גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על הדר והדרה

איך הפכו בני הגיל השלישי למקופחים העיקריים של שוק העבודה ומה נדרש מהחברה, מהמדינה ומהמעסיקים כדי לשלב אותם

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

נושא תעסוקת המבוגרים הופך בשנים האחרונות, בוודאי אחרי מגפת הקורונה, לעניין די דחוף, שנמצא יותר ויותר בסדר היום הציבורי. הסיבה לכך היא הפער בין תפיסות מיושנות ודעות קדומות שליליות של מעסיקים וארגונים לגבי עובדים מבוגרים, לבין ממוצע הגיל ההולך וגדל של העובדים שנובע מהעלייה בתוחלת החיים ומהרצון והיכולת להמשיך לעבוד.

תוצאות הפער הזה הן הדרה של עובדים טובים ורלוונטיים משוק העבודה רק בשל גילם הכרונולוגי ולא התפקודי. במקרה הזה כולם מפסידים: בצד של העובדים יש השלכות כלכליות, חברתיות ונפשיות כבדות. ובמקביל, בצד של המעסיקים והארגונים נרשם הפסד של שנות ניסיון, ותק וידע מצטבר ושלל מיומנויות ניהוליות ומקצועיות טובות יותר מאלו של העובדים הצעירים.

שוק התעסוקה, יותר מכל תחומי החיים האחרים, מעדיף אנשים צעירים. באופן אבסורדי, כשמדברים על "עובדים מבוגרים" מתייחסים לעובדים או למבקשי עבודה בני 45 ומעלה, ובתעשיות חדשות יותר כבר מותחים את קו ההדרה הדמיוני מעל גיל 40.

הסיבה לכך היא גילנות (Ageism): תופעה חברתית של הדרה או אפליה כלפי גברים ונשים מבוגרים על רקע גילם הכרונולוגי, כפועל יוצא של תפיסה הרואה בהם נחותים. עד כאן אין חדש. אבל כאשר תוחלת החיים הממוצעת בישראל עומדת על 83 שנים, התפיסה שלפיה בני 40 פלוס הם "עובדים מבוגרים" אינה מחוברת למציאות. דיווחיהם של עובדים על אפליה על רקע גיל במקום העבודה מתקבלים כבר בתחילת העשור החמישי לחייהם, ומטבע הדברים בעשורים המתקדמים יותר באים לידי ביטוי קשיים להשתלב חברתית, להתקדם בסולם ההיררכיה הארגונית ולייצר אופק מקצועי והמשכיות תעסוקתית.

מעבר לחוסן הכלכלי שהיא מייצרת עבור המשק והעובדים עצמם, לתעסוקה בגיל מבוגר יש השפעה חיובית כללית על תפיסת האדם את עצמו בכל הנוגע לעצמאות, שייכות חברתית וקהילתית, תחושת משמעות וכמובן בריאות נפשית ופיזית.

עדיין אי אפשר לברך על המוגמר, אבל לכאורה יש מקום לאופטימיות: בשנים האחרונות נרשמה עלייה של כ־20% בשיעור התעסוקה בקרב עובדים מבוגרים בישראל. על רקע העלייה בתוחלת החיים, המגמה הזו אמורה להתרחב עוד יותר בעתיד. מנגד, הביקוש לעבודה בגיל השלישי גדול כיום הרבה יותר מההיצע והנתונים עדיין מדאיגים: בשנת 2021 השתתפו בכוח העבודה רק כחמישית מאוכלוסיית בני ה־65 ומעלה, זאת בזמן שיותר משליש מהם הצהירו באותה תקופה כי ירצו להמשיך בעבודתם גם לאחר גיל הפרישה. אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל (מעל גיל 65) מונה כיום כ־1.2 מיליון בני אדם. במילים פשוטות: יותר מ־150 אלף ישראלים מעל גיל 65 מעוניינים להמשיך לעבוד, אבל אף מעסיק לא מחכה להם.

המצב מחמיר עוד יותר כשמדובר בנשים מבוגרות: רק אחת מכל שבע נשים ותיקות עדיין עובדת, כחצי משיעור התעסוקה בקרב הגברים הוותיקים.

