה שמגיעה מהצד השני של העולם על ענף "ספורט" שרובנו לא נחשפנו אליו בעבר, אבל מבחינת מוריסי מדובר למעשה בעוד יום בעבודה. בשנת 2006 נערך ב-BBC סקר כדי לקבוע מי האייקון הבריטי החי הגדול ביותר. סר דיוויד אטנבורו נבחר למקום הראשון, מוריסי הגיע למקום השני, סר פול מקרטני הסתפק רק במקום השלישי. אין בסקר הזה ניסיון לקבוע שמוריסי הוא מוזיקאי גדול יותר ממקרטני או שלהקת הסמיתס גדולה מהביטלס (סקר אחר, אגב, קבע בדיוק את זה), אלא שההשפעה של מוריסי במהלך השנים חרגה לחלוטין מגבולות המוזיקה והאמנות.

הוא היה בסך הכול בן 25 כשהחליט לזעזע את בריטניה עם אלבום בשם 'Meat is Murder'. בעולם שבו קיימים פעילי זכויות בעלי חיים כמו גארי יורופסקי או טל גלבוע, קשה להאמין שפעם, לא מזמן, אמירה כמו "בשר זה רצח" נחשבה שנויה במחלוקת - ולקרוא ככה לאלבום של להקה פופולרית נתפס בציבור הרחב כפעולה פרובוקטיבית.

כשהסמיתס הכריזו ב-1985 שזה יהיה השם של האלבום השני שלהם, הם גרמו לסערה עוד לפני שתקליט אחד הגיע לחנויות. שני עשורים אחרי שבוב דילן כתב שירי מחאה זועמים נגד הממסד, ואחרי שעולם המוזיקה האמריקאי התגייס כולו נגד המלחמה בווייטנאם, הפופ הבריטי עדיין היה שמרני בעיקרו. מוריסי, סולן וכותב המילים של הסמיתס, החליט שהוא רוצה להשתמש בפופולריות המתגבשת של להקתו כדי להעלות לדיון נושאים חשובים ברדיו האנגלי. אפילו הוא לא האמין עד כמה זה יצליח לו.

אם להשתמש בקלישאה שצריך להשתמש בה בכל טקסט שקשור לסמיתס, מוריסי גרם לפאניקה ברחובות לונדון. התקשורת הבריטית הזדעזעה כששמעה איך מוריסי וג'וני מאר החליטו לקרוא לאלבום השני שלהם. כשצוות BBC נשלח לסקר את הקלטות האלבום, מוריסי ניצל את הביקור כדי להסביר לעיתונאים השמרנים שהטייטל של האלבום החדש די מסביר את עצמו: "אנחנו משתמשים בשם הזה כי אנחנו חושבים שצריך להשתמש במוזיקה פופולרית כדי להעביר מסרים רציניים. יש כל כך הרבה להקות עם מיליוני מעריצים שלא משתמשות בכוח שלהן כדי להרחיב את התודעה של המאזינים. אנחנו חושבים שזה חטא. אם המעריצים שלנו אוכלים בשר, אני רוצה שהם פשוט יעצרו ויחשבו על זה. אין שום דבר בחיים המודרניים שגורם לאנשים לחשוב על הנושא הזה. יש עדיין איזושהי אמונה לפיה אין קשר בין הבשר שאנשים אוכלים לבין בעלי חיים. אנשים חושבים שבעלי חיים זה משהו שמסתובב לו בשדות ושבשר זה משהו שמופיע בלי קשר על הצלחת".

במילים אחרות, זו לא הייתה הטרלה או משובת נעורים; מוריסי הבין את האחריות המוטלת עליו כמוזיקאי פופולרי - והשתמש בכוח הזה לטובה. אפילו מקרטני, טבעוני מפורסם לא פחות, שכתב כמה שירים פוליטיים בחייו, בין השאר על הפיגועים במגדלי התאומים ועל השלטון הבריטי בצפון אירלנד, הודה בריאיון כי למרות ניסיונות רבים הוא מעולם לא הצליח לכתוב שיר על צמחונות, ולכן הוא כל כך מתרשם מהיצירה של הסמיתס.

המונים נמשכים למוזיקה של מוריסי בגלל שהיא מדברת אליהם. ממש לא צריך להיות טבעוני או צמחוני כדי להזדהות עם הכתיבה שלו. זו אולי הדרך שבה הוא בורא מחדש את חיי היום-יום האפורים ומוסיף שכבה של צבע לשטחיות הקיומית של כולנו. אולי אלה ההבחנות המציאותיות שלו שמציבות זרקור ענק על הסכנה שבחיי השגרה השטחיים - ובכך מכריחות אותנו להעז. להסתכן. לקפוץ למים בלי מציל. להבין את הגרוטסקיות שיש בלהיות יחד, להבין את האומללות של להיות לבד. הוא לא ביקש להנהיג אף אחד, אבל הוא מודע לכוח שיש לו על מעריציו, והוא משתמש בו, לרוב, בתבונה.

בשנת 2016 זכיתי לראיין אותו. שאלתי אותו איך זה שדווקא בתקופה שבה אומנים בוחרים לא להסתבך עם תנועת ה-BDS הוא הפך את ישראל ללוקיישן חובה בכל סיבוב הופעות שלו. הוא הסביר לי שאין בהגעתו לישראל שום הצהרה פוליטית, והוסיף: "אני הולך לשיר בפני האזרחים, לא לשבת לארוחת ערב עם שר החוץ". הזכרתי לו שחרם על מדינות הוא לא עניין זר לו, לאור העובדה שהוא לא הופיע יותר מעשור בקנדה בגלל שהמדינה מתירה ציד (אכזרי) של גורי כלבי ים מטעמים כלכליים. הוא קצת הסתבך, ניסה להסביר שיש הבדל ושזה לא עניין פוליטי.

שנתיים אחרי אותו ריאיון, מוריסי הפתיע את מעריציו הרבים כשהודיע רשמית על ביטול החרם על קנדה. בהודעה שנכתבה באתר האינטרנט שלו הוא הסביר כי הסיבה לביטול החרם האישי שלו היא שהוא הבין שהחרם הזה "לא עוזר לאף אחד".

"הקול שלי נבלע בתוך אוושת הגרזן חסרת הרחמים ששיפדה את ראשיהם של התינוקות", הסביר מוריסי. "בעצם החזרה שלי לקנדה, אני מרגיש שאני יכול לתת תרומה גדולה יותר להגנה על בעלי החיים, באמצעות תמיכה בארגונים מקומיים שפועלים למען רווחת החיות בכל עיר שבה אבקר". מוריסי מנה מספר בלתי מבוטל של עמותות קנדיות לזכויות בעלי חיים, וציין: "כל עמותה שתרצה להקים דוכן הסברה בהופעה שלי, תהיה מוזמנת לעשות זאת. אנחנו כאן כדי להציל כמה שיותר נשמות".

מוריסי ניצל את ההודעה כדי לגנות את מה שנתפס בעיניו כצביעות של הממשלה הקנדית הליברלית "שמטיפה לגיוון ושוויון לכולם, תוך כדי הצבעה על כך שכל אינדיבידואל הוא ייחודי ושהשוני בינינו הוא מה שנותן לנו להציע כל כך הרבה לזולת. הסובלנות של הממשל הקנדי לא חלה על משפחת כלבי הים, שלא פגעו באף אחד, אבל אין להם זכות לחיות בקנדה החדשה שמתנגדת לאפליה בין בני אדם".

ביולי הקרוב אמור מוריסי להגיע שוב לישראל לשתי הופעות. אני אהיה שם, כמו תמיד. לא רק בגלל המוזיקה שאני כל כך אוהב, אלא בזכות האומץ שלו להגיד את האמת גם במחיר של אובדן פופולריות. יכול להיות שגם הפעם הוא יקרין תמונות זוועה מתוך בתי מטבחיים, רפתות ולולים ישראליים. גם הפעם רוב הקהל יסיט את המבט ויעצום עיניים. זה לא מפריע לאיש על הבמה, שמבקש לא לצנזר את המציאות אלא להגיש אותה כמו מנת שף מדממת לצופים. זו האחריות שלו. זו המשימה שלו.

*עמית סלונים הוא עיתונאי ומבקר תרבות ותקשורת, אב לכלב ושתי בנות.

עוד כתבות

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"