גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממונים לשעבר על התחרות בפנייה לניר ברקת: הדחת מיכל כהן - פגיעה בעצמאות הרשות

הממונים לשעבר על התחרות פנו היום לשר הכלכלה ניר ברקת בדרישה שלא לפטר את הממונה על התחרות הנוכחית, עו"ד מיכל כהן: "אנו מתנגדים לכל ניסיון לפגוע בעצמאותה של רשות התחרות ובמעמדה החשוב כרשות מקצועית נקייה ממעורבות פוליטית" ● לשכת ברקת בתגובה: "מכתב הזוי ולא ראוי"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הממונים לשעבר על התחרות פנו היום (ג') אל שר הכלכלה ניר ברקת בדרישה שלא לפטר את הממונה על התחרות הנוכחית, עו"ד מיכל כהן. "אנו הממונים לשעבר על התחרות פונים אליך מתוך דאגה עמוקה נוכח הודעתך אתמול בדבר כוונתך להביא לפיטורי הממונה על התחרות. אנו סבורים כי מהלך זה נעשה מתוך חוסר הבנה למעמדה ולתפקידה הייחודי של רשות התחרות ושל העומדת בראשה, ומתנגדים לו נחרצות".

הממונים החתומים הם עו"ד דודי תדמור העומד בראש משרד ארנון תדמור לוי, פרופ' דיויד גילה, עו"ד מיכל הלפרין, עו"ד דרור שטרום ועו"ד רונית קן. 

הדחה בסימן שאלה: ניר ברקת לא עדכן את היועמ"שית בניסיון לפטר את הממונה על התחרות. מה הוא מנסה להשיג? 
הממונה על התחרות מיכל כהן על הניסיון של ניר ברקת להדיחה: "אני ממשיכה כרגיל"

לדבריהם, "עצמאותם של הממונה על התחרות ושל רשות התחרות הם יסוד מהותי בכלכלת המדינה", ו"הממונה חייב להיות רחוק ומוגן מכל השפעה פוליטית ומכל מראית-עין שלה. החלטותיו נמדדות בטיבן ובעצמאותן - בשום אופן לא במידת המקובלות שלהן על הדרג הפוליטי. הממונה נותן דין וחשבון לבית המשפט על הכרעותיו".

הממונים לשעבר כותבים לברקת כי כמי שעסקו במשך שנים רבות בממשק שבין הממשלה לבין רשות התחרות, "אנו מתנגדים לכל ניסיון לשבש ולפגוע בעצמאותה של רשות התחרות ובמעמדה החשוב כרשות מקצועית נקייה ממעורבות פוליטית, מעמד שנבנה במשך שנים בעמל רב ובשום שכל על-ידי כנסת ישראל וממשלת ישראל בהחלטות וחקיקה". 

"חוסר אמון עמוק" 

אמש (ב') הודיע ברקת כי זימן את הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, וביקש ממנה לסיים את תפקידה. כהן מכהנת כממונה על התחרות במשך כשנתיים והחלה את תפקידה כממלאת-מקום ברשות התחרות באוגוסט 2021.

בהודעת משרד הכלכלה נאמר כי "לאור חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים וחוסר היכולת להמשיך לעבוד בצורה כזו, כשהפערים המקצועיים הם רבים, וראש הרשות מסרבת לאמץ ולממש את מדיניות השר, ולנוכח הכשלים בתפקוד, ביקש השר ברקת מהממונה על התחרות מיכל כהן לסיים את תפקידה".

בהודעה צוין כי לעמדת ברקת, "העובדה שחברות המזון, המונופולים ושווקים ריכוזיים רבים איבדו את הרסן בכל הנוגע להעלאות מחירים, נובעת בראש ובראשונה מחולשתה של הרשות כגורם מרסן והיעדר אימוץ של מדיניות אקטיבית ונחרצת לטיפול בסוגיות הליבה של הרשות ובעיקר הגברת התחרות".

כהן הגיבה לכך במייל ששלחה לעובדי הרשות אמש, בו כתבה בין השאר כי היא "ממשיכה כרגיל", וכי "כולנו שותפים למאמץ להגן על התחרות ולהגביר את התחרות במשק. רשות תחרות עצמאית שאינה כפופה לשיקולים פוליטיים ולחצים של בעלי הון חיונית לשם שמירה על התחרות החופשית בישראל. יש לנו משימה קשה ומורכבת לפעול לטובת הציבור בישראל. לא כל החוכמה נמצאת אצלנו, ואנחנו תמיד שמחיים לשמוע דעות סותרות וביקורת בונה. עם זאת, לא נתפשר על עצמאות רשות התחרות".

"מכתב הזוי ולא ראוי" 

מלשכת שר הכלכלה ניר ברקת נמסר בתגובה למכתב הממונים לשעבר על התחרות:
"זהו מכתב הזוי ולא ראוי. החתומים עליו מגנים על חברתם שכשלה בתפקידה. במקום לנהוג בענייניות, הם נפלו לתוך המשחק הפוליטי.

"המכתב מוכיח עד כמה תאוות שלטון הפקידים וההידבקות לכיסא גוברת על טובת הציבור. השר ברקת ימשיך במהלכיו להילחם במונופולים ובקרטליזם, ולעצור את גל ההתייקרויות במשק. ביום שלישי הבא יציג השר ברקת את ארסנל המהלכים שלו במלחמה ביוקר המחיה.

"החתומים על המכתב מוזמנים ביום שלישי ללשכתו של השר ברקת, להצטרף אליה ולסייע לציבור הישראלי - ופחות לדאוג לג'וב של החברה שלהם. אגב, נזכיר לחתומים מטה שמינפו את תפקידם ברשות לטובת עשיית מיליונים במגזר הפרטי - השר ברקת עובד בשקל אחד לשנה.

"השר ברקת אינו לחיץ ואינו חושש מהתעמתות עם כל מונופול או גורם ריכוזי במשק, לא חייב דבר לאיש - הדבר היחיד שמנחה אותו זה האינטרס הציבורי".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35