כולנו חונכנו כבר בגיל ילדות לדאוג למבוגרים, אבל ברגע האמת הם שקופים עבורנו. אם תרצו, זו בדיוק מהות ההבדל בין הציווי "והדרת" למציאות עגומה של הדרה.

למה כדאי לארגונים להעסיק מבוגרים?

יציבות ונאמנות. בדרך כלל מדובר בעובדים שהגיעו אל המנוחה ואל הנחלה. הם כבר לא מכוונים את החץ לעבר מעלה הקריירה ומחפשים בתזזיתיות נעורים את "האתגר הגדול הבא", אלא מבקשים לעצמם יציבות, מקום עבודה שיכול לשמש עבורם בית לשנים רבות.
זמינות מקסימלית. בניגוד לעובדים בעשור השלישי והרביעי לחייהם, לרוב העובדים המבוגרים אין ילדים קטנים שמאלצים אותם להיעדר בשל מחלות, לצאת מוקדם מהעבודה ולמצוא פתרונות ברמה היומיומית, ולכן הם יכולים להתמסר לעבודה באופן כמעט טוטאלי.
מורכבות ובגרות. אמנם בגיל מסוים מתחילה ירידה ביכולות קוגניטיביות מסוימות, אבל במקביל מתפתחות בקרבנו גם תכונות ומאפיינים איכותיים של אנשים בעלי חוכמת חיים ועולם פנימי מגובש שהתווספו עם השנים ומסייעים בנושאים כמו הבנת מורכבויות, התנהלות ארגונית ויכולת ניהול.
גיוון והפריה הדדית. ארגון שדוגל בסביבת עבודה רב-גילית, שיש בה מבוגרים וצעירים שעובדים יחד, יכול לייצר סביבת עבודה מגוונת ויצירתית יותר, ליהנות מהיתרונות שיש לכל קבוצת גיל בנפרד ולגלות כי השלם גדול מסך חלקיו.

חמשת הצעדים לשילוב מבוגרים בשוק העבודה:

תיקון חוקתי. אפליה על רקע גיל בעבודה מעוגנת בחוק חובת הפרישה, שבוטל לאורך השנים במספר מדינות, ביניהן ארה"ב. מרבית בני ובנות גיל הפרישה עדיין רוצים ויכולים לעבוד במגוון רחב של עבודות בזכות יכולת תפקודית ובריאות כללית טובה.
חינוך שוק ושינוי דעות קדומות. הבסיס להדרת המבוגרים משוק העבודה הוא הגילנות, תופעה שיש "להוציא מהארון" ולהיאבק בה. חינוך מחדש בנוגע לאזרחים ותיקים - לרבות העלאת יתרונותיהם המקצועיים והאישיותיים היחסיים בקרב מעסיקים פוטנציאליים - יצמצם באופן משמעותי את הדעות הקדומות ויכשיר את הקרקע לכניסתם לשוק העבודה.
תמריצים לעידוד מעסיקים. לצד החינוך ושינוי המדיניות, דרוש מנגנון של מתן תמריצים מטעם המדינה למעסיקים ולארגונים שפועלים ליצירת משרות ראויות שיאפשרו את שילובם של עובדים מבוגרים בעולם התעסוקה - תחילה בשביל הזכאות להטבות ולאחר מכן גם באופן אורגני.
מודלים של תעסוקה איכותית. חלק בלתי מבוטל מהקושי לשלב עובדים מבוגרים עובר דרך העובדה שאין מענה לתעסוקה איכותית עבור מי שעבדו עבודות פיזיות וסיזיפיות במרבית חייהם. שוק שיודע להכיל מגוון רחב של אוכלוסיות אמור בסופו של דבר לייצר תעסוקה איכותית ומכבדת במודלים שונים גם עבור מבוגרים שמעוניינים להמשיך לעבוד.
הכשרות ופיתוח ידע. עולם התעסוקה משתנה ללא הרף ומצריך מהעובדים להישאר מעודכנים בשיטות עבודה ובטכנולוגיות חדשות. קורסים, הכשרות והדרכות יאפשרו לעובדים מבוגרים לפתח את הידע ולרכוש מיומנויות חדשות על מנת לשפר את יכולתם התעסוקתית בהתאם לצורכי השוק. 

*שרון שילוח היא גרנטולוגית, עוסקת בפיתוח עסקי ומוצרים לגיל השלישי.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות, בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"