גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כשארגונים עסקיים ועמותות משתפים פעולה – נוצר אימפקט לחברה הישראלית כולה"

ארגונים עסקיים רבים מתחברים לעמותות ולמטרות חברתיות ● לחיבורים אלה יש יתרונות רבים לארגון ולעמותה ● אנוש – העמותה הישראלית לבריאות הנפש מציעה אפשרויות שונות לשיתוף פעולה, המעניקות ערך ומשמעות לעובדי החברה, מסייעות לשיקום ושילוב בקהילה של מתמודדי הנפש ומפחיתות את הבושה והחסמים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף עמותת אנוש

לפי ארגון הבריאות העולמי, אחד מכל שמונה בני אדם יאובחן במחלה פסיכיאטרית, ואחד מכל שלושה בני אדם יזדקק לעזרה בעקבות מצוקה נפשית. בהתחשב בנתונים אלה, קשה למצוא אדם שאינו מכיר מישהו שאובחן או נזקק לסיוע נפשי במהלך חייו. במילים פשוטות: בריאות הנפש זה הסיפור של כולנו. לא במקרה זה גם הסלוגן שמתנוסס מעל פעילותה של אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש.

עמותת אנוש, שהוקמה לפני 45 שנים, היא הגדולה בתחומה בישראל, עם כ-1,100 עובדים ו-1,000 מתנדבים ב-85 סניפים ברחבי הארץ.

עמותת אנוש הציבה לעצמה שלוש מטרות עיקריות:

1. הגברת מודעות לתחום בריאות הנפש במקביל להפחתת החסמים והסטיגמות לגביו.
2. פעילות סנגור לשיפור חקיקה עבור מתמודדי נפש ובני משפחותיהם.
3. אספקת שירותים ומתן מענים בדיור, תעסוקה, חברה ופנאי, ייעוץ לבני משפחה ושירותים לבני נוער ולצעירים.

"כשיש לאדם מקום לגור בו, מיטה להניח עליה את הראש, תעסוקה מכבדת וחיי חברה, הוא יכול לקיים אורח חיים משמעותי וכך גם כל אדם המתמודד עם מגבלה נפשית", אומרת ד"ר הלה הדס, מנכ"לית אנוש.

ד''ר הלה הדס / צילום: טל רביב

גם המעסיק מרוויח

"בשנים האחרונות יש הבנה הולכת וגוברת בקרב המגזר העסקי לגבי החשיבות של חיבור לעמותות ולמטרות חברתיות. החיבור יכול להיות באמצעות תרומה לעמותה, התנדבות עובדים, שילוב אנשים עם מוגבלויות בתעסוקה, רכישת מתנות חברתיות לעובדים, הרצאות וסדנאות העשרה לעובדים ועוד. חיבור מהסוג הזה הוא בעל ערך רב ביצירת תחושת שייכות ומחוברות ארגונית של העובדים, מעניק יתרונות שיווקיים ומקדם השפעה אמיתית על החברה בישראל".

רואים את העובדים

לדברי ד"ר הלה הדס, 43% מכלל הזכאים לקצבאות הנכות בישראל הם עקב רקע נפשי, מה שהופך את מתמודדי הנפש לקבוצת הנכים הגדולה ביותר בישראל. "מצב פסיכיאטרי לא הופך אותך לחסר יכולת", מסבירה הדס, "ולכן מתמודדי נפש - בעזרת שילוב נכון בשוק העבודה - יכולים להשתתף בנטל ולתרום רבות לתוצר הלאומי הגולמי. כשאדם מתפרנס - התפיסה העצמית מתחזקת ומשפיעה על יכולתו לקחת חלק פעיל ותורם לקהילה".

אבל למעשה הם נכים שקופים, כאלה שגם אם נחלוף על פניהם ברחוב לא נוכל לדעת עם מה הם נאלצים להתמודד, ולכן עלול להיווצר קושי עבורם בכל תחומי החיים ובפרט בתחום התעסוקה. "ככל הנראה אין יום שבו לא מפוטר עובד כתוצאה מאי הבנה של השפעת מצבו הנפשי על תפקודו המקצועי", טוענת הדס. "תופעות כמו דיכאון יכולות לגרום להשכמה מאוחרת, איחורים, ירידה בתפקוד, ועלולות להוביל לנזיפה, אי שביעות רצון של המנהל ומשם הדרך קצרה לשימוע ופיטורים. ככל שהמעסיק יכיר בכך שעובדים אצלו אנשים שחווים מצבים פסיכיאטריים, בין אם הוא יודע בבירור ובין אם לא, הוא יוכל להבין את המצב, להתחשב ולהכיל אותו. במקרה כזה, הוא ירוויח עובד שמעריך את הסובלנות, מרגיש נחוץ עבור המערכת ובעל מוטיבציה גבוהה להצטיין ולהתמיד. זה לא אומר שהמעסיק צריך להתפשר על הדרישות המקצועיות, או חלילה לרחם, אלא פשוט לדעת לזהות סימנים, להתעניין בעובד בכנות ולבצע התאמות בתקופות מסוימות שבהן העובד חווה משבר".

במסגרת הליווי המקצועי שמספקת עמותת אנוש לארגונים, עולה מדי פעם בקרב מעסיקים חשש לגבי העסקת מתמודדי נפש במקומות שנדרשת בהם רגישות יתרה, כמו עבודה עם ילדים, נשים או קשישים. "יש יסוד סביר להניח שבכל מקום עבודה נמצאים עובדים שמתמודדים עם מצבים נפשיים מבלי שהמעסיק שלהם יודע זאת", מסבירה הדס. "כשמקום עבודה מגייס עובד שמתמודד עם מגבלה נפשית, עמותת אנוש מספקת ליווי מקצועי המאפשר התנהלות טובה יותר בהשוואה למקום עבודה שבו המעסיק אפילו לא יודע שיש לו עובד מתמודד. כשעובדים נכון, כולם מרוויחים: מפוגגים את הסטיגמה והחששות, פותרים בעיית תעסוקה, מאפשרים למתמודדי נפש להתפרנס ולהרגיש משמעותיים, ובנוסף - סביבת העבודה תהיה הרבה יותר איכותית ורגישה. זו הסיבה שאנחנו מציעים למעסיקים ליווי בהעסקה של אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית וסדנאות שמעניקות כלים המאפשרים לשים לב לעובדים שחווים משבר וצעדים פשוטים שבהם ניתן לסייע".

התנדבות

אחד הגורמים החשובים בפעילותה של עמותת אנוש להגברת המודעות ולהסרת הדעות הקדומות הוא מערך ההתנדבות. במסגרת פעילות האחריות התאגידית של חברות וארגונים, בוחרים העובדים לתרום שעות התנדבות לקהילה בתחומים שונים. "ארגונים שמעמידים גבוה בסדר העדיפויות שלהם את ההתנדבות בתחום הנפש", סבורה הדס, "כבר מבינים היום שהם לא רק מיטיבים עם הקהילה אלא גם דואגים בכך לרווחת עובדיהם, שמרגישים משמעות וערך ולעתים כשפוגשים בנו לראשונה הם פונים בעצמם לעזרה, כי כאמור זה נוגע כמעט בכל אחד מאיתנו. הקבלה, ההכלה והפחתת הסטיגמות הן בסופו של דבר מעגל שמייצר אימפקט לחברה הישראלית כולה".

לא עוד מתנה לחג

אנוש מפעילה למעלה מ-20 מרכזי תעסוקה שבהם מייצרים מתמודדי נפש מתנות חברתיות כחלק מתהליך השיקום. המתנות נמכרות באנושופ - חנות האונליין ובמכירה ישירה ללקוחות עסקיים וההכנסות מועברות למקבלי השירות שהכינו אותן. "בשוק עבודה שהולך ומשתנה, אחד המרכיבים שישאירו חותם אצל העובדים והעובדות הוא התחושה שהם מקבלים מתנה מקורית ואיכותית, שגם מחוברת לסביבה, לקהילה. עובדים אוהבים להרגיש שיש מחשבה וערך מאחורי המתנה ושלחברה שאליה הם משתייכים יש ערכים של נתינה ואחריות חברתית".

"לסיכום, ככל שהמגזר העסקי יבין את החשיבות בעשייה חברתית ובחיבור למטרות חברתיות יהיה ערך רב לעסקים, לעמותות ולחברה הישראלית כולה", אומרת הלה.

לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים לערב ההתרמה השנתי של עמותת אנוש הקליקו>>

עוד כתבות

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

השואו של מיכה מאמריקה: הכירו את האיש שפתח ערוץ יוטיוב כדי להמליץ לנו מה לעשות עם הכסף

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים, והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח

מפגינים נגד הממשלה חוסמים צמתים מרכזיים ברחבי הארץ ● צה"ל הודיע על הפוגה טקטית בלחימה באזור רפיח לצורך הכנסת סיוע ● הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?