גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים שוול סטריט תמשיך לעלות? הסטטיסטיקה לא לטובתכם

שוק המניות האמריקאי עלה 13 שנה ללא שום תיקון, אבל עכשיו התיקון כאן ונשאר ● קשה לראות חזרה לקצב עליות כפי שהכרנו בעשור החולף וכיבוש של שיאים חדשים ●  הסיכון בשוק לעתים קשה לזיהוי, אך הוא קיים ומשמעותי

ניתוח טכני
ניתוח טכני

 

 

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

שוק המניות האמריקאי נותן תחושה שיש בו עוד מקום לעליות, אך המקום הזה צר למדי ולא מרמז על מה שהשוק עלול להכין לנו. תיקונים טכניים כמו זה שחווה השוק בתקופה האחרונה הם דבר ערמומי שעשוי לנטוע אופטימיות שאינה במקומה. המבט על השוק חייב להתבסס על עובדות הנגזרות מהתנהגותו ולא מהתחושות שלנו.

הפער בין בורסת תל אביב לוול סטריט הולך וגדל. האם המגמה תימשך? | ניתוח גלובס
כשהמניה נוגעת בשיא כל הזמנים: אפל עומדת להיכנס לתחום חדש

השבוע אני חוזר לגרף החודשי של מדד S&P 500 כדי לבחון אחרי סיומו של חודש מאי, האם משהו בכל זאת השתנה - האם יש מגמת עלייה? האם רמת הסיכון ירדה? היכן מצויים הקשיים ומדוע למרות הכול אני לא משנה את דעתי לגביו?

● הבסיס לקבלת החלטות הוא קיומה (או לא) של מגמת עלייה ארוכת טווח. כל התעלמות מהנתונים הארוכים מעלה את רמת הסיכון. וזה לא שהשוק לא יכול לעלות, הוא יכול, אבל קיומה של מגמת עלייה ארוכת טווח, כזו שבה מבנה המחירים מסודר באופן שמלמד על קונצנזוס בשוק לגבי הכיוון, היא השאלה המהותית ותקבע את רמת הסיכון.

 

ויש בעיה עם עניין הסיכון הזה בשווקים - לא רואים אותו; הוא אינו מוחשי ובעל נוכחות פיזית. וזה בעייתי כשאנשים תמיד יעדיפו לבחור בגרסה האופטימית של הדברים. אז השוק עולה, אבל אין מגמת עלייה - באף אחד מהמדדים המרכזיים בשוק האמריקאי, כולל בראסל 2000.

 

הסטטיסטיקה לא לטובת הקונים ללא הבחנה

● מבט על מהלך העליות שהחל בשפל של אוקטובר 2022, יגלה שהוא יצא לדרכו מנקודת שפל נמוכה מקודמתה. כל התנהגות מסוג זה חשודה כתיקון טכני. כאמור, השוק יכול לעלות, אבל הסטטיסטיקה אינה לטובת מי שקונה ללא הבחנה.

● לתיקונים טכניים יש התנהגות מתעתעת, רובם לא נוטעים תחושה של תיקון אלא של מהלך עליות מגמתי וחזק. בעיקר תיקון שמגיע לאחר גל ירידות שמערער קצת את הסדר בשווקים, כמו זה שהחל בינואר 2022 ונמשך עד אוקטובר. ההימשכות שלהם יוצרת את התחושה (גם שלי) שהכיוון השתנה לטובה, וכי שיאים חדשים עומדים בפתח. אלא שמבט על ארבעת המדדים המרכזיים בשוק האמריקאי מגלה כי אף אחד מהם לא חרג מהגבולות המקובלים של תיקון: מבנה המחירים (האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל) לא השתנה, ושום רמת התנגדות משמעותית לא נפרצה כלפי מעלה.

הגרף השנתי של ה־S&P 500 מראה בבירור ששוק המניות האמריקאי עלה 13 שנה ללא שום תיקון. אבל עכשיו התיקון כאן, כדי להישאר. קשה לראות כיבוש של שיאים חדשים וחזרה לקצב עליות שאפיין את השווקים בעשור ומשהו האחרון. הסיכון, כמו שכתבתי, חמקמק ובלתי נראה, אבל הוא נוכח.

המדד זז מול הציפיות או העובדות?

ההערכות שלי לגבי ירידות העומדות בפתח לא מגשימות את עצמן בינתיים, אבל השאלה היא האם השוק האמריקאי זז כנגד הציפיות או כנגד העובדות. כרגע מבחינתי הוא זז נגד הציפיות שלי - עולה יותר מדי זמן ומסרב לרדת, כשכל ירידה חד יומית נתקלת בחומה בצורה של קונים. אבל מבט על הטווחים הארוכים מלמד שהעליות הללו הן עדיין בגדר תיקון, וזה עלול להסתיים ללא התרעה מוקדמת ולהכות בכל מי שנוהג בשאננות.

שולחן הניתוחים: שוק המניות הטורקי עשוי להפתיע לטובה 

זכייתו המחודשת של רג'יפ טאיפ ארדואן בנשיאות טורקיה מפנה זרקור לשוק המניות שם.

החל משנת 2013, מצוי שוק המניות של טורקיה במגמת ירידה, שאותה אדגים באמצעות תעודת סל סחירה על מדד מגוון של מניות טורקיות (סימול: TUR). ממחיר שיא שבו נסחרה התעודה באותה שנה, 59.67 דולר ליחידה, החלה התדרדרות הדרגתית אך עקבית, ולמעט תיקונים טבעיים במהלך הדרך, היו נקודות השיא והשפל בה מסודרות במבנה יורד. התעודה המשקפת נאמנה את מצבו של שוק המניות נסחרה מתחת לממוצעים הנעים, עד שבשלהי 2018 נשקה לשפל של 16.77 דולר ליחידה.

מאותה נקודה החל תהליך של דשדוש, שמאפיין התייצבות לאחר ירידות ארוכות טווח. כך עד סיומה של 2021, ואז פרצה מעלה ברצף עולה חזק שהביא את מחירה של התעודה ל־38.17 דולר, המשקף רמת התנגדות לא פשוטה.

הגרף הרבעוני של התעודה לא מדגים מגמת עלייה, כשאינו מציג מבנה מחירים שבו נקודות שפל ושיא עולות. מאידך, קיים רצף עולה, והממוצעים הנעים אף ביצעו לראשונה קרוס חיובי, כשהממוצע הקצר חצה את הארוך כלפי מעלה. מדדי העוצמה מצויים ברמות גבוהות ומעידים על מומנטום חיובי.

בגרף החודשי של התעודה יש מגמת עלייה ברורה: נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה עולה והן נתמכות על ידי הממוצעים הנעים. במגמת עלייה, לא הרצפים העולים הם החשובים אלא היורדים. וכאן יש לשים לב למספר מרכיבים: התיקון החל כתוצאה מכך שמחירה של תעודת הסל התרחק מהממוצעים הנעים באופן ניכר, וכעת מרחק זה צומצם; וכן התיקון הטכני התכנס לטווח סרגל פיבונאצ'י, כלומר למרווחי התיקון שבין 38%-62%.

אם כך, בטווח המחירים הנוכחי מסתמן סיכוי טוב לגל עליות בשוק המניות הטורקי.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20