גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם בהיכל הצדק שכחו את המטרה של הוצאות משפט

אדם הגיש תביעה מופרכת והעיד עדות שקר בבית הדין לעבודה. והתוצאה? החברה הנתבעת ספגה את ההוצאות ● מעבר לתמריץ הבעייתי שנוצר, העומס הבלתי נלאה על המערכת מחייב לעצור את המדיניות הזו

גם בהיכל הצדק שכחו למה צריך הוצאות משפט / צילום: אוריה תדמור
גם בהיכל הצדק שכחו למה צריך הוצאות משפט / צילום: אוריה תדמור

בפאנל שהנחיתי על הדברים הדרושים תיקון במערכת המשפט נטלה חלק מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור. מטבע הדברים כמה וכמה שאלות עסקו במשפט הפלילי, ובפרט במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. פלמור העירה לי, ובצדק, על כך שכאשר דנים בתחלואי המערכת ובדברים הדורשים תיקון - עוסקים כמעט אך ורק בהליך הפלילי, ובעיקר בתיקי נבחרי ציבור. איכשהו התיקים האלה יותר מעניינים, נמצאים במוקד תשומת הלב הציבורית, וכל התפתחות בהם פותחת מהדורות.

"מה אתן עושות בלילה?": התביעה שמטלטלת את משרד עורכי הדין המוכר 
11 נגד אחת: ויכוח על גודל התוספת לדירה בתמ"א 38 הגיע עד לבג"ץ 

אבל בין מהדורה למהדורה ובין שער עיתון לשער עיתון, יש את החיים עצמם. אין דרך לייפות זאת, מערכת המשפט שלנו היא גן עדן לאנשים שמנצלים את חולשתה. החולשה היא לא מול הכנסת או מול הממשלה, אלא מול הציבור בכללותו.

החולשה לא נובעת מפחד מבעלי הכוח, אלא מתפיסת עולם חברתית ופרו־זכויות אדם שמקדשת בכל מחיר (או ליתר דיוק: ללא מחיר) את זכות הגישה לערכאות. גישה זו פשוט לא מתחברת למציאות, אבל היא מושרשת עמוק עמוק בגנום של בית המשפט.

אז לאחר שהקדשנו שני טורים לעיסוק בסחבת המשפטית מהזווית של ההליכים הפליליים, ראוי באמת לדבר על המתרחש בין כתלי בית המשפט סביב הליכים אזרחיים.

העובד מטריל, והחברה יוצאת בחיסרון כיס

בואו ניתן כמה דוגמאות על מנת לסבר את האוזן. בית הדין לעבודה בתל אביב ניהל הליך במשך 3 וחצי שנים, על תביעת עובד "לתשלום פיצוי בגין פיטורים שלא כדין ופיצוי לפי חוק איסור לשון הרע וכן לתשלום הפרשי שכר ודמי הודעה מוקדמת".

פסק הדין לא השאיר אבן על אבן והפריך את טענות העובד. כך למשל נקבע: "טענת התובע כפי שפורטה בכתב התביעה ולפיה על אף שסוכם איתו כי יעבוד במשרה בהיקף 160 שעות הוא ביצע בפועל 15 שעות עבודה ביום נמצאה שקרית ומופרכת".

אדם מגיש תביעה שקרית ומופרכת, מגיש תצהיר כוזב ומעיד עדות שקר בבית הדין לעבודה. מה התוצאה לדעתכם? "בשים לב לתוצאות ההליך, ובמכלול נסיבות העניין, כל צד יישא בהוצאותיו".

אני שואל בכנות, איך השופטת חשבה שזה נורמלי? האם זה צודק שעובד יטריל את מקום העבודה שלו לשעבר, יגרום לו להוצאות משפטיות משמעותיות במשך 3 וחצי שנים, יפברק טענות ויבצע עבירות פליליות - ובסוף החברה הנתבעת צריכה לצאת בחיסרון כיס?

טוב, תגידו לי שתמיד אפשר למצוא פסקי דין משונים. אבל מדובר ביוצא מן הכלל שדווקא מעיד שהכלל הפוך. ובכן, לא. הנה דוגמה אחת נוספת: פסק דין טרי של שופטת אחרת מאותו בית דין לעבודה בתל אביב. ההליך התנהל במשך כ-5 וחצי שנים. מדובר בתובענות הדדיות שהגישו עובדת ומעסיקתה לשעבר, לאחר שיחסי העבודה שנמשכו כשבע שנים הסתיימו בפיטורי העובדת.

בפסק הדין נקבע כי "הגענו למסקנה כי יש לקבל את גרסת החברה, לפיה העובדת אכן מעלה באמון שניתן בה וקיבלה שכר מבלי שעבדה בשעות עליהן דיווחה. החברה הציגה דוגמאות רבות בהן הדיווח היה דיווח שאינו אמת. לא מצאנו דרך אחרת לפרש את העובדות שהוצגו". אם לא די בכך, העובדת עצמה הייתה מנהלת הכספים של החברה והאחראית על בדיקת דיווחי העובדים של החברה.

מדובר בעבירה פלילית ברורה. בשיחת הבירור שנערכה לעובדת לאחר שנתפסה, היא הודתה כי היא busted כלשונה, אך בהמשך העלתה טענה שנדחתה כי הודתה מתוך לחץ וכפייה. בית הדין קבע כי "משהוכחו עיקר טענותיה של החברה לגבי שכר ביתר שהעובדת קיבלה על בסיס דיווחיה המופרזים, שאינם משקפים עבודה בפועל, התביעה של החברה נגד העובדת מתקבלת בעיקרה". תביעת העובדת נדחתה לחלוטין.

רוצים לנחש כיצד הכריעה השופטת בנוגע לסוגיית ההוצאות? "בנסיבות העניין, כל צד ישא בהוצאותיו". צריך באמת להסביר למה ההחלטה בעניין ההוצאות מופרכת ובלתי מתקבלת על הדעת? אם במקרה כל כך בוטה וקיצוני, לא נפסקות הוצאות (ועוד עם נימוק משכנע במיוחד, כמקובל) - באיזה מקרה כן יפסקו הוצאות?

התביעה סולקה, ומה עם ההוצאות?

בואו ניתן עוד דוגמה טרייה מאותו בית דין לעבודה, אצל שופטת שלישית. כתבת הפלילים של גלי צה"ל הגישה תביעה נגד הפרקליטות ומשרד הביטחון, ודרשה כי ייקבע שעומדת לה חסינות עובדי מדינה, וכי יורה על ביטול החלטת הפרקליטות שלא לייצגה בתביעת עו"ד נוה וליתן צו המורה למדינה לייצג אותה בתביעת עו"ד נוה ולשאת בכל חיוב שיוטל עליה במסגרתה. בנוסף, היא גם דרשה פיצוי בסך חצי מיליון שקל כחושפת שחיתויות.

לאחר שהוגשה תגובת המדינה, בית הדין סילק את התביעה על הסף, הן בשל התיישנות, הן בשל היעדר עילה, הן בשל חוסר סמכות, והן כי מדובר בניסיון לעקוף ערכאה משפטית אחרת. מה לגבי ההוצאות? "בנסיבות העניין, איננו עושים צו להוצאות".

כיוון שיש לי חיבה מיוחדת להליכים משפטיים ביזאריים, אתן פה דוגמה משעשעת/ עגומה נוספת. אדם מסוים הגיש בקשה לתובענה ייצוגית בסך מיליון שקל נגד שתי חברות בטענה כי הן הפרו את תקנות הנגישות. לאחר מכן הגיש בקשה למחוק את התביעה.

נחשו מה הסיבה? "בבקשה שלפניי, עותר המבקש להורות על מחיקת התביעה האישית והבקשה לאישור התובענה בנימוק כי לא עלה בידו לאתר המשיבות. הבקשה אף לא נתמכה בתצהיר ולא הוסבר כיצד הדברים עולים בקנה אחד עם טענות המבקש בכתבי הטענות".

הבנתם מה הולך פה? אדם הגיש תביעה נגד חברה ובסוף הוא ביקש למחוק אותה כי הוא בכלל לא הצליח לאתר אותה ולהמציא לה את כתב התביעה. השופטת התייחסה לכך וכתבה כי "בשים לב לאופי הטענות ולכך שלטענת המבקש מדובר בבתי עסק שלא פרסמו את הסדרי הנגישות שלהן ביחס לחנויות רלבנטיות למוצר אותו ביקש לרכוש (ברז) אני מוצאת כי הבקשה מעוררת אי נוחות באשר לתשתית העובדתית שעמדה במועד הגשת ההליך".

אני מניח שלא תופתעו לגלות כי גם כאן החליטה לחוס על התובע ולא לפסוק נגדו הוצאות. "לפנים משורת הדין ובפעם זו - אני נעתרת לבקשה ומורה על מחיקת הבקשה בעניין שתי המשיבות שבכותרת ועל מחיקת התביעה האישית, ללא צו להוצאות".

עוול למדינה, למשלם המסים, ולכל הממתינים

אם מדינת ישראל הייתה משופעת במאות תקני שיפוט מיותרים ובעודף תקציבים - היה אפשר איכשהו להבין את הגישה הזו, למרות שהיא יוצרת תמריץ בעייתי מאוד, ולמרות שהיא פוגעת בצד השני שזכותו לא לצאת בחיסרון כיס לאחר שזכה בהליך. אבל לנוכח העומס הבלתי נורמלי על המערכת - אי אפשר אפילו להתחיל להבין את המדיניות השערורייתית של בתי המשפט בנוגע לפסיקת הוצאות.

זה עוול לצד שכנגד, זה עוול למדינה, זה עוול למשלם המסים הישראלי וזה עוול לכל האנשים שמחכים ליומם בבית המשפט שסדר יומו מלא עד להתפקע בגלל שהוא מתמרץ את "שיטת מצליח". מיותר לציין שתקנות סדרי הדין מורות לשופטים לנהוג בדיוק להפך.

אך כאשר הבעתי תמיהה ביולי 2021 על אי הקפדת השופטים על כך, ענה לי השופט יצחק עמית כי "תקנות סדר הדין האזרחי נמצאות בשלבי הטמעה ופיתוח פסיקתי". לא יודע מה זה אומר, אבל אני יודע מה המצב הנתון אומר למעשה לאזרחים: אכלתם אותה.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל