גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מרחץ דמים": בהודו אוהבים רכבות אך שכחו את המערכת למניעת התנגשות

רכבת מהירה באה מצפון, עברה למסילה הלא נכונה, התנגשה ברכבת נייחת ויצרה תאונת שרשרת לאחר שרכבת נוספת נתקלה בה מאחור ● התוצאה: מאות הרוגים ואלפי פצועים ● ובזמן שכוחות החילוץ בשטח, ראש הממשלה מודי, שאוהב רכבות מהירות תוצרת הודו, מחפש אשמים

זירת האסון הקטלני בהודו / צילום: Associated Press, Arabinda Mahapatra
זירת האסון הקטלני בהודו / צילום: Associated Press, Arabinda Mahapatra

"ישנתי כשהרכבת סטתה ממסילתה. אולי 15 איש נפלו עליי. כשיצאתי מהקרון ראיתי גפיים מפוזרות סביבי, רגל פה, יד שם, פנים מעוותות", זו עדותו של אחד הנוסעים באסון הרכבות (מהתקשורת ההודית) שהתרחש בשישי האחרון במדינת אודישה שבמזרח הודו. שלוש רכבות התנגשו זו בזו באחת ממסילות הברזל המיושנות כשעליהן אלפי נוסעים. בראשון, מניין ההרוגים עמד על 288 והפצועים על כאלף. כל אלה הופכים את התאונה, לקטלנית ביותר שנראתה במדינה ב־30 השנים האחרונות.

הודו היא ארץ של רכבות. 13 מיליון בני אדם נוסעים ברכבותיה מדי יום. רשת המסילות שלה משתרעת לאורך 67,000 ק"מ, ונחשבת לרביעית בגודלה בעולם. זו הייתה מורשת השלטון הבריטי, שהודים אוהבים לשנוא, שהניחו מסילות ברזל במשך שבעים שנה, ורתמו בזה ליצירת הודו המודרנית, שעד בואם לא הייתה אלא מיתוס. עניי הודו הם הרוב העצום של נוסעי הרכבות.

בין הצילומים הקלאסיים של הודו אפשר למצוא רכבות עמוסות, שנוסעים תלויים בחלונותיהן ורוכבים על גגותיהן. הסתמכות על לוח הזמנים של הרכבות היא מן הסיכונים המובהקים של חיים בהודו.

ניצולי האסון מעידים, כי מאות פועלים, המחפשים עבודה מחוץ לכפריהם ולמדינותיהם, לצד סטודנטים נדחסו ברכבת "כתף אל כתף, רובם בעמידה, היה אפשר לראות רק ראשים" (מהניו יורק טיימס).

מודי רוחץ רגליים

שלושה ימים לפני האסון, ממשלת הודו קנתה עמודי פרסומות שלמים בעיתונים הגדולים, כדי להשתבח במעשיה בתשע השנים האחרונות. תמונת ענק בראש העמוד הראתה את ראש הממשלה נרנדרה מודי רוחץ את רגליו של נער הודי. "תשע שנים" מכריזה המודעה, "אנחנו בונים הודו חדשה, ומבטיחים את רווחת העניים".

מודעת הבחירות של מודי בה הוא משתבח, בין היתר, בפיתוח רכבות מהירות

מודי עלה לשלטון במאי 2014, ונבחר בהפרש מוחץ ב־2019. בעוד שנה הוא יתמודד פעם נוספת. קמפיין הבחירות שלו בעיצומו, וזו הייתה הסיבה למודעת "תשע השנים". בין התפארויותיה הייתה "תשתית של עידן חדש להודו החדשה", כולל הכנסת 18 רכבות מהירות לפעילות.

מודי מקדיש תשומת לב מיוחדת לרכבות מהירות, תוצרת הודו, הנקראות - Vande Bharat, שפירושה בתרגום מהלשון הסנסקריטית העתיקה הוא: "אומרים את שבחיך, הודו".

כאשר הושקה הרכבת הראשונה, לפני כארבע שנים, מודי תיאר אותה כעדות לפוטנציאל ההודי, ואפילו כ"חומת מגן נגד טרור". הוא דיבר על "השינויים המהפכניים" שהממשלה מכניסה, ועל השקעות שיא במודרניזציה של תשתית הרכבות. השנה היא עומדת להוציא 22 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת השנה שעברה. בשבת, מודי עמד להשתתף במעמד השקה נוסף של רכבת אקספרס.

1 ל־10,000

בין שלוש הרכבות המעורבות בתאונה, כנראה זו עם מספר ההרוגים הגדול ביותר, הייתה אחת הרכבות המהירות של מודי. היא נסעה מקולקאטה (לשעבר כלכתה), בירת מערב בנגל, אל בּוּבּאנֶשוואר, בירת אודישה, כאשר התנגשה ברכבת חונה. לפי דוח ממשלת הודו, הרכבת המתנגשת נסעה במהירות גבוהה (160 קמ"ש) מפני שלא הייתה אמורה לעצור.

הרושם המיידי הוא שהתאונה הייתה תוצאה של טעות אנוש, או של סימנור (איתות רכבות) לקוי, מפני שהרכבת המהירה עברה אל מסילה שגויה דקות אחדות לפני ההתנגשות.

כך או כך, מערכת למניעת התנגשות נועדה לתקן טעויות אנוש או טעויות סימנור. במידת הצורך היא עוצרת את הרכבת ומקטינה את סבירותה של תאונה לשיעור של 1 ל־10,000, כך לפי אתר הרשת outlookindia.com.

הודו פיתחה מערכת כזאת, הנקראת KAVACH. במארס 2022 כתב המנהל הפורש של חברת הרכבות הלאומית, כי הצלחת הפיתוח "ראויה לחגיגה, מפני שכרוכה בה הגנה על חייהם של מאות מיליוני הודים". הימים הבאים יצטרכו להשיב על השאלה מדוע KAVACH לא הגנה על חייהם של 300 נוסעי הרכבת מקולקאטה.

מה שקרה בלילה שבין ששי לשבת היה אפוא גלולה מרה במיוחד למודי, שכעסו היה ניכר. הוא הגיע אל מקום התאונה, וביקר פצועים, אך לא עשה מה שהיה עושה ראש ממשלה ביפן, או נשיא בדרום קוריאה, או ראש ממשלת יוון, בעקבות תאונת רכבות. מודי לא קיבל עליו אחריות ולא התנצל. הוא הכריז, לעומת זאת, שהחקירה תמצא את האשמים, ו"תעניש אותם במלוא חומר הדין. לא יהיו רחמים".

נראה שראש הממשלה הסמכותני של הודו אינו חושב, כי לאחר תשע שנות שלטון, ממשלתו נושאת באחריות כלשהי למה שעד ראייה אחד תיאר כ"מרחץ הדמים על המסילה".

המנהיג הפופולרי בעולם

את התוצאות הפוליטיות של האסון קשה להעריך. הניסיון מלמד שקשה לקלף את ציפוי הטפלון ממודי. הסקרים מעמידים את הפופולריות שלו בשיעורים המזכים אותו בתואר המנהיג הפופולרי בעולם. יריביו הם ננסים פוליטיים לעומתו. הוא חוזר ודורס אותם בקלות. הברקה רטורית אחת מספיקה לו, ויש לו שפע של הברקות.

אך בהודו תמיד יש פוטנציאל להתקוממות אלקטורלית. מפלגתו של מודי ספגה מהלומה כבדה בחודש שעבר בבחירות במדינה דרומית רבת אוכלוסים על אף השתתפות אישית פעילה של מודי במערכת הבחירות. אם מיליוני הודים יחשבו שראש הממשלה האהוב לא הגן על חייהם הם עשויים לשנות כיוון. זו רק אפשרות, ולפי שעה אין לה ביסוס.

ציוץ אחד, מפרופסור הודי גולה, מראה סרטון עם גופות הנספים באסון מוטלות על הרצפה. "ארץ אינה נעשית גדולה רק מפני שראש ממשלתה מחליף בגדים אחת לשעה", נכתב. "ארצנו זקוקה לאריגים נאותים כדי לכסות את גופות מתיה". זה רמז עבה לתשומת הלב המפורסמת שמודי מקדיש לאופנה. הוא נוהג להחליף בגדים וכובעים לעתים קרובות.

מודי נהנה מיוקרה בין לאומית יוצאת דופן. מנהיגים זרים מכל הגוונים, מדמוקרטים מובהקים ועד רודנים אכזרים, מתחרים על חסדיו, ואינם חוששים לזהות את עצמם עם שאיפותיו הפוליטיות, אפילו בזמן מערכת בחירות. הכול עומדים בתור אל ראש ממשלת הודו. ביוני הוא יישא נאום באוזני מושב משותף של בקונגרס בוושינגטון. הוא המנהיג הלא מעורער של הארץ המאוכלסת ביותר בעולם, עם פוטנציאל כלכלי, פוליטי וצבאי עצום ממדים.

הספק היחיד המתעורר הוא זה הנוגע לחוכמת הדורות של "עניי עירך קודמים". רוב תושביה של הודו הם עדיין עניים מרודים, והם המפתח לכל הצלחה פוליטית.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי