גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העברות תקציביות במקום כספים קואליציוניים: כך מחליפים עוול בעוול

התקציב מגיע לאישור הסופי, ואחת המחלוקות בדרך נפתרה לאחר שהושגו הסכמות עם גולדקנופף ● במקום לקבל תוספת של מאות מיליוני שקלים בכספים קואליציוניים, הוא יזכה להעברות תקציביות בסכום של 250 מיליון שקל ● מדובר בפרקטיקה בעייתית שאינה שקופה לציבור

בצלאל סמוטריץ' בשיחה עם יצחק גולדקנופף / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בצלאל סמוטריץ' בשיחה עם יצחק גולדקנופף / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הצעת תקציב המדינה הגיעה בשעות הבוקר של יום שני לישורת האחרונה, עם תחילת הדיונים במליאת הכנסת לקראת אישור סופי בהצבעות שייערכו בלילה שבין שלישי לרביעי.

רגע לפני העברת התקציב, נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יו"ר סייעת יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, ועם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כדי להסיר את ההתנגדות של אגודת ישראל לתקציב. על מנת לקנות את האצבעות של הפלג החסידי במפלגה החרדית, הבטיח נתניהו עוד 250 מיליון שקל לתמיכה בישיבות.

התקציב מגיע לישורת האחרונה: הקשיים הפוליטיים וההערכות באוצר
"נהפוך למדינה נחשלת": מאות כלכלנים נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים
מצטרפים ל-300 הכלכלנים: בכירי האוצר לשעבר נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים 

בשלב מתקדם זה של הכנת התקציב, שלושה חודשים לאחר שאושרו המסגרות שלו בממשלה ואחרי שוועדות הכנסת סיימו את העבודה על הצעות החוק והשינויים, לא הייתה אפשרות טכנית לפרוץ את מסגרת ההוצאה ולהוסיף כספים, מבלי לערוך קיצוץ רוחבי כלשהו.

על כן, סוכם מול גולדקנופף שבמהלך שנת התקציב, רבע מיליארד השקלים שדרשו באגודה יגיעו לידיה באמצעות העברות תקציביות בוועדת הכספים של הכנסת, שבראשה עומד שותפו של גולדקנופף להנהגת יהדות התורה, ח"כ משה גפני.

גפני עשה שרירים, גולדקונפף חסר נסיון

הדינמיקה בין גפני לגולדקנופף מעניינת בהקשר של יחסם לתקציב. כבר לפני כמה חודשים, הזהיר גפני שיתנגד לתקציב אם לא יוקפאו החזרי הריבית על המשכנתאות, באופן שנתפס כהתערבות בוטה בתחום האחריות של בנק ישראל.

בזמן שהפוליטיקאי המשופשף גפני, מנהיג הפלג הליטאי ביהדות התורה, התחיל לעשות שרירים עוד כשהתקציב היה בחיתוליו - הטירון הפוליטי גולדקנופף עדיין ניסה להתאקלם לתפקיד שר השיכון, כשאמר שהוא "לא יודע שיש משבר בענף הדיור".

לבסוף, דווקא גפני, שלא הצליח להקפיא את המשכנתאות, טוען שמדובר בתקציב טוב וקורא לחברי הקואליציה לתמוך בו. למעשה, גפני רמז עוד בשלבים המוקדמים שאינו באמת סבור שיצליח להקפיא את המשכנתאות, שמושפעות ישירות מריבית בנק ישראל, אלא ניסה להשיג מטרות אחרות.

יו''ר ועדת הכספים ח''כ משה גפני / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ייתכן כי כספים יעברו בצורה דומה בהמשך

לא מן הנמנע שגפני התרצה רק לאחר שהצליח לרשום לזכותו מיליארדי שקלים לציבור החרדי מתוך חלוקת הכספים הקואליציוניים.

כספים אלה שהשיג גפני ינותבו, בין השאר, לישיבות ולמוסדות חינוך שאינם כוללים לימודי ליבה. אבל עד שגולדקנופף נכנס לעניינים, הוא גילה שחבריו לקואליציה קיבלו יותר ממנו באופן יחסי.

ומה עוזרות לגולדקנופף תוספות של מיליארדים לציבור החרדי אם אינן רשומות על שמו? לכן יצא ודרש מנתניהו וסמוטריץ' עוד כ־600 מיליון שקל בדקה ה־90.

תחילה התרעם סמוטריץ' ואמר שאינו מוכן לתת עוד כספים לחרדים, אחרי שכבר ממילא הנתח הארי מתוך עוגת הכספים הקואליציוניים הולך למפלגות החרדיות, ובפרט שמדובר בעוגת ענק בהיקף חריג של 13.6 מיליארד שקל.

סמוטריץ' התנגד, אחרי שכבר נאלץ לפרוץ באחרונה את מסגרת הכספים הקואליציוניים ולהגדילה ביותר ממיליארד שקל, כדי לרכך את דרישות השותפים לממשלה.

אבל לבסוף נאלץ להיכנע, לפחות חלקית. הדרישה החדשה של גולדקנופף קוצצה אומנם בכמחצית לכדי 250 מיליון שקל, אבל ייתכן שכספים נוספים יעברו בצורה דומה בהמשך. לפי המסתמן, הכסף יועבר לאלקטורט החרדי באמצעות מענק חד פעמי של כ-2,400 שקל לכל אברך בישיבה.

הכלכלנים מזהירים שוב, אך לא זוכים לאוזן קשבת

בשורה התחתונה, בממשלה החליפו עוולה אחת גדולה בעוולה שנייה קטנה יותר; אך המסגרת התקציבית לא תיפרץ, וכנראה שהעברות הכספים לטובת הדרישות של גולדקנופף יהיו מתוך הכספים שכבר אושרו למוסדות התורניים.

ההעברות יתבצעו בכנסת תחת שקיפות מוגבלת ולעידוד מטרות שמנוגדות באופן רשמי למדיניות הכלכלית של משרד האוצר, בנק ישראל וכן כלכלנים בכירים במשק.

ביום שני, הצטרפו 120 בכירי משרד האוצר ואגף התקציבים לשעבר ל־300 הכלכלנים שפרסמו מכתב פומבי אשר מזהיר מפני השלכות הכספים הקואליציוניים.

"להעברות אלו עלולות להיות השלכות משמעותיות וארוכות טווח על כלכלת ישראל ועתידה", כתבו הבכירים במסמך, עליו חתומים בין השאר הכלכלן הראשי באוצר לשעבר יואל נווה, מנכ"ל האוצר לשעבר ירום אריאב, מנכ"לית האוצר לשעבר קרן טרנר, הממונה על התקציבים לשעבר שאול מרידור ורבים אחרים.

"לדאבוננו, ההתרעות של מאות הכלכלנים לא זכו לאוזניים קשובות והקואליציה ממשיכה ביוזמות החקיקה, תוך התעלמות מופגנת מהאזהרות מהארץ ומהעולם לנזקים הצפויים לכלכלה", כתבו הבכירים במכתב הפתוח.

"אנו מפצירים בקובעי המדיניות ובמקבלי ההחלטות לשקול מחדש את העברות הכספים הללו ולהבטיח שהן יתאימו עם המטרות הרחבות יותר של טיפוח צמיחה כלכלית. הדבר עלול להנציח מעגל של תלות ברווחה במקום לטפח עצמאות".

בנוסף לכך, הזהירו הבכירים כי "עתידה של ישראל כמדינה משגשגת תלוי בכלכלה חזקה וגמישה ותעדוף השקעות בחינוך, מחקר ופיתוח, תשתיות ויצירת מקומות עבודה".

לדבריהם, "כדי לשמור על עתיד זה, הכרחי שהקצאת הכספים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים תתבסס על עקרונות כלכליים תקינים והבנה כוללת של ההשלכות ארוכות הטווח".

המכתב מתריע ספציפית על העברת הכספים למטרות של המפלגות החרדיות: "הפגיעה ביכולתו של הציבור החרדי להשתלב בשוק עבודה מודרני תפגע, בראש ובראשונה, במצבו הכלכלי של הציבור החרדי עצמו, תקטין את הסיכוי של בוגרים חרדים להתפרנס בכבוד, ותגדיל את שיעור העוני בקרב האוכלוסייה החרדית".

אך לשיטת הכלכלנים הבכירים הפגיעה אותה הם חוזים לא תעצר שם, "אלא שלא רק האוכלוסייה החרדית תיפגע: כאשר שיעור ניכר מילדי ישראל אינם רוכשים מיומנויות יסוד, ברור מאליו שמדינת ישראל לא תוכל להמשיך ולהימנות עם הכלכלות המפותחות בעולם".

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית